Gå til innhold

Hva gjør Emmaljunga/Bugaboo så mye bedre en konkurrentene?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hva mener du gjør at Emmaljunga og Bugaboo er så mye bedre enn konkurrentene? Man får f.eks Britax vogn til 7000kr, mens man må ut med 13-15.000 for de to nevnte. 

Jeg aner ikke hva vi skal velge. Vi hadde i utgangspunktet valgt Britax Smile 2. Vi sammenlignet 4 stk i butikken og alle 4 hadde en eller annen kvalitet som vi synes var best på hver av de. Men for oss var det vekt på bagen som talte mest siden vi bodde høyt uten heis. Nå har vi flyttet, og har heis, så nå er ikke vekt noe tungtveiende argument lenger. 

Jeg har ikke vært i noen butikker som har Bugaboo enda, så den har jeg ikke sett annet enn i gatebildet og bilder på nett. Men da jeg så på vogner sist (som begynner å bli veldig lenge siden nå), så mener jeg å huske at jeg synes Emmaljunga virket veldig tung. Både å bære og å dytte. 

Vi trenger byvogn med god demping (brostein og fortauskanter), vil ha 4 hjul som svinger, vil ha mulighet til å snu sportsdelen begge veier. 

Det er en jungel :bond: 

Endret av Omo
Skrevet

Frem til 2000-tallet hadde en vogn 4 hjul og den delen som barnet ligger/sitter i. Tror ikke det finnes noen i landet som bærer preg av at ikke det var demping, blinklys, støtdempere, luftfylte hjul osv.

Anonymkode: 21267...70b

• Liker 4
Skrevet

Jeg er produktdesigner og kjenner til Bugaboo (ikke Emmaljunga), så rent ut fra et designmessig perspektiv så kan det være det at Bugaboo er en veldig allsidig vogn. Den krysser av på nesten alle "krav" og er en veldig funksjonell og smart vogn, sammenlignet med andre på markedet. Utseendemessig syns jeg den er så som så. Den bærer preg av alle funksjonene den tilbyr, hvis du for eksempel sammenligner med Stokke, som leverer mer på utseendet. Den består av veldig mange ulike deler, som gir den litt produksjonskostnader. Mulig det også gjelder Emmaljunga. Jo mer en vogn kan tilby, desto mer kan de ta betalt for den. Når den i tillegg vinner priser og består en rekke kvalitetskrav, så kan de ta enda mer.

Anonymkode: 8448a...7ea

• Liker 1
Skrevet

For oss var det viktig med den litt "gamle" stilen. 4 faste store hjul, ikke svingbare, skikkelig bag og sportsdel. Derfor ble valget på emmaljunga kombi duo. Og den vi valgte var den både meg og mannen falt for utseendemessig og var akkurat en slik vogn vi hadde sett for oss. 

Anonymkode: 4d6d2...1cc

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frem til 2000-tallet hadde en vogn 4 hjul og den delen som barnet ligger/sitter i. Tror ikke det finnes noen i landet som bærer preg av at ikke det var demping, blinklys, støtdempere, luftfylte hjul osv.

Takk, det hjalp skikkelig på valget. :rolleyes: 

• Liker 9
Skrevet
4 minutter siden, Omo skrev:

Hva mener du gjør at Emmaljunga og Bugaboo er så mye bedre enn konkurrentene? Man får f.eks Britax vogn til 7000kr, mens man må ut med 13-15.000 for de to nevnte. 

Jeg aner ikke hva vi skal velge. Vi hadde i utgangspunktet valgt Britax Smile 2. Vi sammenlignet 4 stk i butikken og alle 4 hadde en eller annen kvalitet som vi synes var best på hver av de. Men for oss var det vekt på bagen som talte mest siden vi bodde høyt uten heis. Nå har vi flyttet, og har heis, så nå er ikke vekt noe tungtveiende argument lenger. 

Jeg har ikke vært i noen butikker som har Bugaboo enda, så den har jeg ikke sett annet enn i gatebildet og bilder på nett. Men da jeg så på vogner sist (som begynner å bli veldig lenge siden nå), så mener jeg å huske at jeg synes Emmaljunga virket veldig tung. Både å bære og å dytte. 

Vi trenger byvogn med god demping (brostein), vil ha 4 hjul, vil ha mulighet til å snu sportsdelen begge veier. 

Det er en jungel :bond: 

Spørsmålet er hvor disse vognene er laget og av hvilke ulike materialer? En vogn laget for bruk i land uten snø, is og kulde blir som en bil beregnet brukt i Spania kontra i Norge. Ser du på  barnevogner i USA så koster disse lite og er videre noe foreldrene bruker lite, forid de kjører for det meste bil. I Norge går vi gjerne på tur med vogn på ulikt underlag. Det gjør de knapt i USA. 

Arbeidskraften fabrukken bruker avgjør og prisen på det ferdige produktet. 

Anonymkode: 7de9d...5f1

• Liker 1
Skrevet

Kjøpt brukt Emmaljunga☺️

Skrevet
1 minutt siden, Omo skrev:

Takk, det hjalp skikkelig på valget. :rolleyes: 

Just sayin':)

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet er hvor disse vognene er laget og av hvilke ulike materialer? En vogn laget for bruk i land uten snø, is og kulde blir som en bil beregnet brukt i Spania kontra i Norge. Ser du på  barnevogner i USA så koster disse lite og er videre noe foreldrene bruker lite, forid de kjører for det meste bil. I Norge går vi gjerne på tur med vogn på ulikt underlag. Det gjør de knapt i USA. 

Arbeidskraften fabrukken bruker avgjør og prisen på det ferdige produktet. 

Det er godt poeng at vognen må passe for norske forhold. Ser at Britax er produsert i Tyskland, Bugaboo i Nederland, Emmaljuna i Sverige. 

Men jeg formulerte meg kanskje feil, men jeg tenkt mest på hva var det som gjorde at folk valgte en vogn som var dobbelt så dyr som de andre på markedet. Er det noen finesser eller noe som gjør at det er verdt å betale 5000kr ekstra for et merke kontra noe annet. Er det verdt den ekstra kostnaden? Jeg synes 5000kr ekstra er mye penger, og kunne tenke meg å heller bruke 7000kr enn å bruke 12.000kr f.eks. Men jeg vil jo ikke kjøpe noen drittvogn heller :ler: Og siden jeg er førstegangs så aner jeg jo ikke hva som er bra og dårlig, praktisk og upraktisk. 

Skrevet

Jeg valgte Emmaljunga Edge Duo fordi vi ville ha en stor bag, en tung vogn (faktisk, de velter ikke så lett og tåler at et søsken klatrer på vogna), solid materiale som kunne vare til flere barn etterhvert. Samt var det viktig for meg at både bag og sportsdelen kunne vendes både mot og fra den som triller. At vogna passet både meg som sånn passe høy og mannen min som er veldig høy.

Siste punkt som tok endelige valget for oss var utseendet.

Har den i bruk som sportsvogn til barn nummer tre. Har måttet sy én søm i fotposen, og hatt en punktering. Elsker den vogna. 

• Liker 1
Skrevet

Syns bugaboo er veldig oppskrytt. 

Håndtaket er ekkelt å holde i Pga formen, bremsen er på v side, og barnet ligger jo så lavt at du helst bør være et menneske på Max 150cm for at dette skal være ergonomisk å bruke.

Ikke funker den godt på vinterføre heller. 

Bare hype spør du meg 😜

• Liker 2
Skrevet

Britax har også dyrere vogner, så sånn sett kanskje lurere å sammenligne britax mot britax. Britax Go Big har foreksempel mye bedre demping enn Smile (og også enn Bugaboo), og den er større, med Smile risikerer du at sportsdelen blir litt liten. Materialet brukt er nok også i noe bedre kvalitet. Hvor god kvalitet du trenger kommer an på bruken. Skal du gå mye på grusvei eller skogsvei, eller snø og slaps ville jeg kanskje ikke vurdert Smile 2 (... Men heller ikke Bugaboo...). Er det mer byvogn eller trilling på jevn grus kan nok smile 2 duge. 

Ingen vogn er perfekt. Personlig liker jeg ikke Bugaboo, jeg syns dempingen er for dårlig, og vogna er lav. Vil heller ikke ha "ergonomisk" (ironisk valg av navn...) sportsdel, da det er mindre fleksibelt, og ikke så ergonomisk for barna når de faktisk har lært å sitte skikkelig. Men andre har helt andre behov i en vogn. Emmaljunga er for tung og stor for oss. 

Prøv vognene og vurder hva dere trenger. Vurder hvor stor plass vogna kan ta i bilen, om dere bor på toppen av en lang bakke, vær og klima og selvfølgelig økonomi. Jeg vet mange liker smile 2 veldig godt. Jeg har go next, fornøyd med den, men fikk en baby som ikke likte vogn, så kunne sånn sett helst hatt en billigere vogn. :P

Prøv vognene, google og les så mye du kan om de, også de negative sidene. 

Skrevet
30 minutter siden, Rullerusk skrev:

Syns bugaboo er veldig oppskrytt. 

Håndtaket er ekkelt å holde i Pga formen, bremsen er på v side, og barnet ligger jo så lavt at du helst bør være et menneske på Max 150cm for at dette skal være ergonomisk å bruke.

Ikke funker den godt på vinterføre heller. 

Bare hype spør du meg 😜

Jeg er 1.74 og var fornøyd med Bugaboo, hadde Buffalo.

Var den vogna som funket aller best på vinterføre, jeg trillet mye ute i Oslo på vinter i slapse og snø.

Emmaljungavognene funket også bra. Men det er riktig at de som hadde sommerhjulene på andre bugaboo(og andre vogner) slet i vinterføre, sammen med stive modeller fra andre merker.

Anonymkode: eaff4...a4c

Skrevet

Jeg elsker min emmaljunga av disse grunnenr

- Stor og lun bag

- god demping

- Integrert myggnettig

-Stabil. 

Vi har per nå en emmaljunga mondial, babyjogger city versa, babyjogger city mini gt og en bugaboo cameleon i spania. Sistnevnte hadde jeg aldri kjøpt til hverdagsbruk. Grusom å trille pga manglende demping og den tar mye plass i bil. Det gjør forsåvidt emnaljungaen også, hvertfall den vi har. Har hør at nxt serien tar mindre plass

Skrevet
38 minutter siden, Sisti skrev:

Britax har også dyrere vogner, så sånn sett kanskje lurere å sammenligne britax mot britax. Britax Go Big har foreksempel mye bedre demping enn Smile (og også enn Bugaboo), og den er større, med Smile risikerer du at sportsdelen blir litt liten. Materialet brukt er nok også i noe bedre kvalitet. Hvor god kvalitet du trenger kommer an på bruken. Skal du gå mye på grusvei eller skogsvei, eller snø og slaps ville jeg kanskje ikke vurdert Smile 2 (... Men heller ikke Bugaboo...). Er det mer byvogn eller trilling på jevn grus kan nok smile 2 duge. 

Ingen vogn er perfekt. Personlig liker jeg ikke Bugaboo, jeg syns dempingen er for dårlig, og vogna er lav. Vil heller ikke ha "ergonomisk" (ironisk valg av navn...) sportsdel, da det er mindre fleksibelt, og ikke så ergonomisk for barna når de faktisk har lært å sitte skikkelig. Men andre har helt andre behov i en vogn. Emmaljunga er for tung og stor for oss. 

Prøv vognene og vurder hva dere trenger. Vurder hvor stor plass vogna kan ta i bilen, om dere bor på toppen av en lang bakke, vær og klima og selvfølgelig økonomi. Jeg vet mange liker smile 2 veldig godt. Jeg har go next, fornøyd med den, men fikk en baby som ikke likte vogn, så kunne sånn sett helst hatt en billigere vogn. :P

Prøv vognene, google og les så mye du kan om de, også de negative sidene. 

Den ene vi vurderte var Britax Go Big faktisk. Husker jeg likte dempingen godt, og at den hadde mer praktisk måte å få ned den solskjermen på enn Smile 2 hvertfall. Solskjermingen på Smile 2 var knotete. Jeg fikk det nesten ikke til. 

Vi får nok ta oss en ny runde å trille, slå sammen, løfte osv i butikk. Må bare i så mange butikker, for de har jo forskjellige merker. 

Annonse
Skrevet

Kan den bøylen over liggedelen på Bugaboo Buffalo fjernes? Er ikke den veldig i veien?

Bugaboo-Buffalo.jpg

Skrevet
21 minutter siden, Omo skrev:

Kan den bøylen over liggedelen på Bugaboo Buffalo fjernes? Er ikke den veldig i veien?

Bugaboo-Buffalo.jpg

Den kan fjernes på cameleon hvertfall. Jeg synes den er praktisk når vogna skal deles

Skrevet

Vi har valgt Emmaljunga etter flere runder i butikk med forskjellige selgere. Samtlige mener at Emmaljunga er beste valg. De har 90 års erfaring, lite slår det. Det er skikkelige materiale og de mener også det er vognen med minst retur og reklamasjon. Det er mye plast på andre vogner. Vi vurdere aldri Bugaboo da vi ikke likte utseende. 

Anonymkode: be576...79f

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Omo skrev:

Det er godt poeng at vognen må passe for norske forhold. Ser at Britax er produsert i Tyskland, Bugaboo i Nederland, Emmaljuna i Sverige. 

Men jeg formulerte meg kanskje feil, men jeg tenkt mest på hva var det som gjorde at folk valgte en vogn som var dobbelt så dyr som de andre på markedet. Er det noen finesser eller noe som gjør at det er verdt å betale 5000kr ekstra for et merke kontra noe annet. Er det verdt den ekstra kostnaden? Jeg synes 5000kr ekstra er mye penger, og kunne tenke meg å heller bruke 7000kr enn å bruke 12.000kr f.eks. Men jeg vil jo ikke kjøpe noen drittvogn heller :ler: Og siden jeg er førstegangs så aner jeg jo ikke hva som er bra og dårlig, praktisk og upraktisk. 

Det du får er så klart en mer holdbar vogn til bruk under Norske forhold. Bor du på Røros så trenger du en varm vogn.  Or du derimot i Stavanger trenger du ikke en så varm vogn. Vintervogn bør være bedre hjul på enn en sommervogn, det samme gjelder bagen. Å si det ene fremfor det andre krever at du enten tenker selv, eller gir relevant info for vurdering for oss andre. Bi ser ikke gjennom skjermen. 

Skal du bruke vogna på is og anø, så kan en utenlandsk vogn lett få bøyde hjul eller knekte hjuloppheng, som et eksempel. Skal du ut og fly, så får du lettere skader på en spinkel vogn enn en solid vogn. Uflaks kan og skje. Du må tenke deg om og finne ut av bruken din. Kanskje blir du en bærer og trenger dermed ikke vogn før sportsvogn blir aktuelt, hva da? Å kjøpe vogn og annet utstyr er ikke alltid enkelt. 

Skrevet

Jeg har valgt litt utenom boksen når det kommer til vogn. Endte opp med en Colletto Florino, og jeg elsker den! Ganske rimelig vogn, havnet på 6000,- inkludert tollsatser og mva. 

Fordeler er blant annet at den er lett, men allikevel solid, bagdelen er svær (85cm), en drøm å trille. Geniale løsninger for lufting under kalesj. Handlevognen under er hel med glidelås. Her faller ingenting ut! Man kan velge mellom lufthjul eller punkteringsfrie hjul. Jeg har det siste og angrer ikke ett sekund! Aldri mer flate hjul!|

Også ser den ikke ut som det alle andre triller på!

778E10EE-D121-49C6-835E-0F67D2A077F7.jpeg

Anonymkode: 1b6fa...131

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...