simone83 Skrevet 6. februar 2018 #1 Skrevet 6. februar 2018 Hei. Jeg er 27 år og har bestemt meg for å gå skole (påbygging for å få studiekompetansen. Jeg jobbet i nesten ett år 100% i et malerfirma, der jeg tok noen fag ved siden av. Dette gikk ganske dårlig så jeg fant ut at jeg måtte slutte jobben for å få til skolen ordentlig. Jeg går nå skole, har ikke rett til studielån og NAV mener jeg ikke har krav på noe hos dem heller siden jeg går skole!? Dette syne jeg høres veldig merkelig ut, at ingen kan ha et ansvar for meg bare fordi jeg velger å gå skole i stedet for å sitte hjemme på ræva å ikke gjøre noen ting? Jeg har søkt jobber uten hell, da skoletiden min gjør det vanskelig for meg å jobbe utover dagen. Er det noe jeg kan gjøre? noe veier jeg kan gå for å få litt støtte fra NAV? Er helt rådvill her
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #2 Skrevet 6. februar 2018 Tror du Nav betaler for deg når du har hatt en jobb du kunne forsørge deg av? Når du slutter frivillig å jobbe så må du selv sørge for at du har mat og tak over hodet. Anonymkode: 48cce...ef0 14
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #3 Skrevet 6. februar 2018 Hvorfor har du ikke rett til studielån? Anonymkode: de45b...53b 4
Gjest NotNaomi Skrevet 6. februar 2018 #4 Skrevet 6. februar 2018 Når du velger å slutte i en 100% jobb,så unnskyld meg,men da kan du i grunnen takke deg selv. Jeg skjønner veeldig godt at du ikke får penger av Nav! Hadde tatt seg ut om folk bare kunne slutte i jobb for å studere,og få penger til det fra Nav. Du burde selvfølgelig fortsette å jobbe når du er så heldig å ha fast jobb! Det du burde gjort var å spare til eventuelle studier. Makan.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #5 Skrevet 6. februar 2018 Du har ikke rett til sosialhjelp når du studerer. Punktum. Har du barn, er blakk og nekter å slutte å studere, kan du bruke det som pressmiddel overfor nav til å få sosialhjelp. Du kan dog forvente at de sender en bekymringsmelding til barnevernet. Er folk som er så kynisk at de bruker sine egne barn som maktmiddel overfor nav. Anonymkode: 6c1e2...14d 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #6 Skrevet 6. februar 2018 Hvorfor har du ikke rett til lån? Anonymkode: fa387...542 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #7 Skrevet 6. februar 2018 41 minutter siden, simone83 skrev: Dette syne jeg høres veldig merkelig ut, at ingen kan ha et ansvar for meg bare fordi jeg velger å gå skole i stedet for å sitte hjemme på ræva å ikke gjøre noen ting? Det er du selv som har ansvaret for deg. Nå har du jo havnet i denne situasjonen så du får prøve å gjøre det beste ut av det. Går du på skole eller leser du hjemme på egenhånd? Om du går på skole så må du søke jobber som passer bedre til studiehverdagen din, og ikke vær kresen. Du har selv satt deg i denne situasjonen uten å tenke på hvordan du skulle klare deg økonomisk, og du fortsetter i denne situasjonen frivillig, da er det ikke bare-bare å få hjelp. Anonymkode: c826a...0f5 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #8 Skrevet 6. februar 2018 Antar du er så forsinket i tidligere utdanningsløp at du har mistet retten til studielån? Anonymkode: a544b...4fe 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #9 Skrevet 6. februar 2018 27 år og slutter i jobb, for det fungerer dårlig? Jo, jeg har full jobb. Fungerer dårlig for meg. Pga helsen, stress på jobb, lite bemannet. Jeg må holde ut. Du valgte å slutte. Du ville studere. Og forventer at noen skal betale deg? Tror du virkelig at det er ubegrenset med skattepenger? Du kan søke stipend og lån. Det er du som har ansvar for ditt liv, Anonymkode: d7b3d...189 2
Gliffy Skrevet 6. februar 2018 #10 Skrevet 6. februar 2018 Det er lånekassen som har "ansvar" for deg. Det er de som finansierer studier, ikke NAV. 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #11 Skrevet 6. februar 2018 NAV vil ikke hjelpe deg og de må ikke hjelpe deg. Største grunnen er: Du sluttet i en jobb helt frivillig. På grunn av dette så skal det veldig mye til før NAV i det hele tatt vurderer å hjelpe deg. Fordi dette er 100% selvforskyldt. Du må søke jobb ved siden av skolen eller du må droppe ut. For så å ta fag for fag som privatist + jobb. Eller du må søke om studielån. Anonymkode: 93091...e8d 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #12 Skrevet 6. februar 2018 2 hours ago, NotNaomi said: Når du velger å slutte i en 100% jobb,så unnskyld meg,men da kan du i grunnen takke deg selv. Jeg skjønner veeldig godt at du ikke får penger av Nav! Hadde tatt seg ut om folk bare kunne slutte i jobb for å studere,og få penger til det fra Nav. Du burde selvfølgelig fortsette å jobbe når du er så heldig å ha fast jobb! Det du burde gjort var å spare til eventuelle studier. Makan. Surpump. Anonymkode: 25a0c...1c9 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #13 Skrevet 6. februar 2018 NAV må faktisk hjelpe deg, søk om nødpenger 2 ganger i uken så for de fart på seg. Anonymkode: 25a0c...1c9 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #14 Skrevet 6. februar 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: NAV må faktisk hjelpe deg, søk om nødpenger 2 ganger i uken så for de fart på seg. Anonymkode: 25a0c...1c9 Det må de så aldeles ikke. Her har du en frisk person som frivillig sa opp jobben. Du har ikke da like rettigheter som noen som er syke eller mister jobben. Så nei, NAV må faktisk ikke hjelpe TS. Dessuten så har ikke NAV noen form for plikt ovenfor TS, det er først og fremst TS selv og lånekassen. Du får heller ikke dagpenger under utdanning. Det er unntak til alle regler og TS faller ikke under unntak. Så.. ingen dagpenger, ingen hjelp. Du kan heller ikke få nødhjelp i de aller, aller fleste situasjonene hvor personen er under utdanning. Frivillig, uavklart utdanning. Du kan få lov til å ta utdanning mens man er under NAV. Men da er det et avtalt og godkjent tiltak. Et tiltak som er med god grunn; for å få seg jobb. Ikke tulle utdanning, ikke sen utdanning fordi du som tenåring/ung voksen ville reise og gå på folkehøgskole. også er du plutselig 26 år og må få deg jobb for første gang. Det blir ikke dekket, fordi personen er da frisk og kan jobbe ved siden av studiet. Så nei, TS får ingen hjelp fra NAV og kan ikke klage over det. Fordi ts selv sluttet i en jobb helt frivillig og er frisk nok til å jobbe ved siden av studiene. Om TS må splitte året i 2 eller 3 er normalt, dersom hun ikke kan jobbe ved studiene pga hvordan timeplanen er satt opp. Anonymkode: 93091...e8d 2
Gjest NotNaomi Skrevet 6. februar 2018 #15 Skrevet 6. februar 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Surpump. Anonymkode: 25a0c...1c9 Nå blir faktisk de som er avhengige av Nav stigmatisert veldig ofte,og når jeg leser sånne innlegg blir jeg veldig oppgitt,for det er jo den holdningen som gir mange ufortjent dårlig rykte.Virker som om en del mennesker bør sette seg litt mer inn i saker og ting. Akkurat som om Nav deler ut penger i hytt og pine.Er bare så absurd at noen tror at det er Ok å si opp en fast jobb og tro at Nav sponser utdanning isteden.Jeg er ikke sur. Jeg blir bare matt.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #16 Skrevet 6. februar 2018 Just now, NotNaomi said: Nå blir faktisk de som er avhengige av Nav stigmatisert veldig ofte,og når jeg leser sånne innlegg blir jeg veldig oppgitt,for det er jo den holdningen som gir mange ufortjent dårlig rykte.Virker som om en del mennesker bør sette seg litt mer inn i saker og ting. Akkurat som om Nav deler ut penger i hytt og pine.Er bare så absurd at noen tror at det er Ok å si opp en fast jobb og tro at Nav sponser utdanning isteden.Jeg er ikke sur. Jeg blir bare matt. Surpump. Anonymkode: 25a0c...1c9 2
Gjest NotNaomi Skrevet 6. februar 2018 #17 Skrevet 6. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Surpump. Anonymkode: 25a0c...1c9 Er du 5 år eller noe??
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #18 Skrevet 6. februar 2018 Just now, NotNaomi said: Er du 5 år eller noe?? surpomp Anonymkode: 25a0c...1c9 4
FrodeF Skrevet 6. februar 2018 #19 Skrevet 6. februar 2018 Ingen som har ansvaret for deg? 😂😂😂😂😂 Du er 27 år gammel. Ta deg sammen. 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #20 Skrevet 6. februar 2018 Med tanke på at du har vært i jobb tidligere tror jeg ikke NAV kan hjelpe deg desverre. Om du ikke hadde vært/fått jobb tidligere kunne de ha hjulpet med utdanning for å få deg lettere ut i jobb. Påbygg vil ikke gi deg jobb heller, så NAV har ikke noe å tilby deg. Et annet alternativ er å benytte arbeidspraksis i tillegg til påbygg, men du tjener ikke store summen da. Anonymkode: 70995...008
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå