AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #1 Skrevet 6. februar 2018 Jeg leide ut en leilighet i et år til en bekjent, siden jeg skulle flytte en periode. Jeg tok ikke depositum siden vi var bekjente og han fikk gode skussmål av andre venner. Nå er han flyttet. Han betalte ikke husleie siste måneden og har ikke vasket ut. Han har også mistet nøkler og ødelagt vaskemaskinen min og laget et hull i veggen. Han svarer ikke på telefon og han har ikke kontakt med noen av våre felles venner. Noen andre som har vært dumsnille? Jeg må jo ta dette til konfliktrådet. Han skylder meg 7000 for leie og skadene er ca 4000 for ny vaskemaskin og veggen vet jeg ikke enda, må få fagfolk til å sparkle og male... vaskemaskinen var også 1 uke gammal når han flyttet inn:( ps. Jeg vet jeg har vært dum, så håper noen har kloke ord til meg og ikke bare kjeft:P Ønsket bare å være snill med han og gi en sjanse! Anonymkode: 38fe1...2c5 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #2 Skrevet 6. februar 2018 Når summen er 11 000,- er det nesten ingen vits i å ta det videre. Det koster tid og penger som du først får tilbake etter dom. Anonymkode: dac8a...09e
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #3 Skrevet 6. februar 2018 11000+ veggen. Jeg har både tid og penger for å legge ut... jeg synes det er så frekt og jeg vil ikke la det gå ustraffet. Anonymkode: 38fe1...2c5 13
isw Skrevet 6. februar 2018 #4 Skrevet 6. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Når summen er 11 000,- er det nesten ingen vits i å ta det videre. Det koster tid og penger som du først får tilbake etter dom. Anonymkode: dac8a...09e Dette er jeg ikke enig i. En forliksklage til Forliksrådet (ikke konfliktrådet) koster 860 kroner. Da er kravet sikret ved dom i 10 år og kan inndrives ved lønnstrekk. Det er definitivt verdt å investere 860 kr i å få tilbake 11.000.. 20
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #5 Skrevet 6. februar 2018 Du må nok bare to kostnaden og lærepengen. Som brukeren over sier, er det kostnader relatert til å ta det juridisk, for ikke å snakke om tid investert. Anonymkode: cad4f...15c
penny_ Skrevet 6. februar 2018 #6 Skrevet 6. februar 2018 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må nok bare to kostnaden og lærepengen. Som brukeren over sier, er det kostnader relatert til å ta det juridisk, for ikke å snakke om tid investert. Anonymkode: cad4f...15c Man skal jobbe noen timer overtid for å tjene inn 11 000! Dessuten er det ikke alle som har mulighet til å jobbe overtid. Så det er da verdt det om man får pengene tilbake. Endret 6. februar 2018 av penny_ 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #7 Skrevet 6. februar 2018 Jeg bruker gjerne tid på det. Synes det er så dumt når folk skal slippe unna slik. Jeg har dokumentert skadene skikkelig og jeg får ‘takst’ på veggen neste uke. Så får jeg ta det videre... takk til isw som forklarte det med forliksrådet! andre med erfaringer? Der det har løst seg på en god måte? Anonymkode: 38fe1...2c5 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #8 Skrevet 6. februar 2018 Jeg håper dere i det minste har hatt en underskrevet kontrakt på leieforholdet? Anonymkode: cad4f...15c
penny_ Skrevet 6. februar 2018 #9 Skrevet 6. februar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg håper dere i det minste har hatt en underskrevet kontrakt på leieforholdet? Anonymkode: cad4f...15c En muntlig avtale er like bindende, men vanskelig å bevise. Hvis de ikke har kontrakt har de forhåpentligvis utvekslet SMS, e-post e.l. hvor dette bekreftes i tillegg til at det sikkert er overført 7000 hver måned fra denne personen.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #10 Skrevet 6. februar 2018 Det første momentet her er om det er noen penger å hente. Dersom han har dårlig råd og pengene må inndrives, blir prosessen langt verre. Første steg er vel egentlig å informere ham om at du kommer til å inndrive pengene. Hvis du kommuniserer at du ikke vil la saken ligge, så er det kanskje nok. Jeg hadde en konflikt med leietakere og sa jeg hadde brevet klart til Forliksrådet, og de betalte og ba meg trekke det. Anonymkode: cad4f...15c
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #11 Skrevet 6. februar 2018 Dersom det er i en av de større byene, er rette instans Husleietvistutvalget. Hvis ikke må du til Forliksrådet. Koster ca en tusenlapp (husk å kreve sakskostnader). En avgjørelse herfra er tvangsgrunnlag som namsmannen kan bruke til å trekke i denne leieborens lønn. Det er en haug av frister du må forholde deg til. Så vær rask sånn at du ikke taper kravet ditt på frist. Det er irriterende. Anonymkode: faf41...608
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #12 Skrevet 6. februar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg håper dere i det minste har hatt en underskrevet kontrakt på leieforholdet? Anonymkode: cad4f...15c Ja, en standardkontrakt Anonymkode: 38fe1...2c5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #13 Skrevet 6. februar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Dersom det er i en av de større byene, er rette instans Husleietvistutvalget. Hvis ikke må du til Forliksrådet. Koster ca en tusenlapp (husk å kreve sakskostnader). En avgjørelse herfra er tvangsgrunnlag som namsmannen kan bruke til å trekke i denne leieborens lønn. Det er en haug av frister du må forholde deg til. Så vær rask sånn at du ikke taper kravet ditt på frist. Det er irriterende. Anonymkode: faf41...608 Takk for tips! Ja det må jeg få til innen fristen Anonymkode: 38fe1...2c5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #14 Skrevet 6. februar 2018 1 hour ago, penny_ said: En muntlig avtale er like bindende, men vanskelig å bevise. Hvis de ikke har kontrakt har de forhåpentligvis utvekslet SMS, e-post e.l. hvor dette bekreftes i tillegg til at det sikkert er overført 7000 hver måned fra denne personen. Har kontrakt og det er kommet inn 7000 hver mnd Anonymkode: 38fe1...2c5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #15 Skrevet 6. februar 2018 Informer alle deres felles kjente, kanskje han føler presset til å betale da Anonymkode: 0bc84...7ca 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #16 Skrevet 6. februar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Informer alle deres felles kjente, kanskje han føler presset til å betale da Anonymkode: 0bc84...7ca Ja, skal gjøre det også... blir pinlig å forklare seg ut av det Anonymkode: 38fe1...2c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå