Gå til innhold

Kontant betaling på sykehus og hos lege - problemer med Melyn Medical

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er her andre som har problemer med Melyn Medical? De som drifter betalingsmaskinene på legekontor og sykehus.)

Har du blitt nektet å betale kontant på sykehus eller legekontor? Må du betale høye gebyrer ol. Jeg vil gjenre høre din erfaring på dette området. 

Les gjerne Forbrukerrådets vurdering her:  https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/offentlige-tjenester/sykehusene-ma-godta-kontantbetaling/

https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/kort-eller-kontant-ja-takk-begge-deler

Anonymkode: 5cb86...50e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos fastlegen min har de en sånn betalingsautomat.  Den tar kort eller man kan få med faktura mot et gebyr på 58 kr.  Jeg har sjelden kontanter og betaler det aller meste med kort, så vet ikke om de godtar kontant betaling i "luka" om man insisterer på det.  Automaten tar i alle fall ikke kontanter.  

Anonymkode: aae08...8e8

Skrevet

Merlin Medical sin forretningsdrift har flere ganger blitt betraktet som "tvilsom" og "ulovlig". Jeg synes det er betenkelig at et slikt shady selskap har fått så stor markedsmakt i et segment med mange sårbare forbrukere.

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos fastlegen min har de en sånn betalingsautomat.  Den tar kort eller man kan få med faktura mot et gebyr på 58 kr.  Jeg har sjelden kontanter og betaler det aller meste med kort, så vet ikke om de godtar kontant betaling i "luka" om man insisterer på det.  Automaten tar i alle fall ikke kontanter.  

Hva gjør du når maskinen er i ustand? Eller av andre grunner ikke får betalt? 

Er det greit å betale fakturagebyr på kr. 59? 

TS. 

Skrevet
1 minutt siden, isw skrev:

Merlin Medical sin forretningsdrift har flere ganger blitt betraktet som "tvilsom" og "ulovlig". Jeg synes det er betenkelig at et slikt shady selskap har fått så stor markedsmakt i et segment med mange sårbare forbrukere.

Takk, akkurat hva jeg ville høre andres mening om. 

TS

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør du når maskinen er i ustand? Eller av andre grunner ikke får betalt? 

Er det greit å betale fakturagebyr på kr. 59? 

TS. 

Jeg opplevde en gang automaten ikke fungerte og de ventet på tekniker som skulle komme å se på den.  Da skrev hun som satt i "luka" en faktura til meg, den var gebyrfri, så jeg betalte det samme som jeg hadde betalt om jeg skulle betalt med kort på automaten.  

I den situasjonen hadde jeg protestert om det var gebyr på fakturaen, da det ikke er mitt problem at de har tekniske feil og ikke kan ta i mot betaling som vanlig.  Da er det bare rett og rimelig å få gebyrfri faktura mener jeg.

Om jeg derimot velger faktura fremfor kortbetaling på automaten har jeg ikke noe i mot gebyret, da velger jeg jo selv å ikke betale med kort der og da.  Har gjort det en gang, hadde glemt lommeboka i bilen og den stod et stykke unna, så gadd ikke gå å hente den og gå tilbake for å betale med kort.  Mitt valg, ikke legesenterets.

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde bare kontanter og krevde å få betale kontant. Det gikk med akk og sukk når jeg stod på mitt og sa at jeg har krav på å betale kontant. Eventuelt kan du be om en faktura UTEN gebyr.

Anonymkode: b133e...61f

• Liker 1
Skrevet

På mitt legekontor er betalingsmaskinen i utstand, vært lenge. Der står det at pasientene får faktura uten gebyr.

Anonymkode: 0731c...d38

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde bare kontanter og krevde å få betale kontant. Det gikk med akk og sukk når jeg stod på mitt og sa at jeg har krav på å betale kontant. Eventuelt kan du be om en faktura UTEN gebyr.

Anonymkode: b133e...61f

Kan du vise til en lov som sier du har krav på å betale med kontanter?

Anonymkode: 3f949...56a

Skrevet

Jeg leser loven slik at mottaker kan nekte å motta kontant betaling så lenge det ikke fører til mer utgift for betaler. - Noe som gjør at det er innafor så lenge det er tilrettelagt for kortbetaling. 

Legene skal vel ikke straffes økonomisk for at pasienter velger å ikke bruke kort. For det er faktisk ikke så fryktelig mange banker som tar i mot kontanter, ikke er det gratis heller. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du vise til en lov som sier du har krav på å betale med kontanter?

Leser du linkene jeg la inn i hi så ser du at vi i Norge regner kontant betaling med klingende mynt som godkjent betalingsmiddel i norge om noe Forbrukerrådet mener ingen kan nekte å ta imot.

Vi har jo samme problemstillingen hos frisørkjeden Cutters. Men hos Cutters har kunden et valg, de kan gå til en annen frisør. Legekontoret og fastlegen må en gjerne besøke. Ser en at betalingsmaskinen er i stykker så kan man ikke snu i døren, og dermed unngå både legen og betaling, fordi legene kan kreve betaling for timer som ikke er avbestilt 24 timer før. :raven:

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leser du linkene jeg la inn i hi så ser du at vi i Norge regner kontant betaling med klingende mynt som godkjent betalingsmiddel i norge om noe Forbrukerrådet mener ingen kan nekte å ta imot.

Vi har jo samme problemstillingen hos frisørkjeden Cutters. Men hos Cutters har kunden et valg, de kan gå til en annen frisør. Legekontoret og fastlegen må en gjerne besøke. Ser en at betalingsmaskinen er i stykker så kan man ikke snu i døren, og dermed unngå både legen og betaling, fordi legene kan kreve betaling for timer som ikke er avbestilt 24 timer før. :raven:

Faktisk så kan legekontoret gi beskjed til Melin om at det ikke skal tas fakturagebyr om maskinen ikke virker. Pasienten skal ikke straffes for en feil hos leverandør. Du kan klage på gebyr i slike tilfeller, men du kan ikke kreve å betale med kontanter.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk så kan legekontoret gi beskjed til Melin om at det ikke skal tas fakturagebyr om maskinen ikke virker. Pasienten skal ikke straffes for en feil hos leverandør. Du kan klage på gebyr i slike tilfeller, men du kan ikke kreve å betale med kontanter.

Nettopp kreve å  betale kontant er det vi kan. 

• Liker 2
Skrevet

Mitt sykehus har ikke sånn automat. Takk gud for det, er så lei de,  mitt fadtlegekontor har. Hvis du vil betale kontant må det være på krona rett beløp, for de kan aldri veksle..! 

Anonymkode: 58ae8...bd4

Skrevet

På vår klinikk har pasientene fått med faktura uten gebyr om maskinen var nede. Sykt om noen skulle kreve gebyr om automaten var nede. De hadde nok fått betalt kontant og om de hadde akkurat beløp, vanskelig å veksle om maskinen skulle være nede. 

Anonymkode: c3d8d...85a

Skrevet

Har aldri hatt problemer med disse maskinene, og synes det er helt greit å betale med kort. Jeg foretrekker det faktisk. 

Haddet det vært tekniske problemer med maskinen tar jeg det som en selvfølge at jeg kunne fått faktura, uten gebyr. 

Anonymkode: e6255...d39

• Liker 2
  • 4 måneder senere...
Skrevet

Melyn Medicals "PasientSky". Frekkere, større og mere

De blir frekkere og frekkere. Pasienter meldes nå ubedt inn i "skyen" der de i Melyn på forhånd og egenhånd har "samtykket" for pasienten i en rekke betingelser, bl a om gebyrer og annet - som en jurist burde se næmere på. Hvis du nå klikker "Reserver meg" på en knapp på en side der du ikke får mulighet til å klikke nei på de enkelte deler av samtykke, så kastes du nå kontant på sekundet ut av systemet og får ikke logge inn igjen. Du mister altså tilgangen til kommunikasjonen med legen og legekontoret i systemet. Dette i tillegg til kravene om fakturagebyrer og andre gebyrer de finner på selv. I praksis fører det til at du blir nektet å betale egenandeler kontant, og blir henvist til elektronisk faktura med "fakturagebyr". Du får ikke svar på klage innen forfall av faktura og får inkasso etter 14 dager med 76 kr purregebyr. I tillegg kan du fort få krav om egenandel før du har fått behandlingen, og får ikke spesifisert faktura.

Sitat innlegg fra advokaten over her: 

Norske kroner er tvungent betalingsmiddel. Man kan ikke nekte å ta imot kontanter. Dersom noen nekter å ta imot kontanter, f eks. I helsevesenet, inntrer såkalt kreditormora. Det betyr dels at misligholdsbeføyelser ikke kan gjøres gjeldende, men også at oppgjørsstedet endrer seg fra kreditors forretningssted til debitors, Dvs at helseforetaket må komme hjem til deg og hente oppgjør.

AnonymBruker
Skrevet

Automaten på legekontoret der jeg går tar både kort og kontanter.   Gjør virkelig ikke alle slike automater det? 

Anonymkode: d419f...837

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...