Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Regjeringen tredeler permisjonen fra 1. Juli 2018

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om mor tar fellesdelen er ungen 7 mnd. Fungerer fint med ammefri og fastføde da.

Anonymkode: 4e87c...bfb

Og det kan du si bastant på vegne av alle familier??

Her var det i praksis fullamming til nesten 11 mnd, han spiste MAX 10 biter/skjeer mat fordelt på 3 måltider. Ammet minst annahver time hele døgnet, og pumping kunne jeg glemme, mine pupper er ikke pumpevennlige.

Heldigvis for meg kunne jeg velge å være hjemme til han var 2, og han kunne ta maten i sitt eget tempo mens han lå flott på 75 percentilen på vekt.

La folk få velge selv for sin egen familie! 

Anonymkode: a62b2...804

• Liker 9
Skrevet

Følger dere med? Det er jo ikke ulikt slik det er i dag, eller sist fedrekvoten var på 14 uker.

De tenker at 100% permisjon utgjør 46 uker og utifra det deles det slik: mor 15 uker, far 15 uker også kan man dele de siste 16 som de selv ønsker. 

Dvs at om far ikke ønsker mer enn 15 uker, får mor de ukene.

Er ikke det ganske grei ordning da? Kan ikke se store forskjellen på det i forhold til nå (eller da far her tok ut fedrekvoten i 2014).

Anonymkode: d32a3...3a8

• Liker 10
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er mange som har godt av å huske at med store goder (permisjonsordningen), er det naturlig at det kan stilles noen krav til hvordan det godet forvaltes. Akkurat som om man feks går på nav. Vi er latterlig heldig i Norge

Og til deg over, et diktatur? Kødder du med meg? Tror ikke du vet hva ordet betyr...

Anonymkode: f3394...3ea

Dette! Det er ikke slik at man må ta imot velferdsgoder. Hvis pappaen absolutt ikke vil være hjemme, så får han la være. 

Anonymkode: 99e78...62d

• Liker 5
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Få hodet ut av rævva’ å forstå at det SKJER IKKE. På min arbeidsplass (sykepleier) blir det aldri i livet leid inn vikar til ammefri - som betyr at det blir mindre personale til oppgavene, mer press på mine kollegaer, flere pasienter som ikke får hjelp og masse som blir overlatt til vaktskiftet, noe som skaper sure miner mot MEG (ikke arbeidsgiver) og som går ut over MITT MILJØ (ikke arbeidsgivers). I den du siterte kan folk faktisk dø fordi hun skal amme, hvordan skal hun liksom takle det? Det blir HENNES problem, arbeidsgiver ofrer det ikke en halv tanke. 

Anonymkode: 8fcb6...604

Jeg skal love deg at arbeidsgiver ofrer det en hel tanke og vel så det  hvis det faltisk skjer, og fylkeslegen åpner tilsynssak og finner ut at arbeidsgiver ikke har sørget for god nok bemanning til å dekke opp for ansatte som tar permisjon de har rett på i henhold til lov og tariffavtale. 

Noe arbeidsgiver vet utmerket godt. 

• Liker 4
Skrevet

Her har vi piggene ute gitt og unner ikke fedrene mye.. Det meste får en til med litt velvilje og fleksibilitet! 

Anonymkode: 83566...0f1

• Liker 10
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette! Det er ikke slik at man må ta imot velferdsgoder. Hvis pappaen absolutt ikke vil være hjemme, så får han la være. 

Folk forstår rett og slett ikke hvor heldige vi er i Norge.

I Australia har mødre lite velferdspermisjon, tror det var 3 måneder da jeg bodde der. 

Her sytes det over at far får muligheten til å bidra mer. Noe man fint kan velge å la være. Man er heller ikke tvunget til å få barn dersom det ikke «passer».

Anonymkode: 05bb4...7ab

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Folk forstår rett og slett ikke hvor heldige vi er i Norge.

I Australia har mødre lite velferdspermisjon, tror det var 3 måneder da jeg bodde der. 

Her sytes det over at far får muligheten til å bidra mer. Noe man fint kan velge å la være. Man er heller ikke tvunget til å få barn dersom det ikke «passer».

Helt enig med deg, kvinner i Norge er ganske priviligert i forhold til kvinner i andre land når det kommer til fødselspermisjon.. 

Syns det er skammelig hvordan enkelte kvinner her kommer med alle mulige unnskyldninger for å krafse til seg mest mulig på bekostning av fedrene! 

Anonymkode: 83566...0f1

• Liker 8
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke snakk om å gå konkurs, men å ikke måtte snu på krona eller belaste arbeidsplasser mer enn nødvendig npr det kan løses enkelt ved at mor har lengre perm og far har 6-10 uker. Ikke alle fedre ønsker å være hjemme heller.

Anonymkode: 494b7...475

Da lar de være å bli hjemme. Det er et gode man kan benytte seg av, ikke noe man MÅ.

• Liker 9
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette synes jeg vi foreldre skal få bestemme selv. 

Samboer driver eget firma, derfor har han ikke mulighet til å ta ut pappaperm. Prøvde med å forlenge pappapermen til jenta vår sist (1 dag pappaperm per uke). Tror vi kan telle på en hånd de dagene han faktisk var hjemme i permisjon. 

Så for oss betyr dette at nestemann får fem uker mindre tid hjemme før barnehagestart (da vi ikke benyttet oss av pappaperm sist heller). 

Som kronisk syk har jeg faktisk behov for disse ukene til å komme meg ordentlig før jeg skal tilbake på jobb. 

Løsningen for oss blir nok ulønnet permisjon, selv om vi strengt tatt ikke har råd til det. 

Anonymkode: 5f84e...ed0

Så kvinner som driver eget firma kan ikke få barn, da de ikke kan ta permisjon?

Har dere ikke råd til barn, så er det lurt å la være. 

• Liker 13
Skrevet

Burde ikke likestilling handle om frihet til å velge hva som er best for hver enkelt familie. Og når da fedrekvoten faller bort hvis den ikke blir brukt, blir jo dette tvang! Føles surt og miste uker med babyen hvis far må i jobb av vise grunner! 

Anonymkode: 2cd63...cd1

• Liker 4
Skrevet

For alle de som ikke spiser fast føde/tar flaske er jo dette krise! Minstemann er 8 mnd og nekter både flaske, kopp og fast føde. Vi har ni-gitt mat i over 2 mnd nå, men han spiser fremdeles ingenting. Vi gir med skje, BLW, lar han grise/leke/undersøke, jeg har laget alt mulig, alt fra rene smaker til blandinger, grøt, frukt, grønnsaker, brød, kavringer, mos, biter - ALT! Han drikker ikke av kopp, tar ikke flaske, jeg pumper dårlig. Jeg ammer annenhver time døgnet rundt. Jeg skal egentlig tilbake på jobb om en uke, men vi ser jo at dette går ikke - og vi vet egentlig ikke helt hva vi skal gjøre. Verken jeg eller pappaen har lyst at han skal være hjemme når ungen ikke får i seg verken vått eller tørt. 

Ammefri er en vits i jobben min, jeg fikk ikke tilrettelegging under graviditeten heller, så jeg ble sykemeldt. Jeg er også mye alene på vakt. Dessuten kan ikke far komme med babyen på jobb for at jeg skal amme fordi jeg jobber både dag/kveld/helg og far kan ikke ta med seg de andre barna ut klokka ti på kvelden når de har bhg og skole og trenger søvnen sin. Jeg har også vakter som går over 10 timer og med 1 time reisevei blir det altfor lenge uten amming. 

Nå ble dette veldig spesifikt for vår situasjon, men det kan jo være en motvekt til alle de "det funket for oss!". 

• Liker 13
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal love deg at arbeidsgiver ofrer det en hel tanke og vel så det  hvis det faltisk skjer, og fylkeslegen åpner tilsynssak og finner ut at arbeidsgiver ikke har sørget for god nok bemanning til å dekke opp for ansatte som tar permisjon de har rett på i henhold til lov og tariffavtale. 

Noe arbeidsgiver vet utmerket godt. 

Niks. Gi meg ett eksempel på et sted hvor helsevesenet leier inn vikar for 1 time ammefri. Never. De presser mor til å komme en time senere/gå en time før og overlater all belastningen på kollegaer. Dessuten blir produksjonen like ødelagt enten jeg går kl 14 eller kl 15. 

• Liker 13
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da blir jo barnet straffet ved å måtte aaaalt for tidlig i barnehagen. Hvorfor er det riktig?

• Liker 5
Skrevet
8 hours ago, Cyndaquil said:

Ja pålagt. Istedenfor valgfrihet. Nok en tvangsregel, og klage man på kvinneguiden blir man kalt sprengt eller bortskjemt. Ikke alle regelverk har noe godt for seg.

Han kan velge å ikke ta de. Da mister han de, men ingen som tvinger han å ta de nei.

Anonymkode: 4e87c...bfb

• Liker 3
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tåpelig! 

Hos oss er det pappaen som tjener mest og taper på at han tar lengre perm. Per nå får man vel bare dekket lønn opptil 6G? 

Det er 70-80 000 mindre i måneden for oss.  

Anonymkode: 94237...c58

Arbeidsplasser som ønsker å være attraktive for både kvinner og menn, betaler full lønn under permisjon. Jeg hadde aldri vurdert å begynne å jobbe et sted som ikke gjorde det. Om menn begynner å stå på krava når det gjelder dette, så burde det gå an å få forhandlet frem avtaler om full utbetaling dekket av arbeidsgiver. 

Anonymkode: 1ab89...1f8

• Liker 6
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er kjempebra. 

Jeg ser at mange sier at babyen da kommer til å være 6 mnd når mor er ferdig med perm. Dette er feil. Mor får 15 uker ETTER barnet er født, og kan i tillegg ta helle fellesperioden på 16 uker, altså 31 uker til sammen. Da er barnet passert 7 mnd før mor har brukt opp permen. I tillegg kan mor ta ferie i permen, og dermed har barnet da passert 8 mnd før mor må i jobb igjen. 

Da er barnet begynt med fast føde. Man kan pumpe, og far kan gi flaske, om det ikke lar seg gjøre å reise hjem/far reise til mors jobb i ammefritimen. Med mindre barnet ikke tar flaske, men det er uansett ikke et kjempeproblem siden barnet har begynt med fast føde. 

Så argumentet med "da blir det ikke fullamming i 6 mnd" er jo bare reinspikka vås. 

Dette med "bestemme selv" er også bare piss. Mange kvinner trumfer igjennom at de skal ha så mye perm som mulig "fordi de fortjener det", helt uten å tenke på at far også skal knytte relasjoner til barnet. Og så sutrer de i etterkant over at det er de som må ta alt ansvar i hjemmet.. ja, så klart, de har jo selv gjort det slik ved å ikke la far få prøve seg i lang nok tid som ansvarshaver! 

Det er også en pussig trend at mange menn lar arbeidsgivere presse dem til å kun ta pappapermen. Merkelig hvordan kvinner ikke lar seg presse på samme måten... Da er det nok vondt i viljen fra mannen sin side. 

Og så er det noen få som taper økonomisk på det, men det er også ganske mange etterhvert som taper økonomisk på at mor tar perm. Sånn er det hos oss, siden jeg ikke får dekket mellomlegget mellom 6G og full lønn, mens mannen får det. Vi taper nesten 10 000 i mnd hver måned jeg har perm, kontra om far hadde tatt permen. 

Anonymkode: 74d49...c02

• Liker 7
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er på tide at far også kan kose seg hjemme med baby og ikke mesteparten på mor. Mor kan pumpe før og etter jobb, det kan far gi med flaske. Det er stort sett mor som trumfer igjennom at hun skal være mest hjemme med barnet, fordi hun har gått gravid, født og har størst tilknytning til barnet. Nå kan endelig far få veldig god tilknytning også.

Jeg setter så stor pris på slike tiltak fra regjeringen.

Anonymkode: 99e1a...21a

Hva med oss som har 18 timers vaktordning på jobb, ofte uten mulighet til å sette seg ned for å pumpe?

Anonymkode: 2749b...9ca

• Liker 4
Skrevet

Jeg er helt for at fedre skal å mer tid med barna sine, men dette handler om så mye mer enn det. Det er mor som må ta ulønnet permisjon og med det mister pensjonspoeng, feriepenger og får dårligere trygderettigheter om feks barnet ikke skulle være tilvendt fast føde. I tillegg er jeg sikker på at dette vil gi en enorm oppsving av både ordinær sykepengeutbetalingene for kvinner som sliter med komplikasjoner etter fødsel, og misbruk av sykepengeordningen for folk som trenger inntektssikring. 

Vi er vanvittig heldige i Norge, men jeg kunne ønske denne fordelingen var opp til hver familie og at alle kvinner er åpne for å gi far den permisjonen han ønsker og trenger utifra familiens behov. 

Min mann skal være hjemme i godt over 16 uker i 2019, han bygger på permisjon med ferie + 10 uker pappaperm. Han gleder seg veldig og er godt fornøyd med at han får tid med barnet på et tidspunkt der han kan er litt større og ikke henger i puppen hele tiden. 

Anonymkode: 915a3...3df

• Liker 4
Skrevet

Så mye krisemaksimering det var her!
Jeg tenker det meste går greit, bare man forsøker å se etter løsninger i stedet for problemer. Vi er tross alt veldig privilegerte her til lands, som får dekket lønn i ett helt år av staten for at vi skal kunne være hjemme med barna våre. I de fleste andre land i verden er det helt utenkelig og det er millioner av kvinner som må ut i jobb kun få uker etter fødsel, dersom de er så heldige at de har jobb, da....
Jeg har også lest drøssevis med innlegg blant annet her på KG, der slitne mødre klager over pappaer som ikke tar ansvar hjemme eller som ikke vet hvordan man skifter bleie, mater baby osv. Ved å la disse mennene slippe litt mer til i hjemmet er jeg sikker på at de aller, aller fleste vil bli helt supre pappaer og partnere som naturlig tar sin del i hjemmet.

Ja, jeg forstår at det i enkelte familier ikke er så enkelt å få til dette med lang pappaperm, men jeg tror faktisk det er veldig mange som rett og slett ikke vil at pappaen skal være så mye hjemme og dermed "lager" problemer som ikke er reelle.
Jeg har tre barn selv og har ikke vært hjemme mer enn max 8 mnd med noen av dem. Den siste var kun 5 mnd da jeg startet i jobb igjen og hun var faktisk den som ble ammet lengst (til 8 mnd, da ville hun ikke ha mer pupp).

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...