Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Regjeringen tredeler permisjonen fra 1. Juli 2018

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvordan tenker man at jeg feks skal benytte meg av min ammefri når jeg jobber i Oslo og bor i Ullensaker kommune?!  Skal far kjøre ungen til meg da hver dag for at jeg skal få ammet? 

Jeg er jo lærer i tillegg med kun 30 min pause. Når skal jeg få ammet? 

Er snart ingen aspekter ved folks liv som staten ikke styrer. Vi har allerede pga nye regjeringen fått bompengeøkning fra 650kr i mnd til 1400kr i mnd. Skal vi legge på enda 1400kr hvis far må kjøre til meg så jeg får ammet? Hvem passer på elevene mine og tar undervisningen min. 

Demokrati 😂😂😂

Anonymkode: c7268...c19

Kjøring til og fra jobben skal jeg ikke legge meg opp i. Men du har faktisk krav på en time, så da må det settes inn vikar for deg.

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Beklageligvis ikke.. 

Herlighet, og du skal jobbe med dette? 

Anonymkode: 494b7...475

8 minutter siden, AnonymBruker said:

stakkars de som skal få hjelp av deg.. 

Hva mine meninger er betyr vel ikke at jeg ikke kan støtte de som trenger hjelp? Ingen del av det i å være ammehjelper gjør at jeg må fortee de som ber om hjelp om hva jeg mener om fordeling av permisjon.

Anonymkode: 4e87c...bfb

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, VinterSnø skrev:

Kjøring til og fra jobben skal jeg ikke legge meg opp i. Men du har faktisk krav på en time, så da må det settes inn vikar for deg.

Når får jeg tatt den timen da?! Jeg har fremdeles 2t tur/retur. Havne midt i rushen så jeg uansett ikke rekker hjem og ikke får nok melkeproduksjon i løpet av dagen fordi jeg fort er borte ca 10t totalt. Hurra for at mor får sett ungen sin 2-4t dagen 🎉🎉 

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, VinterSnø skrev:

Det er planen min faktisk.

Fint for deg, men hva du har tenkt til, det gir  vi blaffen i for å være ærlig. 

Jeg har desverre en jobb som gjør at jeg ikke bare kan kaste vekk alt jeg har i hendene til gitte tidspunkt. Da blir far og baby sittende og vente.

I tillegg tar mannen min perm for å kunne kose seg med baby uten meg - jævla kjedelig å tilbringe to timer+ i bil da. Dyrt med bomring blir det nok også.. 

Mannen sitter ved siden av meg, og ler litt av synet av han få med hu ut - pakke hu ut i bilen - kjøre til min jobb - vente i 30 min på at jeg skal bli ferdig med den akuttsituasjonen jeg ikke kan gå ifra - vente på at jenta spiser - pakke hu sammen+skifte bleie(og mest sannsynlig vaske hu fordi hu er en liten driter hittil) - kjøre hjem og så kunne slappe av i to timer før jeg er hjemme.

Han syns det høres ut som en utrolig fin og avslappende permisjonsperiode hvor han får blitt ordentlig godt kjent med nurket vårt! 

• Liker 11
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mine meninger er betyr vel ikke at jeg ikke kan støtte de som trenger hjelp? Ingen del av det i å være ammehjelper gjør at jeg må fortee de som ber om hjelp om hva jeg mener om fordeling av permisjon.

Du skal ikke støtte dem, du skal komme med løsningewr og hjelpe. 

Men det er viktig at far får være hjemme leenge! Er ikke god nok hjelp når barnet skriker etter mat fordi baby er sulten, mor er borte, og fast føde ikke er noe tess enda. 

• Liker 2
Skrevet

Du skal ikke støtte dem, du skal komme med løsningewr og hjelpe. 

Men det er viktig at far får være hjemme leenge! Er ikke god nok hjelp når barnet skriker etter mat fordi baby er sulten, mor er borte, og fast føde ikke er noe tess enda. 

Mye av jobben som ammehjelp er støtte jo. Støtte gråtende nybakte mødre og hjelpe de videre med ammingen. 

Jeg har selv en unge som ikke uten videre liker å være uten meg, men vet du, det får ungen bare klare. Far er en like god omsorgsperson som meg.

• Liker 5
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan tenker man at jeg feks skal benytte meg av min ammefri når jeg jobber i Oslo og bor i Ullensaker kommune?!  Skal far kjøre ungen til meg da hver dag for at jeg skal få ammet? 

Jeg er jo lærer i tillegg med kun 30 min pause. Når skal jeg få ammet? 

Er snart ingen aspekter ved folks liv som staten ikke styrer. Vi har allerede pga nye regjeringen fått bompengeøkning fra 650kr i mnd til 1400kr i mnd. Skal vi legge på enda 1400kr hvis far må kjøre til meg så jeg får ammet? Hvem passer på elevene mine og tar undervisningen min. 

Demokrati 😂😂😂

Jeg jobber Hurdal og bor i Oslo, kjører også 2 timer hver dag og på skole.  Tenker ikke at det blir noe problem..

Det må jo legges opp så du har fri første time, eller siste eller begge, sånn at du har kortere dager. Det ordner seg og enten legges timesplanen om så du ikke har undervisning da eller så får elevene vikar. Det er ikke noen krise, er snakk om noen få måneder av ditt liv :)

Anonymkode: d48ba...377

• Liker 6
Skrevet

Altså, jeg trodde amnehjelperne brant for best mulige forutsetninger for å kunne amme slik det er anbefalt.

Selv om det sikkert er gjennomførbart for mange det forslaget til regjeringen, så er det vel ikke akkurat de beste forutsetningene for ammingen når mor må tidligere tilbake til jobb. 

Anonymkode: dd8ba...b92

• Liker 5
Skrevet

Så utrolig glad jeg er ferdig med barn!

Ingen av mine spiste ett helt måltid med fastføde før de var nærmere 10 mnd!

Anonymkode: 1c14a...4d5

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber Hurdal og bor i Oslo, kjører også 2 timer hver dag og på skole.  Tenker ikke at det blir noe problem..

Det må jo legges opp så du har fri første time, eller siste eller begge, sånn at du har kortere dager. Det ordner seg og enten legges timesplanen om så du ikke har undervisning da eller så får elevene vikar. Det er ikke noen krise, er snakk om noen få måneder av ditt liv :)

Hva med oss som ikke er lærere? Hva med de arbeidsplasser hvor det allerede er for få på jobb? Som sykepleiere, kirurger, spesialsykepleiere, ambulansearbeidere, paramedic, piloter, hjelpepleiere?

Hva med pasientene? Skal vi trumfe gjennom ammefrien vår, når vi vet at det går utover pasientene som sårt trenger hjelp fordi det da blir en mindre på jobb/en mindre til å ta alarmer? 

Hva med far som ikke vil dette - som ikke får sin fine permisjonstid fordi den går ut på logistikk? Kjøring hit og dit  - i verste tilfelle må vente på mneg som er ute på oppdrag. Jeg kan ikke bare dra, og kommer det en akuttsituasjon rett før jeg skal amme, og jeg er eneste ledige - ikke alle jobber hvor man får ikke timesvikarer - skal jeg da nekte å dra ut fordi ungen må ha mat, når jeg vet at det potensielt er et liv -. på min samvittighet?  Kun fordi ungen min ikke tar fast føde enda, selv om vi har prøvd. Kun fordi ungen min nekter flaske, selv om vi har forsøkt fra 2 ukers alder? Hva da?

Kan du forstå at ikke alle har en lærerjobb? Kan du forstå at det ikke "bare er så enkelt"? For deg er dette kanskje kun noen få mnd av livet, for meg er det krisesituasjoner hvor jeg trengs når jeg er på jobb. 

• Liker 11
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du fullammet til 9 måneder ville du jo ikke hatt mulighet til dette med den nye løsningen. Da hadde permisjonen din vært over da babyen var 7 måneder og 1 uke. Får man foreldrepenger fra NAV opptjener man kun feriepenger for de første 12 ukene av permisjonen, ergo har man ikke feriepenger som eller lønnstapet i 5 uker ferie å spe på permisjonen med. Ergo kan man da ikke ta ut full ferie uten å tape penger.

Anonymkode: 88a3e...965

Som jeg skrev hadde vi denne løsningen da jeg fikk mitt forrige barn, som jeg endte med å fullamme i ni mnd fordi han nektet fast føde. Men siden jeg ikke har timet noen av mine barn til barnehagestart, måtte vi jo belage oss på noe ulønnet perm. Så permisjonen min var på en måte ikke over, kun den betalte delen. Heldigvis løste det seg med fast føde over natta da barnet var ni mnd, og det var ikke noe problem å begynne å jobbe en mnd senere. Det er faktisk ikke sånn at fordi den betalte permisjonen slutter på et visst tidspunkt er man som mor tvunget tilbake i jobb. For å snu på det, får man best betalt i verden for å være hjemme med barnet så lenge, og så kan man velge ulønnet i tillegg (og de fleste steder uten at noen hever et øyebryn av den grunn).

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vera tror at alle andre er som de og kan ta ut både ulønnet perm og ferie hun skjønner du.,.. 

Hvis man tar utgangspunkt i at de fleste får planlagte barn (vet ikke noen statistikk på det, men antar at det er et stort flertall), så må man jo kunne forvente at familien ikke går konkurs fordi den ene parten må være litt hjemme uten lønn. Kan man ikke det, har man vel ikke egentlig råd til å få et barn (til)? Jeg kjenner for øvrig folk med veldig ulike inntekter og boutgifter, og nesten alle jeg kjenner har tatt ut noe ulønnet perm, enten fordi de ikke vil sende et veldig lite barn i bhg eller rett og slett fordi det ikke står barnehageplasser ledige til en hver tid.

• Liker 5
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye av jobben som ammehjelp er støtte jo. Støtte gråtende nybakte mødre og hjelpe de videre med ammingen. 

Jeg har selv en unge som ikke uten videre liker å være uten meg, men vet du, det får ungen bare klare. Far er en like god omsorgsperson som meg.

Nettopp - hjelpe de videre med ammingen :) 

Du høres ut som en flott mor! Skrikekuren er jo vist å funke så ufattelig bra :) 

Far en absolutt en like god omsorgsperson - det har jeg ikke sakt noe på. Men hva da når ungen skriker - far sitter med flaske ungen ikke tar eller stapper mat ned i halsen på ungen fordi ungen MÅ HA MAT men ikke vil spise. Far føler seg nok kjempe bra da! 

Dette er altså ting jeg har vært borti og erfart på nært hold. Og som ammehjelp skal du da si at "ungen kan bare skrike - det tåler den. at du ikke får punpet og har melkespreng skal du ikke tenke på - det går seg til" 

• Liker 5
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med andre ord; du kjører motsatt av trafikken og møter ikke på samme problemer som meg. Prøvd å kjøre til Oslo på morningen? Eller hjem midt på dagen slik at du havner i en trafikk som går 30km/t på ca 110 sone? Jeg gjlr det nemlig hver dag og må planlegge akkurat når jeg kjører hjemmefra så jeg ikke havner i trafikken og må ringe og si jeg ikke rekker første time! Er en grunn til at jeg byttet til automatbil også, ble slitsomt å clutche hver annen minutt. 

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til denne snuoperasjonen: når fedrekvoten ble redusert for få år siden, tok fedrene ut mindre permisjon. Når den øker, tar de ut mer. Jippi! 

Fedre tar ut det de kan, men det betyr jo ikke at det faller sammen med ønsket. Min mann, og mine kollegaer (bare menn), ser på fedrekvoten som en tvangstrøye. Noe de MÅ ta ut, fordi det handler om forventninger og økonomi. 

Noen familier gjør det annerledes, fordi de vil og kan. Det klarer de helt fint få til selv :) 

Spør fedrene, og jeg tror mange av de vil la mødrene ta HELE permisjonen, for å komme seg etter fødsel og barseltid. De vil ha en dame med overskudd, ikke en utslitt vaskeklut som sitter og pumper melk på jobb :( 

La foreldrene bestemme selv!!!!

Anonymkode: 7af34...078

Er sååååååå enig 👍 👍 👍 

Anonymkode: e3344...46c

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Som jeg skrev hadde vi denne løsningen da jeg fikk mitt forrige barn, som jeg endte med å fullamme i ni mnd fordi han nektet fast føde. Men siden jeg ikke har timet noen av mine barn til barnehagestart, måtte vi jo belage oss på noe ulønnet perm. Så permisjonen min var på en måte ikke over, kun den betalte delen. Heldigvis løste det seg med fast føde over natta da barnet var ni mnd, og det var ikke noe problem å begynne å jobbe en mnd senere. Det er faktisk ikke sånn at fordi den betalte permisjonen slutter på et visst tidspunkt er man som mor tvunget tilbake i jobb. For å snu på det, får man best betalt i verden for å være hjemme med barnet så lenge, og så kan man velge ulønnet i tillegg (og de fleste steder uten at noen hever et øyebryn av den grunn).

Hvis man tar utgangspunkt i at de fleste får planlagte barn (vet ikke noen statistikk på det, men antar at det er et stort flertall), så må man jo kunne forvente at familien ikke går konkurs fordi den ene parten må være litt hjemme uten lønn. Kan man ikke det, har man vel ikke egentlig råd til å få et barn (til)? Jeg kjenner for øvrig folk med veldig ulike inntekter og boutgifter, og nesten alle jeg kjenner har tatt ut noe ulønnet perm, enten fordi de ikke vil sende et veldig lite barn i bhg eller rett og slett fordi det ikke står barnehageplasser ledige til en hver tid.

Det er ikke snakk om å gå konkurs, men å ikke måtte snu på krona eller belaste arbeidsplasser mer enn nødvendig npr det kan løses enkelt ved at mor har lengre perm og far har 6-10 uker. Ikke alle fedre ønsker å være hjemme heller.

• Liker 4
Annonse
Skrevet

Nettopp - hjelpe de videre med ammingen :) 

Du høres ut som en flott mor! Skrikekuren er jo vist å funke så ufattelig bra :) 

Far en absolutt en like god omsorgsperson - det har jeg ikke sakt noe på. Men hva da når ungen skriker - far sitter med flaske ungen ikke tar eller stapper mat ned i halsen på ungen fordi ungen MÅ HA MAT men ikke vil spise. Far føler seg nok kjempe bra da! 

Dette er altså ting jeg har vært borti og erfart på nært hold. Og som ammehjelp skal du da si at "ungen kan bare skrike - det tåler den. at du ikke får punpet og har melkespreng skal du ikke tenke på - det går seg til" 

Vi kjører ingen skrikekur her i huset. Den påstanden vil jeg ikke ha på meg.

Far har hatt sine runder her hvor han ikke har følt seg høy i hatten, men vet du, starter man den tilvenningen tidlig nok så går det over på magisk vis. 

Og det siste du sier gidder jeg ikke kommentere saklig. Selvfølgelig ville jeg aldri sagt det til en mor. 

• Liker 6
Skrevet
13 minutter siden, Marimba skrev:

Jeg har en baby på 10 måneder. Far er hjemme med henne, og jeg ammer før og etter jobb og tar ut ammefri. Null problem! 

Da hun var 6 måneder kunne ikke jeg fatte eller begripe hvordan vi skulle klare det at far etterhvert skulle være hjemme. Hun var jo så avhengig av amming og spiste nesten ikke annen mat.

Heldigvis skjedde det utrolig mye i utviklingen de neste månedene, så da hun var 8,5 måneder og jeg skulle tilbake på jobb, gikk det greit. Men vi var altså avhengige av å ha 2,5 måneder på oss til å trappe opp med mat. 

Ja, men da ville jo ikke den nye løsningen ha passet for deg, siden mors permisjon nå vil være over når babyen er 7 måneder og 1 uke. 

12 minutter siden, VinterSnø skrev:

Det er planen min faktisk.

Høres ut som en hyggelig permisjonstid for far, da! Å måtte kjøre i 2 timer hver dag for at mor skal få ammet. Og det er nok superstimulerende for babyen å sitte så lenge i en bil hver dag! Glem Åpen Barnehage eller turer i svømmehallen, her er det bilkjøring som står på agendaen! :P 

3 minutter siden, Sinsiew skrev:

Fint for deg, men hva du har tenkt til, det gir  vi blaffen i for å være ærlig. 

Jeg har desverre en jobb som gjør at jeg ikke bare kan kaste vekk alt jeg har i hendene til gitte tidspunkt. Da blir far og baby sittende og vente.

I tillegg tar mannen min perm for å kunne kose seg med baby uten meg - jævla kjedelig å tilbringe to timer+ i bil da. Dyrt med bomring blir det nok også.. 

Mannen sitter ved siden av meg, og ler litt av synet av han få med hu ut - pakke hu ut i bilen - kjøre til min jobb - vente i 30 min på at jeg skal bli ferdig med den akuttsituasjonen jeg ikke kan gå ifra - vente på at jenta spiser - pakke hu sammen+skifte bleie(og mest sannsynlig vaske hu fordi hu er en liten driter hittil) - kjøre hjem og så kunne slappe av i to timer før jeg er hjemme.

Han syns det høres ut som en utrolig fin og avslappende permisjonsperiode hvor han får blitt ordentlig godt kjent med nurket vårt! 

Ja :ler: 

Her foreslo jeg for far at han kunne kjøre babyen til meg for å ammes, siden han ikke tok flaske da jeg måtte tilbake i jobb da han var nesten 11 måneder. Far ble ikke særlig begeistret for den idéen, nei. Han trodde jo han kunne bruke pappapermen til å leke og kose med babyen, gå i Åpen Barnehage, besøke svømmehallen og barnets oldeforeldre som bor langt borte. Rett og slett finne sin egen rytme og bli trygg på papparollen, ikke bruke tiden sin på å være «taxisjåfør» for å få babyen til mor. 

I og med at vår baby var nesten 11 måneder da jeg gikk tilbake i jobb så løste det seg raskt, men ved 7-8 måneder spiste han kun smaksprøver av mat (som som oftest kom i retur) og blånektet både flaske og kopp. 

Da jeg måtte tilbake i jobb fortsatte jeg å nattamme for å opprettholde produksjonen, noe som ville vært enda mer prekært dersom min permisjon hadde vært over da babyen var 7 måneder og jeg måtte tilbake i jobb. Hvor lenge forventes det egentlig at mor skal være i full jobb (og prestere adekvat) uten sammenhengende søvn på natten? 

Nå som vi venter nr. 2 er jeg glad for at vi har termin i god tid før 1. juli. Ellers ville jeg ha måttet ta ulønnet permisjon (noe vi økonomisk sett ikke har mulighet til å gjøre i det hele tatt denne gangen, siden familieforøkelsen har krevd både større bil og etter hvert bolig (når vi får råd) Vi har også utgifter til barnehage til eldstemann, ergo er økonomien strammere med 2 barn enn med 1, og jeg må tilbake i full jobb rett etter fødselspermisjonen) 

2 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Fint for deg at du og din familie har råd til å leve på en inntekt i en periode, men dette gjelder absolutt ikke alle. Vi har et barn og er over midten av 30-årene. Skulle vi ha søsken til barnet vårt kunne vi ikke vente lenger, i påvente av at økonomien på magisk vis skulle bedre seg. Etter vi fikk førstemann har vi også utgifter vi ikke hadde tidligere; Barnehage, klær og sko som er for små etter en sesong (har ingen å arve av) og den ene bilen vi hadde var det ikke mulig for mannen å kjøre med 2 bilseter baki, så vi måtte kjøpe større bil. Større bolig behøver vi også nå som vi snart har 2 barn, men dette må vente til vi får råd. 

Så nei, vi har egentlig ikke «råd» til et barn til, på tross av at vi har helt vanlige fulltidsjobber, men i og med at vi sårt ønsker oss flere barn så må vi bare få det ril å gå. Og da helst uten at vi må leve på en inntekt i en periode, for det går knapt rundt med to. 

Anonymkode: 88a3e...965

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva med oss som ikke er lærere? Hva med de arbeidsplasser hvor det allerede er for få på jobb? Som sykepleiere, kirurger, spesialsykepleiere, ambulansearbeidere, paramedic, piloter, hjelpepleiere?

Hva med pasientene? Skal vi trumfe gjennom ammefrien vår, når vi vet at det går utover pasientene som sårt trenger hjelp fordi det da blir en mindre på jobb/en mindre til å ta alarmer? 

Hva med far som ikke vil dette - som ikke får sin fine permisjonstid fordi den går ut på logistikk? Kjøring hit og dit  - i verste tilfelle må vente på mneg som er ute på oppdrag. Jeg kan ikke bare dra, og kommer det en akuttsituasjon rett før jeg skal amme, og jeg er eneste ledige - ikke alle jobber hvor man får ikke timesvikarer - skal jeg da nekte å dra ut fordi ungen må ha mat, når jeg vet at det potensielt er et liv -. på min samvittighet?  Kun fordi ungen min ikke tar fast føde enda, selv om vi har prøvd. Kun fordi ungen min nekter flaske, selv om vi har forsøkt fra 2 ukers alder? Hva da?

Kan du forstå at ikke alle har en lærerjobb? Kan du forstå at det ikke "bare er så enkelt"? For deg er dette kanskje kun noen få mnd av livet, for meg er det krisesituasjoner hvor jeg trengs når jeg er på jobb. 

Jøssenavn, haha. Jeg legger inn ett innlegg som svar til en annen lærer som skriver at det er så håpløst fordi "hvem skal passe elevene", også plutselig "forstår jeg ikke at alle er lærere"? Ro deg ned, nå er du virkelig nedlatende og dramatisk. Jeg er et helt vanlig oppegående menneske. 

Uansett arbeidsplass, så er det arbeidsplassens ansvar at de ansatte får det de har krav på og at de blir dekket opp. Du trenger ikke ta på deg alle verdens sorger på dine skuldre her. Ta det med arbeidsgiver hvis du har et problem med å få ting til å gå opp, ikke med meg. 

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke snakk om å gå konkurs, men å ikke måtte snu på krona eller belaste arbeidsplasser mer enn nødvendig npr det kan løses enkelt ved at mor har lengre perm og far har 6-10 uker. Ikke alle fedre ønsker å være hjemme heller.

Jeg forstår ikke hvordan man belaster arbeidsplassen noe mindre ved å ha lengre lønnet perm vs ulønnet?

Nei, ikke alle fedre ønsker å være noe særlig hjemme, men det kan det jo være mange grunner til. Kanskje det blir mer akseptert på arbeidsplassen når flere fedre har lengre perm, kanskje de i større grad ser verdien av å tilbringe tid med barnet sitt, kanskje de slipper mer til og føler mer "eierskap" til babyen når mor ikke henger over til en hver tid, kanskje selvtilliten som far øker ved mer tid med barnet og at de dermed setter mer pris på å være med barnet sitt?

• Liker 11
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Når får jeg tatt den timen da?! Jeg har fremdeles 2t tur/retur. Havne midt i rushen så jeg uansett ikke rekker hjem og ikke får nok melkeproduksjon i løpet av dagen fordi jeg fort er borte ca 10t totalt. Hurra for at mor får sett ungen sin 2-4t dagen 🎉🎉 

Jeg sa ikke jeg hadde løsningen for deg, jeg kom med informasjon om at du hadde krav på en full time. TImen du har krav på er når det passer ungen, ikke når det passer deg/arbeidsgiver. Og veldig mange lærere har krav på to timer. Timer du det med en time i hver ende får du kanskje kuttet dagen din. Var ment som positiv info, ikke belæring =)

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...