Gå til innhold

Regjeringen tredeler permisjonen fra 1. Juli 2018

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jesus, hvor mye tjener den mannen i året? 3 mill?? 

Dere har nok råd til å tape et par mnd høres det ut som!

Anonymkode: 2d21e...641

Det syns jeg er vanvittig at noen andre skal sitte og bestemme!

Anonymkode: 55235...c93

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når ungen er 7 mnd skal den jo ikke fullammes uansett? At barnets måltider med fast føde er mens mor er på jobb ødelegger ikke ammingen.

Anonymkode: 4e87c...bfb

Jeg beklager å ødelegge illusjonen din, men det er ikke alle babyer som spiser fullt måltid med fast føde så tidlig etter 6 mnd fullamming. Og ikke alle er interesserrt i å begynne smakingen når de er 4 mnd for å starte opptrapping til fullt måltid. 

Hadde du hatt baby selv, hadde du visst dette :) 

Og jo, å ikke få ammet/pumpet på 8 timer+ reisevei kan absolutt ødelegge ammingen ved at produksjonen ikke har nok å respondere på. Gå inn på ammehjelpgruppen, så kan du se hvor fort det skjer for mange.

Ærlig talt, hvorfor uttale deg om noe du tydeligvis ikke har noe innsikt i? 

Anonymkode: 494b7...475

• Liker 10
Skrevet

Dette har det jo vært snakk om lenge, så ingen grunn til å bli overrasket. Supert at pappaer får pålegg om permisjon, det er viktig for likestillingen :)

Her i huset hadde pappaen uansett fått 14 uker, så gjør ingen forskjell for oss. Jeg er glad jeg har en mann som setter familie foran karriere. 

Noen av dere virker å bli helt fortvila over ideen om at mannen skal være hjemme og passe (skrikende, hylende, bæsjende, og søte og nydelige) barn. Hvis ikke man har såpass tiltro til mannen så skjønner jeg ikke hvorfor få barn med personen i det hele tatt. 

Anonymkode: d48ba...377

• Liker 12
Skrevet

Det synes jeg faktisk er helt ok for oss. Er delvis ufør, og synes det er mye mer slitsomt å være alene hjemme i perm hele dagen enn  jobbe deltid mens pappaen er hjemme i pappaperm. Her har vi ikke mulighet til at far tar mer enn pappakvoten uten at han trekkes 50% i lønn, siden jeg ikke klarer jobbe mer enn 50%. Under pappapermen er det heldigvis ikke krav om at mor er i aktivitet, så den får han likevel. Men ser jo at dette kan slå uheldig ut for de familiene der pappen ikke har anledning til å være helt borte fra jobb i flere måneder i strekk. Her har pappaen en jobb som det ville gått veldig greit å ta enda engre perm fra, og han skulle gjerne fått halve, men aktivitetskravet gjør at han kun får "sine" uker.

Anonymkode: e4e58...ba7

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva med de som ikke kan pumpe? Hva med de babyene som ikke tar flaske?

Jeg er også for tilknytning til far, men synes ikke det trenger å gå på bekostning av mor. Hva med å heller gå for KrFs forslag. Er det ikke de som vil utvide fedrekvoten men i samme slengen utvide permisjonstiden? 

Anonymkode: dd8ba...b92

Om mor tar fellesdelen er ungen 7 mnd. Fungerer fint med ammefri og fastføde da.

• Liker 5
Gjest N-Nøff
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da ble det slik da. Far får 1/3 av permisjonen hvis barnet er født etter 1. Juli 2018.

https://m.nettavisen.no/nyheter/innenriks/regjeringen-vil-innfre-tredelt-foreldrepermisjon-for-barn-fdt-etter-1-juli-i-ar/3423413302.html

Jeg er for at flere pappaer tar ut sin del av permisjonen, og jeg syns i mange tilfeller at det er synd det er en ukultur på arbeidsplassen at fedre tar ut lengre permisjon enn normalen, men når det er sagt: Hvorfor kan ikke familiene få bestemme dette selv? Det er da veldig mange familier som blir hardt rammet av en 1/3-deling.

Anonymkode: ef7a8...790

Helt enig. Dette bør familiene bestemme selv, uten pekefingre fra andre.. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at pappaen burde være hjemme mer enn de er i dag. Og har enda ikke sett noen gode argumenter i mot. Ingen her har kommet med et godt argument med hvordan det ødelegger ammingen.

Hvorfor burde han det? Er det store problemer i dag med tilknytning mellom far og barn?

Hva som er "gode" argumenter for deg vet jeg ikke, men flere argumenter har vertfall blitt nevnt. Ser ikke problemet med at mor kan være hjemme med barn, hvis mor har mer glede og ønsker dette mer enn far hvis vi ser vekk fra kun amme situasjonen. Her i gården ønsker feks ikke far å være så lenge hjemme, men jeg har lyst, hvorfor skal ikke vi få være voksne nok til å bli enige og bestemme dette selv? For meg blir det feks et problem å fortsette å amme når jeg begynner i jobb igjen, for jeg jobber turnus arbeid, og det er ikke alltid det er mulighet for å ta "ammefri" 

• Liker 3
Skrevet

Man får jo ammefri for å amme, så det trenger ikke å være et problem med amming. Man må jo se etter løsninger, ikke bare problemer. 

• Liker 6
Skrevet

Dette synes jeg vi foreldre skal få bestemme selv. 

Samboer driver eget firma, derfor har han ikke mulighet til å ta ut pappaperm. Prøvde med å forlenge pappapermen til jenta vår sist (1 dag pappaperm per uke). Tror vi kan telle på en hånd de dagene han faktisk var hjemme i permisjon. 

Så for oss betyr dette at nestemann får fem uker mindre tid hjemme før barnehagestart (da vi ikke benyttet oss av pappaperm sist heller). 

Som kronisk syk har jeg faktisk behov for disse ukene til å komme meg ordentlig før jeg skal tilbake på jobb. 

Løsningen for oss blir nok ulønnet permisjon, selv om vi strengt tatt ikke har råd til det. 

Anonymkode: 5f84e...ed0

• Liker 4
Skrevet

Så 9 mnd på mor og 3 mnd på far?

Anonymkode: b927c...dc1

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg beklager å ødelegge illusjonen din, men det er ikke alle babyer som spiser fullt måltid med fast føde så tidlig etter 6 mnd fullamming. Og ikke alle er interesserrt i å begynne smakingen når de er 4 mnd for å starte opptrapping til fullt måltid. 

Hadde du hatt baby selv, hadde du visst dette :) 

Og jo, å ikke få ammet/pumpet på 8 timer+ reisevei kan absolutt ødelegge ammingen ved at produksjonen ikke har nok å respondere på. Gå inn på ammehjelpgruppen, så kan du se hvor fort det skjer for mange.

Ærlig talt, hvorfor uttale deg om noe du tydeligvis ikke har noe innsikt i? 

Jeg har baby selv. Som ikke startet med fast føde ved 4 mnd. Og jeg er på vei til å bli ammehjelper.

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får jo ammefri for å amme, så det trenger ikke å være et problem med amming. Man må jo se etter løsninger, ikke bare problemer. 

så far skal ta med ungen på jobben min? 1t unna hjemme? jupp, fint for ungen det :) 

Jeg har nemlig ikke pumpbare bryster.. 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har baby selv. Som ikke startet med fast føde ved 4 mnd. Og jeg er på vei til å bli ammehjelper.

stakkars de som skal få hjelp av deg.. 

• Liker 12
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ammefri fungerer kanskje der mor jobber såpass nære hjemmet at hun kan reise hjem for å amme midt på dagen, eller få babyen til seg. Det er slett ikke uvanlig å ha 1 times reisevei til jobb, slik at man ikke har mulighet til å reise hjem for å amme på den ene timen man får ammefri. Og det er ikke bare-bare for far og baby å reise i 2 timer tur/retur hver dag for at mor skal få ammet heller. Derfor blir da løsningen for de fleste at de kommer en time senere eller går en time tidligere fra jobb, og må da være borte i 7 timer pluss reisevei. Det er 8 timer uten å amme eller pumpe (for man får ikke pumpefri i tillegg til ammefri) og da reduseres melkeproduksjonen raskt.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så 9 mnd på mor og 3 mnd på far?

Anonymkode: b927c...dc1

Nei. 7 måneder og 1 uke på mor. Så 15 uker på far. 

Anonymkode: 88a3e...965

• Liker 4
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om mor tar fellesdelen er ungen 7 mnd. Fungerer fint med ammefri og fastføde da.

Beklageligvis ikke.. 

Herlighet, og du skal jobbe med dette? 

• Liker 5
Skrevet

Jeg har en baby på 10 måneder. Far er hjemme med henne, og jeg ammer før og etter jobb og tar ut ammefri. Null problem! 

Da hun var 6 måneder kunne ikke jeg fatte eller begripe hvordan vi skulle klare det at far etterhvert skulle være hjemme. Hun var jo så avhengig av amming og spiste nesten ikke annen mat.

Heldigvis skjedde det utrolig mye i utviklingen de neste månedene, så da hun var 8,5 måneder og jeg skulle tilbake på jobb, gikk det greit. Men vi var altså avhengige av å ha 2,5 måneder på oss til å trappe opp med mat. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan tenker man at jeg feks skal benytte meg av min ammefri når jeg jobber i Oslo og bor i Ullensaker kommune?!  Skal far kjøre ungen til meg da hver dag for at jeg skal få ammet? 

Jeg er jo lærer i tillegg med kun 30 min pause. Når skal jeg få ammet? 

Er snart ingen aspekter ved folks liv som staten ikke styrer. Vi har allerede pga nye regjeringen fått bompengeøkning fra 650kr i mnd til 1400kr i mnd. Skal vi legge på enda 1400kr hvis far må kjøre til meg så jeg får ammet? Hvem passer på elevene mine og tar undervisningen min. 

Demokrati 😂😂😂

Anonymkode: c7268...c19

• Liker 8
Skrevet

Når Staten gir oss penger for å være hjemme med barnet i nesten et helt år, synes jeg det er helt i orden at Staten også legger noen føringer for bruken av dem!

"Dette vil vi bestemme selv"-foreldrene får betale moroa sjæl hvis det er så viktig.

Anonymkode: b773b...0fc

• Liker 18
Skrevet
5 minutter siden, Sinsiew said:

så far skal ta med ungen på jobben min? 1t unna hjemme? jupp, fint for ungen det :) 

Jeg har nemlig ikke pumpbare bryster.. 

Det er planen min faktisk.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg nekta hele måltider med fast føde til jeg var nesten ni mnd. 

Broren min hadde sitt første fulle måltid med grøt når han va 7 mnd og to uker. Vi hadde ikke fått i han flere fulle måltider med fast føde, for han spyttet ut og var tydelig misfornøyd. Og tro meg - vi prøvde, for mamma var syk. Redningen her ble koppmating. Pappa koste seg IKKE med det. 

Grøss og gru om andre mp gjennom det samme. 

Syns det er ganske kjipt at du skal bli ammehjelper.. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...