AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #21 Skrevet 6. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er på tide at far også kan kose seg hjemme med baby og ikke mesteparten på mor. Mor kan pumpe før og etter jobb, det kan far gi med flaske. Det er stort sett mor som trumfer igjennom at hun skal være mest hjemme med barnet, fordi hun har gått gravid, født og har størst tilknytning til barnet. Nå kan endelig far få veldig god tilknytning også. Jeg setter så stor pris på slike tiltak fra regjeringen. Anonymkode: 99e1a...21a Hva med de som ikke kan pumpe? Hva med de babyene som ikke tar flaske? Jeg er også for tilknytning til far, men synes ikke det trenger å gå på bekostning av mor. Hva med å heller gå for KrFs forslag. Er det ikke de som vil utvide fedrekvoten men i samme slengen utvide permisjonstiden? Anonymkode: dd8ba...b92 14
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #22 Skrevet 6. februar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er på tide at far også kan kose seg hjemme med baby og ikke mesteparten på mor. Mor kan pumpe før og etter jobb, det kan far gi med flaske. Det er stort sett mor som trumfer igjennom at hun skal være mest hjemme med barnet, fordi hun har gått gravid, født og har størst tilknytning til barnet. Nå kan endelig far få veldig god tilknytning også. Jeg setter så stor pris på slike tiltak fra regjeringen. Anonymkode: 99e1a...21a Hvor mange barn har du sa du? Jeg har fire. Med den første kunne jeg nok begynt på jobb etter seks mnd. Etter andre kunne jeg kanskje klart det. Etter tredje og fjerde var jeg totalt utslitt, og kunne trengt mer tid hjemme. Jeg blir dårlig av å tenke på at mødre presses tilbake til jobb etter seks mnd hensynet til far trumfer helsen til mor, det er forkastelig! For noen mødre går det fint å begynne i jobb igjen etter seks uker, ære være de for det. Men la folk få bestemme det selv. Anonymkode: 7af34...078 17
Bahir Skrevet 6. februar 2018 #23 Skrevet 6. februar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er på tide at far også kan kose seg hjemme med baby og ikke mesteparten på mor. Mor kan pumpe før og etter jobb, det kan far gi med flaske. Det er stort sett mor som trumfer igjennom at hun skal være mest hjemme med barnet, fordi hun har gått gravid, født og har størst tilknytning til barnet. Nå kan endelig far få veldig god tilknytning også. Jeg setter så stor pris på slike tiltak fra regjeringen. Anonymkode: 99e1a...21a Dette mener jeg at familier SELV skal få bestemme. Det er ikke alle fedre som ønsker å være så lenge hjemme med barnet en gang. Hvis far ønsker det får han ha baller nok til å si ifra, også er vi voksne mennesker som kan komme til en enighet hjemme om hva som er best for den enkelte familie. Hva er i veien for at mor heller skal få være hjemme om hun ønsker det? Ikke alle babyer klarer å ta flaske..Du må jo pumpe jevnt for å opprettholde melkeproduksjonen! Så da skal vi bare sette oss til på jobb å pumpe da? Gleder meg til melkespreng når jeg skal springe rundt på jobb i helsevesenet (turnusarbeid), eller da tenker du kansje bare jeg kan ta meg en pause å pumpe? Nei for det funker ikke slik i praksis. Håper for gudsskyld dette ikke går igjennom. 9
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #24 Skrevet 6. februar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok. Da får vi flere babyer på 6 mnd i bhg. Fedre er ikke hjemme med barnet. Fedre er hjemme og babyen 8 timer i bhg. Bhg bør få egne småbarns avd igjen pga dette. Dette så vi i vår bhg jeg jobbet i. Anonymkode: 99758...673 Hvilke barnehager tar inn unger på 6 mnd? Med link takk? Anonymkode: 2939e...646 6
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #25 Skrevet 6. februar 2018 Er det mer enn 14 uker? Jeg var i denne ordningen med nummer 1, og fikk da 8 mnd(ingen ferie og fullt uttak). Anonymkode: 2939e...646 1
Lumos Skrevet 6. februar 2018 #26 Skrevet 6. februar 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilke barnehager tar inn unger på 6 mnd? Med link takk? Anonymkode: 2939e...646 I alle barnehager jeg har jobbet heter det seg at småbarnsavdelingene er for barn i alderen 0-3 år. Ingen nedre grense altså. Den minste babyen jeg har erfaring med var vel 5 mnd. Har også opplevd flere som var hhv. 6, 7 og 8 mnd. ALT for tidlig spør du meg. Håper ikke dette går i gjennom. 5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #27 Skrevet 6. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror det er mange fedre som kan være tjent med dette, for jeg ser jo at mange kvinner insisterer på at far bare skal ta sine uker og at hele fellesperioden er hennes. På den andre siden skulle jeg ønske at vi hadde politikere som hadde bare bittelitt tillit til innbyggerne og lot hver familie få legge sin egen kabal. De er kanskje sinte fordi vi har så lite tiltro til dem, og straffer oss tilbake. Argumentet om at man ikke får fullammet til 6 mnd skjønner jeg ikke helt da.. Om 46 uker skal tredeles i 15 uker til mor, 15 til far og 16 felles, så kan jo mor fortsatt ta 31 uker - noe som er nesten åtte måneder.. Og ALLE sper jo på permisjonen med ferie, fem ekstra uker gjør at barnet er ni måneder. Og da er det så aktivt at det er fint med far som lekeleder ;-) Anonymkode: 2b44a...6a1 Ikke alle sper på med ferie...snakker du om alle som blir sykemeldt og får ferie til overs? Noen få av oss blir ikke sykemeldt Anonymkode: 2d21e...641
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #28 Skrevet 6. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tåpelig! Hos oss er det pappaen som tjener mest og taper på at han tar lengre perm. Per nå får man vel bare dekket lønn opptil 6G? Det er 70-80 000 mindre i måneden for oss. Anonymkode: 94237...c58 Jesus, hvor mye tjener den mannen i året? 3 mill?? Dere har nok råd til å tape et par mnd høres det ut som! Anonymkode: 2d21e...641 25
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #29 Skrevet 6. februar 2018 1 hour ago, Bahir said: Men så fint for deg da at det funket for dere😉 Men hva med de mødrene som faktisk ønsker å følge anbefalingene om å amme lenger enn 6 mnd ? Den løsningen du har valgt er mulig å gjør med det gamle systemet, ingen grunn til at alle skal tvinges til å gjøre det slik. Dette stikker i strid mot det som er best for barnet. Likestilling kan de bruke som argument den dagen far kan amme barnet. Helt utrolig Ungen min er 9 mnd og blir fortsatt ammet. Ser ikke at en tredeling ødelegger det. Jeg må nok ha inn med teskje hvorfor en tredeling ødelegger for amming. Anonymkode: 4e87c...bfb 7
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #30 Skrevet 6. februar 2018 49 minutter siden, AnonymBruker said: Hva med de som ikke kan pumpe? Hva med de babyene som ikke tar flaske? Jeg er også for tilknytning til far, men synes ikke det trenger å gå på bekostning av mor. Hva med å heller gå for KrFs forslag. Er det ikke de som vil utvide fedrekvoten men i samme slengen utvide permisjonstiden? Anonymkode: dd8ba...b92 Håndmelking, ammefri, koppmating. Mange løsninger. Anonymkode: 4e87c...bfb 1
Rosa Sitron Skrevet 6. februar 2018 #31 Skrevet 6. februar 2018 22 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke alle sper på med ferie...snakker du om alle som blir sykemeldt og får ferie til overs? Noen få av oss blir ikke sykemeldt Anonymkode: 2d21e...641 Hvorfor skal man være sykemeldt for å ha ferie til overs? Jeg ble ikke sykemeldt, men brukte forstatt ferie i forbindelse med permisjon. 2
Bahir Skrevet 6. februar 2018 #32 Skrevet 6. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ungen min er 9 mnd og blir fortsatt ammet. Ser ikke at en tredeling ødelegger det. Jeg må nok ha inn med teskje hvorfor en tredeling ødelegger for amming. Anonymkode: 4e87c...bfb Du har jo fulgt det "gamle" systemet og da har dere valgt å gjøre det sånn. Fint for dere og alle andre det fungere for. Hva er egentlig problemet ditt med at familien kan få velge selv? Hvorfor endre på noe som åpenbart funket fint for dere også? Teskje får du det ikke inn med av meg, men du kan jo lese flere grunner her på forumet, hvor åpenbart flesteparten er imot disse nye "reglene" Det at det funket for dere betyr ikke at det gjør det for alle andre! 5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #33 Skrevet 6. februar 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev:Ungen min er 9 mnd og blir fortsatt ammet. Ser ikke at en tredeling ødelegger det. Jeg må nok ha inn med teskje hvorfor en tredeling ødelegger for amming. Anonymkode: 4e87c...bfb Begynte å jobbe da mini var 8 mnd, nå er han 17 og vi amme fortsatt, så enig med deg. Jeg skjønner at systemet dessverre ikke funker for alle, men er veldig glad for den nye ordningen. Kjenner mange menn som må kjempe både på jobb og hjemme for at det skal være greit at han tar permisjon. Og på kvinneguiden er det gang på gang tråder der mødre sliter seg ut med alt ansvare for hus og barn (i tillegg til jobb) mens far «bare» jobber. Er far i permisjon alene over en lengre periode jevner dette seg i veldig menge tilfeller bedre ut. Anonymkode: f3394...3ea 6
Vera Vinge Skrevet 6. februar 2018 #34 Skrevet 6. februar 2018 Først syns jeg det hørtes litt dramatisk ut med en tredeling, men når jeg ser på regnestykket, ser jeg at 15 uker til far er mindre enn mannen min hadde med eldstemann og en uke mer enn med den yngste. Og med ferie og ulønnet perm som mange må ta uansett pga manglende barnehageplass når man trenger det, ser jeg ikke hvordan dette skal være et problem for amming. Jeg begynte å jobbe da mine barn var hhv åtte og ti mnd, og delammet til de hadde rundet året (fullammet til de var hhv seks og ni mnd). Og så må jo barnehagene (eller myndighetene) ha regler for hvor små barna kan være i barnehagen, da, hvis man er bekymret for at far sender babyer i barnehagene mens de selv har fri (men hvor lite tiltro har man til dagens menn, om man tror de gjelder en stor andel?). 9
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #35 Skrevet 6. februar 2018 13 minutter siden, Bahir said: Du har jo fulgt det "gamle" systemet og da har dere valgt å gjøre det sånn. Fint for dere og alle andre det fungere for. Hva er egentlig problemet ditt med at familien kan få velge selv? Hvorfor endre på noe som åpenbart funket fint for dere også? Teskje får du det ikke inn med av meg, men du kan jo lese flere grunner her på forumet, hvor åpenbart flesteparten er imot disse nye "reglene" Det at det funket for dere betyr ikke at det gjør det for alle andre! Jeg mener at pappaen burde være hjemme mer enn de er i dag. Og har enda ikke sett noen gode argumenter i mot. Ingen her har kommet med et godt argument med hvordan det ødelegger ammingen. Anonymkode: 4e87c...bfb 6
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #36 Skrevet 6. februar 2018 3 minutter siden, Vera Vinge skrev: Først syns jeg det hørtes litt dramatisk ut med en tredeling, men når jeg ser på regnestykket, ser jeg at 15 uker til far er mindre enn mannen min hadde med eldstemann og en uke mer enn med den yngste. Og med ferie og ulønnet perm som mange må ta uansett pga manglende barnehageplass når man trenger det, ser jeg ikke hvordan dette skal være et problem for amming. Jeg begynte å jobbe da mine barn var hhv åtte og ti mnd, og delammet til de hadde rundet året (fullammet til de var hhv seks og ni mnd). Og så må jo barnehagene (eller myndighetene) ha regler for hvor små barna kan være i barnehagen, da, hvis man er bekymret for at far sender babyer i barnehagene mens de selv har fri (men hvor lite tiltro har man til dagens menn, om man tror de gjelder en stor andel?). Dersom du fullammet til 9 måneder ville du jo ikke hatt mulighet til dette med den nye løsningen. Da hadde permisjonen din vært over da babyen var 7 måneder og 1 uke. Får man foreldrepenger fra NAV opptjener man kun feriepenger for de første 12 ukene av permisjonen, ergo har man ikke feriepenger som eller lønnstapet i 5 uker ferie å spe på permisjonen med. Ergo kan man da ikke ta ut full ferie uten å tape penger. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener at pappaen burde være hjemme mer enn de er i dag. Og har enda ikke sett noen gode argumenter i mot. Ingen her har kommet med et godt argument med hvordan det ødelegger ammingen. Anonymkode: 4e87c...bfb Her ammet jeg døgnet rundt til jeg måtte tilbake i jobb da babyen var 11 måneder. Han tok ikke flaske, drakk ikke fra kopp, ville kun ha pupp for å stille tørsten. Pappaen tok likevel ut 14 uker, dvs. 10 uker pappaperm og 4 uker ferie. Anonymkode: 88a3e...965 4
Sinsiew Skrevet 6. februar 2018 #37 Skrevet 6. februar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener at pappaen burde være hjemme mer enn de er i dag. Og har enda ikke sett noen gode argumenter i mot. Ingen her har kommet med et godt argument med hvordan det ødelegger ammingen. Anonymkode: 4e87c...bfb huh, la oss se. ikke amming på 8 pluss timer gjør at produksjonen faller. Ungen vil ikke ta flaske. Mor klarer ikke pumpe ut nok til å mette en liten mage så lenge som hun er borte, Og vipps så var ammingen ødelagt.. 9
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #38 Skrevet 6. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom du fullammet til 9 måneder ville du jo ikke hatt mulighet til dette med den nye løsningen. Da hadde permisjonen din vært over da babyen var 7 måneder og 1 uke. Får man foreldrepenger fra NAV opptjener man kun feriepenger for de første 12 ukene av permisjonen, ergo har man ikke feriepenger som eller lønnstapet i 5 uker ferie å spe på permisjonen med. Ergo kan man da ikke ta ut full ferie uten å tape penger. Her ammet jeg døgnet rundt til jeg måtte tilbake i jobb da babyen var 11 måneder. Han tok ikke flaske, drakk ikke fra kopp, ville kun ha pupp for å stille tørsten. Pappaen tok likevel ut 14 uker, dvs. 10 uker pappaperm og 4 uker ferie. Anonymkode: 88a3e...965 Vera tror at alle andre er som de og kan ta ut både ulønnet perm og ferie hun skjønner du.,.. Anonymkode: 494b7...475 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #39 Skrevet 6. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vera tror at alle andre er som de og kan ta ut både ulønnet perm og ferie hun skjønner du.,.. Anonymkode: 494b7...475 Og veldig mange er faktisk en sånn situasjon... Anonymkode: f3394...3ea 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #40 Skrevet 6. februar 2018 4 minutter siden, Sinsiew said: huh, la oss se. ikke amming på 8 pluss timer gjør at produksjonen faller. Ungen vil ikke ta flaske. Mor klarer ikke pumpe ut nok til å mette en liten mage så lenge som hun er borte, Og vipps så var ammingen ødelagt.. Når ungen er 7 mnd skal den jo ikke fullammes uansett? At barnets måltider med fast føde er mens mor er på jobb ødelegger ikke ammingen. Anonymkode: 4e87c...bfb 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå