AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #201 Skrevet 9. februar 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er så merkelig denne hylingen om selvstendig næringsdrivende menn. Selvstendig næringsdrivende kvinner klarer da å ta permisjon uten at verden går under. Selv min søster, som er selvstendig næringsdrivende i et felt med veldig sesongbasert inntekt, klarte seg selv om hun "måtte" ta permisjon som attpåtil kolliderte med hele høysesongen, hvor hun vanligvis trekker inn nesten 40% av årsinntekten sin. Og selv om mannen ikke var høytlønnet og kunne dekke opp for henne. Anonymkode: 74d49...c02 Tror nok en del selvstendige næringsdrivende menn får til permisjon også, akkurat som en del selvstendige næringsdrivende kvinner taper penger på det. Kommer helt an på hva de driver med og hvordan fraværet løses. Jeg tapte mye mye på de ukene jeg tok full perm, siden graderte jeg. Jeg ER jobben min, så jobber jeg ikke taper jeg fremtidig inntekt som må jobbes opp igjen. Å si at kvinner får det til uten økonomiske konsekvenser for familien blir derfor feil for mange. Men kvinner «må» jo oftere ta perm, både med tanke på å hente seg inn etter fødsel og amming. Anonymkode: 9fc94...a44
Mnjah Skrevet 9. februar 2018 #202 Skrevet 9. februar 2018 33 minutter siden, Stella84 skrev: Jeg var sykemeldt, fikk likevel ikke ta igjen permisjon. Søkte du om utsettelse og fikk avslag altså?
Gjest Sisti Skrevet 9. februar 2018 #203 Skrevet 9. februar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Det handler jo mer om at man mister inntektsgrunnlaget om man tar ut lang permisjon. Kunder osv kan forsvinne. Ikke alle jobber hvor man kan sette inn vikar eller en annen til å drifte. Mange selvstendige velger derfor å gradere permisjonen eller ta minst mulig for å ha en jobb å gå tilbake til. Anonymkode: 9fc94...a44 Men som sagt, situasjonen er jo helt lik for kvinner. Jeg tenker at situasjonen for selvstendig næringsdrivende er så unik at det helst burde vært egne og mindre rigide ordninger for dem. Selvstendig næringsdrivende er gull verdt for samfunnet, og for å oppfordre flest mulig til å ta den enorme sjansen det er å prøve seg på egen bedrift bør man tilrettelegge mest mulig. Litt på siden av debatten kanskje, men akkurat selvstendig næringsdrivende synes jeg fortjener å ha mer fleksible ordninger, uten egne kvoter for mor og far.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #204 Skrevet 9. februar 2018 4 minutter siden, Sisti skrev: Men som sagt, situasjonen er jo helt lik for kvinner. Jeg tenker at situasjonen for selvstendig næringsdrivende er så unik at det helst burde vært egne og mindre rigide ordninger for dem. Selvstendig næringsdrivende er gull verdt for samfunnet, og for å oppfordre flest mulig til å ta den enorme sjansen det er å prøve seg på egen bedrift bør man tilrettelegge mest mulig. Litt på siden av debatten kanskje, men akkurat selvstendig næringsdrivende synes jeg fortjener å ha mer fleksible ordninger, uten egne kvoter for mor og far. Helt enig. Hadde mannen hatt en normal jobb hadde ikke 15 ukers permisjon vært noe issue for oss. Det er det at han er selvstendig som gjør at ting blir vanskelig og dyrt. Hvis han stenger sjappa i 15 uker for å ha permisjon kommer han til å for det første ha et underskudd på rundt en halv million på den perioden + at han kommer til å bruke et halvt års tid på å tjene seg opp igjen kundegrunnlaget. Anonymkode: 3910c...246 1
Stella84 Skrevet 10. februar 2018 #205 Skrevet 10. februar 2018 7 timer siden, Mnjah skrev: Søkte du om utsettelse og fikk avslag altså? Ja. Det er ikke bare-bare, jeg måtte dokumentere at jeg ikke hadde omsorgsevne i perioden, og det kom ikke gjennom. Kjenner flere med samme historie, så i min kommune er dette iallfall ikke uvanlig. 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #206 Skrevet 10. februar 2018 Dette kommer nok uansett til å gå igjennom, så diskusjonen er nytteløs. Anonymkode: d32a3...3a8
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #207 Skrevet 10. februar 2018 Yay for høyreregjeringa... Anonymkode: 8555e...f18 1
Mnjah Skrevet 10. februar 2018 #208 Skrevet 10. februar 2018 5 timer siden, Stella84 skrev: Ja. Det er ikke bare-bare, jeg måtte dokumentere at jeg ikke hadde omsorgsevne i perioden, og det kom ikke gjennom. Kjenner flere med samme historie, så i min kommune er dette iallfall ikke uvanlig. Ja, det må dokumenteres av lege? Funksjonsbeskrivelse, kalles det. Merkelig at det ikke er "bare-bare" hos deg, mens her er det legen som avgjør. Da var du vel ikke syk nok ifølge legen. 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #209 Skrevet 10. februar 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Helt enig. Hadde mannen hatt en normal jobb hadde ikke 15 ukers permisjon vært noe issue for oss. Det er det at han er selvstendig som gjør at ting blir vanskelig og dyrt. Hvis han stenger sjappa i 15 uker for å ha permisjon kommer han til å for det første ha et underskudd på rundt en halv million på den perioden + at han kommer til å bruke et halvt års tid på å tjene seg opp igjen kundegrunnlaget. Anonymkode: 3910c...246 Veldig veldig enig. Det samme gjelder for oss. Samboer hadde pappaperm med førstemann, for da var han ansatt i et større firma. Da vi fikk nummer to hadde han startet firma i en bransje som jobber prosjektbasert med kontrakter i 10 til 100 millionersklassen. Å da skulle sette inn/lære opp noen andre for 10 til 15 uker var altfor tid- og kostnadskrevende. Vi prøvde derfor gradert permisjon, men ettersom disse jobbprosjektene måtte følges nøye opp, sier det seg selv at det var et fåtall av dagene han faktisk fikk benyttet. Anonymkode: 5f84e...ed0
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #210 Skrevet 10. februar 2018 På 7.2.2018 den 11.27, AnonymBruker skrev: Som lærer har du faktisk rett på to timer ammefri. Du virker veldig problemfokusert. Når du tar ut ammefri er noe du må ta med arbeidsgiver, ikke med folk på et forum. Du ser jo etter problemer, i stedet for å fokusere på løsninger. Anonymkode: fc5f0...8e5 Hvor lenge kan man ta ammefri? Når bør det avtales?! Førstegangsfødende lærer Anonymkode: c7268...c19
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #211 Skrevet 10. februar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor lenge kan man ta ammefri? Når bør det avtales?! Førstegangsfødende lærer Anonymkode: c7268...c19 Sålenge du ammer. Man har krav på 1 time betalt ifølge loven, noen tariffavtaler gir rett på 2 timer betalt. Lærere har vel 2. Du har rett på så mye ubetalt fri som du trenger ellers. Det avtales når du begynner å jobbe etter permisjon. Anonymkode: dc045...cf6
Stella84 Skrevet 10. februar 2018 #212 Skrevet 10. februar 2018 5 timer siden, Mnjah skrev: Ja, det må dokumenteres av lege? Funksjonsbeskrivelse, kalles det. Merkelig at det ikke er "bare-bare" hos deg, mens her er det legen som avgjør. Da var du vel ikke syk nok ifølge legen. Kjære vene, legen kjempet kampen MED meg, NAV godkjente ikke. Ei venninne hadde virus på balansenerven og måtte ha hjelp 24/7 noen måneder, hun fikk heller ikke tatt igjen permisjonen tross sykemelding. Sykt, men sånn er det her. Godt å høre det ikke er normen :-).
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #213 Skrevet 10. februar 2018 På 6.2.2018 den 19.29, AnonymBruker skrev: Håndmelking, ammefri, koppmating. Mange løsninger. Anonymkode: 4e87c...bfb Det er ikke alle det fungerer på! Jeg ammet fremdeles da jeg begynte å jobbe etter 9 mnd, jeg pumpet så ofte jeg kunne og fikk fri til det, men dette var ikke tilstrekkelig for å holde på melka så den mistet jeg etter få uker. Så det vil for mange gå utover ammingen. Det er så store individuelle forskjeller både for mor og barn så man kan ikke ta alle under en kam bare fordi "det fungerte for meg". Anonymkode: 331a5...1b3 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #214 Skrevet 10. februar 2018 Jeg har all forståelse for at noen få familier vil få problemer som følge av denne endringen. Men sånn generelt... gud bedre så mye sutring og problemfokus det er i sånne tråder. Anonymkode: 998e1...475 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #215 Skrevet 10. februar 2018 Mulig det er reglene for selvstendig næringsdrivende (menn OG kvinner...) som er problemet, og ikke permisjonsreglene? Virker som det er vanskelig å kombinere egen business med småbarnslivet.. Anonymkode: 135c9...879 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #216 Skrevet 10. februar 2018 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sålenge du ammer. Man har krav på 1 time betalt ifølge loven, noen tariffavtaler gir rett på 2 timer betalt. Lærere har vel 2. Du har rett på så mye ubetalt fri som du trenger ellers. Det avtales når du begynner å jobbe etter permisjon. Anonymkode: dc045...cf6 Det er feil. Man har krav på 1 time ubetalt ammefri i følge loven. Anonymkode: 3910c...246
Marimba Skrevet 10. februar 2018 #217 Skrevet 10. februar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er feil. Man har krav på 1 time ubetalt ammefri i følge loven. Anonymkode: 3910c...246 Arbeidsmiljøloven §12-8: (1) Kvinne som ammer sitt barn kan kreve den fri hun av den grunn trenger. Fritiden kan for eksempel tas ut i minst en halv time to ganger daglig eller som redusert arbeidstid med inntil én time hver dag. (2) Kvinne som har ammefri etter første ledd, har i barnets første leveår rett til lønn inntil én time på arbeidsdager med avtalt arbeidstid sju timer eller mer. HTA kapittel 1 § 8 punkt 8.3.4: «Arbeidstaker gis fri med lønn i inntil 2 timer pr. arbeidsdag for å amme sitt barn.» Altså, alle kvinner som ammer kan ta ut den tid de trenger til å amme, og dersom man jobber over 7 timer en dag kan en time ammefri være betalt så lenge barnet er under et år. Dersom kvinnen i tillegg jobber i kommunesektoren (med unntak av Oslo) kan hun ta ut inntil 2 timer betalt hver dag, og det er ikke aldersbegrensing på barn eller lengdebegrensing på arbeidsdag. Er lurt å vise til kilder når man slenger ut påstander, så slipper man feil, for det du påstår her er rett og slett ikke riktig. 3
Gjest O.G. Skrevet 10. februar 2018 #218 Skrevet 10. februar 2018 På 6.2.2018 den 17.20, AnonymBruker skrev: Tåpelig! Hos oss er det pappaen som tjener mest og taper på at han tar lengre perm. Per nå får man vel bare dekket lønn opptil 6G? Det er 70-80 000 mindre i måneden for oss. Anonymkode: 94237...c58 Men med slike lønninger skal dere ha ha god anledning til å spare opp det dere eventuelt taper på at han tar ut i permisjon.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #219 Skrevet 10. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mulig det er reglene for selvstendig næringsdrivende (menn OG kvinner...) som er problemet, og ikke permisjonsreglene? Virker som det er vanskelig å kombinere egen business med småbarnslivet.. Anonymkode: 135c9...879 Dette blir ikke kun en utfordring for selvstendig næringsdrivende. En baby kan lett komme 2 uker på overtid, og da har jo den delen av permisjonen som er forbeholdt etter fødselen begynt å løpe. Med de nye reglene vil babyen være 7 måneder og 1 uke når mors permisjon er over. Går hun 2 uker på overtid er babyen 6 måneder og 3 uker. Fullamming til 6 måneder er anbefalt. Da har man 3 uker på seg til å få babyen til å spise fulle måltider... Og de av oss som har hatt baby vet at akkurat det er lettere sagt enn gjort på så kort tid. Å pumpe fører til at mange mister melken på kort tid, og det er heller ikke alle babyer som tar flaske. Det er faktisk ikke alle som har råd til ulønnet permisjon, og man opptjener heller ikke fulle feriepenger i permisjonen fra NAV. Ergo vil en stor andel ikke ha mulighet til å ta ut ferie etter permisjon uten å tape penger, noe ikke alle har råd til. Anonymkode: 88a3e...965 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #220 Skrevet 10. februar 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Det er feil. Man har krav på 1 time ubetalt ammefri i følge loven. Anonymkode: 3910c...246 Betalt om barnet er under 1 år Anonymkode: 4e87c...bfb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå