AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #1 Skrevet 6. februar 2018 Da ble det slik da. Far får 1/3 av permisjonen hvis barnet er født etter 1. Juli 2018. https://m.nettavisen.no/nyheter/innenriks/regjeringen-vil-innfre-tredelt-foreldrepermisjon-for-barn-fdt-etter-1-juli-i-ar/3423413302.html Jeg er for at flere pappaer tar ut sin del av permisjonen, og jeg syns i mange tilfeller at det er synd det er en ukultur på arbeidsplassen at fedre tar ut lengre permisjon enn normalen, men når det er sagt: Hvorfor kan ikke familiene få bestemme dette selv? Det er da veldig mange familier som blir hardt rammet av en 1/3-deling. Anonymkode: ef7a8...790 19
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #2 Skrevet 6. februar 2018 Ok. Da får vi flere babyer på 6 mnd i bhg. Fedre er ikke hjemme med barnet. Fedre er hjemme og babyen 8 timer i bhg. Bhg bør få egne småbarns avd igjen pga dette. Dette så vi i vår bhg jeg jobbet i. Anonymkode: 99758...673 19
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #3 Skrevet 6. februar 2018 Dette er fullstendig tåpelig, synes jeg. Her tok pappaen 4/5 av permisjonen, fordi det passet oss best. Staten burde ikke detaljstyre folks liv. Anonymkode: 2d464...a0d 18
Marimba Skrevet 6. februar 2018 #4 Skrevet 6. februar 2018 Nå er det jo ikke vedtatt enda, men det kan dessverre se ut som det er veien det går. Jeg synes det er så rart at de samtidig ønsker at barn skal ammes et år og fullammes til 6 måneder. Ammefri er nå en ting, men det er noe ganske annet å fullamme den ene dagen og starte på jobb dagen etter... 24
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #5 Skrevet 6. februar 2018 Da blir det ikke fullamming til 6 mnd på meg neste gang i hvert fall. Synd, for det er virkelig et privilegum og det beste kosen for både meg og lille. Anonymkode: 494b7...475 8
Cyndaquil Skrevet 6. februar 2018 #6 Skrevet 6. februar 2018 Kan ikke familier få lov å bestemme selv? Er dette helt seriøst vedtatt? 16
Gjest Klara_36 Skrevet 6. februar 2018 #7 Skrevet 6. februar 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da ble det slik da. Far får 1/3 av permisjonen hvis barnet er født etter 1. Juli 2018. https://m.nettavisen.no/nyheter/innenriks/regjeringen-vil-innfre-tredelt-foreldrepermisjon-for-barn-fdt-etter-1-juli-i-ar/3423413302.html Jeg er for at flere pappaer tar ut sin del av permisjonen, og jeg syns i mange tilfeller at det er synd det er en ukultur på arbeidsplassen at fedre tar ut lengre permisjon enn normalen, men når det er sagt: Hvorfor kan ikke familiene få bestemme dette selv? Det er da veldig mange familier som blir hardt rammet av en 1/3-deling. Anonymkode: ef7a8...790 Hvordan man fordeler permisjonen må da f.... meg (unnskyld) hver enkelt familie disponere selv. Trodde Høyre stod for "frihet for individet"??
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #8 Skrevet 6. februar 2018 Grunnen til denne snuoperasjonen: når fedrekvoten ble redusert for få år siden, tok fedrene ut mindre permisjon. Når den øker, tar de ut mer. Jippi! Fedre tar ut det de kan, men det betyr jo ikke at det faller sammen med ønsket. Min mann, og mine kollegaer (bare menn), ser på fedrekvoten som en tvangstrøye. Noe de MÅ ta ut, fordi det handler om forventninger og økonomi. Noen familier gjør det annerledes, fordi de vil og kan. Det klarer de helt fint få til selv Spør fedrene, og jeg tror mange av de vil la mødrene ta HELE permisjonen, for å komme seg etter fødsel og barseltid. De vil ha en dame med overskudd, ikke en utslitt vaskeklut som sitter og pumper melk på jobb La foreldrene bestemme selv!!!! Anonymkode: 7af34...078 21
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #9 Skrevet 6. februar 2018 Hvordan i alle dager har de tenkt å løse dette i forhold til amming? Anbefaler de ikke amming (delamming) til ett år? Forventer de at alle sammen sitter i rolige kontorjobber hvor de kan ta med seg pumpen og koble den på over pc'en? Jeg er sykepleier å har IKKE tid til å hverken amme eller pumpe når jeg er på jobb - regner ikke med det kun gjelder mitt yrke. Ammefri my ass, det går bare ikke i enkelte jobber og vipps så er melka borte. Og hva med de stakkars pappaene som ikke har mulighet til å ta ut så lang permisjon, og blir svarteper fordi ungen må i barnehagen ved 6 mnd? Foreldre er da vitterligen smarte nok til å fordele permisjonen selv. Myndighetene kritiserer jo også alle småbarnsmødre som går i ulønnet permisjon etter fødselspermisjonen, men det er jo de selv som bygger opp til det. Anonymkode: 8fcb6...604 23
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #10 Skrevet 6. februar 2018 33 minutter siden, Klara_36 skrev: Hvordan man fordeler permisjonen må da f.... meg (unnskyld) hver enkelt familie disponere selv. Trodde Høyre stod for "frihet for individet"?? Såvidt jeg vet er det vel bare FrP som mener at foreldrepermisjonen bør deles fritt og opp til enhver familie. Anonymkode: ef7a8...790 6
Gjest Klara_36 Skrevet 6. februar 2018 #11 Skrevet 6. februar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Såvidt jeg vet er det vel bare FrP som mener at foreldrepermisjonen bør deles fritt og opp til enhver familie. Anonymkode: ef7a8...790 Ja, greit det. Nå siterte jeg kun tidligere slagord, ikke helt bokstavelig ment...
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #12 Skrevet 6. februar 2018 Dette betyr at mødre vil måtte avslutte ammingen tidligere (1 time ammefri hjelper lite og vipps så har man mistet melka), flere kommer til å gå ut i ulønnet permisjon etter fødselspermisjonen og det blir vanskeligere for arbeidsgivere å rekruttere til kortvarige svangerskapsvikariater. Anonymkode: 88a3e...965 15
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #13 Skrevet 6. februar 2018 Tror det er mange fedre som kan være tjent med dette, for jeg ser jo at mange kvinner insisterer på at far bare skal ta sine uker og at hele fellesperioden er hennes. På den andre siden skulle jeg ønske at vi hadde politikere som hadde bare bittelitt tillit til innbyggerne og lot hver familie få legge sin egen kabal. De er kanskje sinte fordi vi har så lite tiltro til dem, og straffer oss tilbake. Argumentet om at man ikke får fullammet til 6 mnd skjønner jeg ikke helt da.. Om 46 uker skal tredeles i 15 uker til mor, 15 til far og 16 felles, så kan jo mor fortsatt ta 31 uker - noe som er nesten åtte måneder.. Og ALLE sper jo på permisjonen med ferie, fem ekstra uker gjør at barnet er ni måneder. Og da er det så aktivt at det er fint med far som lekeleder ;-) Anonymkode: 2b44a...6a1 11
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #14 Skrevet 6. februar 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror det er mange fedre som kan være tjent med dette, for jeg ser jo at mange kvinner insisterer på at far bare skal ta sine uker og at hele fellesperioden er hennes. På den andre siden skulle jeg ønske at vi hadde politikere som hadde bare bittelitt tillit til innbyggerne og lot hver familie få legge sin egen kabal. De er kanskje sinte fordi vi har så lite tiltro til dem, og straffer oss tilbake. Argumentet om at man ikke får fullammet til 6 mnd skjønner jeg ikke helt da.. Om 46 uker skal tredeles i 15 uker til mor, 15 til far og 16 felles, så kan jo mor fortsatt ta 31 uker - noe som er nesten åtte måneder.. Og ALLE sper jo på permisjonen med ferie, fem ekstra uker gjør at barnet er ni måneder. Og da er det så aktivt at det er fint med far som lekeleder ;-) Anonymkode: 2b44a...6a1 Hvordan får du 31 uker til å bli 8 måneder, all den tid det er 4,33 uker i en måned i snitt ? NAV gir heller ikke full opptjening av feriepenger under permisjon, man opptjener kun feriepenger for de første 12 ukene av permisjonen. Dette dekker ikke lønnstapet under 5 uker ferie, ergo blir mesteparten av dette i så fall ulønnet permisjon. Anonymkode: 88a3e...965 7
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #15 Skrevet 6. februar 2018 Tåpelig! Hos oss er det pappaen som tjener mest og taper på at han tar lengre perm. Per nå får man vel bare dekket lønn opptil 6G? Det er 70-80 000 mindre i måneden for oss. Anonymkode: 94237...c58 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #16 Skrevet 6. februar 2018 Mor skal være hjemme som melkemaskin mens barnet er lite. Når barnet blir mer våken og kommuniserer mer tar far over mens mor må tilbake på jobb. Anonymkode: 8c50a...994 6
Marimba Skrevet 6. februar 2018 #17 Skrevet 6. februar 2018 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror det er mange fedre som kan være tjent med dette, for jeg ser jo at mange kvinner insisterer på at far bare skal ta sine uker og at hele fellesperioden er hennes. På den andre siden skulle jeg ønske at vi hadde politikere som hadde bare bittelitt tillit til innbyggerne og lot hver familie få legge sin egen kabal. De er kanskje sinte fordi vi har så lite tiltro til dem, og straffer oss tilbake. Argumentet om at man ikke får fullammet til 6 mnd skjønner jeg ikke helt da.. Om 46 uker skal tredeles i 15 uker til mor, 15 til far og 16 felles, så kan jo mor fortsatt ta 31 uker - noe som er nesten åtte måneder.. Og ALLE sper jo på permisjonen med ferie, fem ekstra uker gjør at barnet er ni måneder. Og da er det så aktivt at det er fint med far som lekeleder ;-) Anonymkode: 2b44a...6a1 Mor er jo også tvunget til å ta permisjon før baby kommer, og kommer baby for tidlig så mister hun disse ukene. Er ikke alle som kan utvide permisjonen med ferie heller. Jeg er lærer og skal ut i permisjon i september. Er derfor tvunget til å avvikle ferie før jeg går ut i permisjon, og ferien året etter må jeg avvikle sammen med resten av personalet. Kan jo ikke utvide permisjonen med den og så tusle alene rundt på skolen hele sommeren... 6
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #18 Skrevet 6. februar 2018 Så bra. Jeg tror det er det eneste jeg vil være fornøyd med fra denne regjeringen. Jeg fullammet til 6 mnd, og far tar19 uker av vår permisjon. Uten at jeg ser noe problem med det. Anonymkode: 4e87c...bfb 11
Bahir Skrevet 6. februar 2018 #19 Skrevet 6. februar 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så bra. Jeg tror det er det eneste jeg vil være fornøyd med fra denne regjeringen. Jeg fullammet til 6 mnd, og far tar19 uker av vår permisjon. Uten at jeg ser noe problem med det. Anonymkode: 4e87c...bfb Men så fint for deg da at det funket for dere😉 Men hva med de mødrene som faktisk ønsker å følge anbefalingene om å amme lenger enn 6 mnd ? Den løsningen du har valgt er mulig å gjør med det gamle systemet, ingen grunn til at alle skal tvinges til å gjøre det slik. Dette stikker i strid mot det som er best for barnet. Likestilling kan de bruke som argument den dagen far kan amme barnet. Helt utrolig 17
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #20 Skrevet 6. februar 2018 Det er på tide at far også kan kose seg hjemme med baby og ikke mesteparten på mor. Mor kan pumpe før og etter jobb, det kan far gi med flaske. Det er stort sett mor som trumfer igjennom at hun skal være mest hjemme med barnet, fordi hun har gått gravid, født og har størst tilknytning til barnet. Nå kan endelig far få veldig god tilknytning også. Jeg setter så stor pris på slike tiltak fra regjeringen. Anonymkode: 99e1a...21a 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå