AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #1 Skrevet 6. februar 2018 Vi lurer på om vi skal flytte til en leilighet ikke så langt unna, innen skolekretsen. - Rekkehuset vi bor i nå har en dårlig beliggenhet og har mye innsyn, parkering er langt unna og sportsboden er 500 m unna. - Leiligheten vi tenker på har ca samme størrelse, den har heis fra parkeringsplassen og opp, bod i nærheten, og en balkong på 25 kvadrat. Det er et nybygg i vakre omgivelser. Fordi det er et nybygg er det minimalt med støy mellom etasjene, og det er heller ikke mye nabostøy med fester osv da alle som bor der enten er familier eller pensjonister. Begge steder har lekeplasser og mange barn i nærheten. Hva ville dere valgt? Hvilke fordeler og ulemper ser dere med å bo i (ny) leilighet kontra rekkehus? Anonymkode: c39e4...48b
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #2 Skrevet 6. februar 2018 Nybygg garanterer overhodet ikke på noen som helst måte at det ikke er støy mellom etasjer/leiligheter, bare så det er sagt... Det må dere overhodet ikke regne med. Jeg har bodd i nybygg selv, og tro meg, det var plenty av støy fra alle kanter. Dere er heller ikke garantert at det ikke er fester. En ting er at både pensjonister og familier også kan ha fester, en annen ting er at det kan flytte inn nye folk i andre aldersgrupper, og disse kan også holde fester. Jeg bodde i en blokk hvor det var omtrent bare pensjiser da jeg flyttet inn - og det var likevel flere høylydte fester. Etter et par-tre år var det også flyttet inn yngre folk - blant annet rett under meg, og jeg måtte ringe politiet flere ganger grunnet festbråk (å snakke med dem fungerte ikke). Jeg ville aldri bodd i blokk med barn. Enda en ulempe er at de må ta heisen ned for å leke ute. Anonymkode: db3c9...acc 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #3 Skrevet 6. februar 2018 Kan nevne at stedet jeg snakker om er veldig urbant, og veldig dyrt. Det er mange leiligheter i området, men det bor veldig få unge her pga prisen. Nybygget jeg tenker på er i tillegg veldig fint med fancy materialer og løsninger, så tviler på at festing her blir et problem. En fest en gang i mellom overlever jeg. Anonymkode: c39e4...48b
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #4 Skrevet 6. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan nevne at stedet jeg snakker om er veldig urbant, og veldig dyrt. Det er mange leiligheter i området, men det bor veldig få unge her pga prisen. Nybygget jeg tenker på er i tillegg veldig fint med fancy materialer og løsninger, så tviler på at festing her blir et problem. En fest en gang i mellom overlever jeg. Anonymkode: c39e4...48b Hvorfor er fancy materialer og løsninger noe som betyr at festing ikke er aktuelt...? Folk som har råd til dyre ting fester da også... Tro meg. Det er plenty av fester også i "luksusbygg". Også blant de som ikke er unge. Noen av de verste festerne i mitt gamle strøk var i 50-årene, og de levde ikke akkurat i en upåkostet leilighet de heller. Selvsagt overlever man en fest en gang iblant. Men du må ta med i beregningen at den festingen kan komme også når det er veldig ubeleilig for dere. Og du må ta med i beregningen at naboer kan klage på støy fra barna deres, og at dere er nødt til å lære barna deres at de ikke kan bråke på samme viset som i et rekkehus. Ikke leke med ball inne, ikke hoppe, osv. Anonymkode: db3c9...acc 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #5 Skrevet 6. februar 2018 Det er klart, mente bare at det ikke er en sånn typisk blokk med mange utleide leiligheter der det bor studenter som fester mye. Takk for innspill om hopping inne og sånt, det hadde jeg ikke tenkt på. 🤔 Ungene mine er ikke de mest bråkete, men likevel. Det er greit å slippe å måtte hysje på de hele tiden. Anonymkode: c39e4...48b
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #6 Skrevet 6. februar 2018 Ulempen med å bo i blokk er du ikke bare kan slippe ungene ut av terrassedøra så de kan leke utenfor. Anonymkode: 74a19...2d7 1
penny_ Skrevet 6. februar 2018 #7 Skrevet 6. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ulempen med å bo i blokk er du ikke bare kan slippe ungene ut av terrassedøra så de kan leke utenfor. Anonymkode: 74a19...2d7 Det er da mange blokker som har lekeplass like ved markterassen. 5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #8 Skrevet 6. februar 2018 Jeg bor i leilighet med barn, og savner bare det å kunne slippe dem ut i hagen. Det er nydelig å ha alt på en flate, det er for meg det viktigste. Hater trapper, det er så upraktisk når man skal rydde, vaske etc. Anonymkode: 03d5b...f2c 4
beige Skrevet 6. februar 2018 #9 Skrevet 6. februar 2018 Hvis balkongen er høyt over bakken hadde jeg stressa med å la barna være der alene. Spørs jo alder på barna da.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #10 Skrevet 6. februar 2018 Bor i leilighet med barn nå (holder på å bygge hus), så jeg må innrømme at jeg uten tvil foretrekker hus og hage. Her i blokka er det ingen barn utenom våre. I tillegg må vi ned heis/trapp og i gjennom flere dører for å kunne gå ut. Vi bodde i hus for et års tid siden og da kunne barna springe rett ut i Hagen fra kjøkkenet å leke med ball/i sandkasse/tråbil og annet gøy. Blokka her er og ny og har god standard, men hører naboene litt for det om. Så synes vi og det er stress hvis vi føler selv at vi bråker mye med alt kaoset her har vi og en egen "Narvestad" som går rundt å kjefter for hver minste ting å henger opp sinte lapper hele veien. Syns egentlig leilighet er helt topp, men ikke i dette stadiet i livet for vår del. Men alle familier er jo forskjellige dette er bare vår erfaring Anonymkode: 32918...82f 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #11 Skrevet 7. februar 2018 Bodde i et såkalt trendy nabolag med unger i 5 år. Tenk dere om. Alle bodde tett i tett, bare planlagte lekeplasser og "trygge" trær uten kvister nederst / områder å leke på. Alle hadde gardiner/ persienner for hele dagen fordi alle følte at alle kunne se hverandre. Utenfor var naturen sprengt og planert, asfalt overalt og kun planlagte pyntetrær og gress langs gangveiene. Aller mest savnet jeg flere etasjer, ble sliten av at alle var rundt hverandre hele tiden og jeg savnet hage. (Bodde i 4 mannsbolig på toppen) Hele området føltes falskt og altfor planlagt. Trivdes absolutt ikke. Men det er jo noe for enhver smak, noen synes det er lykke å bo i såkalte trendy nabolag hvor alt skal være i geometrisk korrekte former og proporsjoner mens andre trives i naturlige "eldre" nabolag med natur imellom, høydeforskjeller og forskjellige type hus omkring med mindre innsyn. Anonymkode: 811dd...503
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #12 Skrevet 7. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bodde i et såkalt trendy nabolag med unger i 5 år. Tenk dere om. Alle bodde tett i tett, bare planlagte lekeplasser og "trygge" trær uten kvister nederst / områder å leke på. Alle hadde gardiner/ persienner for hele dagen fordi alle følte at alle kunne se hverandre. Utenfor var naturen sprengt og planert, asfalt overalt og kun planlagte pyntetrær og gress langs gangveiene. Aller mest savnet jeg flere etasjer, ble sliten av at alle var rundt hverandre hele tiden og jeg savnet hage. (Bodde i 4 mannsbolig på toppen) Hele området føltes falskt og altfor planlagt. Trivdes absolutt ikke. Men det er jo noe for enhver smak, noen synes det er lykke å bo i såkalte trendy nabolag hvor alt skal være i geometrisk korrekte former og proporsjoner mens andre trives i naturlige "eldre" nabolag med natur imellom, høydeforskjeller og forskjellige type hus omkring med mindre innsyn. Anonymkode: 811dd...503 Det er slik det er overalt her. jeg skulle gjerne helst bodd et sted med mer natur, men da må jeg ut av skolekretsen. Der leiligheten befinner seg er det faktisk mest natur, her rekkehuset befinner seg er alt flatt og planlagt og symmetrisk. Anonymkode: c39e4...48b
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #13 Skrevet 7. februar 2018 På 2/6/2018 den 14.48, AnonymBruker skrev: Kan nevne at stedet jeg snakker om er veldig urbant, og veldig dyrt. Det er mange leiligheter i området, men det bor veldig få unge her pga prisen. Nybygget jeg tenker på er i tillegg veldig fint med fancy materialer og løsninger, så tviler på at festing her blir et problem. En fest en gang i mellom overlever jeg. Anonymkode: c39e4...48b Vi valgte dette - droppet enebolig, og fant en leilighet i et relativt nytt leilighetskompleks med garasjekjeller, romslig bod, sentralt til absolutt alt - og samtidig rolig nok. Vil man bo sentralt så regner man med litt lyder uansett. Med mindre du har de villeste studentene ved siden av så kan alt ordnes med dialog. Barna hadde kort vei til skolen uten mye bilvei, følte seg veldig trygge i blokk med låste dører, intercom, kontaktperson i sameiet og brannalarm direkte til sentralen. Vi har aldri drømt om å pese med snømåking, plenklipping, endeløst vedlikehold eller noe annet, så vi brukte god tid på å finne optimale løsninger for oppbevaring og møblering - ikke angret ett sekund Over tid er det også penger spart, på forsikring, vedlikehold, transport, etc etc. Hvis man vil ha masse rom og ro rundt seg må man bo på landet. Hvis man synes det er helt ok med folk rundt seg, anbefaler jeg faktisk leilighet på det varmeste. Kvadratmeter er oppskrytt! At unger må ha hvert sitt store rom pluss kjellerstue for å ha det bra er bare tull, så lenge man har noen soner og gode løsninger har alle nok "space". Når ungene flytter ut har dere plutselig masse plass, minimalt med utgifter og vedlikehold og dermed muligheten til å ha feriebolig/reise på de beste feriene, eller rett og slett hjelpe de unge ut av redet I Norge bor vi oss i hjel i dag, og ingen stiller spørsmål ved det! Anonymkode: 802df...cd3 8
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #14 Skrevet 9. februar 2018 På 6.2.2018 den 14.48, AnonymBruker skrev: Kan nevne at stedet jeg snakker om er veldig urbant, og veldig dyrt. Det er mange leiligheter i området, men det bor veldig få unge her pga prisen. Nybygget jeg tenker på er i tillegg veldig fint med fancy materialer og løsninger, så tviler på at festing her blir et problem. En fest en gang i mellom overlever jeg. Anonymkode: c39e4...48b Jeg bor i nybygg med barn. Fordelen er at inneklimaet er fantastisk, og det er overhodet ikke lytt. Bortsett fra om noen har voldsomme fester, noe som aldri skjer her. Ulempen er det sosiale. Det funker bra om sommeren pga felles lekeareal, men ellers ikke. Vi bor relativt sentralt i Oslo, og endel velger å flytte når de får barn nummer 2- eller når de heller vil ha rekkehus/hus. Selv om prisene her er skyhøye. Det sosiale er man ikke garantert noen steder, men her savner jeg litt mer sånn «prat over hekken» og unger som kan leke sammen i hagene. Dog var støyen veldig merkbart i rekkehus, og andre jeg kjenner klager over at hagene blir litt sånn «isolert». Men min erfaring er iallefall at det ikke er særlig sosialt her, fordi vi har så mye tilbud i nærområdet vi oppsøker «alene» og fordi leilighet blir litt mer omstendelig enn å ringe direkte på noen dør eller oppdage at de er rett utenfor og leker. Det er ikke bare for småbarn å løpe ut liksom eller snakke ut av vinduet når man ser naboen. Om plassen er den samme hadde jeg dog vært mer i tvil - da må du vurdere om det virker å være endel flerbarnsforeldre(også i skolealder, folk flytter iallefall herfra gjerne da eller rett før) og om det er gode fellesarealer som du ser at blir brukt på visning/når du er i området. Hos oss ser man leker litt strødd på sommeren utendørs(tegn på liv ), i naboblokkene ser man ingenting- og der lekes det virkelig aldri tross flere barnefamilier. Anonymkode: 44997...6f1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #15 Skrevet 9. februar 2018 Hvis man bor i leilighet betyr det gjerne at man bor mer sentralt, og det betyr vanligvis mye kortere vei til jobb, butikk, barnehage og får mye mer tid sammen med barna Anonymkode: 4b7f7...d4e 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #16 Skrevet 9. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis man bor i leilighet betyr det gjerne at man bor mer sentralt, og det betyr vanligvis mye kortere vei til jobb, butikk, barnehage og får mye mer tid sammen med barna Anonymkode: 4b7f7...d4e Til gjengjeld må man bruke tid på å komme seg til grøntområder for å tilbringe kvalitetstid med barna der.... Anonymkode: db3c9...acc
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #17 Skrevet 9. februar 2018 Vi venter barn og bor i lavblokk i et borettslag sentralt i en by. Jeg tror det kommer til å bli veldig bra, det er et stort grøntareale med lekeplass mellom blokkene der det alltid er mange barn som leker, spesielt om sommeren. Om vinteren er det fint å ake der. Det er lite trafikkert og like over veien er det en besøksgård og en fin, lang grusvei som både går opp i skogen og ned mot byen, så man kan gå og trille turer i evigheter. Naboer snakker med hverandre fra balkongene og barna blir ropt inn til middag og invitert inn til hverandre. Så jeg gleder meg til å ha barn der og være en del av det miljøet! Jeg tror at om det er fint eller kjipt å ha barn i blokk kommer helt an på blokka. Jeg har bodd flere blokker der jeg overhodet ikke kunne tenke meg å ha barn, men der vi bor nå er det veldig fint. Vi kommer nok til å flytte til noe større hvis det blir flere barn, men jeg må si meg enig i at snømåking, husmaling, gressklipping og annet vedlikehold frister veldig lite! Anonymkode: ffbd7...b85 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #18 Skrevet 9. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Til gjengjeld må man bruke tid på å komme seg til grøntområder for å tilbringe kvalitetstid med barna der.... Anonymkode: db3c9...acc Ikke nødvendigvis, der jeg vokste opp var det et digert grøntområde på ene siden av blokka (på "stuesiden" av blokka) med blant annet lekeplass, på andre siden var det et asfaltert område med bl.a. parkeringsplasser, og på andre siden av parkeringen var det grøntareal. Og dette er i en drabantby til Oslo. Anonymkode: 7773f...486 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #19 Skrevet 9. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke nødvendigvis, der jeg vokste opp var det et digert grøntområde på ene siden av blokka (på "stuesiden" av blokka) med blant annet lekeplass, på andre siden var det et asfaltert område med bl.a. parkeringsplasser, og på andre siden av parkeringen var det grøntareal. Og dette er i en drabantby til Oslo. Anonymkode: 7773f...486 På samme måte som at man ikke nødvendigvis har kortere vei til verken jobb, barnehage, butikk, eller lekeplass om man bor i rekkehus/enebolig. Anonymkode: db3c9...acc 1
Ulla Ullsokk Skrevet 9. februar 2018 #20 Skrevet 9. februar 2018 På 8.2.2018 den 0.43, AnonymBruker skrev: Vi valgte dette - droppet enebolig, og fant en leilighet i et relativt nytt leilighetskompleks med garasjekjeller, romslig bod, sentralt til absolutt alt - og samtidig rolig nok. Vil man bo sentralt så regner man med litt lyder uansett. Med mindre du har de villeste studentene ved siden av så kan alt ordnes med dialog. Barna hadde kort vei til skolen uten mye bilvei, følte seg veldig trygge i blokk med låste dører, intercom, kontaktperson i sameiet og brannalarm direkte til sentralen. Vi har aldri drømt om å pese med snømåking, plenklipping, endeløst vedlikehold eller noe annet, så vi brukte god tid på å finne optimale løsninger for oppbevaring og møblering - ikke angret ett sekund Over tid er det også penger spart, på forsikring, vedlikehold, transport, etc etc. Hvis man vil ha masse rom og ro rundt seg må man bo på landet. Hvis man synes det er helt ok med folk rundt seg, anbefaler jeg faktisk leilighet på det varmeste. Kvadratmeter er oppskrytt! At unger må ha hvert sitt store rom pluss kjellerstue for å ha det bra er bare tull, så lenge man har noen soner og gode løsninger har alle nok "space". Når ungene flytter ut har dere plutselig masse plass, minimalt med utgifter og vedlikehold og dermed muligheten til å ha feriebolig/reise på de beste feriene, eller rett og slett hjelpe de unge ut av redet I Norge bor vi oss i hjel i dag, og ingen stiller spørsmål ved det! Anonymkode: 802df...cd3 SÅ enig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå