Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har flyttet til utlandet eller bodd i utlandet for en lengre periode? Gjerne et sted som har en helt annen levestandard enn Norge, da tenker jeg landsby med av og på strøm og ingen reagerer om det går en geit i gata. 

Jeg har nemlig vært en del steder som er slik, og jeg savner det. Men det er jo stor forskjell på noen måneders reise og permanent.

Hva er dine erfaringer? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har akkurat flyttet tilbake til Norge etter 2 år i utlandet. 

Problemet nå er at jeg savner det og vurderer å flytte ut av Norge igjen. Jeg anbefaler det virkelig! 

Når man flytter til et sted hvor kulturen er annerledes, språket og levemåten, så lærer du utrolig mye om deg selv og opplever så mye mer enn hva man gjør på en typisk ferie. 

Anonymkode: 55061...dd7

• Liker 1
Skrevet

Jeg har bodd i Italia, følte meg egentlig aldri helt hjemme der. Men masse god mat!;) 

nå bor jeg i Tyrkia og har roen. Det var som å flytte hjem. Både maten, folk og atmosfæren. Synd at de skal ha den leder i landet som bare ødelegger alt. Tyrkia er ikke så farlig som mange tror. #forberedtpåkjeft

Anonymkode: 23392...2d3

Skrevet

Jeg har bodd 8 år i Spania, og ser ingen spesiell grunn til hvorfor jeg noen gang skal flytte hjem til Norge igjen. Da er det større sjanse for at jeg flytter til et annet land, om jeg først skal flytte herfra.

Anonymkode: 78534...a61

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd 8 år i Spania, og ser ingen spesiell grunn til hvorfor jeg noen gang skal flytte hjem til Norge igjen. Da er det større sjanse for at jeg flytter til et annet land, om jeg først skal flytte herfra.

Kan jeg få spørre hvor i Spania du bor? Og hvordan føler du at integreringen har gått?

Jeg skal selv flytte til Spania om noen år. Ønsker å bli godt integrert, men er litt bekymret for hvor lett det er. Ut fra det jeg hører fra de norske som bor i Spania.

Anonymkode: aae05...977

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har akkurat flyttet tilbake til Norge etter 2 år i utlandet. 

Problemet nå er at jeg savner det og vurderer å flytte ut av Norge igjen. Jeg anbefaler det virkelig! 

Når man flytter til et sted hvor kulturen er annerledes, språket og levemåten, så lærer du utrolig mye om deg selv og opplever så mye mer enn hva man gjør på en typisk ferie. 

Anonymkode: 55061...dd7

Hvor bodde du, eller om du ikke vil si stedet, hvordan var det der i forhold til Norge og hva savner du?

Anonymkode: fa598...6fd

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva gjør du der, jobber du? Hva er bedre i forhold til Norge?

Anonymkode: fa598...6fd

Skrevet

Takk for svar dere, kan jeg spørre en annen ting, hvordan får dere det til å gå opp mtp folketrygda? 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd i Italia, følte meg egentlig aldri helt hjemme der. Men masse god mat!;) 

nå bor jeg i Tyrkia og har roen. Det var som å flytte hjem. Både maten, folk og atmosfæren. Synd at de skal ha den leder i landet som bare ødelegger alt. Tyrkia er ikke så farlig som mange tror. #forberedtpåkjeft

Anonymkode: 23392...2d3

Har vært i Tyrkia, men bare på feriestedene. Der er det veldig koselig:) Syria (da det var fred) var noe for meg. Maten var digg haha ♡

Skrevet

Jeg angrer på at jeg ikke gjorde det da jeg var yngre. Nå med familie er det litt anderledes. Skulle gjerne ha opplevd mer :) 

Skrevet
3 minutter siden, Uglems said:

Takk for svar dere, kan jeg spørre en annen ting, hvordan får dere det til å gå opp mtp folketrygda? 

Det kommer jo ann på hvor mye penger du tjener og skatter til norge. Så med tanke på å jobbe i et annet land ligger man vel heller dårlig ann. Men jeg tror alle uansett har krav på minstetrygdt når den tid kommer...

Anonymkode: 50ccd...c41

Skrevet

Bodde et 1,5 år på en øy i Thailand, jobbet som frivillig med dyr. Etter en stund er det ikke så eksotisk lenger, alt blir jo hverdag. Men det er null stress der, knapt rutiner, ingen regninger, ingen post :) Jeg ville imidlertid hjem etter en stund, men det er en opplevelse å ta med seg dersom du har mulighetn. Så lenge du har økonomien på plass er alt mulig.

Anonymkode: ab1d9...8e4

Skrevet
On 06/02/2018 at 9:04 PM, AnonymBruker said:

Kan jeg få spørre hvor i Spania du bor? Og hvordan føler du at integreringen har gått?

Jeg skal selv flytte til Spania om noen år. Ønsker å bli godt integrert, men er litt bekymret for hvor lett det er. Ut fra det jeg hører fra de norske som bor i Spania.

Bor sør på fastlandet. Spansk byråkrati må oppleves for at man skal forstå hvor tungvint og håpløst det er, men man kommer gjennom det om man bare vil. Integreringen går greit, selv om språket burde vært bedre. 

Om du planlegger å flytte til Spania i fremtiden så anbefaler jeg at du bruker tiden frem til det på spanskkurs, for det vil du sette pris på når du først ankommer.

Skrevet
On 06/02/2018 at 9:05 PM, AnonymBruker said:

Hva gjør du der, jobber du? Hva er bedre i forhold til Norge?

Jobber fulltid. For min del så er det klima, kultur og levesett som gjør at jeg trives her. Men Norge er bedre enn Spania på mye også, så det er ikke nødvendigvis slik at man rømmer satans bakgård og ankommer paradis heller. :P

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bor sør på fastlandet. Spansk byråkrati må oppleves for at man skal forstå hvor tungvint og håpløst det er, men man kommer gjennom det om man bare vil. Integreringen går greit, selv om språket burde vært bedre. 

Om du planlegger å flytte til Spania i fremtiden så anbefaler jeg at du bruker tiden frem til det på spanskkurs, for det vil du sette pris på når du først ankommer.

Tusen takk for svar. Har startet litt med å lære meg språket, tenker det er lurt at jeg kan det nok, til å forstå hva de sier, og gjøre meg noenlunde forstått, før jeg flytter ned. Jeg er jo ufør, så økonomisk vil jeg klare meg fint der. Og jeg flytter av helsemessige årsaker. Jeg sliter med flere diagnoser, og en er astma, og sliter spesielt med kulde astma, så syk hele vinteren, og orker ikke annet enn å sitte inne. Så har jeg fibromyalgi, som blir mye bedre i varmen. Og kraftige allergier, og da mot alt pollen vi har i Norge. Så jeg vil jo få ett nytt liv der inne. Jeg elsker å være aktiv, gå tur, sykle, svømme og yoga. Det får jeg ikke gjort her. Så selv om det ikke er bare topp å bo i Spania. Blir det nok bedre for meg. Jeg har planer om å flytte til Benidorm, da jeg har venner der.

Anonymkode: aae05...977

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...