Gå til innhold

Hvordan si "nei" når man blir spurt om det er lov å klappe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Liker ikke at fremmede klapper. Har tatt over en omplasseringshund og vi har nettopp begynt med trening. Jeg kjenner han jo heller ikke så godt enda og vet ikke hva han kan reagere på. 

Synes det er OK så lenge han er rolig og jeg har god sikt alle retninger (for å se om andre hunder, syklister osv kommer). Men mange ganger står vi upassende til. 

Hvordan sier man nei på en OK måte? Ønsker jo ikke at noen skal tro hunden er farlig heller. 

Anonymkode: 2797e...77f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier å si at min hund er litt redd og at hun derfor ikke er så glad i fremmede. Det er akkurat det som er sannheten for vår del. Kanskje du kan si noe av det samme? Folk respekterer det i hvert fall.

• Liker 8
Skrevet

Trenger ikke bruke ordet nei en gang, bare forklar at det er en usikker hund enda så er ikke så lurt å klappe den f.eks.

Skrevet

Jeg sier bare nei. Hvis de spør hvorfor sier jeg at hun ikke liker å bli klappet av fremmede. Det har til nå alle unntatt en person akseptert.  Den personen fant fort ut at matmor er ganske beskyttende overfor pelsdotten:fnise:

Anonymkode: a7a1d...2c7

• Liker 7
Skrevet

Kan du ikke bare si nei, fordi han akkurat nå er under trening? Og alt avhengig tid, sted og personer, så kan du jo evt legge til at han er en omplasseringshund, som må trenes opp, og at du ikke kjenner reaksjonsmønsteret hans mht fremmede som vil klappe. :) Så flott at du har tatt til deg en omplasseringshund! :hjerte:

• Liker 1
Skrevet

Det er null problem. Det er bare å si "Nei, han blir fort utrygg, så det er ikke lov å klappe", med et hyggelig smil. Ikke verre enn det. Jeg har selv hatt en nevrotisk hund som var redd for folk, og som i tillegg var såpass spesiell (stor bamsehund som alle ville klappe hele tiden), og jeg hadde aldri noe problem med å si nei. Verre med de som ikke spør, men som lar ungene løpe bort og klappe uten å spørre om lov... 

Anonymkode: 8fd55...c15

Skrevet

Bare si at hunden er litt usikker på fremmede så den trenger mer trening før folk kan begynne å hilse på han 

Anonymkode: bf5ce...6f3

Skrevet (endret)

Bare si nei. Og hvis du føler du må forklare kan du si at han (og du) er usikker i møte med fremmde. 

Endret av Nerine_
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Bare si at hunden ikke liker å bli klappet av fremmede.

Skrevet

Jeg sier at han ikke liker å bli klappa. Det har de aller fleste akseptert. Prøver de likevel flytter han seg vekk, så da ser de at det stemmer. Med barn prøver jeg å komme i mellom hunden og barna så de ikke får sjansen til å prøve.

Anonymkode: 5957a...1fc

• Liker 1
Gjest NotNaomi
Skrevet

"Hvis du setter deg på huk litt fra hunden,så kan du det om den kommer bort til deg",bruker jeg å si.Det verste jeg vet ang dette er folk som står og vil bøye seg over hunden.Det blir jo veldig truende for en hund,og heldigvis er det en del som vet det. Dessverre ikke alle,og da går det fint å si det. Jeg forklarer også at det er omplasseringshunder jeg har,og at de må hennes til ukjente.Alle tar dette helt fint.

Skrevet

Bare si nei. :)

Jeg er mor til en liten gjeng dyreglade som gjerne vil klappe alt. Og jeg spør alltid eieren. Og det er faktisk like akseptabelt å få nei som et ja. 

Hyggelig om du smiler til ungene mine når dere sier nei, men dere skylder ikke forklaring heller. Sier dere nei vil jeg anta at det er god grunn, at hunden er nervøs eller at du ikke har tid til tull med oss. Begge deler er helt greit :)

• Liker 6
Skrevet

Det er bare å si nei, du trenger ikke gi noen forklaring.

Anonymkode: 3e801...55d

• Liker 2
Skrevet

Jeg pleide å si "Nei, den er litt syk og skal hjem å sove nå" :P

Anonymkode: 0f770...40c

• Liker 1
Skrevet

Når noen spør om å klappe, hilse på hunden min, pleier jeg og si «hvis hun vil», eller «hun er ikke så glad i fremmede, så jeg tror ikke hun vil hilse på deg». 

Hun ble også skremt som valp da to barn løp mot henne. 

• Liker 1
Skrevet

Om noen ber om en forklaring sier jeg enkelt at jeg vil ha en rolig hund som ikke forventer å bli klappet av alt og alle vi møter rundt omkring. 

I ditt tilfelle ville jeg sagt det som det er, du har nettopp fått hunden og kjenner den ikke godt nok i ulike situasjoner enda, så du vil vente.

Anonymkode: abeb2...6e4

Skrevet

Jeg har passet en hund mye som ikke er glad i barn. Han var ikke agressiv mot dem, men ville ikke ha noe med dem å gjøre. 

For meg funket det å si til hunden "vil du si hei?" Hvis han viste med kroppspråk at han ikke ville sa jeg bare "belagr han er ike i form til å hilse i dag."

Skrevet

Jeg pleier ofte å spørre om å få klappe hunder og har derfor vært på mottakersiden av avslag fra eieren flere ganger. Er da ikke noe problem det. Synes ikke du trenger å oppgi noen spesifikk grunn heller og årsaken synes jeg ikke de har noe med. Hvis de likevel spør, ville jeg bare kommet med et orakel-svar som for eksempel at du helst ikke vil at fremmede klapper hunden. 99% av voksne mennesker vil ta hintet og slutte å spørre. Barn som ikke tar hintet ville jeg vært ekstremt ærlige med. På en respektfull måte selvsagt, de spør tross alt fordi de ikke har erfaring nok til å ta overnevnte hint. 

Anonymkode: c2c3c...f96

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...