AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #1 Skrevet 6. februar 2018 Fler enn meg i samme båt? Er midt inni en sykt stressende periode og sjokoladen har liksom blitt en trøst... Hvor skadelig er det å spise sjokolade omtrent daglig? Jeg har en BMI på 21, veier 55 kilo. Trener jevnt ifm av løping og litt vektløfting hjemme. Anonymkode: 6350a...1f1
Pringle Skrevet 6. februar 2018 #2 Skrevet 6. februar 2018 Ingen matvarer er i seg selv skadelige. Et sunt kosthold er variert og balansert. Du er neppe "avhengig" av sjokolade, du har kommet inn en (u)vane med å spise (kanskje) for mye av én matvare.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #3 Skrevet 6. februar 2018 1 minutt siden, Pringle skrev: Ingen matvarer er i seg selv skadelige. Et sunt kosthold er variert og balansert. Du er neppe "avhengig" av sjokolade, du har kommet inn en (u)vane med å spise (kanskje) for mye av én matvare. Min stressende periode har vedvart en goood stund.. Føler nå at jeg MÅ ha sjokolade, og igår spiste jeg 3 (!!) små sjokolader. Anonymkode: 6350a...1f1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #4 Skrevet 6. februar 2018 Heldig som kan spise det nyt det Anonymkode: 3a508...8d7
Pringle Skrevet 6. februar 2018 #5 Skrevet 6. februar 2018 Du MÅ ikke ha sjokolade. Men du KAN spise sjokolade. 3 små kan være så mangt. Hvor stor andel av kaloriene dine vil du anta at du bruker på sjokolade? Spiser du variert ellers? Vil du si at du er moderat aktiv? 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #6 Skrevet 6. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Heldig som kan spise det nyt det Anonymkode: 3a508...8d7 Har en relativt stabil vekt, men iløpet av desember gikk jeg opp rundt 2 kilo. Anonymkode: 6350a...1f1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #7 Skrevet 6. februar 2018 Sjokolade er ikke gift. Om du spiser så mye av det at du begynner å legge på deg, eller du begynner å kutte annen sunn mat for å gjøre plass i kaloribudsjettet til sjokoladen, først da er det er problem. Det er riktignok både koffein og sukker i sjokolade, som man kan bli avhengig av, men det er nok mer psykisk trang enn faktisk fysisk avhengighet du føler på. Men så lenge du ellers spiser sunt, og får i deg det du trenger, og ikke går opp i vekt, er det null problem med en liten sjokoladebit hver dag. Anonymkode: 9236b...74e
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #8 Skrevet 6. februar 2018 Akkurat nå, Pringle skrev: Du MÅ ikke ha sjokolade. Men du KAN spise sjokolade. 3 små kan være så mangt. Hvor stor andel av kaloriene dine vil du anta at du bruker på sjokolade? Spiser du variert ellers? Vil du si at du er moderat aktiv? Trener ca 3 ganger i uken med løping, løper langdistanse på ca 12 km. Ellers går jeg til og fra, hit og dit. Løfter litt kettlebells hjemme når ungene er i seng (Jeg er alenemor ). Igår f.eks utgjorde nok kaloriene 600 (!!!) kcal av dagsinntaket mitt. Jeg har et OK kosthold utenom. Proteinbrød, havregrøt, egg, salater til lunsj, litt frukt (helst bananer). Middager kan gjerne være supper, og "normalkost" med ungene. Fiskekaker, grateng, kylling eller lignende. Liker ikke pasta, så velger automatisk grønnsaker uansett som tilbehør. Jeg er rimelig sikker på at jeg har oversteget dagsinntaket den siste perioden, så bare et under at jeg ikke har økt mer i vekt. Anonymkode: 6350a...1f1
Pringle Skrevet 6. februar 2018 #9 Skrevet 6. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Trener ca 3 ganger i uken med løping, løper langdistanse på ca 12 km. Ellers går jeg til og fra, hit og dit. Løfter litt kettlebells hjemme når ungene er i seng (Jeg er alenemor ). Igår f.eks utgjorde nok kaloriene 600 (!!!) kcal av dagsinntaket mitt. Jeg har et OK kosthold utenom. Proteinbrød, havregrøt, egg, salater til lunsj, litt frukt (helst bananer). Middager kan gjerne være supper, og "normalkost" med ungene. Fiskekaker, grateng, kylling eller lignende. Liker ikke pasta, så velger automatisk grønnsaker uansett som tilbehør. Jeg er rimelig sikker på at jeg har oversteget dagsinntaket den siste perioden, så bare et under at jeg ikke har økt mer i vekt. Anonymkode: 6350a...1f1 Jeg tenker at du er på min størrelse, men du virker mye mer aktiv. Kanskje du trenger omtrent 2300 kalorier per dag? Hvis du ikke er mer enn "ganske aktiv", og dermed i gjennomsnitt får, la oss si, 26% av inntaket ditt i form av sjokolade, begynner det å bli mindre enn optimalt. Hva synes du om kostholdet ditt, bortsett fra "OK"? Er det variert og "spennende" nok, eller spiser du sjokolade for å få noe som smaker? Hvis du er fornøyd med hverdagsmaten, må du bare være litt streng når du handler inn, legge igjen bankkort og penger når du ikke har et "legitimt" ærend, ikke røre ungenes lørdagsgodt osv. Vektendringer er ikke magiske, men de skjer heller ikke øyeblikkelig.
Tvist Skrevet 6. februar 2018 #10 Skrevet 6. februar 2018 Jeg spiser en liten rute sjokolade om dagen. Ikke skadelig og for meg er det nå mye enklere å ikke kjøpe mer av det i butikken, for jeg har hjemme.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #11 Skrevet 6. februar 2018 15 minutter siden, Pringle skrev: Jeg tenker at du er på min størrelse, men du virker mye mer aktiv. Kanskje du trenger omtrent 2300 kalorier per dag? Hvis du ikke er mer enn "ganske aktiv", og dermed i gjennomsnitt får, la oss si, 26% av inntaket ditt i form av sjokolade, begynner det å bli mindre enn optimalt. Hva synes du om kostholdet ditt, bortsett fra "OK"? Er det variert og "spennende" nok, eller spiser du sjokolade for å få noe som smaker? Hvis du er fornøyd med hverdagsmaten, må du bare være litt streng når du handler inn, legge igjen bankkort og penger når du ikke har et "legitimt" ærend, ikke røre ungenes lørdagsgodt osv. Vektendringer er ikke magiske, men de skjer heller ikke øyeblikkelig. Kan sikkert gå ned noen kilo, men vil jo helst ikke veie under 50 kilo. Og en BMI på under 20 er vel ikke "anbefalt" (hvertfall om jeg går inn på melk.no og leser). I fjor gikk jeg ned fra 57-50 kilo og så syk, mager og utskrapet ut, spiste lite pga samlivsbrudd. Alle kommenterte at jeg var så tynn. Jeg er en stresset mor som liker raske og enkle løsninger så spiser vel kjedelig, men må vel bare bli strengere med meg selv. Tenker jo også på tannhelsen, ikke bra med sukker hver dag.. Anonymkode: 6350a...1f1
Pringle Skrevet 6. februar 2018 #12 Skrevet 6. februar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan sikkert gå ned noen kilo, men vil jo helst ikke veie under 50 kilo. Og en BMI på under 20 er vel ikke "anbefalt" (hvertfall om jeg går inn på melk.no og leser). I fjor gikk jeg ned fra 57-50 kilo og så syk, mager og utskrapet ut, spiste lite pga samlivsbrudd. Alle kommenterte at jeg var så tynn. Jeg er en stresset mor som liker raske og enkle løsninger så spiser vel kjedelig, men må vel bare bli strengere med meg selv. Tenker jo også på tannhelsen, ikke bra med sukker hver dag.. Anonymkode: 6350a...1f1 Håper ikke at du leste ut fra mitt innlegg at jeg anbefalte deg å gå ned i vekt (jeg mente ihvertfall ikke det). Raske og enkle løsninger kan være sunt og smakfullt, hvis du planlegger. Det er sukker i frukt også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå