AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #1 Skrevet 6. februar 2018 Har endel allergier, får stadig nye. Legen sa det er elveblest, vært hos mange forskjellige leger...Symptomene er så sterke at jeg rett og slett må unngå de matvarene jeg reagerer på. Så, hva kan jeg spise til frokost når melkeprodukter, brød (hvete), soya, bær, nøtter (alle typene) og egg utgår? Hva kan jeg gjøre, dagen før, som gjør at jeg kan spise frokost dagen etter? Noen gode tips? Hvor mange kcal må jeg få i meg hver dag? Kvinne på litt over en halvannen meter over bakken. Mannen min sa til meg at jeg er så liten, så trenger kanskje ikke så mye næring. Gjettet 1500kcal. Men mitt problem er at jeg neppe klarer å komme opp i så mange kcal pr dag, for jeg spiser ikke frokost. Sjelden lunsj. Middag er 1,5 porsjon med f.eks ris og kylling. Kveldsmat - glem det. Ofte spiser jeg 2 ganger om dagen, noen ganger spiser jeg kun 1 gang om dagen og legger meg sulten. Før tok jeg meg en brødskive, eller kokte et egg, men det går ikke mer. Hovner opp i halsen, klør, og så videre. Jeg "hadde" ost/meieriprodukter inntil nylig. Vet jeg kan spise salater, men det er ikke så mange kcal i det akkurat. Raser ned i vekt. Tips? Anonymkode: c9877...ae9
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #2 Skrevet 6. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Men mitt problem er at jeg neppe klarer å komme opp i så mange kcal pr dag, for jeg spiser ikke frokost. Sjelden lunsj. Middag er 1,5 porsjon med f.eks ris og kylling. Kveldsmat - glem det. Ofte spiser jeg 2 ganger om dagen, noen ganger spiser jeg kun 1 gang om dagen og legger meg sulten. Du er voksen og må da klare å spise regelmessig og nok mat. Det får være måte på å gjøre seg hjelpesløs. Anonymkode: 82654...add 2
Tvist Skrevet 6. februar 2018 #3 Skrevet 6. februar 2018 Liker du frokostblanding med rismelk? Evt havregrøt laget med vann eller rismelk.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #4 Skrevet 6. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du er voksen og må da klare å spise regelmessig og nok mat. Det får være måte på å gjøre seg hjelpesløs. Anonymkode: 82654...add Nei... prøv selv. Anonymkode: c9877...ae9
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #5 Skrevet 6. februar 2018 21 minutter siden, Tvist skrev: Liker du frokostblanding med rismelk? Evt havregrøt laget med vann eller rismelk. Har ikke prøvd rismelk:) så vet ikke. Sist jeg sjekka kunne jeg ikke spise frokostblanding, hvilken sikter du til? Anonymkode: c9877...ae9
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #6 Skrevet 6. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei... prøv selv. Anonymkode: c9877...ae9 Du får be om å bli henvist til ernæringsfysiolog. Du trenger åpenbart hjelp med maten Anonymkode: 8acb4...0ab 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #7 Skrevet 6. februar 2018 Dere som mener det er så lett å spise nok mat, og regelmessig, siden dere sitter på fasiten - hvorfor deler dere den ikke med meg? Anonymkode: c9877...ae9
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #8 Skrevet 6. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du får be om å bli henvist til ernæringsfysiolog. Du trenger åpenbart hjelp med maten Anonymkode: 8acb4...0ab Jeg skal dit om en måned. Anonymkode: c9877...ae9
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #9 Skrevet 6. februar 2018 Kan du spise grønnsaker og frukt? Lag en smoothie. Middagsrester er fine å ha til lunsj. Anonymkode: 98d64...a34
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #10 Skrevet 6. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan du spise grønnsaker og frukt? Lag en smoothie. Middagsrester er fine å ha til lunsj. Anonymkode: 98d64...a34 Kun grønnsaker. Anonymkode: c9877...ae9
Pringle Skrevet 6. februar 2018 #11 Skrevet 6. februar 2018 Du kan regne ut kaloribehovet ditt med en BMR-kalkulator. Men siden du går ned i vekt, vet du at du spiser for lite, dermed trenger du i grunnen bare å spise mer. Hvis det er noe du ikke kan spise, må du spise andre ting isteden, og kanskje mer av hver ting du kan spise. Du trenger ingen tips for hva du skal gjøre dagen i forveien, eller noen spesifikk frokostmat eller måltidsrytme. Du trenger å spise så mye at du holder en sunn vekt stabil, og i en rytme som holder deg med jevn energi gjennom dagen. Noen forslag til matvarer det virker som du kan spise: Frukt, grønnsaker, poteter, ris, mais, bokhvete, byggryn, rugknekkebrød, havregryn, bønner og linser, kjøtt, fisk, olje. Hvis dette skal fungere, må du selv ha driv nok til å kombinere det til måltider du finner appetittvekkende. Eller vil du helst at noen skal mate deg? 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #12 Skrevet 6. februar 2018 7 timer siden, Pringle skrev: Du kan regne ut kaloribehovet ditt med en BMR-kalkulator. Men siden du går ned i vekt, vet du at du spiser for lite, dermed trenger du i grunnen bare å spise mer. Hvis det er noe du ikke kan spise, må du spise andre ting isteden, og kanskje mer av hver ting du kan spise. Du trenger ingen tips for hva du skal gjøre dagen i forveien, eller noen spesifikk frokostmat eller måltidsrytme. Du trenger å spise så mye at du holder en sunn vekt stabil, og i en rytme som holder deg med jevn energi gjennom dagen. Noen forslag til matvarer det virker som du kan spise: Frukt, grønnsaker, poteter, ris, mais, bokhvete, byggryn, rugknekkebrød, havregryn, bønner og linser, kjøtt, fisk, olje. Hvis dette skal fungere, må du selv ha driv nok til å kombinere det til måltider du finner appetittvekkende. Eller vil du helst at noen skal mate deg? Hvorfor er du frekk, egentlig? Anonymkode: c9877...ae9
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #13 Skrevet 6. februar 2018 Google næringsrike grønnsaker. Mye grønnsaker generelt. Kan du spise quinoa, havre, ris? Kylling, kukjøtt, vilt, fisk Kan du spise bønner og linser? Om du kan spise alt jeg nevner, så har du fortsatt mye du kan spise, du må bare ta utgangspunkt i andre matvarer når du skal lage mat. Det er egentlig det som er det vanskeligste for mennesker som må endre kostholdet sitt mye. De forsøker å spise som før og erstatte maten sin. Så de spiser glutenfri brød istedet for å lage en linsesuppe, wokkede grønnsaker, bønnesalat, kyllingsalat osv. Ikke erstatt, redefiner måltidene dine. Ikke erstatt brød med glutenfritt, spis annen næringsrik mat istedet. Ellers så trenger du gjerne minst 2000kcal om du lever et moderat aktivt liv. Sitter du på PC-en hele dagen trenger du noe mindre. Trener du hardt flere ganger i uka trenger du mer. Om du e rnormalvektig vil jeg anbefale å leve på metthetsfølelse og følelse av om du har spist nok. Kroppen er flink til å regulere dette selv så lenge du ikke er syk, har mageproblemer eller lignende Anonymkode: 99052...cd4
Nana Skrevet 8. februar 2018 #14 Skrevet 8. februar 2018 Hva med havregryn eller speltbrød (uten hvetemel) til frokost? Kan du spise havre så er det bare å kjøre i gang med havregrøt laget på vann, litt kanel og en smørklatt. Er det melk eller laktose du reagerer på? Hvis det er laktose finnes det mange alternativer både i melk, yoghurt, ost og f.eks proteinpuddinger Kjøtt og fisk kan du vel spise? Koteletter, kylling, wok, (siden grønnsaker er ok), oksekjøtt, roastbiff. Salat med olje og avokado gir kalorier og sunt fett. Grønnsakssmoothie med litt olje oppi. Er belgfrukter ok? Der får du proteiner også. "Pizza" med bunn laget av blomkålmos (google oppskrift, det er ikke så ille som det høres ut), evt ren maistortilla (uten hvetemel) og tomatsaus og kjøtt oppå. Går fint an å spise uten ost på toppen eller lage som wrap også. Lasagne med squash eller aubergine i stedet for pasta og tomatsaus i stedet for bechamel. Potetmos eller bittelitt revet ost på toppen hvis det går. Sånt kan du lage opp i store porsjoner, fryse ned og ha til lunsj eller spise til frokost. Når det er mye du ikke kan spise så er det viktig at du fyller opp med kaloririke matvarer. Jeg nevnte olje og avokado, ellers har du laks, makrell, smør, evt harde oster (hvis du har laktoseintoleranse og ikke melkeintoleranse så går det fint) Kan du spise poteter? Potetmos/søtpotetmos med en smørklatt (melkefritt smør, blå og gul boks) kan fint lages uten melk. Andre typer rotmos også. Potetbåter i ovn, ovnsbakte grønnsaker med olje. Fint tilbehør til kjøtt eller fisk eller som "kosemat". Du skriver at du ikke kan spise hvete så jeg antar at andre melsorter er ok? Spelt, rug, mandelmel? Du kan google oppskrifter og lage rundstykker du kan spise til frokost og mellommåltider. Mitt råd er å finne ut hva du kan spise som inneholder mye kalorier sånn at du får opprettholde/øke vekten din frem til du skal til ernæringsfysiolog. Og sjekk om du kan spise laktosefritt, da har du mange flere muligheter både til frokost og lunsj. Enkle ting som grønnsakssuppe og tomatsuppe med pølse/kjøtt kan du ta med på termos og spise i lunsjen på jobb, evt til kvelds.Lapskaus kan også fryses ned i store porsjoner og brukes til lunsj/middag/kvelds
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå