AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #1 Skrevet 6. februar 2018 Så.. plutselig en dag hovnet jeg opp i halsen av melk (gulost). Det ga seg ikke. Prøvde senere, samme reaksjon. Prøvde brød med melk i, samme reaksjon. Prøvde en annen ost, saus med melk i, samme reaksjon. Hovner opp og blir dårlig, klør. Plutselig. Alltid tålt det. Har lenge klødd av brunost (siden i sommer), men tenkte det var pga laktose. Åpenbart ikke derfor, siden det er lite laktose/ikke laktose i gulost. Så jeg kan ikke spise/drikke det. Hva nå, da? Får jeg en mangelsykdom? Anonymkode: eb463...30d
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #2 Skrevet 6. februar 2018 Ta tilskudd eller spis mer variert mat. Anonymkode: 452ae...25d
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #3 Skrevet 6. februar 2018 Tror det er bedre du går til legen for å sjekke om du er allergisk, og spør heller der om du kan få en mangelsykdom. Da får du et sikkert svar Anonymkode: f1104...d3b
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #4 Skrevet 6. februar 2018 Ikke selvdiagnostiser deg. Gå til legen, og få klarhet i om du ikke tåler melkeprodukter lenger. Så får du også råd av legen om hva du skal gjøre med kostholdet for å unngå mangelsykdommer, OM det viser seg at du ikke kan spise melkeprodukter. Anonymkode: 91844...d01 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #5 Skrevet 6. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke selvdiagnostiser deg. Gå til legen, og få klarhet i om du ikke tåler melkeprodukter lenger. Så får du også råd av legen om hva du skal gjøre med kostholdet for å unngå mangelsykdommer, OM det viser seg at du ikke kan spise melkeprodukter. Anonymkode: 91844...d01 Hva kan ellers være årsaken til hevelser i luftveiene samt kløe kun etter unntak av meieriprodukter, mener du? Det er jo åpenbart at jeg ikke kan spise meieriprodukter når det nesten sender meg på legevakta. Jeg har bevisst testet det ut, og selv med 4 stk aerius i kroppen så reagerer jeg. Anonymkode: eb463...30d
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #6 Skrevet 6. februar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta tilskudd eller spis mer variert mat. Anonymkode: 452ae...25d Hva er "mer variert mat"? Anonymkode: eb463...30d
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #7 Skrevet 6. februar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror det er bedre du går til legen for å sjekke om du er allergisk, og spør heller der om du kan få en mangelsykdom. Da får du et sikkert svar Anonymkode: f1104...d3b Jeg vet at jeg er allergisk. Var hos lege i går, jeg. Slår ikke ut på laktose. Men klør og hovner opp av det likevel. Kan jo ikke komme unna det, hvis legen sier "vi finner ikke noe på blodprøven", så slutter jeg ikke å hovne opp av den grunn? Selv om jeg inderlig skulle ønske det, er nemlig utrolig glad i melk Anonymkode: eb463...30d
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #8 Skrevet 6. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg vet at jeg er allergisk. Var hos lege i går, jeg. Slår ikke ut på laktose. Men klør og hovner opp av det likevel. Kan jo ikke komme unna det, hvis legen sier "vi finner ikke noe på blodprøven", så slutter jeg ikke å hovne opp av den grunn? Selv om jeg inderlig skulle ønske det, er nemlig utrolig glad i melk Anonymkode: eb463...30d Da ber du om sjekk for allergi på melkeproteiner. Og så ber du legen om råd om hva du skal gjøre med kostholdet om du kutter ut melk. Du får bedre råd av kvalifisert medisinsk personale, enn en hel haug ukvalifiserte synsere på KG... Anonymkode: 91844...d01 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #9 Skrevet 6. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da ber du om sjekk for allergi på melkeproteiner. Og så ber du legen om råd om hva du skal gjøre med kostholdet om du kutter ut melk. Du får bedre råd av kvalifisert medisinsk personale, enn en hel haug ukvalifiserte synsere på KG... Anonymkode: 91844...d01 Tviler; de sier nemlig "jeg er ikke ekspert på *sett inn det som passer". Så jeg skal til tannlege, fastlege, var hos hudlege i går, skal til øre-nese-hals lege, ernæringsfysiolog samt gastrolege. Fordi alle kun kan sitt fagfelt. Så disse tipsene jeg får av kg varer bare i 4 uker frem til jeg får time hos ernæringsfysiolog men trenger jo tips i mellomtiden, da... for hvis jeg spiser ost så blir jeg veldig syk. Gjorde det i går og ble hoven og elendig. Sånn at jeg begynte å slite med pusten! Og det skremte meg fra å ha i meg sånt mer. (Prøvde en liten klype revet gulost) Anonymkode: eb463...30d
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #10 Skrevet 6. februar 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet at jeg er allergisk. Var hos lege i går, jeg. Slår ikke ut på laktose. Men klør og hovner opp av det likevel. Kan jo ikke komme unna det, hvis legen sier "vi finner ikke noe på blodprøven", så slutter jeg ikke å hovne opp av den grunn? Selv om jeg inderlig skulle ønske det, er nemlig utrolig glad i melk Anonymkode: eb463...30d Melkeallergi og laktoseintoleranse er to forskjellige ting, så hvis du ikke har blitt testen for melkeallergi så kan det jo være det. Det finnes også forskjellige typer for melkeallergi, noen tåler ikke proteinene i for eksempel kumelk, og kan da gå over på andre melkesorter som for eksempel geitemelk. Så har du de som ikke tåler melkeproteinene i alle former for melk. Dette kan være lurt å sjekke om du ikke allerede har gjort det, for da kan jo du likevel få i deg noen former for melk dersom du ikke reagerer på all type melk (fra andre dyr også). Har selv kumelkallergi, og fikk det plutselig. Ble skikkelig dårlig. Jeg elsket også melk og ost, kan fortsatt spise oster osv. Så lenge det er fra geit eller et annet dyr. Anonymkode: f1104...d3b 1
FantasDick Skrevet 6. februar 2018 #11 Skrevet 6. februar 2018 Du får ikke mangelsykdommer av å ikke drikke morsmelken til et dyr. Spis variert. 6
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #12 Skrevet 6. februar 2018 Det finnes mange gode plantebaserte alternativer til gulost. På helsekosten finner du en ost som heter Violife. Knallgod! På Coop og Rema 1000 har de osten Go vegan fra Synnøve. Litt tørr, men ok. Mandelmelk er helt nydelig. Har litt den samme søte smaken som kumelk. Du vil nok ikke få mangelsykdommer av å kutte ut kumelk (det er jo konstruert til en kalv, ikke et menneske. Ikke essensielt for oss). Er du redd for å få kalsiummangel så finnes det mye plantebasert melk med tilsatt kalsium. Spinat og grønne bladgrønnsaker er også gode kilder! Anonymkode: 481c1...a18 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #13 Skrevet 6. februar 2018 17 minutter siden, FantasDick skrev: Du får ikke mangelsykdommer av å ikke drikke morsmelken til et dyr. Spis variert. Håpløs argumentasjon. Anonymkode: 56f0a...55b
FantasDick Skrevet 6. februar 2018 #14 Skrevet 6. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Håpløs argumentasjon. Anonymkode: 56f0a...55b Ok. 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #15 Skrevet 6. februar 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Håpløs argumentasjon. Anonymkode: 56f0a...55b Det er faktisk sant, og er veldig enig med TantasDick. Melk er egentlig ment for nyfødte og barn under vekst. Er vel derfor kvinner får melk i brystene når de skal ha barn. Så synes det er langt i fra håpløs argumentasjon. Anonymkode: f1104...d3b 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #16 Skrevet 6. februar 2018 Du får ikke mangelsykdommer av å kutte ut melk, såfremt du benytter deg av andre kilder til kalsium og til jod. Plantemelk som soyamelk, havremelk (Coop sin er billigst), mandelmelk, rismelk etc. De aller fleste er tilsatt kalsium, og mange også vitamin d og B12. Dette gjelder også for planteyoghurt (eks. Alpro soyayoghurt, finnes i mange smaker, eks. blåbær). Spiser du fisk et par ganger i uken, får du sannsynligvis i deg nok jod. Hvis ikke kan du ta tilskudd (kyrne får tilskudd av jod for at morsmelken deres skal inneholde jod, så isteden tar du bare tilskuddet direkte enn gjennom kua). Oatly har melkefri rømme, matfløte, vaniljesaus etc. Alpro har også matfløte, samt kremfløte. iChoc har de beste melkefrie sjokoladene synes jeg, men her finnes mange muligheter. Coop har en kokesjokolade som er uten melk og koster 9 kr for 100 gram (er ulike typer, så bare sjekk at du velger den uten melk). Er ikke noe problem å lage f.eks. risgrøt, pannekaker, kakao etc. med plantemelk. Men det er individuelt hvilken plantemelk man foretrekker. Det som er bra med soyamelk er at den er proteinrik, med alle de essensielle aminosyrene. Når det gjelder ost foretrekker jeg Jeezly (kjøpes på Meny) og Violife pizza flavour (helsekost, må ikke forveksles med "for pizza"). Coop har en god revet ost som kan brukes på pizza etc. GoVegan (finnes på Rema, Meny) har også god revet ost (og en skivet, men den er ikke god synes jeg). Iskrem: Tofuline, Oatly, Rys, og i uke 8 kommer melkefri kroneis og kokos-is fra Hennig Olsen. I tillegg vegansk ferdigpizza fra Oumph. Kommer aldri til å gå tilbake til kumelk! Anonymkode: a3cb2...8ef 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #17 Skrevet 6. februar 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Du får ikke mangelsykdommer av å kutte ut melk, såfremt du benytter deg av andre kilder til kalsium og til jod. Plantemelk som soyamelk, havremelk (Coop sin er billigst), mandelmelk, rismelk etc. De aller fleste er tilsatt kalsium, og mange også vitamin d og B12. Dette gjelder også for planteyoghurt (eks. Alpro soyayoghurt, finnes i mange smaker, eks. blåbær). Spiser du fisk et par ganger i uken, får du sannsynligvis i deg nok jod. Hvis ikke kan du ta tilskudd (kyrne får tilskudd av jod for at morsmelken deres skal inneholde jod, så isteden tar du bare tilskuddet direkte enn gjennom kua). Oatly har melkefri rømme, matfløte, vaniljesaus etc. Alpro har også matfløte, samt kremfløte. iChoc har de beste melkefrie sjokoladene synes jeg, men her finnes mange muligheter. Coop har en kokesjokolade som er uten melk og koster 9 kr for 100 gram (er ulike typer, så bare sjekk at du velger den uten melk). Er ikke noe problem å lage f.eks. risgrøt, pannekaker, kakao etc. med plantemelk. Men det er individuelt hvilken plantemelk man foretrekker. Det som er bra med soyamelk er at den er proteinrik, med alle de essensielle aminosyrene. Når det gjelder ost foretrekker jeg Jeezly (kjøpes på Meny) og Violife pizza flavour (helsekost, må ikke forveksles med "for pizza"). Coop har en god revet ost som kan brukes på pizza etc. GoVegan (finnes på Rema, Meny) har også god revet ost (og en skivet, men den er ikke god synes jeg). Iskrem: Tofuline, Oatly, Rys, og i uke 8 kommer melkefri kroneis og kokos-is fra Hennig Olsen. I tillegg vegansk ferdigpizza fra Oumph. Kommer aldri til å gå tilbake til kumelk! Anonymkode: a3cb2...8ef Så flott at du deler all denne informasjonen 😃 Det er litt snodig at folk tror man får mangelsykdommer av å ikke drikke kalvenes morsmelk? 🙈 Anonymkode: 6529d...ed1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå