Gå til innhold

Hvordan bli smittet av vannkopper kjappest mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi tenkte oss på smittebesøk for å få vannkopper, men hva er den mest effektive måten å bli smittet på? Vi har ikke lang tid å leke på.

Anonymkode: b451b...667

Videoannonse
Annonse
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Hvorfor vil du at ungen din skal bli syk?

Skrevet

Vaksiner ungen din! 

Skrevet

Det er vannet ti vannkoppene som smitter. Så for å bli smittet så må barna være i kontakt med den. Når det er sagt så er det ikke alle som er mottakelige for virus når en selv ønsker det, så ikke sikkert de får viruset og blir syke. Også er inkubasjonstid ca 2 uker.

Anonymkode: e92d5...deb

• Liker 3
Skrevet

Ikke gjør det!

Anonymkode: c8564...8e1

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Amawhatsnot skrev:

Vaksiner ungen din! 

Det finnes vel ikke vaksine mot vannkopper enda?

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Eller den finnes men er ikke med i barnevaksinasjonsprogrammet enda såvidt jeg vet?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo. Men siden barn som regel bare blir lett syke, og 40% smittes før de er 4, og 40% av de resterende før de er 8, er det ikke med i noe vaksinasjonsprogram. Det er overhodet ikke noe problem for små barn å få sykdommen. Det er hovedsaklig de som får det som voksne som risikerer å bli skikkelig syke av det. 

Anonymkode: bfc63...518

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Hvorfor vil du at ungen din skal bli syk?

Ikke ts, men unger blir ikke spesielt syke av vannkopper. Og får de det, er de immune resten av livet. Vannkopper er ikke en skummel sykdom for småbarn. Det er langt verre om de får det som voksne. 

• Liker 8
Skrevet

Forøvrig smitter vannkopper ved dråpesmitte, altså blant annet via spytt. Og det er veldig smittsomt, så om man ikke er immun/vaksinert, vil man veldig lett få det om man oppholder seg sammen med folk som er smittebærere. Du trenger altså ikke gnukke ungen din oppi en vannkoppbylle det er gått hull på for at de skal bli smittet. 

Skrevet

Lurt å bli ferdig med vannkoppene. Jo senere en får det jo verre blir det. Barna våre dro også på besøk til venner som hadde det. Det vil si, vi lot ikke være å dra på besøk fordi de hadde vannkopper.. Det smitter så fort at de trenger bare å være i nærheten av hverandre. 

Anonymkode: 7afbb...c13

• Liker 4
Skrevet

Jeg prøvde å smitte datteren min tre ganger før det funket, i tillegg til at det gikk i barnehagen osv. Hun fikk det ikke.

Da det fungerte drakk de av samme glass osv. Begynte å føle at det "hastet", hun var over 9 år og "alle" vi kjente hadde hatt det.... Jeg ville at hun skulle få det før hun ble voksen. Jeg smittet nemlig min far som da var voksen da jeg hadde det som barn, han ble forferdelig syk, var innlagt på isolat på sykehus og det var ganske alvorlig en periode. Jeg unnet ikke min datter det, så jeg ville at hun skulle bli ferdig med det. Heldigvis ble hun smittet da, det føltes som siste sjanse vi hadde til å prøve å få det.

Hun ble ganske dårlig faktisk, så jeg angret nok litt mens det sto på der og da... Men desto mer glad for at hun ikke får det som voksen, siden hun ble såpass dårlig allerede som barn....

Min erfaring er altså at å dele kopp/kjærlighet osv fungerte. I tillegg sies det vel at væsken fra vannkoppene fører smitte, men det skal jo planlegges godt å få vært i nærheten akkurat når en sprekker...

• Liker 1
Skrevet

TS her. Jeg ønsker at de skal bli smittet nå som de er små nettopp pga det mange sier over her, at det kan være kjempefarlig å få det som voksen. Like greit å bli ferdige med det.

Anonymkode: b451b...667

• Liker 3
Skrevet

Jeg ble smittet ved å ligge vedsiden av søsteren min, da hun var syk. Det mest effektive er kanskje å dele drikke etc?

Anonymkode: 3c3b9...e07

Skrevet

Hadde en venn på smittebesøk da sønnen min hadde vannkopper som 3-åring. De løste det greit selv ved å smake på hverandres kjærligheter. ;)

Anonymkode: f3230...7df

• Liker 2
Skrevet

Det er jo mye bedre å vaksinere seg som tenåring enn å smitte med vilje som barn. Man blir ikke syk av vaksina, og den koster rundt 350 kr så det er ikke akkurat den store utgiften. Blir barn smittet så er det ingenting å gjøre med det, men hvorfor påføre barn unødvendig smitte? Dessuten så er det ikke alle barn som tåler vannkopper like godt, en viss prosentandel blir jo likevel lagt inn på sykehuset pga streptokokkingeksjon, dehydrering, meningitt og vannkopplungebetennelse, hvordan kan du vite at det er ikke ditt barn som du med vilje utsette for smitte som havner på isolat i flere måneder med vannkopplungebetennelse når du kunne heller vaksinert det?

Anonymkode: b19a5...fb0

• Liker 3
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo mye bedre å vaksinere seg som tenåring enn å smitte med vilje som barn. Man blir ikke syk av vaksina, og den koster rundt 350 kr så det er ikke akkurat den store utgiften. Blir barn smittet så er det ingenting å gjøre med det, men hvorfor påføre barn unødvendig smitte? Dessuten så er det ikke alle barn som tåler vannkopper like godt, en viss prosentandel blir jo likevel lagt inn på sykehuset pga streptokokkingeksjon, dehydrering, meningitt og vannkopplungebetennelse, hvordan kan du vite at det er ikke ditt barn som du med vilje utsette for smitte som havner på isolat i flere måneder med vannkopplungebetennelse når du kunne heller vaksinert det?

Anonymkode: b19a5...fb0

Nei. Det er ikke bedre å prøve å unngå sykdommen, og vaksinere senere. 

Vaksinen koster heller ikke 350 kr, nei. Samboeren min hadde ikke vannkopper som barn, og måtte ta vaksine i voksen alder. Han betalte ca 500 kr for hver dose. Og man må altså ta to doser. I tillegg bør man holde seg unna gravide og spebarn i ukesvis etter hver vaksinedose, siden man kan smitte folk i seks uker etter å ha blitt vaksinert. 

De aller, aller fleste vil uansett bli smittet i løpet av barndommen, så det er jo bare tull å satse på at ungene aldri skal få det, men heller betale i dyre dommer for en vaksine. 

Skrevet

Jeg ble sendt rundt til alle barn med vannkopper da jeg var liten uten at jeg ble smittet. Dessverre, for jeg fikk det da jeg var 21, ble kjempedårlig. 

Anonymkode: d0865...729

Skrevet

En venninne av meg løste det ved å spørre på facebook om noen andres barn hadde vannkopper og hadde lyst på besøk. :)  Hun fik napp og barnet fikk blitt ferdig med vannkoppene.

Da mitt barn fikk det var det skikkelig dårlig timing - vi var på ferie i utlandet og skulle hjem med fly. Tre dager før flyturen hjem kom utbruddet. Vi hadde nesten regnet med det, for vannkoppene raste rundt i barnehagen før ferien.

Det ble et styr med legebesøk i et land der ingen snakket engelsk eller tysk, og tydeligvis ingen hadde hørt om vannkopper, for etter en HEL dag der vi ble sendt rundt på ulike avdelinger, og gutten ble befølt av leger og tilfeldige folk på venterommet og kloke koner og forstå-seg-påere, skjønte ingen hva det var..... og for ikke å snakke om styr med forsikringsselskap for endring av flybilletter når sykehuset ikke ville skrive at det var vannkopper fordi det tydeligvis artet seg helt annerledes i dette landet....

Anonymkode: 4c40e...d03

Skrevet

Vannkopper er veldig smittsomt, men la nå heller barna være borte fra barnehagen en uke eller to, enn å være borte fra skolen så lenge. Våren før jeg begynte på skolen ble jeg og en av mine søstre sendt på smittebesøk til to venninner, hvilket resulterte at vi ble smittet begge to. Det igjen førte til at vårt yngste søster også ble smittet...og vips, da var alle tre ferdige med det før skole-alder. Noen får veldig få vannkopper mens andre får veldig mange. Bestefar fikk vannkopper i voksen alder samtidig som mamma og tante, og det var helt forferdelig fikk vi høre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...