AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #1 Skrevet 6. februar 2018 Av og til havner jeg i diskusjoner der jeg vet jeg har rett, men motparten er påståelig om det motsatte. (Eks "jorden er flat vs jorden er rund") For meg er det ikke så viktig å vinne en diskusjon, og jeg har vanligvis ingen problemer med å forlate en diskusjon som beskrevet over med holdningen "vi får være enige om å være uenige". Men i noen tilfeller får motparten en så utrolig selvtilfreds "jeg-vant-du-tapte-jeg-er-smart-du-er-dum-holdning" etterpå, og da må jeg bite meg i tunga, og telle til ti noen ganger, for ikke å svare tilbake. Hvordan er du i diskusjoner? Er det viktig for deg å vinne? Og er du en god eller dårlig vinner/taper? Anonymkode: f7a57...402
Gjest Fillerista Skrevet 6. februar 2018 #2 Skrevet 6. februar 2018 Ikke viktig. Kjenner følelsen du beskriver fra ungdomstida, men har mistet det helt.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #3 Skrevet 6. februar 2018 Du har ikke rett, jorden er ikke flat. Ikke er den rund heller, den er mer oval enn rund. Anonymkode: 6f012...f8f
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #4 Skrevet 6. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke rett, jorden er ikke flat. Ikke er den rund heller, den er mer oval enn rund. Anonymkode: 6f012...f8f Nå vet du ikke hvilke argumenter jeg brukte under den hypotetiske diskusjonen, og kan umulig konkludere med at jeg tar feil. (Kort sagt: det var et eksempel, ikke en faktisk diskusjon, og jeg vet at jorden ikke er perfekt kuleformet. "Rund" er forøvrig et synonym til "ova"l, og blir brukt for å beskrive en form uten vinkler/kanter) 5 minutter siden, Fillerista skrev: Ikke viktig. Kjenner følelsen du beskriver fra ungdomstida, men har mistet det helt. Takk for svar. Det er godt å høre at ikke alle må vinne for enhver pris. Anonymkode: f7a57...402 1
Gjest hind Skrevet 6. februar 2018 #5 Skrevet 6. februar 2018 Ikke viktig i det hele tatt når jeg diskuterer med mennesker som knapt lytter til det jeg sier, kjører på som dampveivalser og som jeg merker bare er opptatt av å vinne. Da tenker jeg bare "du får bare tro at du vinner da, dette gidder jeg ikke". Sånne mennesker diskuterer jeg sjelden mer enn én gang med. Det er bortkastet tid for de er ikke interessert i forstå argumentene dine og vil egentlig bare blære seg. Det kan irritere meg å ikke bli forstått og som sagt når folk ikke gidder å lytte, men jeg føler i grunnen aldri at jeg taper diskusjoner. Det funker ikke helt sånn for meg. Det er kanskje mer en manneting..? Eller så er det bare jeg som mangler konkurranseinstinkt. Jeg er mer opptatt av å gjøre meg forstått og finne løsninger.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #6 Skrevet 6. februar 2018 28 minutter siden, hind skrev: Ikke viktig i det hele tatt når jeg diskuterer med mennesker som knapt lytter til det jeg sier, kjører på som dampveivalser og som jeg merker bare er opptatt av å vinne. Da tenker jeg bare "du får bare tro at du vinner da, dette gidder jeg ikke". Sånne mennesker diskuterer jeg sjelden mer enn én gang med. Det er bortkastet tid for de er ikke interessert i forstå argumentene dine og vil egentlig bare blære seg. Det kan irritere meg å ikke bli forstått og som sagt når folk ikke gidder å lytte, men jeg føler i grunnen aldri at jeg taper diskusjoner. Det funker ikke helt sånn for meg. Det er kanskje mer en manneting..? Eller så er det bare jeg som mangler konkurranseinstinkt. Jeg er mer opptatt av å gjøre meg forstått og finne løsninger. Mitt mål med en diskusjon er å utveksle synspunkter, (og finne løsninger dersom det er et praktisk tema som diskuteres) og det er ikke noe mål for meg å få høre "du har rett", men jeg føler likevel at jeg "taper" diskusjonen når motparten får en slik holdning som jeg beskriver over. ( "jeg-vant-du-tapte-jeg-er-smart-du-er-dum-holdning" ) Men hva mener du med at det kan være en "manneting"? Mener du at det er viktigere for menn å få høre "du har rett", enn det er for kvinner? Anonymkode: f7a57...402
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #7 Skrevet 6. februar 2018 Jeg er 100% logikk 0% følelser i debatter, det vil si at jeg vinner i praksis 100% av debatter fordi som regel bruker folk f.eks 50% logikk 50% følelser som argumenter, eller 90% logikk 10% følelser. Det går ikke ann å debattere med følelser som bakgrunn, det er ikke gyldige argumenter. Jeg vinner alle debatter men har ikke noe behov for det, jeg forstår at folk flest blander subjektive følelser inn og tror/mener at det er "argumenter" og det er greit nok det, men du vinner ingen debatt på den måten bare så det er sagt. Har egentlig aldri tapt noen debatt, vet ikke hvordan det føles jeg, men jeg ville nok følt meg litt dum om jeg kom med " jammen jeg føler at X" som argument i en debatt da hadde jeg blitt flau og fortjent å tape Anonymkode: 10468...6b9
heipådegsann Skrevet 6. februar 2018 #8 Skrevet 6. februar 2018 (endret) Det er ikke viktig overhodet. Når jeg går inn i en diskusjon er det sjelden fordi jeg skal vise andre hvor fantastiske meninger/kunnskap jeg har. Men for å faktisk høre andres tanker rundt temaet, og for å få utfordret mine egne tanker. Egentlig er de beste diskusjonene de hvor jeg ender opp med å endre mening, eller blir sittende igjen med flere spørsmål og fundere på etterpå, fordi da har den andre virkelig gitt meg noe å tenke på i diskusjonen. Jeg er også den typen som diskuterer både for og imot mine egne argumenter på samme tid "Jorda er rund! Eller er den egentlig det? Den er jo ikke akkurat kulerund... Men så er jo også ovale former en form for runding.". Men jeg må innrømme at jeg er en sånn en som _elsker_ å diskutere, og blir veldig ivrig når jeg får snu og vende på hvert eneste argument jeg finner rundt et tema. Og samboeren min synes noen ganger det høres ut som jeg blir sint når jeg er ivrig, så jeg jobber så hardt jeg kan med å roe ned toneleiet mitt i en diskusjon - vil jo ikke skremme folk bort bare fordi jeg blir så voldsom når jeg lever meg inn i ting og er engasjert Jeg tror likevel jeg er en ganske god taper da. Det gjør meg ingenting å si "okei, jeg gir meg, jeg tror faktisk du har rett", er jo som nevnt disse diskusjonene som gir meg mest. Men jeg kjenner igjen typen du beskriver. Som sitter å godter seg etterpå fordi de føler at de vant. Enda verre er de som faktisk blir sinte når du ikke blir enig med dem. Når jeg opplever slike mennesker så jatter jeg enten bare med eller prøver å spore samtalen over på noe annet, også gjør jeg det jeg kan for å ikke komme opp i en diskusjon med dem igjen senere. Synes det er så unødvendig. Endret 6. februar 2018 av heipådegsann
Gjest hind Skrevet 6. februar 2018 #9 Skrevet 6. februar 2018 13 minutter siden, AnonymBruker said: Mitt mål med en diskusjon er å utveksle synspunkter, (og finne løsninger dersom det er et praktisk tema som diskuteres) og det er ikke noe mål for meg å få høre "du har rett", men jeg føler likevel at jeg "taper" diskusjonen når motparten får en slik holdning som jeg beskriver over. ( "jeg-vant-du-tapte-jeg-er-smart-du-er-dum-holdning" ) Men hva mener du med at det kan være en "manneting"? Mener du at det er viktigere for menn å få høre "du har rett", enn det er for kvinner? Anonymkode: f7a57...402 Ja, rett og slett. Mange menn er veldig opptatt av det. Jeg ser ofte på KG at menn både oppfører seg brautende og på tvilsomt grunnlag utroper seg som vinnere av diskusjonen. Kvinnene trekker seg oftere bare ut når de skjønner at det er bortkastet tid, selv om de vet at det er de som har rett. Det er mitt inntrykk at det betyr mye mer for menn å vinne. De konkurrerer jo om alt.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #10 Skrevet 6. februar 2018 Det varierer. Jeg tåler stort sett veldig godt diskusjoner der en bare har helt ulikt syn. Det syns jeg bare er interessant spesielt visst motparten argumenterer godt. Men i sånne diskusjoner som du beskriver, der man vet man har rett, kan jeg bli fryktelig utålmodig og amper. Anonymkode: 639d5...d4e
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #11 Skrevet 6. februar 2018 Jeg vil forklare bakgrunnen for spørsmålet mitt. På den siste oversikten jeg har mottatt om kildesortering fra renovasjonsselskapet står det at isopor skal sorteres som plastavfall. I går kom renovatøren for å hente plastavfallet, og jeg ble kraftig irettesatt (les:kjeftet på) for å ha sortert isoporen feil, den skulle i restavfallet. Jeg argumenterte med at jeg gjorde som renovasjonsselskapet hadde instruert oss å gjøre, men han fortsatte å gjenta at jeg hadde feil. Etter noen minutter ga jeg opp, og begynte ta isoporen ut av plastavfallsdunken, men da sa han "jeg skal ta det med likevel, til tross for at du tar feil", med et overbærende uttrykk, *sukk og stønn* "tenk at jeg må forholde meg til slike idioter". Vel inne igjen sjekket jeg oversikten for å se om jeg hadde sett feil, og at ispoporen skulle i restavfallet slik han sa, men jeg hadde rett, det står svart på hvitt at den skulle sorteres som plast. Denne diskusjonen føler jeg at jeg tapte, og selv om jeg ikke skal gjøre noe med det, hadde det vært utrolig fristende å sende en mail til renovasjonsselskapet for å få siste ord. Anonymkode: f7a57...402
tussi680 Skrevet 6. februar 2018 #12 Skrevet 6. februar 2018 50/50 egentlig. Betyr ikke så mye lenger, ble litt grinete før da jeg var ung men der har mentaliteten snudd seg gitt.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #13 Skrevet 6. februar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil forklare bakgrunnen for spørsmålet mitt. På den siste oversikten jeg har mottatt om kildesortering fra renovasjonsselskapet står det at isopor skal sorteres som plastavfall. I går kom renovatøren for å hente plastavfallet, og jeg ble kraftig irettesatt (les:kjeftet på) for å ha sortert isoporen feil, den skulle i restavfallet. Jeg argumenterte med at jeg gjorde som renovasjonsselskapet hadde instruert oss å gjøre, men han fortsatte å gjenta at jeg hadde feil. Etter noen minutter ga jeg opp, og begynte ta isoporen ut av plastavfallsdunken, men da sa han "jeg skal ta det med likevel, til tross for at du tar feil", med et overbærende uttrykk, *sukk og stønn* "tenk at jeg må forholde meg til slike idioter". Vel inne igjen sjekket jeg oversikten for å se om jeg hadde sett feil, og at ispoporen skulle i restavfallet slik han sa, men jeg hadde rett, det står svart på hvitt at den skulle sorteres som plast. Denne diskusjonen føler jeg at jeg tapte, og selv om jeg ikke skal gjøre noe med det, hadde det vært utrolig fristende å sende en mail til renovasjonsselskapet for å få siste ord. Anonymkode: f7a57...402 Jeg må legge til at dette er kun ett eksempel av mange. Dette gangen var det om kildesortering, men jeg har oppelvd tilsvarende når det kommer til analyse av litterære tekster, vitenskaplige spørsmål, politikk osv også. 21 minutter siden, hind skrev: Ja, rett og slett. Mange menn er veldig opptatt av det. Jeg ser ofte på KG at menn både oppfører seg brautende og på tvilsomt grunnlag utroper seg som vinnere av diskusjonen. Kvinnene trekker seg oftere bare ut når de skjønner at det er bortkastet tid, selv om de vet at det er de som har rett. Det er mitt inntrykk at det betyr mye mer for menn å vinne. De konkurrerer jo om alt. Jeg har ikke tenkt over det før nå, men kanskje du har rett. Diden jeg er i et mannsdominert miljø er det oftest menn som er mine diskusjonspartnere. Anonymkode: f7a57...402
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #14 Skrevet 6. februar 2018 På kvinneguiden bryr jeg meg fint lite. Skriver alltid som anonymbruker og legger sjeldent merke til om noen svarer innleggene mine. Anonymkode: f7f0f...6df
Tillion Skrevet 6. februar 2018 #15 Skrevet 6. februar 2018 Næsj. Syns oftest det er bedre å forlate en åpen diskusjon, enn å tvinge folk til å sette seg på bakbeina. Ingen som gidder å være enig med deg hvis du lager dårlig stemning hver gang det blir en uenighet, i beste fall blir folk så lei at de bare jatter med. På internett vet jeg ikke... Diskuterer jeg der et det mer av tidsfordriv enn at jeg bryr meg nevneverdig, så det blir vel litt varierende engasjementet.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #16 Skrevet 6. februar 2018 Det er ikke viktig for meg å vinne en diskusjon, men det er viktig for å få siste ordet. Ellers får jeg ikke sove. Anonymkode: 2bf23...05b
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #17 Skrevet 6. februar 2018 Jeg ser alltid an mennesker. Som regel får jeg et inntrykk av hvorfor de tror eller mener det de mener. Som regel ser jeg ikke på det som nyttig å diskutere med noen. De fleste er opptatt av å ha rett, som du sier TS, du føler blodet boble når andre tror de har rett. Det er viktig for deg at andre ikke tror de har rett når du mener du har rett. Jeg lever et liv der jeg tenker jeg kan ha rett i mye og feil i mye, men de fleste er ikke interessert i det. De vil bare selv ha rett i det de selv tenker og mener. De fleste ønsker ikke tenke over andre perspektiv, de vil bare ha tilfredsstillelsen som fyller eget ego Jeg unngår alltid diskusjoner med andre... med mindre jeg er full.. Anonymkode: 215cb...9ab 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #18 Skrevet 7. februar 2018 Ikke viktig, alle tar feil fra tid til annen. Kan ikke si at jeg liker når folk tar seg personlig av å bli rettet på. Som det en gang ble sagt... “Let me never fall into the vulgar mistake of dreaming that I am persecuted whenever I am contradicted.” Anonymkode: 8c659...383
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå