Gå til innhold

En sykepleier kan koste deg ditt liv!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan det ha vært en faglig grunn til at de stilte spørsmålet som et lurespørsmål, eller var det bare for å få flest mulig til å stryke? Å stille et teoretisk spørsmål som er motsatt av den allerede teoretiske beskrivelsen er jo ganske redundant.

Anonymkode: 834f2...712

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det ha vært en faglig grunn til at de stilte spørsmålet som et lurespørsmål, eller var det bare for å få flest mulig til å stryke? Å stille et teoretisk spørsmål som er motsatt av den allerede teoretiske beskrivelsen er jo ganske redundant.

Anonymkode: 834f2...712

Man er aldri ute etter å "ta noen" på eksamen. Spørsmålet er stilt på en måte slik at man må tenke et par små runder for å vite at man har oppfattet det riktig. Overførbart til en virkelig situasjon er det med at det kan være stress og mye som skjer på en gang. Da gjelder det å ha tunga rett i munnen og oppfatte det som er riktig. 

Jeg er så lei av studenter som klager over spørsmål og eksamen når de ikke fikk det til selv. Skjerp deg, og ikke skyld på slemme forelesere når du ikke får alt servert akkurat som du selv skulle ønske! 

Anonymkode: e46a0...b29

• Liker 3
Skrevet (endret)

Nå jobber jeg innen jus, men har jo nok mellom øra til å skjønne at det er normalt å gjøre feil på ekssamen. Dere vet at medisinstudenter ikke får karakterer også eller? Er bare bestått/ikke bestått på noen av de største eksamnene, så mange som svarer feil på relativt viktige spørsmål - fordi det er normalt å stresse og fucke opp eksamensspørsmål. 

Slutt å hat på en hel yrkesgruppe, bare fordi dere ikke har en like viktig jobb selv

Anonymkode: d3474...92e

Endret av lillesky
  • Liker 15
Skrevet

Heldigvis var dette sykepleierstudenter, ikke sykepleiere!

For dem som lurer på hvor "halvparten" kommer fra, halvparten av 550 studenter strøk på eksamen i sykepleie, mens 33 av disse 550 svarte feil på dette spesifikke spørsmålet. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg skjønner ikke hvorfor sykepleier har så tungt for å innse at det er grunner til at fordommer oppstår som absolutt ikke trenger være så banale som dette. For å si det sånn: det er veldig bra at sykepleie er blitt mer populært så snittet presses oppover og hindrer en del folk å lykkes med å bli sykepleier. Jeg har fordommer selv, men det er ikke fordi jeg hadde det i utgangpunktet. Det er fordi man møter sykepleier som ikke kan svare på selv de enkleste spørmål som ikke krever kompetanse i det hele tatt med sunn fornuft. Gjentar dette seg nok ganger, mister man tillit. 

Anonymkode: 565b8...286

Endret av lillesky
  • Liker 4
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor sykepleier har så tungt for å innse at det er grunner til at fordommer oppstår som absolutt ikke trenger være så banale som dette. For å si det sånn: det er veldig bra at sykepleie er blitt mer populært så snittet presses oppover og hindrer en del folk å lykkes med å bli sykepleier. Jeg har fordommer selv, men det er ikke fordi jeg hadde det i utgangpunktet. Det er fordi man møter sykepleier som ikke kan svare på selv de enkleste spørmål som ikke krever kompetanse i det hele tatt med sunn fornuft. Gjentar dette seg nok ganger, mister man tillit. 

Hvilke fordommer? Jeg kan ikke huske at noen, normalt oppegående mennesker, snakker nedsettende om sykepleiere generelt. Heller motsatt. Greit at man fra tid til annen treffer en som ikke svarer til forventningene, men det er unntakene. 

Alle er nye en gang, også i dette yrket. Også her er erfaring gull verdt, og sykepleiere som har jobbet som sykepleiere en stund er naturligvis mer kunnskapsrike på samme måte som i andre yrkesgrupper.

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, Kontormus skrev:

Hvilke fordommer? Jeg kan ikke huske at noen, normalt oppegående mennesker, snakker nedsettende om sykepleiere generelt. Heller motsatt. Greit at man fra tid til annen treffer en som ikke svarer til forventningene, men det er unntakene. 

Alle er nye en gang, også i dette yrket. Også her er erfaring gull verdt, og sykepleiere som har jobbet som sykepleiere en stund er naturligvis mer kunnskapsrike på samme måte som i andre yrkesgrupper.

Det er nesten ingen som har problemer med å treffe inkompetente mennesker i ulike yrker fra tid til annen. Det er irriterende når det skjer men det tåler man. Problemet er når en møter mer av det, enn det motsatte fra yrkesgruppe. Da får folk fordommer og generaliserer. I tillegg blir en gjerne ikke hørt i det hele tatt om en melder fra om helsepersonell, noe som svekker tillit ytterligere. Jeg er faktisk redd for sykepleier. Jeg er redd for å dø pga en sykepleieres inkompetanse. 

• Liker 5
Skrevet

Føler behovet for å forsvare meg selv og mitt fremtidige yrke. Jeg er ferdig utdannet sykepleier til sommeren og jobber nå på en barneavdeling. Her får sykepleiere egne pasienter som gjerne trenger observasjon relativt store deler av dagen. Det er gjerne 2 leger på jobb som virkelig ikke har tid til å være hos pasientene til enhver tid. Det er ikke som Grey's Anatomy og andre urealistiske sykehusprogram. I virkeligheten er det SYKEPLEIER som observerer og melder fra til legen dersom det er forbedringer eller forverringer. Selvsagt er det legen som bestemmer videre behandling, men ting hadde ikke gått rundt uten sykepleiere.

• Liker 15
Skrevet (endret)
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nesten ingen som har problemer med å treffe inkompetente mennesker i ulike yrker fra tid til annen. Det er irriterende når det skjer men det tåler man. Problemet er når en møter mer av det, enn det motsatte fra yrkesgruppe. Da får folk fordommer og generaliserer. I tillegg blir en gjerne ikke hørt i det hele tatt om en melder fra om helsepersonell, noe som svekker tillit ytterligere. Jeg er faktisk redd for sykepleier. Jeg er redd for å dø pga en sykepleieres inkompetanse. 

Vel, da kan jeg si at jeg hadde vært død om det IKKE var for sykepleieres kompetanse. Mange ganger. Garantert! 

Endret av lillesky
  • Liker 5
Skrevet

Fatter ikke behovet for å snakke med sykepleiere her på KG. Jeg har heldigvis aldri vært borti noe lignende med holdninger der ute i det virkelige liv. 

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fatter ikke behovet for å snakke med sykepleiere her på KG. Jeg har heldigvis aldri vært borti noe lignende med holdninger der ute i det virkelige liv. 

Det skal selvfølgelig være "snakke NED" (ikke med) :P 

Skrevet

Sykepleiere og sykepleierstudenter er også mennesker og gjør feil, på lik linje med folk i alle yrker.

Anonymkode: 78abe...8cc

• Liker 4
Skrevet

Sykepleiere og sykepleierstudenter er også mennesker og gjør feil, på lik linje med folk i alle yrker.

Anonymkode: 78abe...8cc

Forskjellen er at når postbudet gjør en feil så havner et brev hos feil person. Når en sykepleier gjør feil så blir et menneske drept.

Anonymkode: 70492...a60

• Liker 2
Skrevet

Forskjellen er at når postbudet gjør en feil så havner et brev hos feil person. Når en sykepleier gjør feil så blir et menneske drept.

Dette skjer ekstremt sjelden her i Norge.

Anonymkode: 4f8b5...4d8

• Liker 4
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes det er unødvendig av folk og gjøre narr av sykepleieutdanningen og kalle den for en utdanning på lavt nivå. Det er den absolutt ikke.

Jo, det er en bachelor som veldig mange skolesvake kommer seg gjennom nettopp fordi den ikke krever mye. Man trenger ikke et høyt snitt for å komme inn.

Anonymkode: 795b6...9de

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leger dreper også pasientene sine. Men mesteparten av tiden gjør helsepersonell det motsatte og redder liv. 

• Liker 6
Skrevet

Dette var studenter!? Unge mennesker som gjerne kommer rett fra videregående, med ingen erfaring innen helse. 
Er nesten 100% sikker på at alle ferdig utdannede sykepleiere ikke hadde gitt insulin til en person med lavt blodsukker! 
Hilsen sykepleier ;) 

Anonymkode: fe946...f51

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette var studenter!? Unge mennesker som gjerne kommer rett fra videregående, med ingen erfaring innen helse. 
Er nesten 100% sikker på at alle ferdig utdannede sykepleiere ikke hadde gitt insulin til en person med lavt blodsukker! 
Hilsen sykepleier ;) 

Anonymkode: fe946...f51

At man gir sukker til en med føling er å regne som allmennkunnskap. 

Anonymkode: 795b6...9de

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, WubWub skrev:

En sykepleier kan også redde livet ditt

Jeg kan også redde liv.. å jeg er ikke helsepersonell. 

Anonymkode: 14514...7a0

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...