Gå til innhold

En sykepleier kan koste deg ditt liv!

Anbefalte innlegg

Skrevet

33 sykepleierstudenter «tok livet av» pasient i test
I en landsomfattende test svarte 33 sykepleiestudenter feil på spørsmål som ville tatt livet av pasienten.
https://www.dagensmedisin.no/artikler/2013/09/10/33-sykepleierstudenter-tok-livet-av-pasient-i-test/

Spørsmålet er enkelt nok. Du trenger ikke en gang være sykepleier eller drive med helse for å klare å svare på dette patetisk lette spørsmålet som selv en 14-åring klarer å svare riktig på.

Her er spørsmålet som fikk 33 studenter til å ta livet av enkefru Knudsen:
«Fru Knudsen blir funnet bevisstløs i sitt eget hjem. Hypoglykemi (for lavt blodsukker) er en viktig årsak til bevisstløshet, og ambulansepersonellet målte derfor blodsukker hos fru Knudsen. Hos denne pasienten var verdien for høy, men hadde den vært for lav burde amulansepersonellet...

a) ... umiddelbart gitt insulin subkutant
b) ... avbrutt alle andre tiltak og prioritert raskest mulig transport til sykehuset
c) ... umiddelbart gitt intravenøs infusjon med konsentrert glukoseløsning.

(Av hypo - underskudd og glukemia, blodsukker)

Vel, hva gjør du? A - insulin, det vil senke blodsukkeret ytterligere. Før andre verdenskrig var det slik de "behandlet" pasientene på "asyl" (personer med psykiske lidelser). De ga dem insulinsjokk, noe som gjorde at blodsukkeret deres falt drastisk på kort tid, pasienten falt i koma og kroppen spente seg i muskelkramper. Så fikk pasienten en sukkerløsning kjørt ned i magesekken og våknet igjen.
Med andre ord, A vil drepe pasienten. På en meget ubehagelig måte.

B - For lavt blodsukker kan bety at pasienten vil havne i koma når som. I verste fall dø, som over. Det fikk jeg til og med lære som barn, hvis en person med diabetes oppfører seg rart plutselig så er det viktig å få i vedkommende noe med sukker i.

C - Glokse, sukker. Å gi pasienten sukkerløsning betyr at pasientens blodsukker vil øke og pasienten kan transporteres til sykehus, uten at hypoglykemien er noen trussel mer.

Det faktum at sykepleiere ikke klarer et så enkelt og lettvint spørsmål både overrasker og sjokkerer meg. Dette er livsfarlig! Gi en pasient med hypoglykemi insulin og du dreper pasienten. Men tydeligvis er ikke det noe problem for en sykepleier...

Anonymkode: 4c535...c24

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner egentlig ikke hvorfor sykepleierne skal svare på hvordan andre yrkesgrupper skal behandle pasientene sine. 

Anonymkode: 306d1...216

• Liker 11
Skrevet

Keg vil tro at de som svarte feil leste spørsmålet feil. Spørsmålet inneholder opplysninger om både høyt og lavt, så det kan hende de misforstod av den grunn. Leste litt kjapt. 

Anonymkode: feb99...d8d

• Liker 15
Skrevet (endret)

Vi har alle gjort en feil på eksamen. Det er ikke sånn at vi nødvendigvis gjør den samme feilen når vi kommer oss ut i jobb. 

Når man avlegger eksamen er man stressa på en helt annen måte enn når man er på jobb. Og sykepleiere jobber vel ikke alene som nyutdanna, de har vel noe praksis der jeg regner med at slike basisting som diabetes blir gitt opplæring på. 

Takk til alle sykepleiere, som tar vare på oss andre. Som jobber turnus for oss, ubekvemme arbeidstider, ++. ❤

Endret av lillesky
  • Liker 33
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Keg vil tro at de som svarte feil leste spørsmålet feil. Spørsmålet inneholder opplysninger om både høyt og lavt, så det kan hende de misforstod av den grunn. Leste litt kjapt. 

Anonymkode: feb99...d8d

Ingen tvil om at hypo og hyper er blitt forvekslet. Noe som betyr at de så godt som alle antakeligvis har svart A. Og med det, drept pasienten. Det betyr at disse tåler stress dårlig. Det er uhyre viktig å ha et kaldt hode under stress. Det er her det er viktig å klare å skille på de to. Hvis ikke tar du livet av pasienten. Det er litt viktig å ikke ta livet av pasienten.

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ingen tvil om at hypo og hyper er blitt forvekslet. Noe som betyr at de så godt som alle antakeligvis har svart A. Og med det, drept pasienten. Det betyr at disse tåler stress dårlig. Det er uhyre viktig å ha et kaldt hode under stress. Det er her det er viktig å klare å skille på de to. Hvis ikke tar du livet av pasienten. Det er litt viktig å ikke ta livet av pasienten.

En sykepleier burde ikke klare å forveksle hypo og hyper. Ingen unnskyldning at man var "stresset" på eksamen. Å tåle stress og samtidig tenke klart bør være en egenskap hos helsepersonell!

Anonymkode: 14514...7a0

• Liker 11
Skrevet

Det var heldigvis et veldig lite representativt utvalg når det bare var 60 elever som tok testen. 

• Liker 10
Skrevet

Det spørsmålet har fått kritikk fordi det er veldig lett å ta feil ved  å lese fort. De sier først at pasienten har for lavt blodsukker (hypoglymemi), deretter presiserer de at de målte for høyt blodsukker, og så spør de om behandling for lavt blodsukker. Hadde spørsmålet direkte vært hva som er behandling for lavt blodsukker ville nok de fleste svart rett. 

Anonymkode: 7befe...fcc

• Liker 23
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det spørsmålet har fått kritikk fordi det er veldig lett å ta feil ved  å lese fort. De sier først at pasienten har for lavt blodsukker (hypoglymemi), deretter presiserer de at de målte for høyt blodsukker, og så spør de om behandling for lavt blodsukker. Hadde spørsmålet direkte vært hva som er behandling for lavt blodsukker ville nok de fleste svart rett. 

Derfor det er viktig å lese NØYE! 

Anonymkode: e46a0...b29

• Liker 9
Skrevet

Å kunne holde hodet kaldt under stress er jo en viktig egenskap for helsepersonell. Jeg tviler på at eksamen er mer stressende enn å faktisk stå ovenfor enkefru Knutsen som ligger på gulvet døende. 

Men når det er sagt var jo dette studenter, ikke ferdige sykepleiere. Det hadde vært mer urovekkende dersom 33% av sykepleiere svarte feil på dette spørsmålet. 

Anonymkode: 75d36...b0a

• Liker 11
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å kunne holde hodet kaldt under stress er jo en viktig egenskap for helsepersonell. Jeg tviler på at eksamen er mer stressende enn å faktisk stå ovenfor enkefru Knutsen som ligger på gulvet døende. 

Men når det er sagt var jo dette studenter, ikke ferdige sykepleiere. Det hadde vært mer urovekkende dersom 33% av sykepleiere svarte feil på dette spørsmålet. 

Anonymkode: 75d36...b0a

Det var heller ikke snakk om 33% på landsbasis for eksempel. Det var en gruppe der halvparten bommet på spørsmålet, altså rundt 60 personer. Ikke sånn kjempenyhet egentlig.

• Liker 2
Skrevet

De fleste sykepleiere redder liv hver eneste dag.  Jeg er ikke bekymret. 

• Liker 13
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men nå er det ikke sånn at sykepleie handler om å lese oppgaver. Om alle disse hadde hatt en blodsukkermåler foran seg som viste hypoglykemi er jeg svært sikker på at alle eller nesten alle hadde skjønt at de måtte gi glukose. Man må være mindre intelligent for å tolke dette svaret som at 33% i virkeligheten ville tatt livet av pasienten. 

Anonymkode: 2d689...223

• Liker 16
Skrevet

Alle kan så absolutt svare feil på en eksamen, og jeg regner med at i en slik situasjon i virkeligheten så dobbelt og trippelsjekker man situasjonen. Jeg som førsteårsstudent skjønte også ut i fra anatomikunnskapene at glukagon er det som øker blodsukker, og insulin senker blodsukker.
Jeg synes det er unødvendig av folk og gjøre narr av sykepleieutdanningen og kalle den for en utdanning på lavt nivå. Det er den absolutt ikke. Heldigvis kan man som student lære av sine feil uten at det går utover pasienten, nettopp på en skriftlig eksamen. I praksis er man sammen med veileder, og vil heller ikke ha så stor sjans å få tatt livet av en pasient, da en må diskutere med sin veileder hva en vil gjøre i en tenkt situasjon.

Folk er ikke feilfrie enten det er rørlegger, lærer, sykepleier, lege eller sekretær. Slutt å disse folk på bakgrunn av noe sånt. Tror dere noen gang de 33 studentene som svarte feil på denne oppgaven kommer til å huske akkurat dette resten av sitt liv? Jepp!

Anonymkode: aa0f1...7d9

• Liker 8
Skrevet

Tydeligvis mange som leser for kjapt her inne også. ;) 

"550 studenter deltok i den frivillige kunnskapstesten, der 33 svarte feil på spørsmål som ville tatt livet av pasienten."

550, ikke 60 studenter.

• Liker 15
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og derfor er ikke denne måten å stille spørsmålet på relevant, for i det virkelige liv måler man blodsukker og handler ut fra resultatet. Ikke ut fra hva om men hvis at det kanskje kunne vært slik at på en annen måte, som denne oppgaven er formulert. 

• Liker 6
Skrevet

Uff, for en tragedie. Herregud da! Tenk på fastlegen deres, h*n har nok svart feil på noen viktige spørsmål på eksamen osv. Slapp helt av.

Anonymkode: 4f8b5...4d8

• Liker 2
Skrevet
35 minutter siden, Kalevala skrev:

De fleste sykepleiere redder liv hver eneste dag.  Jeg er ikke bekymret. 

Gi meg gjerne forskning eller andre artikler som kan bevise det du sier der. 

De fleste sykepleiere viser omsorg og god pleie hver dag. De redder ikke liv. 

• Liker 5
Skrevet

En sykepleier kan også redde livet ditt

• Liker 8
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gi meg gjerne forskning eller andre artikler som kan bevise det du sier der. 

De fleste sykepleiere viser omsorg og god pleie hver dag. De redder ikke liv. 

Nurse staffing and education and hospital mortality

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...