AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #1 Skrevet 5. februar 2018 Har barn som er 6 uler og liker babysitter vippestol, han sover såå lite Og med engang jeg legger han til sengs så våkner han. Han sovner på vippestol noen ganger og jeg tar dyne på han og lar han sove der. Lurer på om det er dumt av meg? Å la han sove der.. hva syns dere? Anonymkode: d83c7...113
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #2 Skrevet 6. februar 2018 Ja, det er dumt av deg. Babyer skal sitte max 10 min i vippestol om gangen, opp til 20 min når de blir større. Dette på grunn av at det er for belastende for rygg og bekken. Han skal ligge flatt når han skal sove. Så får du finne deg i uling, og prøve å bysse og whatnot, men å sove i vippestol skal han ikke. Anonymkode: d5e3c...0b6
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #3 Skrevet 6. februar 2018 Ja ungen sove! At babyen sover er viktig for utviklingen og for at du selv skal få hentet deg inn. Bare pass på å legge ryggen på stolen så flatt som mulig og ha babyen mye på gulvet når han er våken og ikke la ham sove der i flere timer. Bruk sunn fornuft. Senga lærer han tidsnok å sove i om du går inn for det. Anonymkode: 31ef9...dbb 8
Nicco Skrevet 6. februar 2018 #4 Skrevet 6. februar 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er dumt av deg. Babyer skal sitte max 10 min i vippestol om gangen, opp til 20 min når de blir større. Dette på grunn av at det er for belastende for rygg og bekken. Han skal ligge flatt når han skal sove. Så får du finne deg i uling, og prøve å bysse og whatnot, men å sove i vippestol skal han ikke. Anonymkode: d5e3c...0b6 Ikke noe verre å sove der enn i bilsete🙂. 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #5 Skrevet 6. februar 2018 2 minutter siden, Nicco skrev: Ikke noe verre å sove der enn i bilsete🙂. Nei, men så er heller ikke bilsete et egnet sted å sove i.... Bilsete er noe man skal bruke når man kjører, og ikke ellers. Det er noe man bruker fordi det er nødvendig, ikke for moro skyld. Anonymkode: d5e3c...0b6 6
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #6 Skrevet 6. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, men så er heller ikke bilsete et egnet sted å sove i.... Bilsete er noe man skal bruke når man kjører, og ikke ellers. Det er noe man bruker fordi det er nødvendig, ikke for moro skyld. Anonymkode: d5e3c...0b6 Dette! Får helt vondt når jeg ser babyer på kjøpesentre eller butikken som blir bært rundt i bilstolen. Barnets helse og utvikling bør være i fokus, ikke hva som er lettvint for mor (eller far). Anonymkode: 13963...9ce 1
Nicco Skrevet 6. februar 2018 #7 Skrevet 6. februar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, men så er heller ikke bilsete et egnet sted å sove i.... Bilsete er noe man skal bruke når man kjører, og ikke ellers. Det er noe man bruker fordi det er nødvendig, ikke for moro skyld. Anonymkode: d5e3c...0b6 Du det der blir bare tull, si deg du skal kjøre 2t...hvordan mener du at du skal klare å holde et spedbarn våkent? Ifølge både flere leger, fysioterapauter, kiropraktorer osv så går det helt fint av og til. Verre med en overtrøtt mor som ikke orker mere! 9
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #8 Skrevet 6. februar 2018 1 minutt siden, Nicco skrev: Du det der blir bare tull, si deg du skal kjøre 2t...hvordan mener du at du skal klare å holde et spedbarn våkent? Ifølge både flere leger, fysioterapauter, kiropraktorer osv så går det helt fint av og til. Verre med en overtrøtt mor som ikke orker mere! Hvorfor skal man holde barnet våkent..? Det er ett fett om barnet sover eller ikke når man kjører bil. Poenget er at bilstolen kun skal brukes til bilkjøring, det er ikke noe man skal sette barnet i for at det skal sove. Ikke at jeg skjønner helt hvorfor du blander bilstoler inn i vippestoldiskusjonen i utgangspunktet. Men poenget er altså at babyer som ikke kan sitte selv, ikke skal sitte i stoler i mer enn 10 minutter om gangen, opp mot 20 når de blir større. De kan sitte i bilstol under bilkjøring, men man skal ikke bruke bilstolen som oppbevaringssted. Og når man kjører, skal man ikke kjøre med barnet i bilstol mer enn 2 timer i strekk, før man må ta pause. Anonymkode: d5e3c...0b6 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #9 Skrevet 6. februar 2018 Legg ryggen på vippestolen så flatt som mulig. Det går nok bra. Har du forsøkt vugge? Eller å trille i vogn mens babyen sover? Vet det finnes en anretning som gjør av vogna vugger av seg selv dersom du behøver tiden til å sove selv. Anonymkode: 15739...433 1
Mnjah Skrevet 6. februar 2018 #10 Skrevet 6. februar 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legg ryggen på vippestolen så flatt som mulig. Det går nok bra. Har du forsøkt vugge? Eller å trille i vogn mens babyen sover? Vet det finnes en anretning som gjør av vogna vugger av seg selv dersom du behøver tiden til å sove selv. Anonymkode: 15739...433 Hvorfor mener folk at det hjelper? Det er fremdeles null støtte i ryggen.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #11 Skrevet 6. februar 2018 Fysioterapeuten til mon datter da at det får helt fint å ha babyen i en vippestol en halvtime av gangen et par ganger før dagen. Grunnen til at det ikke anbefale å er at mange ikke la babyen nok på rygg og mage på gulvet. Poenget er at man bør skifte stilling ofte. Når babyen sover gjelder ikke dette. Vi har selv en helt flat og hard vippestol. Dersom du har det, TS, ser jeg virkelig ikke problemet. I den alderen din baby er i avler søvn søvn. Dersom han får 20 min i stolen vil der være lettere å legge ham seinere. Anonymkode: 10e8b...67b 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #12 Skrevet 6. februar 2018 Jeg er skeptisk, men du gjør som du velger, bare lov meg og deg selv at du ikke forlater barnet sovende i vippestolen. Ha tilsyn mens han sover der. Anonymkode: 2d739...633 1
Puny Skrevet 6. februar 2018 #13 Skrevet 6. februar 2018 Hvis barnet ikke sover andre steder og du er veldig sliten, så ja. Hvis du har en mulighet til å legge han i vugge eller noe bedre egnet er det jo best, men søvn er SÅ viktig!
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #14 Skrevet 6. februar 2018 2 hours ago, Mnjah said: Hvorfor mener folk at det hjelper? Det er fremdeles null støtte i ryggen. støtte? Det er da mer støtte i en vippesto i liggestilling en f.eks slyngevugge. Og sistnevnte er jo anbeflt av fysio Anonymkode: 27eba...a6b 3
Minlillelykke Skrevet 6. februar 2018 #15 Skrevet 6. februar 2018 Vår var slik helt til hun oppdaget hvor godt det var å sove ute i vogna. Da vi startet med det var hun 6 uker. Har du prøvd det feks? Jeg er dog en av de som bærer ett sovende barn i bilstol om jeg skal handle mat feks. Ser ikke noe poeng i å vekke henne for 20-30 min på butikken 1
Mnjah Skrevet 6. februar 2018 #16 Skrevet 6. februar 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: støtte? Det er da mer støtte i en vippesto i liggestilling en f.eks slyngevugge. Og sistnevnte er jo anbeflt av fysio Anonymkode: 27eba...a6b Dersom fysioterapauter anbefaler slyngevugge - aner ikke hva det er, men ikke vippestol, så sier det seg selv at det ikke er riktig type stötte. 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #17 Skrevet 6. februar 2018 2 minutter siden, Mnjah skrev: Dersom fysioterapauter anbefaler slyngevugge - aner ikke hva det er, men ikke vippestol, så sier det seg selv at det ikke er riktig type stötte. Det som er galt med vippestol er ikke mangel på støtte til rygg, men vinkelen på ryggen som gjør at hofter og korsrygg belastes med vekt fra overkroppen og hodet, uten at hoftene er modne for det. Dette kan elimineres ved å legge stolen så flatt som mulig. Mange vippestoler lån legges like flatt som de fleste sportsvogner. Men, barnet får ikke byttet stilling, det blir veldig statisk og dersom det er litt helling så kan de få den uheldige knekken på halsen, med haka på brystkassen, som de får i bilstol. Ungen har sluttet å puste og dødd av denne stillingen, så det er absolutt frarådet å legge barn sove ut i bilstolen etter at man stanser, og er. Også en årsak til at vippestol frarådes. Men om de legges helt flatt så er eneste to farene at barnet blir for statisk, samt at det kan vri seg ut av stolen når de blir litt eldre. I endel stoler kan de da havne i veldig uheldige stillinger, så pass på dem om de får noen korte hviler i vippestolen. Anonymkode: 2d739...633 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #18 Skrevet 6. februar 2018 I vippestol, ikke «på»... Anonymkode: 37a05...18c
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #19 Skrevet 6. februar 2018 KAN FOLK SLUTTE Å VUGGE UNGENE SINE???? HVA ER MENINGA? DERE LAGER UVANER FOR BARNET DERES. VUGGING ER IKKE NØDVENDIG. Anonymkode: 3fa0a...4ee 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #20 Skrevet 6. februar 2018 Har ikke lest hele tråden, vil bare si, utfra overskriften: NEI! Jeg har lang fartstid innen barnevernet, og noe av det verste jeg så en gang, var da vi hentet en baby på 6 mndr. Han hadde så og si kun sittet/sovet i vippestol og ryggen hans var helt buet. De småtassene der har ikke godt av dette....vær så snill tenk dere om. Anonymkode: da972...4c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå