Gå til innhold

Er du organdonor?

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Fru Uperfekt said:

Skremmende lesning og vil nok ikke vippe en tviler til ja siden, snarere tverimot

Det du kommenterer er virkelighetsfjernt og paranoid, og kun noe som foregår i ressursfattige land. Å øke tilgjengeligheten på friske, lovlig erhvervede organer vil redusere slike problemer. 

Anonymkode: 82a07...b89

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det du kommenterer er virkelighetsfjernt og paranoid, og kun noe som foregår i ressursfattige land. Å øke tilgjengeligheten på friske, lovlig erhvervede organer vil redusere slike problemer. 

Leste saken det var link til da linken var svaret på sp jeg hadde stilt tideligere.

Skrevet
11 minutter siden, Fru Uperfekt said:

Om du så hva jeg svarte på så ville du sett svaret ditt på spørsmålet du stilte.

Hvordan min mor døde er ikke relevant for deg, men hadde hun ikke hatt papirene i orden hos advokat ville hun nok blitt obdusert imot sin vilje.

Jeg spurte ikke hvordan hun døde, men hva du mente, fordi det du skrev var uklart. Nei, din mor ville ikke blitt obdusert mot sin vilje. I så fall må dette ha vært svært lenge siden, eller en meget spesiell sak.

9 minutter siden, Fru Uperfekt said:

Leste saken det var link til da linken var svaret på sp jeg hadde stilt tideligere.

Jeg akjønner at det der kan virke skremmende, men det er faktisk mer jus og etikk enn medisin i disse problemstillingene. Det er for all del bra at dette diskuteres og lages rutiner for, men det er ikke så skremmende som det kan fremstå.

Skrevet

Dere som ikke vil donere, vil dere motta?

Anonymkode: 44ac0...09b

• Liker 1
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spurte ikke hvordan hun døde, men hva du mente, fordi det du skrev var uklart. Nei, din mor ville ikke blitt obdusert mot sin vilje. I så fall må dette ha vært svært lenge siden, eller en meget spesiell sak.

Jeg akjønner at det der kan virke skremmende, men det er faktisk mer jus og etikk enn medisin i disse problemstillingene. Det er for all del bra at dette diskuteres og lages rutiner for, men det er ikke så skremmende som det kan fremstå.

Politiet ønsket obduksjon derfor det var greit at advokaten hennes kunne fremlegge papirer på at det var imot avdødes ønske.

Leste vi samme link?

Endret av Fru Uperfekt
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dere som ikke vil donere, vil dere motta?

Anonymkode: 44ac0...09b

nei takk

Skrevet
1 minutt siden, Fru Uperfekt said:

Leste vi samme link?

Det var kun én link i innlegget du henviste til.

Skrevet

Nei skal brenne liket mitt, men respekterer de som vil donere det. Kan vurdere hvis en familiemedlem trenger det.

Anonymkode: 12ff2...409

Skrevet
13 minutter siden, Fru Uperfekt said:

Politiet ønsket obduksjon derfor det var greit at advokaten hennes kunne fremlegge papirer på at det var imot avdødes ønske.

At politiet ønsker obduksjon betyr ikke at de har lovhjemmel til det. Jeg kan selvsagt ikke kommentere en sak jeg ikke kjenner, men dersom det er lovhjemmel for obduksjon, kan man ikke nekte. Et ønske fra politiets side er ikke mer verdt enn et ønske fra lege/obdusent. Det er pasient og pårørende som bestemmer, og det er hjemlet i lovverket. Dessverre.

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er grunnen til at jeg ikke vil donere bort organer. Vil være helt, selv til det siste. 

Anonymkode: 79a57...35b

Dei syr deg fint sammen igjen. Du har ikke bruk for dem når du er død.

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei skal brenne liket mitt, men respekterer de som vil donere det. Kan vurdere hvis en familiemedlem trenger det.

Anonymkode: 12ff2...409

Når du ligger der, får du ikke sjansen til å vurdere noe. Liket ditt kan bli brent, selv om du mangler et organ.

• Liker 1
Skrevet

Det beror på, er sæd et organ?

Anonymkode: 3ba0f...17d

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det beror på, er sæd et organ?

Anonymkode: 3ba0f...17d

Nei. Og du er ikke morsom.

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

De fleste med nyresvikt blir ikke transplantert, men behandlet med medisiner. Svært få blir transplantert. 

Anonymkode: 368df...6ef

Du er klar over at nyre-transplantasjoner er den type transplantasjon det foretas mest av i Norge?  Hadde utsagnet ditt vært riktig, ville det slettes ikke vært sånn. 
Behandlet med medisiner, sier du. Jobber du innenfor medisin, eller later du som om du har peiling på hva du prater om? Hvis det første, håper jeg at jeg som pasient aldri påtreffer deg i den settingen. Hvis det andre, bør du skjerpe deg. 

Anonymkode: 68ed3...e39

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste med nyresvikt blir ikke transplantert, men behandlet med medisiner. Svært få blir transplantert. 

Her tar du feil, selv om alle som var aktuelle for organdonasjon i Norge alle hadde sagt ja, ville det likevel vært mangel på organer. Før man kommer så langt at pårørende spørre om pasienten kan være donor blir de fleste som kunne vært kandidater ekskludert pga skade/sykdom og forhold som gjør det umulig å bruke organene. Det er derfor svært får som spørres, og de fleste sier ja. Men så skal donors vevstype også matche mottaker, og selv om du har en som venter på lunger og en som kan donere lunge, så er det slett ikke sikkert at de passer sammen. Det øker mangelsituasjonen.

Du bør virkelig sette det inn i hvordan handel med organer foregår i land der den enkelte har mindre bestemmelse over egen kropp enn her, og der staten styrer sterkere. Det er velkjent at det i flere asiatiske land foregår omfattende svartebørs med organer, men også i mellom-amerika, en del afrikanske land og tidligere sovjetrepublikker er det utbredt. Dersom staten eier deg når du er død, ja da kan det være i statens interesse at du dør. Koble dette sammen med norske journalsystemer som håndteres i India, så har du gitt folk motorveien inn til en omfattende kriminell butikk. Tror du det er tullball? Da er det på tide å grave seg ned i materien, så finner du fortellinger om fanger i lang vi ikke sammenligner oss med som blir vevstestet, dødsdømt og plutselig er borte når familien skal hente dem. Handel, svart, uetisk, desperasjon, penger og statlig tilrettelegging. ALLE må derfor ha eierskap til egen kropp og kunne bestemme hva som skal skje videre. Å gi staten kontroll er første skritt til manglende kontroll og etiske snarveier.

Grunnen til få obduksjoner i Norge er mangel på ressurser, ikke mangel på kandidater.

Ser autocorrect har sneket seg inn og endret OUS til UIO, men her er linken til artikkelen https://www.dagensmedisin.no/artikler/2017/12/03/feil-juss-ved-organdonasjon/

Organodonasjon er en fin ting når det er FRIVILLIG, ikke når det er tvungent. 

Nyrer kan plutselig svikte og helt stoppe opp, derfor må en transplantere. Det er veldig mange som dør av akutt nyresvikt

Endret av Honey Dew
  • Liker 1
Skrevet

ESRD ("End Stage Renal Disease") kan ikke behandles med medisiner. Da er man dialysepasient, og skal fortrinnsvis transplanteres. Det gjøres mange nyretransplantasjoner her i landet hvert eneste år.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

At politiet ønsker obduksjon betyr ikke at de har lovhjemmel til det. Jeg kan selvsagt ikke kommentere en sak jeg ikke kjenner, men dersom det er lovhjemmel for obduksjon, kan man ikke nekte. Et ønske fra politiets side er ikke mer verdt enn et ønske fra lege/obdusent. Det er pasient og pårørende som bestemmer, og det er hjemlet i lovverket. Dessverre.

Vel de respekterte min mors ønske samt at de sikkert ikke hadde lyst å ta runde i retten på det

Skrevet
1 time siden, Sokkar skrev:

Dei syr deg fint sammen igjen. Du har ikke bruk for dem når du er død.

Fint og fint, fru Blom.... Hat du sett hvordan de syr?

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er klar over at nyre-transplantasjoner er den type transplantasjon det foretas mest av i Norge?  Hadde utsagnet ditt vært riktig, ville det slettes ikke vært sånn. 
Behandlet med medisiner, sier du. Jobber du innenfor medisin, eller later du som om du har peiling på hva du prater om? Hvis det første, håper jeg at jeg som pasient aldri påtreffer deg i den settingen. Hvis det andre, bør du skjerpe deg. 

Anonymkode: 68ed3...e39

Ja det foretas mange nyretransplantasjoner, men det er ikke slik at alle med nyresvikt behandles med dialyse eller transplantasjon. Nyresvikt er faktisk ganske vanlig og kommer i mange former, har du 50% funksjon har du svikt, men er langt fra grensen for både dialyse og transplantasjon. Du bør lese litt her før du åpenbarer for mye av din uvitenhet https://helsenorge.no/sykdom/nyrer-og-urinveier/nyresykdom-kronisk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...