Fru Uperfekt Skrevet 6. februar 2018 #41 Skrevet 6. februar 2018 9 timer siden, gobbledigook skrev: Klart det. Synes Norge helt klart burde ha en opt-out policy når det kommer til organdonasjon slik de opererer i Frankrike. Har du link til dette?
Fru Uperfekt Skrevet 6. februar 2018 #42 Skrevet 6. februar 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Heldigvis har enhver eierskap til egen kropp, den dager vi åpner for at staten eier kroppen din har vi startet en farlig trend. Bl.a vil det massivt øke muligheten for handel med organer og korrupsjon rundt det. Den enkeltes stemme skal bli hørt på både ja og nei siden. Nå er det svært få som noensinne vil være aktuelle som donorer, og de som blir det er det til syvende og sist familien som samtykker på veiene av. Etter å ha lest at UIO har startet organbevarende behandling før pasienten er død (artikkel i Dagens Medisin), som medfører smerte for den som ligger der og ikke kan gi beskjed, så har jeg ikke tenkt å gjøre noen anstrengelser for å være organdonor. Sjansen for at det noensinne blir aktuelt er liten, jeg vil helst slippe å forlate livet i påførte smerter, og tenker at mine pårørende uansett kommer til å si nei, så da gidder jeg ikke motvirke det. Anonymkode: 368df...6ef Har du link anng UiO?
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #43 Skrevet 6. februar 2018 selvsagt! Men tenker at det egentlig burde vært slik at man måtte si ifra om man IKKE ville være organdonor, ikke at man ville være. Slik er det i Sør-Korea blant annet. Anonymkode: 5b75e...005 4
Fru Uperfekt Skrevet 6. februar 2018 #44 Skrevet 6. februar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Om du skal obduseres bestemmer ikke du. Det bestemmer legen som skal signere dødsattesten din eller politiet. Anonymkode: 8e538...ef6 Min mor hadde det og slapp å bli obdusert
Honey Dew Skrevet 6. februar 2018 #45 Skrevet 6. februar 2018 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke organdonor fordi man selv ikke kan velge hvilken type mennesker organene skal gå til. Er ikke interessert å gi organer til folk som ikke har tatt vare på kroppen sin, det er nok av dem for å si det sånn. Vil heller ikke gi til dem som ikke tar vare på kroppen etter at de har fått et organ og dermed stiller seg i køen igjen. For ja, dette forekommer. At enkelte gir faen i kroppene sine. En i nær familie av meg har hatt med organdonasjon å gjøre på jobb og personen har fortalt meg en del ting om dette. Ting som ingen snakker om. Hadde jeg kunnet velge at ungdommer/unge voksne som studerer f.eks kunne ha fått mine organer så ville jeg ha sagt ja til å være donor. Anonymkode: dd5f8...c34 Så det skal gå utover alle som trenger nye organer? Det er faktisk noen som har fått nytt organ, men må likevel ha nytt organ fordi kroppen har støtt fra seg organet og det har ingenting med å ta vare på kroppen å gjøre. Det er faktisk ikke din rett å straffe syke mennesker Endret 6. februar 2018 av Honey Dew 6
Fru Uperfekt Skrevet 6. februar 2018 #46 Skrevet 6. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: selvsagt! Men tenker at det egentlig burde vært slik at man måtte si ifra om man IKKE ville være organdonor, ikke at man ville være. Slik er det i Sør-Korea blant annet. Anonymkode: 5b75e...005 Har du link til dette?
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #47 Skrevet 6. februar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Er ikke organdonor fordi man selv ikke kan velge hvilken type mennesker organene skal gå til. Er ikke interessert å gi organer til folk som ikke har tatt vare på kroppen sin, det er nok av dem for å si det sånn. Vil heller ikke gi til dem som ikke tar vare på kroppen etter at de har fått et organ og dermed stiller seg i køen igjen. For ja, dette forekommer. At enkelte gir faen i kroppene sine. En i nær familie av meg har hatt med organdonasjon å gjøre på jobb og personen har fortalt meg en del ting om dette. Ting som ingen snakker om. Hadde jeg kunnet velge at ungdommer/unge voksne som studerer f.eks kunne ha fått mine organer så ville jeg ha sagt ja til å være donor. Anonymkode: dd5f8...c34 Nå er det jo faktisk veldig strenge kriterier for å havne i transplantasjonskø. F. eks. vil aldri røykere som ikke viser vedvarende røykeslutt få tilbud om transplantasjon, og dersom vedkommende fyller kriteriene, vil man ikke få et nytt transplantat dersom man begynner å røyke igjen. Det samme gjelder for alle andre organer. Du må vise at du er en pasient som kan nyttiggjøre deg et transplantat, og at du ikke setter organet under unødig risiko. Dette er ikke noe man ikke snakker om. Jeg tror familiemedlemmet ditt enten er feilinformert, eller ikke vet hva vedkommende snakker om. Anonymkode: 82a07...b89 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #48 Skrevet 6. februar 2018 3 minutter siden, Fru Uperfekt said: Min mor hadde det og slapp å bli obdusert Hadde hva? Så fremt det ikke er et unatulrig dødsfall, kan man reservere seg mot obduksjon. Det er ikke noe man "slipper." Man gir beskjed, enten selv eller via pårørende, at man ikke ønsker å obduseres. Ingen lege kan kreve en obduksjon, dersom det er et naturlig dødsfall. Anonymkode: 82a07...b89 1
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 6. februar 2018 #49 Skrevet 6. februar 2018 (endret) w Endret 16. november 2023 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #50 Skrevet 6. februar 2018 Nei, er ikke det. Fikk beskjed om at jeg ikke kunne verken donere blod eller organer fordi jeg har hatt en sjelden type kreft. Anonymkode: e3a3c...68d
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #51 Skrevet 6. februar 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har sett hvordan de tar ut organer og knokler fra døde organdonatorers kropper og må si det er en smule creepy å tenke på. Det at folk skal stå å meisle vekk knoklene og skjære av og kutte i det ene og det andre på liket mitt. Nei.. vet ikke helt jeg altså. Anonymkode: 55bcb...aae Sitat Hvilke organer kan doneres? En avdød kan donere: hjerte, 2 lunger, lever, 2 nyrer og bukspyttkjertel (pancreas), i alt 7 organer. Fra bukspyttkjertelen er det mulig å trekke ut øyceller for donasjon (kan brukes som behandlingsform for diabetespasienter). En lever kan deles for transplantasjon til to mottagere. Som levende giver kan man donere én av sine to nyrer til en slektning eller nær venn. https://organdonasjon.no/faq-kategori/2-hvem-og-hva/ Det er altså bare de 7 organene det er snakk om å donere (i Norge i alle fall), de tar ikke ut knokler og sånt. Anonymkode: f4fb6...9d7 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #52 Skrevet 6. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Da får vi virkelig håpe at ikke du og dine nærmeste får nyresvikt og trenger transplantasjon Anonymkode: c25b1...d67 De fleste med nyresvikt blir ikke transplantert, men behandlet med medisiner. Svært få blir transplantert. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dersom alle pr. definisjon er potensielle donorer, vil markedet for illegale organer bli bortimot ikke-eksisterende, fordi det økede antall donorer øker sannsynligheten for at et forlikelig organ dukker opp i tide. Hvordan du kan tro at dette vil gi svartebørshandelen noen fordeler, må du nesten forklare. Ved å gjøre en vare mer tilgjengelig til lavere (gratis) pris, lager man ingen grobunn for kriminelle. Lovverket er ikke slik lenger. Både pasienten selv, og pasientens pårørende kan motsette seg obduksjon dersom den ikke er del av en kriminalsak, eller det er mistanke om unaturlig dødsfall. Dette er et stort problem både overfor statistisk arbeide og for utdanning av nye leger, Det foretas alt for få obduksjoner i dette landet. Anonymkode: 82a07...b89 Her tar du feil, selv om alle som var aktuelle for organdonasjon i Norge alle hadde sagt ja, ville det likevel vært mangel på organer. Før man kommer så langt at pårørende spørre om pasienten kan være donor blir de fleste som kunne vært kandidater ekskludert pga skade/sykdom og forhold som gjør det umulig å bruke organene. Det er derfor svært får som spørres, og de fleste sier ja. Men så skal donors vevstype også matche mottaker, og selv om du har en som venter på lunger og en som kan donere lunge, så er det slett ikke sikkert at de passer sammen. Det øker mangelsituasjonen. Du bør virkelig sette det inn i hvordan handel med organer foregår i land der den enkelte har mindre bestemmelse over egen kropp enn her, og der staten styrer sterkere. Det er velkjent at det i flere asiatiske land foregår omfattende svartebørs med organer, men også i mellom-amerika, en del afrikanske land og tidligere sovjetrepublikker er det utbredt. Dersom staten eier deg når du er død, ja da kan det være i statens interesse at du dør. Koble dette sammen med norske journalsystemer som håndteres i India, så har du gitt folk motorveien inn til en omfattende kriminell butikk. Tror du det er tullball? Da er det på tide å grave seg ned i materien, så finner du fortellinger om fanger i lang vi ikke sammenligner oss med som blir vevstestet, dødsdømt og plutselig er borte når familien skal hente dem. Handel, svart, uetisk, desperasjon, penger og statlig tilrettelegging. ALLE må derfor ha eierskap til egen kropp og kunne bestemme hva som skal skje videre. Å gi staten kontroll er første skritt til manglende kontroll og etiske snarveier. Grunnen til få obduksjoner i Norge er mangel på ressurser, ikke mangel på kandidater. 8 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Har du link anng UiO? Ser autocorrect har sneket seg inn og endret OUS til UIO, men her er linken til artikkelen https://www.dagensmedisin.no/artikler/2017/12/03/feil-juss-ved-organdonasjon/ Organodonasjon er en fin ting når det er FRIVILLIG, ikke når det er tvungent. Anonymkode: 368df...6ef 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #53 Skrevet 6. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: De fleste med nyresvikt blir ikke transplantert, men behandlet med medisiner. Svært få blir transplantert. Her tar du feil, selv om alle som var aktuelle for organdonasjon i Norge alle hadde sagt ja, ville det likevel vært mangel på organer. Før man kommer så langt at pårørende spørre om pasienten kan være donor blir de fleste som kunne vært kandidater ekskludert pga skade/sykdom og forhold som gjør det umulig å bruke organene. Det er derfor svært får som spørres, og de fleste sier ja. Men så skal donors vevstype også matche mottaker, og selv om du har en som venter på lunger og en som kan donere lunge, så er det slett ikke sikkert at de passer sammen. Det øker mangelsituasjonen. Du bør virkelig sette det inn i hvordan handel med organer foregår i land der den enkelte har mindre bestemmelse over egen kropp enn her, og der staten styrer sterkere. Det er velkjent at det i flere asiatiske land foregår omfattende svartebørs med organer, men også i mellom-amerika, en del afrikanske land og tidligere sovjetrepublikker er det utbredt. Dersom staten eier deg når du er død, ja da kan det være i statens interesse at du dør. Koble dette sammen med norske journalsystemer som håndteres i India, så har du gitt folk motorveien inn til en omfattende kriminell butikk. Tror du det er tullball? Da er det på tide å grave seg ned i materien, så finner du fortellinger om fanger i lang vi ikke sammenligner oss med som blir vevstestet, dødsdømt og plutselig er borte når familien skal hente dem. Handel, svart, uetisk, desperasjon, penger og statlig tilrettelegging. ALLE må derfor ha eierskap til egen kropp og kunne bestemme hva som skal skje videre. Å gi staten kontroll er første skritt til manglende kontroll og etiske snarveier. Grunnen til få obduksjoner i Norge er mangel på ressurser, ikke mangel på kandidater. Ser autocorrect har sneket seg inn og endret OUS til UIO, men her er linken til artikkelen https://www.dagensmedisin.no/artikler/2017/12/03/feil-juss-ved-organdonasjon/ Organodonasjon er en fin ting når det er FRIVILLIG, ikke når det er tvungent. Anonymkode: 368df...6ef Dette er paranoia, og adresserer ikke det scenariet vi snakker om. Jeg vet godt hvordan en forlikelighetsprofil fungerer. Antall tilgjengelige lovlige organer vil øke sannsynligheten for et tilgjengelig transplantat, og underminerer svartebørsmarkedet. Man blir ikke statens eiendom av at organene kan høstes når man er død. Det mangler absolutt ikke ressurser til obduksjon i norge. Vi mangler lik. Det er fordi pasienter og pårørende nå kan reservere seg. Det kunne de ikke tidligere. Anonymkode: 82a07...b89 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #54 Skrevet 6. februar 2018 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke organdonor fordi man selv ikke kan velge hvilken type mennesker organene skal gå til. Er ikke interessert å gi organer til folk som ikke har tatt vare på kroppen sin, det er nok av dem for å si det sånn. Vil heller ikke gi til dem som ikke tar vare på kroppen etter at de har fått et organ og dermed stiller seg i køen igjen. For ja, dette forekommer. At enkelte gir faen i kroppene sine. En i nær familie av meg har hatt med organdonasjon å gjøre på jobb og personen har fortalt meg en del ting om dette. Ting som ingen snakker om. Hadde jeg kunnet velge at ungdommer/unge voksne som studerer f.eks kunne ha fått mine organer så ville jeg ha sagt ja til å være donor. Anonymkode: dd5f8...c34 Som hva? Anonymkode: 14ef9...6f8
boblevann Skrevet 6. februar 2018 #55 Skrevet 6. februar 2018 Jepp naturligvis Jeg har da ikke bruk for hverken hjerte eller lunger når jeg er død. Synes det er veldig få gode grunner til å ikke være det. 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #56 Skrevet 6. februar 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som hva? Anonymkode: 14ef9...6f8 Jobber på sykehus. Anonymkode: dd5f8...c34
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #57 Skrevet 6. februar 2018 19 minutter siden, AnonymBruker said: Jobber på sykehus. Anonymkode: dd5f8...c34 Det gjør portører, renholdere, revisorer og personalkonsulenter også. Anonymkode: 82a07...b89 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #58 Skrevet 6. februar 2018 Kunne vært det. Om jeg var sikker på at de havnet i en kristen person. Anonymkode: 5f758...9a1
Fru Uperfekt Skrevet 6. februar 2018 #59 Skrevet 6. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: De fleste med nyresvikt blir ikke transplantert, men behandlet med medisiner. Svært få blir transplantert. Her tar du feil, selv om alle som var aktuelle for organdonasjon i Norge alle hadde sagt ja, ville det likevel vært mangel på organer. Før man kommer så langt at pårørende spørre om pasienten kan være donor blir de fleste som kunne vært kandidater ekskludert pga skade/sykdom og forhold som gjør det umulig å bruke organene. Det er derfor svært får som spørres, og de fleste sier ja. Men så skal donors vevstype også matche mottaker, og selv om du har en som venter på lunger og en som kan donere lunge, så er det slett ikke sikkert at de passer sammen. Det øker mangelsituasjonen. Du bør virkelig sette det inn i hvordan handel med organer foregår i land der den enkelte har mindre bestemmelse over egen kropp enn her, og der staten styrer sterkere. Det er velkjent at det i flere asiatiske land foregår omfattende svartebørs med organer, men også i mellom-amerika, en del afrikanske land og tidligere sovjetrepublikker er det utbredt. Dersom staten eier deg når du er død, ja da kan det være i statens interesse at du dør. Koble dette sammen med norske journalsystemer som håndteres i India, så har du gitt folk motorveien inn til en omfattende kriminell butikk. Tror du det er tullball? Da er det på tide å grave seg ned i materien, så finner du fortellinger om fanger i lang vi ikke sammenligner oss med som blir vevstestet, dødsdømt og plutselig er borte når familien skal hente dem. Handel, svart, uetisk, desperasjon, penger og statlig tilrettelegging. ALLE må derfor ha eierskap til egen kropp og kunne bestemme hva som skal skje videre. Å gi staten kontroll er første skritt til manglende kontroll og etiske snarveier. Grunnen til få obduksjoner i Norge er mangel på ressurser, ikke mangel på kandidater. Ser autocorrect har sneket seg inn og endret OUS til UIO, men her er linken til artikkelen https://www.dagensmedisin.no/artikler/2017/12/03/feil-juss-ved-organdonasjon/ Organodonasjon er en fin ting når det er FRIVILLIG, ikke når det er tvungent. Anonymkode: 368df...6ef Skremmende lesning og vil nok ikke vippe en tviler til ja siden, snarere tverimot
Fru Uperfekt Skrevet 6. februar 2018 #60 Skrevet 6. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hadde hva? Så fremt det ikke er et unatulrig dødsfall, kan man reservere seg mot obduksjon. Det er ikke noe man "slipper." Man gir beskjed, enten selv eller via pårørende, at man ikke ønsker å obduseres. Ingen lege kan kreve en obduksjon, dersom det er et naturlig dødsfall. Anonymkode: 82a07...b89 Om du så hva jeg svarte på så ville du sett svaret ditt på spørsmålet du stilte. Hvordan min mor døde er ikke relevant for deg, men hadde hun ikke hatt papirene i orden hos advokat ville hun nok blitt obdusert imot sin vilje.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå