gobbledigook Skrevet 6. februar 2018 #21 Skrevet 6. februar 2018 Klart det. Synes Norge helt klart burde ha en opt-out policy når det kommer til organdonasjon slik de opererer i Frankrike. 7
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #22 Skrevet 6. februar 2018 Ja, og jeg har giverkort i lommeboka og en del andre plasser som det kan bli funnet når den tid kommer. Klart det. Anonymkode: 5e8cc...4d6 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #23 Skrevet 6. februar 2018 5 hours ago, AnonymBruker said: Det bestemmer du selv ved å fylle ut et donorkort ogmlegge det i lommeboken din. I tillegg forteller du dine pårørende hva du mener og ønsker om å donere organer slik at de ikke sier nei, fordi de er usikker på hva du mener om å donere dine organer. 1) Ingen kan kreve andres organer. Fint om du setter deg inn i og forstår hva donering av organer er og hvordan det foregår før du svarer. https://organdonasjon.no les og lær. 2) De som ikke vil eller kan gi kan stå fremst i køen for å få. Dette svaret er utrolig lite reflektert. Tenk deg at de trenger et nytt hjerte. Da er du ikke, om du ikke får nytt hjerte, kandidat til å gi bort andre organer dersom du skulle dø før du får nytt hjerte. Donorer er friske og sunne pasienter ,ed god fysikk før de blir hjernedød og dermed kandidater til å gi andre livet de selv har mistet ved å la egne organer leve videre i et alvorlig sykt og døende medmenneske. Unntaket er nyredonasjon. Der kan friske gi en av sine to nyrer uten å være hjernedød, først. Anonymkode: 5bde0...094 Jeg tror du må lese svarene her skikkelig før du svarer. 1) Jeg vet godt at det er frivillig, det jeg mener er at det bør det fortsette å være. Om du ser over så mente brukeren over meg at det bør være obligatorisk, og det er jeg helt enig i. 2) Vedkommende skrev de som nekter å donere sine organer. Det betyr ikke de som ikke kan, men de som ikke vil. Anonymkode: e7146...d68 3
Gjest chisandra Skrevet 6. februar 2018 #24 Skrevet 6. februar 2018 1 time siden, gobbledigook skrev: Klart det. Synes Norge helt klart burde ha en opt-out policy når det kommer til organdonasjon slik de opererer i Frankrike. Betyr det at du er organdonor med mindre du fysisk foretar deg noe for å avstå? I så fall er jeg enig.
gobbledigook Skrevet 6. februar 2018 #25 Skrevet 6. februar 2018 Akkurat nå, chisandra skrev: Betyr det at du er organdonor med mindre du fysisk foretar deg noe for å avstå? I så fall er jeg enig. Jepp. Man må aktivt melde seg ut av ordningen. 6
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #26 Skrevet 6. februar 2018 Heldigvis har enhver eierskap til egen kropp, den dager vi åpner for at staten eier kroppen din har vi startet en farlig trend. Bl.a vil det massivt øke muligheten for handel med organer og korrupsjon rundt det. Den enkeltes stemme skal bli hørt på både ja og nei siden. Nå er det svært få som noensinne vil være aktuelle som donorer, og de som blir det er det til syvende og sist familien som samtykker på veiene av. Etter å ha lest at UIO har startet organbevarende behandling før pasienten er død (artikkel i Dagens Medisin), som medfører smerte for den som ligger der og ikke kan gi beskjed, så har jeg ikke tenkt å gjøre noen anstrengelser for å være organdonor. Sjansen for at det noensinne blir aktuelt er liten, jeg vil helst slippe å forlate livet i påførte smerter, og tenker at mine pårørende uansett kommer til å si nei, så da gidder jeg ikke motvirke det. Anonymkode: 368df...6ef 4
_BuseMannen_ Skrevet 6. februar 2018 #27 Skrevet 6. februar 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har sett hvordan de tar ut organer og knokler fra døde organdonatorers kropper og må si det er en smule creepy å tenke på. Det at folk skal stå å meisle vekk knoklene og skjære av og kutte i det ene og det andre på liket mitt. Nei.. vet ikke helt jeg altså. Anonymkode: 55bcb...aae Ja for det er jo SÅ mye bedre å heller la kroppen din bli spist av sopp og insekter 8
Kalevala Skrevet 6. februar 2018 #28 Skrevet 6. februar 2018 Ja, det er jeg. Dette er forøvrig den eneste tatoveringen jeg liker: 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #30 Skrevet 6. februar 2018 9 timer siden, Fru Uperfekt skrev: Nei Vil ikke obduseres heller Om du skal obduseres bestemmer ikke du. Det bestemmer legen som skal signere dødsattesten din eller politiet. Anonymkode: 8e538...ef6 7
tonebelinda Skrevet 6. februar 2018 #31 Skrevet 6. februar 2018 Det er klart jeg er organdonor - og har gitt beskjed til mine nærmeste om det 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #32 Skrevet 6. februar 2018 11 hours ago, AnonymBruker said: De som ikke vil eller kan gi kan stå fremst i køen for å få. Dette svaret er utrolig lite reflektert. Tenk deg at de trenger et nytt hjerte. Da er du ikke, om du ikke får nytt hjerte, kandidat til å gi bort andre organer dersom du skulle dø før du får nytt hjerte. Donorer er friske og sunne pasienter ,ed god fysikk før de blir hjernedød og dermed kandidater til å gi andre livet de selv har mistet ved å la egne organer leve videre i et alvorlig sykt og døende medmenneske. Unntaket er nyredonasjon. Der kan friske gi en av sine to nyrer uten å være hjernedød, først. Anonymkode: 5bde0...094 Jeg skrev eksplisitt de som nekter, så jeg vet ikke hvorfor du synes dette svaret er relevant. Anonymkode: fc8d7...280 9
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #33 Skrevet 6. februar 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har sett hvordan de tar ut organer og knokler fra døde organdonatorers kropper og må si det er en smule creepy å tenke på. Det at folk skal stå å meisle vekk knoklene og skjære av og kutte i det ene og det andre på liket mitt. Nei.. vet ikke helt jeg altså. Anonymkode: 55bcb...aae Dette er grunnen til at jeg ikke vil donere bort organer. Vil være helt, selv til det siste. Anonymkode: 79a57...35b 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #34 Skrevet 6. februar 2018 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er grunnen til at jeg ikke vil donere bort organer. Vil være helt, selv til det siste. Anonymkode: 79a57...35b Da får vi virkelig håpe at ikke du og dine nærmeste får nyresvikt og trenger transplantasjon Anonymkode: c25b1...d67 9
^^Belle^^ Skrevet 6. februar 2018 #35 Skrevet 6. februar 2018 Ja, det er jeg. Har kort i lommeboken, startskjermen min på mobil er elektronisk donorkort, og jeg har sagt ifra til ''alle''. Jeg har enda til gode å høre en god grunn til at folk ikke vil være donor, og funderer over hvor det kommer fra. Tror det må være toppen på egoisme, å ville ta vare på kroppsdeler og organer som gjøres ubrukelige i en død kropp når de kan redde mange, mange liv i andre kropper. 10
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #36 Skrevet 6. februar 2018 Jeg er organdonor, og hele familien min er det. Når jeg dør har jeg ikke bruk for organer, men det har så mange andre. Det finnes INGEN unnskyldning for å ikke ville redde liv når man selv er død. Anonymkode: 68ed3...e39 9
s0la Skrevet 6. februar 2018 #37 Skrevet 6. februar 2018 Ja, absolutt. Fordi jeg ikke har bruk for mine organer når jeg er død, og hvis å gi de bort kan redde liv... selvfølgelig gjør jeg det! Jeg bryr meg ærlig talt ikke hva de gjør med kroppen min når jeg ikke lever lenger. Kan ikke føle noe, har ikke bruk for den kroppen uansett. Den skal råtne bort under jorda. Da betyr det ingenting å mangle organer. 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #38 Skrevet 6. februar 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Heldigvis har enhver eierskap til egen kropp, den dager vi åpner for at staten eier kroppen din har vi startet en farlig trend. Bl.a vil det massivt øke muligheten for handel med organer og korrupsjon rundt det. Den enkeltes stemme skal bli hørt på både ja og nei siden. Nå er det svært få som noensinne vil være aktuelle som donorer, og de som blir det er det til syvende og sist familien som samtykker på veiene av. Etter å ha lest at UIO har startet organbevarende behandling før pasienten er død (artikkel i Dagens Medisin), som medfører smerte for den som ligger der og ikke kan gi beskjed, så har jeg ikke tenkt å gjøre noen anstrengelser for å være organdonor. Sjansen for at det noensinne blir aktuelt er liten, jeg vil helst slippe å forlate livet i påførte smerter, og tenker at mine pårørende uansett kommer til å si nei, så da gidder jeg ikke motvirke det. Anonymkode: 368df...6ef Dersom alle pr. definisjon er potensielle donorer, vil markedet for illegale organer bli bortimot ikke-eksisterende, fordi det økede antall donorer øker sannsynligheten for at et forlikelig organ dukker opp i tide. Hvordan du kan tro at dette vil gi svartebørshandelen noen fordeler, må du nesten forklare. Ved å gjøre en vare mer tilgjengelig til lavere (gratis) pris, lager man ingen grobunn for kriminelle. 1 hour ago, AnonymBruker said: Om du skal obduseres bestemmer ikke du. Det bestemmer legen som skal signere dødsattesten din eller politiet. Anonymkode: 8e538...ef6 Lovverket er ikke slik lenger. Både pasienten selv, og pasientens pårørende kan motsette seg obduksjon dersom den ikke er del av en kriminalsak, eller det er mistanke om unaturlig dødsfall. Dette er et stort problem både overfor statistisk arbeide og for utdanning av nye leger, Det foretas alt for få obduksjoner i dette landet. Anonymkode: 82a07...b89 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #39 Skrevet 6. februar 2018 Er ikke organdonor fordi man selv ikke kan velge hvilken type mennesker organene skal gå til. Er ikke interessert å gi organer til folk som ikke har tatt vare på kroppen sin, det er nok av dem for å si det sånn. Vil heller ikke gi til dem som ikke tar vare på kroppen etter at de har fått et organ og dermed stiller seg i køen igjen. For ja, dette forekommer. At enkelte gir faen i kroppene sine. En i nær familie av meg har hatt med organdonasjon å gjøre på jobb og personen har fortalt meg en del ting om dette. Ting som ingen snakker om. Hadde jeg kunnet velge at ungdommer/unge voksne som studerer f.eks kunne ha fått mine organer så ville jeg ha sagt ja til å være donor. Anonymkode: dd5f8...c34 1
Shamgura Skrevet 6. februar 2018 #40 Skrevet 6. februar 2018 Jepp! Sliter faktisk med å forstå de som ikke er det. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå