AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #1 Skrevet 5. februar 2018 Hvis ikke, hvorfor ikke? Jeg er! Anonymkode: 44ac0...09b
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 5. februar 2018 #2 Skrevet 5. februar 2018 Nei Ingen grunn jeg er det bare ikke. Men for all del om noen trenger organene mine når jeg dør så har jeg ingenting i mot at andre får dem.
Hårstrikk79 Skrevet 5. februar 2018 #3 Skrevet 5. februar 2018 Ja, selvsagt er jeg det. Burde vært obligatorisk:) 12
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #4 Skrevet 5. februar 2018 Ja, jeg er det. Tenker at det valget bør være helt frivillig, mange kan ha samvittighetskvaler, særlig knyttet til religiøs overbevisning, som gjør slikt vanskelig. Ingen bør ha krav på å bruke noen annens kropp, selv ikke når vedkommende er død. Anonymkode: e7146...d68 4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #5 Skrevet 5. februar 2018 Det er dessverre ikke meg som bestemmer det. Hvis de noen gang tar fornuft og overlater avgjørelsen til personen det gjelder i stedet for pårørende så kommer jeg til å bli det. Anonymkode: fc8d7...280 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #6 Skrevet 5. februar 2018 Nei. Jeg er verken brukbar til å gi blod eller å donere organer. Anonymkode: 5bde0...094
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #7 Skrevet 5. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, jeg er det. Tenker at det valget bør være helt frivillig, mange kan ha samvittighetskvaler, særlig knyttet til religiøs overbevisning, som gjør slikt vanskelig. Ingen bør ha krav på å bruke noen annens kropp, selv ikke når vedkommende er død. Anonymkode: e7146...d68 Men samtidig bør de som nekter komme sist i køen når det gjelder å få fordel av at andre donerer. Anonymkode: fc8d7...280 17
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #8 Skrevet 5. februar 2018 Jeg er det ja, men er litt usikker på om de kan bruke så mange av de. Har hatt litt problemer både her og der, men den venstre hornhinnen bør vel i det minste funke. Uansett, jeg syns egentlig det burde vært fritt vilt på organer. Jeg syns faktisk ikke religion er et argument i diskusjonen liv/død. Anonymkode: 14ef9...6f8 7
Hårstrikk79 Skrevet 5. februar 2018 #9 Skrevet 5. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men samtidig bør de som nekter komme sist i køen når det gjelder å få fordel av at andre donerer. Anonymkode: fc8d7...280 Så utrolig enig! 6
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #10 Skrevet 5. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er dessverre ikke meg som bestemmer det. Hvis de noen gang tar fornuft og overlater avgjørelsen til personen det gjelder i stedet for pårørende så kommer jeg til å bli det. Anonymkode: fc8d7...280 Det bestemmer du selv ved å fylle ut et donorkort ogmlegge det i lommeboken din. I tillegg forteller du dine pårørende hva du mener og ønsker om å donere organer slik at de ikke sier nei, fordi de er usikker på hva du mener om å donere dine organer. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg er det. Tenker at det valget bør være helt frivillig, mange kan ha samvittighetskvaler, særlig knyttet til religiøs overbevisning, som gjør slikt vanskelig. Ingen bør ha krav på å bruke noen annens kropp, selv ikke når vedkommende er død. Anonymkode: e7146...d68 Ingen kan kreve andres organer. Fint om du setter deg inn i og forstår hva donering av organer er og hvordan det foregår før du svarer. https://organdonasjon.no les og lær. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men samtidig bør de som nekter komme sist i køen når det gjelder å få fordel av at andre donerer. Anonymkode: fc8d7...280 De som ikke vil eller kan gi kan stå fremst i køen for å få. Dette svaret er utrolig lite reflektert. Tenk deg at de trenger et nytt hjerte. Da er du ikke, om du ikke får nytt hjerte, kandidat til å gi bort andre organer dersom du skulle dø før du får nytt hjerte. Donorer er friske og sunne pasienter ,ed god fysikk før de blir hjernedød og dermed kandidater til å gi andre livet de selv har mistet ved å la egne organer leve videre i et alvorlig sykt og døende medmenneske. Unntaket er nyredonasjon. Der kan friske gi en av sine to nyrer uten å være hjernedød, først. Anonymkode: 5bde0...094 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #11 Skrevet 6. februar 2018 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: De som ikke vil eller kan gi kan stå fremst i køen for å få. Dette svaret er utrolig lite reflektert. Tenk deg at de trenger et nytt hjerte. Da er du ikke, om du ikke får nytt hjerte, kandidat til å gi bort andre organer dersom du skulle dø før du får nytt hjerte. Donorer er friske og sunne pasienter ,ed god fysikk før de blir hjernedød og dermed kandidater til å gi andre livet de selv har mistet ved å la egne organer leve videre i et alvorlig sykt og døende medmenneske. Unntaket er nyredonasjon. Der kan friske gi en av sine to nyrer uten å være hjernedød, først. Anonymkode: 5bde0...094 Jeg oppfattet at vedkommende mener folk som ikke vil av religiøse eller mer "trass"-relaterte årsaker. Altså ikke de som ikke kan fordi de er syke. Anonymkode: 14ef9...6f8 8
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #12 Skrevet 6. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det bestemmer du selv ved å fylle ut et donorkort ogmlegge det i lommeboken din. I tillegg forteller du dine pårørende hva du mener og ønsker om å donere organer slik at de ikke sier nei, fordi de er usikker på hva du mener om å donere dine organer. Anonymkode: 5bde0...094 Jeg er organdonor. Samtidig så vet jeg at hvis jeg dør først, så vil min far si nei til tross for at jeg sier ja. Da vil hans ord gjelde, for han er nærmeste pårørende. Skulle ønske det var et notat, en kontrakt som var bindende for helsevesenet, slik at det ikke var en avgjørelse pårørende tok når avgjørelsen allerede er tatt. Anonymkode: bfb00...18d 4
Perle Skrevet 6. februar 2018 #14 Skrevet 6. februar 2018 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis ikke, hvorfor ikke? Jeg er! Anonymkode: 44ac0...09b Nei. Synes det er altfor mange idioter der ute, og er ikke interresert i "sponse" de med mine organer. Har vært blodgiver i mange år. Sluttet med dette også. Endret 6. februar 2018 av Perle 1
altflyter Skrevet 6. februar 2018 #15 Skrevet 6. februar 2018 Selvsagt er jeg det. Slenger meg på hun som mener at når man nekter å være organdonor selv, så burde man kommet sist i køen om man trengte organer. Jeg kan få men ikke gi? Snakk om merkelig overbevisning. 8
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #16 Skrevet 6. februar 2018 Skriver nytt kort innimellom (har mistet mange, mens en gang laga jeg nytt fordi det hadde gått nesten tre år) og klistrer de små klistremerkene her og der, notatbøker, mobil osv. -så det går an å finne tegn på at jeg er ok med å være donor flere steder. Har og fortalt endel mennesker. Håper inderlig jeg får lov til å bli gammel da, må få si det. Men når det skjer så er nå uansett organene mine "up for grabs", helt ok tanke. Anonymkode: f8ec5...06a 3
Perle Skrevet 6. februar 2018 #17 Skrevet 6. februar 2018 37 minutter siden, altflyter skrev: Selvsagt er jeg det. Slenger meg på hun som mener at når man nekter å være organdonor selv, så burde man kommet sist i køen om man trengte organer. Jeg kan få men ikke gi? Snakk om merkelig overbevisning. Helt greit for meg å være "sist i køen" Har gjort det klart både muntlig og på papir at jeg ikke"køer" i det hele tatt. 1
Jerry Lee Skrevet 6. februar 2018 #18 Skrevet 6. februar 2018 Nei. Ingenting inni meg kan brukes til noe... 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #19 Skrevet 6. februar 2018 Ikke enda. Har alle organene jeg kom til verden med! Men om jeg skulle omkomme og noen vil hente ut noe, så er jeg selvsagt positiv til det! Og det vet alle mine pårørende. Nevner det støtt og stadig. Om det er noe som kan brukes er ikke godt å si. Har en sjelden sykdom og går på bøttevis av medisiner. Om de skulle ønske å forske på kroppen min etter min død, så har jeg sagt at det og er greit. Samma for meg. Anonymkode: b2ada...206 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #20 Skrevet 6. februar 2018 Jeg har sett hvordan de tar ut organer og knokler fra døde organdonatorers kropper og må si det er en smule creepy å tenke på. Det at folk skal stå å meisle vekk knoklene og skjære av og kutte i det ene og det andre på liket mitt. Nei.. vet ikke helt jeg altså. Anonymkode: 55bcb...aae 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå