Gå til innhold

Får du nødhjelp av Nav selv om du har spist mye ute ,kjøpt en ny bluse? FEKS.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får alle nødhjelp hvis de er helt tomme på konto? Ser du må legge ved kontoutskrift for tre siste mnd.

Anonymkode: 45e3f...c7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har brukt pengene på tull så syns jeg ikke du skal være førstemann til mølla. 

Anonymkode: a8baf...c7c

• Liker 6
Skrevet

Loven er helt tullete, for der står det at man har krav på nødhjelp uansett årsak til at man har havnet der.

Men dette er jo ikke noe som kan fungere i praksis, så dersom sosialkontoret vurderer at du skulle ha klart deg, så avslår de søknaden din. 

Anonymkode: 1c695...735

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Loven er helt tullete, for der står det at man har krav på nødhjelp uansett årsak til at man har havnet der.

Men dette er jo ikke noe som kan fungere i praksis, så dersom sosialkontoret vurderer at du skulle ha klart deg, så avslår de søknaden din. 

Anonymkode: 1c695...735

Nei, de gjør nok ikke det. Er man blakk, så får man penger til mat. Men dette er ofte ikke mer enn 70-90 kr dagen, og gjerne ikke lengre enn for 4-5 dager i slengen.

Veldig få gidder å gjennomgå dette for ca 400 kr

Anonymkode: 10d7f...677

• Liker 2
Skrevet

Det blir tatt individuelle vurderinger. Dersom du bruker pengene dine på dette flere ganger og søker om nødhjelp etterpå kan det være du heller får tilbudt økonomisk nødhjelp.

Satsen for nødhjelp ligger på 90kr pr dag for en enslig, og så blir det lagt på litt ekstra om du har barn. Har du partner er det helt andre regler.

Men det betyr ikke du får akkurat 90 kr da det blir tatt individuelle vurderinger. Nav tenker også på hvilken mat du har hjemme fra før og hvor lenge det er til neste utbetalt lønn.  

Nav har egentlig ikke rett på å se HVA du har brukt pengene på, bare hvor mye du har på konto der. Så du kan feks stryke over med tusj. Men igjen, de kan fort be deg vise hva du har brukt pengene på også. De finner alltid en grunn til å ha «rett» til det :)

Anonymkode: a31f0...8c1

Skrevet

Dette er alltid en individuell vurdering.

I en ekstrem, fullstendig uforutsigbar og akutt situasjon fikk jeg utbetalt over 14000 kr i nødpenger, bare ved å be om det, uten noen dokumentasjon. Men dette var jo da en så uvanlig situasjon at ingen av dere noensinne vil havne i den uansett, heldigvis for deres del. Og jeg har heller aldri hatt bruk for støtte fra NAV tidligere og vil nok heller aldri få bruk for det igjen.

Anonymkode: a233e...246

Skrevet

Har du behov  for  nødhjelp så spiser du ikke ute eller kjøper  deg nye klær ( med mindre det er nødvendig)

Anonymkode: a5ae1...aae

Skrevet

Ja, jeg var i akutt nødbehov av den siste Louis Vuitton håndvesken og fikk 125.000 til det.

Anonymkode: 07bcd...b8b

• Liker 1
Skrevet

Og jeg fikk beskjed om å dra hjem til foreldrene mine og spise middag der da kontoen var tom pga noe jeg absolutt ikke kunne ha forutsett skulle skje... Jeg var 27 år og hadde bodd for meg selv siden jeg var 19. Aldri bedt om hjelp tidligere (og ikke seinere heller).

Skrevet

De kan ikke la deg sulte ihjel. Men de kan gjøre søknadsprosessen så tung og utmattende at du ikke gidder å gå igjennom det for småpenger i fremtiden. 

Anonymkode: 3b766...a58

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

De kan ikke la deg sulte ihjel. Men de kan gjøre søknadsprosessen så tung og utmattende at du ikke gidder å gå igjennom det for småpenger i fremtiden. 

Anonymkode: 3b766...a58

Det er dette de gjør også. Heldigvis. Det skal ikke falle lett for folk å be om nødhjelp, da dette skal være siste utvei. Ellers blir det bare utnyttet, som alle andre stønadsordninger som finnes.

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg var i akutt nødbehov av den siste Louis Vuitton håndvesken og fikk 125.000 til det.

Anonymkode: 07bcd...b8b

:hoho: takk for dagens latter! :hoho: 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

I en ekstrem, fullstendig uforutsigbar og akutt situasjon fikk jeg utbetalt over 14000 kr i nødpenger, bare ved å be om det, uten noen dokumentasjon. Men dette var jo da en så uvanlig situasjon at ingen av dere noensinne vil havne i den uansett, heldigvis for deres del. Og jeg har heller aldri hatt bruk for støtte fra NAV tidligere og vil nok heller aldri få bruk for det igjen.

Høres ut som en meget muffens situasjon, ja. Hvis det utbetales så store summer uten dokumentasjon, så hadde jeg tatt en titt på om det lå bekjentskap bak mellom bruker og NAV-ansatte. 

Anonymkode: 3935f...fa3

Skrevet

Jeg hadde minus hver mnd. Det til kun faste nøkterne utgifter. Jeg klarte det uansett. Så kom det en veldig stor strømregning etter en iskald vinter. Her er vinteren med temp på 20-25 minus.

Da måtte jeg søke hjelp. En gang og aldri mere.

Saksbehandleren ville gi meg et lån. Hun hadde ikke snøring på økonomi.  Jeg måtte si ja, for å få betalt regningen.

Så sendte jeg saken over til fylkesmannen. Det er ikke lov å gi lån til folk med dårlig økonomi. Da gjelden blir større,  og i mitt tilfelle håpløst. 

Så da rettet det seg. De dekket den, utenom den summen jeg vanligvis betalte. Så ikke alle har økonomisk innsikt, pga de har en jobb som omhandler andres økonomi.

Anonymkode: 35cd9...a4d

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som en meget muffens situasjon, ja. Hvis det utbetales så store summer uten dokumentasjon, så hadde jeg tatt en titt på om det lå bekjentskap bak mellom bruker og NAV-ansatte. 

Anonymkode: 3935f...fa3

Ikke noe bekjentskap, men alle i kommunen kjente til det som hadde skjedd og den svært spesielle situasjonen, så dokumentasjon var unødvendig. Jeg er den eneste som noensinne har vært i denne situasjonen, så kommer ikke til å utdype nærmere.

Poenget mitt er bare at det alltid er individuell vurdering i slike saker.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke noe bekjentskap, men alle i kommunen kjente til det som hadde skjedd og den svært spesielle situasjonen, så dokumentasjon var unødvendig. Jeg er den eneste som noensinne har vært i denne situasjonen, så kommer ikke til å utdype nærmere.

Poenget mitt er bare at det alltid er individuell vurdering i slike saker.

Nei, vi forstår at du slett ikke klør etter at noen skal spørre om dette.

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, vi forstår at du slett ikke klør etter at noen skal spørre om dette.

"Noen" kan spørre så mye de vil.

Hele poenget med å fortelle at det var en ekstrem situasjon er for at folk skal forstå at det er individuelt hva som gis i nødpenger ut fra hver situasjon og i spesielle situasjoner kan man faktisk få forholdsvis store summer.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

"Noen" kan spørre så mye de vil.

Hele poenget med å fortelle at det var en ekstrem situasjon er for at folk skal forstå at det er individuelt hva som gis i nødpenger ut fra hver situasjon og i spesielle situasjoner kan man faktisk få forholdsvis store summer.

Japp. Så ekstrem at du er den eneste noensinne som har opplevd dette. Så ekstremt var det..

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Japp. Så ekstrem at du er den eneste noensinne som har opplevd dette. Så ekstremt var det..

Ja, faktisk.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, faktisk.

Ja. En verdensrekord var det. Artig at du kan vite at ingen andre noensinne har vært i denne ekstreme situasjonen før. Det var antakelig så ekstremt at det er ikke mulig.

Så ekstremt må det ha vært.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...