AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #41 Skrevet 6. februar 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig får hun høyere stønad som aleneforsørger! Anonymkode: b664b...e4b Hun er ikke aleneforsørger bare fordi gubben sitter inne, Anonymkode: 1b02c...c6c 7
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #42 Skrevet 6. februar 2018 Foreslår at samboeren din tar på seg masse, masse ekstrajobb i månedene som kommer, så har dere spart opp penger til han må sone. Verre er det ikke. Anonymkode: 20aba...0da 1
Gjest Tutte Skrevet 6. februar 2018 #43 Skrevet 6. februar 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun er ikke aleneforsørger bare fordi gubben sitter inne, Anonymkode: 1b02c...c6c Jo det er hun.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #44 Skrevet 6. februar 2018 For en fantastisk samboer du har og ikke minst er selv også. Få deg jobb, du skryter på deg høy utdannelse. Bruk den eller ta til takke med den jobben du får. Fantastisk valg å få barn med en som skal sone i fengsel, du visste jo om dette før dere flyttet sammen og fikk barn. Det er totalt «no go» med folk som driver eller har drevet med handel av narkotika og samtidig har utestående dom. Nå fikk han enda noe nytt på rullebladet, er han noe å samle på? Selg hus og bil, få deg noe eget og la den mannen humla suse alene. Høres ikke ut som han vil bedre seg med det første. Anonymkode: 2537a...d9e 5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #45 Skrevet 6. februar 2018 13 minutter siden, Tutte said: Jo det er hun. Ikke om oppholdet i fengsel er under 6 måneder, da har man rett på utvidet barnetrygd. Man regnes ikke som enslig forsørger så lenge man fortsatt er gift/samboer. http://www.ffp.no/no/tema/okonomi/ Anonymkode: 18523...fa7 3
Vera Vinge Skrevet 6. februar 2018 #46 Skrevet 6. februar 2018 Huff, så nedlatedende svar ts får av flere her. Hun stiller jo et konkret spørsmål, og har ikke bedt om å bli lekset opp for hvorfor andre mener hun valgte feil mann å få barn med. Vi vet ikke mye om denne familien, og bør ikke stille oss til doms. Når hun mister én inntekt, og barna står i fare for å miste hjemmet sitt og måtte bytte skole, skjønner jeg jo at ts vil undersøke hvilke rettigheter de har. Det handler ikke om å karre til seg mest mulig, men om å gi barna en stabil hverdag. Til ts, så har du vel en saksbehandler på nav? Kan denne personen svare på spørsmålene dine? 9
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #47 Skrevet 6. februar 2018 Det jeg reagerer mest på her, er faktisk at TS går på sosialen. *Med* samboer, hus, bil og barn. Hvorfor i alle dager er du ikke i jobb? Har du vært arbeidsledig SÅ lenge at du ikke har rett på dagpenger? Hvor lenge har du gått på sosialen? Du må jo starte med å ta tak i deg selv og din egen arbeidssituasjon i stedet for å prøve å få staten til å betale. Og hvorfor får du sosialstønad hvis du eier hus og bil? Det aner meg at du har gjort endel dårlige valg og kanskje ikke har hatt det så greit bestandig, men det er ikke for sent. Du er den eneste som kan få deg selv bort fra sosialen. Det ville løst det økonomiske problemet ditt også. Anonymkode: d574c...479 6
isw Skrevet 6. februar 2018 #48 Skrevet 6. februar 2018 (endret) Vel, Vanskeligstilte har også lov til å få barn. Man kan selvfølgelig stille spørsmål rundt om det var et lurt valg å få barn med en kriminell mann uten fast jobb, men nå er det jo en gang slik. Jeg synes det er synd at en del brukere her ikke har bedre forslag til løsning enn å enten dumpe mannen (og skaffe seg en rik en) eller å selge undertøyet sitt. For at noen skal kunne gi et godt svar, er det en del ting som mangler i innlegget. Eier dere boligen? Hvor mye egenkapital har dere i såfall i huset? Har dere andre eiendeler av verdi? Hvordan er inntektene til hhv. deg og mannen i dag? Hvordan er kostnadsbildet? Foreligger det misligholdt gjeld? Trekk til namsmannen? Har mannen jobbet svart? Jobbutsikter? Sykdom? Sparekonto? etc. Endret 6. februar 2018 av isw 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #49 Skrevet 6. februar 2018 42 minutter siden, Tutte skrev: Jo det er hun. Kjæresten min sto i fare for å bli utvist av Udi, men Nav sa at jeg ikke var eneforsørger uansett, ettersom han fremdeles ville være kjæresten min. Så her er man avhengig av saksbehandlerens velvilje. Anonymkode: d60ca...b35 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #50 Skrevet 6. februar 2018 Folk skryter av Norges rehabilitering av kriminelle, men å få noe liv etter at de kommer ut, nei det skal de tydeligvis ikke... Har man sonet straffen sin så skal man ikke straffes mer ved å fryses ut. Slutt å hoppe på TS fordi han tidligere var kriminell... Anonymkode: 9e1d9...59b 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #51 Skrevet 6. februar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folk skryter av Norges rehabilitering av kriminelle, men å få noe liv etter at de kommer ut, nei det skal de tydeligvis ikke... Har man sonet straffen sin så skal man ikke straffes mer ved å fryses ut. Slutt å hoppe på TS fordi han tidligere var kriminell... Anonymkode: 9e1d9...59b Han har ennå ikke sonet og virker ikke til å bedre seg heller. Anonymkode: 2537a...d9e 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #52 Skrevet 6. februar 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg prøver alt jeg kan, men det er ikke lett. Jeg har en god utdannelse, men det er vanskelig å få en jobb her. Er nå i kontakt med NAV om praksisplass Anonymkode: f9aba...8b4 Da må du flytte til dit jobbene er Anonymkode: c5876...d6b 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #53 Skrevet 6. februar 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Flytter jeg vekk så flytter jeg vekk fra hele den ressursterke familien til barna som er vanvittig mye i deres liv og stiller opp. Og nei, de er ikke kriminelle, men lovlydige arbeidende borgere som er glad i dem. Da må de også bytte skole og barnehage, og vi må vekk fra alt vi kjenner. Er det virkelig bedre for barna? Anonymkode: f9aba...8b4 Jeg mener ja. Dere er de viktigste rollemodellene for barna deres. Viktigere enn utvidet familie. En sosialklient og en fengselsfugl er ikke noe godt forbilde. Vis heller barna at man må jobbe for å lykkes her i livet. Ta styring over eget liv i stedet for å være passive mottakere av penger fra staten. Barn tåler fint å flytte, det er virkelig det minste ondet her. Anonymkode: c5876...d6b 8
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #54 Skrevet 6. februar 2018 Tidligere rulleblad. I fengsel snart. Her ringer bjeller hos meg. Ingen av dere jobber. Uansett om du har barn, der far er ute av bildet eller død, så går du/har krav på bidrag. Deres fellesbarn er tre år. Du får finne deg en jobb. Anonymkode: 17485...0b8 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #55 Skrevet 6. februar 2018 Naturligvis må man flytte dit det finnes jobber. Det er viktigere for barna med foreldre som kan forsørge drm enn å kunne treffe storfamilien titt og ofte. Vedr. innsatte pårørendes økonomi: Sitat Innsatte har ikke rett på noen form for økonomisk støtte for å klare å opprettholde sine forpliktelser mens de soner. Dette rammer også pårørende, og noen grupper rammes mer enn andre. Når en ektefelle eller samboer fengsles mister familien en inntekt, noe som betyr at den pårørende alene må betale husleie, lån, utgifter til barna og andre økonomiske forpliktelser som før soningen ble fordelt på to inntekter. I FFPs undersøkelse svarte 87 % av de som hadde en ektefelle i fengsel at de har fått dårligere økonomi som en følge av fengslingen. Ektefelle og samboer som har barn med den innsatte fikk fra juli 2007 krav på utvidet barnetrygd. Dette vil si én barnetrygd ekstra i måneden, uavhengig av hvor mange barn man har. Dette gjelder når den andre av foreldrene er innsatt i fengsel med ubetinget straff på minst seks måneder, har sittet i varetekt i minst seks måneder, eller er idømt overføring til tvungent psykisk helsevern eller tvungen omsorg. For å få utvidet barnetrygd må du sende søknad til NAV. Ut over dette regnes ikke ektefelle og samboer som har barn med den innsatte som enslig forsørger når den andre parten fengsles. De kommer derfor ikke inn under de økonomiske støtteordningene som andre enslige forsørgere har krav på etter folketrygdloven. http://www.ffp.no/no/tema/okonomi/ Anonymkode: 1b02c...c6c 1
Gjest Tutte Skrevet 6. februar 2018 #56 Skrevet 6. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: For en fantastisk samboer du har og ikke minst er selv også. Få deg jobb, du skryter på deg høy utdannelse. Bruk den eller ta til takke med den jobben du får. Fantastisk valg å få barn med en som skal sone i fengsel, du visste jo om dette før dere flyttet sammen og fikk barn. Det er totalt «no go» med folk som driver eller har drevet med handel av narkotika og samtidig har utestående dom. Nå fikk han enda noe nytt på rullebladet, er han noe å samle på? Selg hus og bil, få deg noe eget og la den mannen humla suse alene. Høres ikke ut som han vil bedre seg med det første. Anonymkode: 2537a...d9e Det er bra du selv har gjort alle de riktige valgene her i livet da. Slike innlegg som dette er oppløftende når man deler av sitt privatliv for å få råd når man er i en krise her i livet.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #57 Skrevet 6. februar 2018 Siden du faktisk har en ordentlig utdannelse, ville jeg nå ha solgt huset og flyttet dit du kan få relevant jobb. Så er ting litt på stell for deg og barna. Dere kan heller leie bolig. Det er bedre enn å ruinere seg helt økonomisk i huset deres. Siden du er arbeidsledig og mannen din ikke jobber så har dere jo ingen grunn til å bli boende der? Start på nytt et annet sted og skap trygge gode rammer for barna. Anonymkode: ba193...dac 6
Gjest Tutte Skrevet 6. februar 2018 #58 Skrevet 6. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke om oppholdet i fengsel er under 6 måneder, da har man rett på utvidet barnetrygd. Man regnes ikke som enslig forsørger så lenge man fortsatt er gift/samboer. http://www.ffp.no/no/tema/okonomi/ Anonymkode: 18523...fa7 Det står at man kun har rett på utvidet barnetrygd hvis den innsatte har en straff på minimum 6 mnd. Det betyr at en ikke har rett på noe hvis barnefar soner mindre enn dette. Hva med de som har en mann som f.eks soner i 4 år, er man fortsatt ikke som aleneforsørger å regne når det gjelder andre støtteordninger? Skjønner ikke helt hva som utgjør noen forskjell på et brudd og en mann som soner i lang tid. Snakk om å lage mer vanskeligheter enn det er fra før for uskyldige pårørende. Ser noen har skrevet at det bare er få seg en jobb. Nå må man huske på at de som blir alene med barn og har jobb også har rett på flere støtteordninger. Til og med de har rett på det.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #59 Skrevet 6. februar 2018 Eier dere huset 50/50? Hvor høy belåningsgrad? Jeg forstår ikke helt hvordan dette går rundt i utgangspunktet, med to barn og to arbeidsledige foreldre...Her ville jeg nok uansett solgt huset og startet på scratch et annet sted, der jobbmulighetene også er bedre. Anonymkode: c3446...d47
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #60 Skrevet 6. februar 2018 Hvorfor er den andre faren ute av bildet økonomisk? Krev barnebidrag! Anonymkode: 016a1...916
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå