Gå til innhold

Samboer skal i fengsel - barn, økonomi, hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet
7 minutter siden, Kvinne87Rogaland skrev:

Du blir jo plutselig aleneforsørger, og da får du jo selvfølgelig mer. Hvor mye vet jeg ikke, men ta kontakt med NAV  😊

Nei, det blir hun ikke. Hun vil måtte klare seg på,sin sosialstønad, bostøtte samt barnebidrag for barn nr. 1.

Anonymkode: 1b02c...c6c

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter flere samtaler med advokat er det nå klart at samboeren min mest sannsynlig må sone. Han har et tidligere rulleblad, og dette er en straffesak. Advokaten mener vi kan regne med 4-12 mnd.

Vi har et felles barn på 3 år, i tillegg til at jeg har et barn fra tidligere forhold (far er helt ute av bildet, både fysisk og økonomisk). Jeg selv får sosialstønad fra NAV. Samboeren jobber ikke, men har noen småjobber innimellom. 

Hvordan blir ting nå? Får jeg noe støtte når han er i fengsel? Vi har jo hus og sånn som vi må holde på, og jeg klarer jo ikke det alene. Hvordan blir det med barna? Vil barnevernet bli kontaktet? Kan vi miste ungene? 

Anonymkode: f9aba...8b4

Hei, sjekket litt på nettet og det ser dessverre ikke ut til at du får særlig mye hjelp. :(

http://www.ffp.no/no/tema/okonomi/

Du kan søke om utvidet barnetrygd hvis han får 6 måneder eller mer. Det vil si at du får en ekstra barnetrygd. Men har du ikke krav på barnebidrag fra han som er ute av bildet, eller er han død?

Har du undersøkt med banken om du kan få avdragsfrihet på lånet en periode?

Har du mulighet for å skaffe jobb, eller mangler du barnehageplass?

• Liker 1
Skrevet

Nei man får ikke noe støtte for at samboer har brutt loven og er i fengsel, ingen økonomisk hjelp for slike tilfeller, men om du har mindre enn 5200,- å leve for i måneden(til mat og mobilregninger osv) etter husleie så kan du søke sosial stønad.

Siden dere ikke vet om han skal sone enda eller ikke forstår jeg det sånn at det ikke har vært rettsak enda , og dette kan ta opp til et år eller to avhengig av alvorsgrad (som ikke er så høy siden han bare forventer under et år som dom) før rettsak kommer og fra rettsaken er avgjort til soningsdato kan det også ta 1-2 år (mer i enkelte tilfeller) så her er det helt avgjørende at han kommer seg ut i det arbeidet han kan få, om det så er vikarhjelp på lager eller avisbud (som alle kan få som jobb) så fort som mulig slik at han får jobbet mens han fortsatt kan og dere setter disse på en buffer konto til at du og barna klarer dere når han sitter inne.

Sånn er det desverre å leve med en kriminell som bare tjener penger svart, ingen sikra inntekt og plutselig står man på bar bakke uten rettigheter når det til slutt smeller , for det gjør det med en sånn livsstil. Håper du gir han et ultimatum før han skal inn om at han må få et streit liv om han skal fortsette å være i deres liv når han slipper ut. Å ha fedre som er i fengsel når man er barn er ikke bra for barna og øker sjansen for at de selv blir problembarn. Barn trenger stabile foreldreroller som er gode forbilder.

Anonymkode: 059de...a40

• Liker 18
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg prøver alt jeg kan, men det er ikke lett.

Jeg har en god utdannelse, men det er vanskelig å få en jobb her. Er nå i kontakt med NAV om praksisplass

Den eneste løsningen da er å flytte til et sted med jobb. Da vokser barna også opp i et mer ressurssterkt hjem og har større sjansen for å bli produktive og velfungerende borgere. De får jo allerede en dårlig start.

Anonymkode: ad78a...048

• Liker 25
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her

Jo, jeg vil jo få samme støtte som vanlig, men han gjør vel ikke det? Så da mister vi jo han sin inntekt, gjør vi ikke? 

Du skriver jo at han ikke jobber men har noen småjobber av og til? Eller får han sosialpenger i tillegg til å tjene kriminelle penger fra disse "småjobbene"? Uansett, nei han vil ikke fortsette å få sosialpenger eller hva det er han får når han soner.
Det er en risiko å bo med noen som ikke har fast jobb og sparepenger, en kriminell med strøjobber vil før eller senere havne i fengsel og da sitter dere i saksa om han har vært med å forsørge dere for kriminelle penger og ikke har sparepenger som vanlig arbeidende folk har.

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

jeg mener jo selvfølgelig utover det jeg allerede får? Skjønte du ikke det? 

Nei det gjør du altså ikke, desverre, men selvfølgelig ikke. Du har vel greid å forsørge barna uten han før og får barnebidrag fra han som er barnefar for den andre? Staten deler ikke ut penger som kompensasjon for at noen har valgt å være kriminelle og å bli sammen med kriminelle som ender i fengsel.

17 minutter siden, Kvinne87Rogaland skrev:

Du blir jo plutselig aleneforsørger, og da får du jo selvfølgelig mer. Hvor mye vet jeg ikke, men ta kontakt med NAV  😊

Han har jo ikke forsørget barna hennes på papiret uansett så det er hun vel strengt talt fra før, utenom far til den andre ungen fra tidligere forhold.

• Liker 5
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver jo at han ikke jobber men har noen småjobber av og til? Eller får han sosialpenger i tillegg til å tjene kriminelle penger fra disse "småjobbene"? Uansett, nei han vil ikke fortsette å få sosialpenger eller hva det er han får når han soner.
Det er en risiko å bo med noen som ikke har fast jobb og sparepenger, en kriminell med strøjobber vil før eller senere havne i fengsel og da sitter dere i saksa om han har vært med å forsørge dere for kriminelle penger og ikke har sparepenger som vanlig arbeidende folk har.

Nei det gjør du altså ikke, desverre, men selvfølgelig ikke. Du har vel greid å forsørge barna uten han før og får barnebidrag fra han som er barnefar for den andre? Staten deler ikke ut penger som kompensasjon for at noen har valgt å være kriminelle og å bli sammen med kriminelle som ender i fengsel.

Han har jo ikke forsørget barna hennes på papiret uansett så det er hun vel strengt talt fra før, utenom far til den andre ungen fra tidligere forhold.

TS her, rimelig oppgitt over ovenfra og ned holdningen din.

Det er ikke kriminelle småjobber, det er lovlig arbeid som han skatter av. Problemet er at bransjen er veldig sesong, og han får ikke fast ansettelse, kun vikariat for en kort periode. Slik har det vært i noen år nå. Ingenting av hva han tjener er svart, slutt å tillegg informasjon som ikke finnes.
Det er ingen kriminelle penger inni bildet her, herregud. Han skal sone for noe helt annet, som ikke har noe med svart jobbing eller noe i den duren å gjøre. Hva han skal sone for har ingenting med vår økonomi å gjøre. 

Han får nå AAP når han ikke har jobb, men det er per nå akkurat så vi overlever på dette. 

Jeg har ikke greid å forsørge barna uten han før, ikke med huset, bilen og alt det som vi har nå. Bosituasjonen vår er endret fra da jeg var alene med eldstemann. Når jeg var alene med eldste så bodde jeg og barnet i en leilighet mens jeg jobbet, og da var det snakk om å forsørge et barn, ikke to, i en liten leilighet som kostet langt mindre enn hva huset koster.

Det han har på rullebladet fra tidligere er narkotikasaker. Dette er lenge siden og han har vært ren i mange år. Det nye er ikke en narkotikasak, og ikke en svindelsak. Han har ikke gått aktivt inn for å leve som en kriminell, han handlet idiotisk i en situasjon som får sine konsekvenser. Det betyr ikke at han er en dårlig person, ikke forsørger barna sine og alt annet du anklager han for. 

Han har forsørget sin sønn på papiret jo? Han har jo arbeidet tidligere, betalt skatt og alt. Han står på boliglånet, på billånet, og alt annet som er felles. Det er ikke slik at han jobber svart men samtidig mottar trygd og jeg spør om jeg kan få kompensasjon for at han har aktivt valgt dette! Jeg lurer på hvordan den økonomiske situasjonen min kommer til å bli, for slik som jeg forstår det må jeg da forsvare alle fellesutgifter alene. Et barn blir ikke billigere selv om halve inntekten blir borte! 

Jeg skjønner ikke hvorfor man hopper sånn til konklusjoner og legger til informasjon som ikke står der. Jeg lurer bare på hva jeg kan forvente at skjer. Føler det er vanskelig og vondt at barna skal bli straffet for at far var idiot og gjorde noe dumt, jeg spør ikke hvordan jeg kan få gratis penger. Jeg lurer på om jeg må forberede meg på å selge huset, eller om det finnes noen ordninger for dette. Det er vondt å skulle måtte selge, for så å måtte flytte til noe mindre fordi han er borte i noen mnd.

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den eneste løsningen da er å flytte til et sted med jobb. Da vokser barna også opp i et mer ressurssterkt hjem og har større sjansen for å bli produktive og velfungerende borgere. De får jo allerede en dårlig start.

Anonymkode: ad78a...048

Flytter jeg vekk så flytter jeg vekk fra hele den ressursterke familien til barna som er vanvittig mye i deres liv og stiller opp. Og nei, de er ikke kriminelle, men lovlydige arbeidende borgere som er glad i dem. Da må de også bytte skole og barnehage, og vi må vekk fra alt vi kjenner. Er det virkelig bedre for barna? 

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei man får ikke noe støtte for at samboer har brutt loven og er i fengsel, ingen økonomisk hjelp for slike tilfeller, men om du har mindre enn 5200,- å leve for i måneden(til mat og mobilregninger osv) etter husleie så kan du søke sosial stønad.

Siden dere ikke vet om han skal sone enda eller ikke forstår jeg det sånn at det ikke har vært rettsak enda , og dette kan ta opp til et år eller to avhengig av alvorsgrad (som ikke er så høy siden han bare forventer under et år som dom) før rettsak kommer og fra rettsaken er avgjort til soningsdato kan det også ta 1-2 år (mer i enkelte tilfeller) så her er det helt avgjørende at han kommer seg ut i det arbeidet han kan få, om det så er vikarhjelp på lager eller avisbud (som alle kan få som jobb) så fort som mulig slik at han får jobbet mens han fortsatt kan og dere setter disse på en buffer konto til at du og barna klarer dere når han sitter inne.

Sånn er det desverre å leve med en kriminell som bare tjener penger svart, ingen sikra inntekt og plutselig står man på bar bakke uten rettigheter når det til slutt smeller , for det gjør det med en sånn livsstil. Håper du gir han et ultimatum før han skal inn om at han må få et streit liv om han skal fortsette å være i deres liv når han slipper ut. Å ha fedre som er i fengsel når man er barn er ikke bra for barna og øker sjansen for at de selv blir problembarn. Barn trenger stabile foreldreroller som er gode forbilder.

Rettsaken er denne uken. Når han eventuelt må sone vet jeg ikke. Hendelsen skjedde for under 2 mnd siden.
Jeg bare lurer på om ikke NAV vil ha et tak for bostøtte? Altså, hvis jeg står alene når han er i fengsel så vil jo huset være alt for dyrt for at "bare" jeg skal bo der og betale det med støtte fra NAV? Har de et slags høyeste tak for å gi det ut? For ellers så kan vel hvem som helst bo i dyre hus, men få bostøtte? 

Han har ikke tjent penger svart. Han har bare hatt korte vikariater og blitt permittert tidligere. Han har ikke hatt noe kriminelt liv mens han har vært med meg. Det er ikke en gjenganger at politiet er her i hus. Jeg har rent rulleblad, og aldri vært involvert i kriminalitet. Jeg forelsket meg i en mann med en fortid, og etter 6 år sammen så gjorde han en idiotisk ting som får konsekvenser. Han lever ikke et kriminelt liv i den forstand at han aktivt oppsøker kriminalitet og begår kriminelle handlinger i hytt og gevær.

• Liker 7
Skrevet

Hør med banken om dere kan få avdragsfrihet på boliglånet? Det er jo snakk om en ganske kort periode. 

Og så må du få deg en jobb. Hva som helst. 

Anonymkode: d574c...479

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor så spydig mot folk som prøver å komme med råd? Du får så klart ikke mer. 

Anonymkode: c427f...b32

Selvfølgelig får hun høyere stønad som aleneforsørger! 

Anonymkode: b664b...e4b

• Liker 2
Skrevet

Kan dere leie ut huset og bo hos familie denne perioden? Ikke optimalt, men dere kan vel ikke forvente en optimal periode fremover nå uansett. Handler vel å komme seg gjennom dette. 

Når er samfunnsstraff aktuelt? (Har ikke greier på slikt) går det an å jobbe via samfunnsstraff dagtid og på bensinstasjonen eller noe kveldstid/helg (en av dere)?

Anonymkode: a16da...888

• Liker 1
Skrevet

Bostøtte?

Avdragsfrihet på lån? Pleier å være null stress, ring banken i morgen.

Fra NAV har du krav på supplerende sosialhjelp og ekstra bt om han får dom på over 6 mnd.

Lykke til, håper det ordner seg. 

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal NAV betale ned huset ditt, fordi samboeren din er kriminell? Denne «velferdsstaten» trenger i så fall en grundig overhaling. Kanskje samboeren din kunne tenkt seg om før han satte seg selv og dere i denne situasjonen? 4-12 mnd strafferamme gjelder ikke bagateller.

Hadde jeg vært deg hadde jeg dumpet han på flekken, solgt huset, og funnet en leilighet og jobb. Makan! 

• Liker 20
Skrevet

Du får litt ekstra som enslig forsørger, men nav betaler ikke avdrag kun renter på lånet, så du må søke om avdragsfrihet. Din samboer mistet all stønad når han skal sone.

Anonymkode: 6d8b5...b8f

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjenner at jeg heller ikke har noe overdrevent sympati her.

To stykker som lever på å få penger fra staten, og som har både hus og bil.

Og mannen er kriminell og har til sammen tre dommer, to for narkotika og en for noe annet (som ikke handler om narkotika eller svindel av noe slag. Vold kanskje?)

Og når han nå ryker inn, så er fokuset til TS hvordan hun kan få mer penger fra staten, og beholde tingene.

Dere er virkelig et sluk for skattepenger. 

I forhold til barnevernet, håper jeg de holder øye og tar de beslutningene som er best for barna. Dette høres ustabilt ut (to barn, med to fedre, ingen kontakt med den ene og den andre er kriminell). 

TS sier hun har høy utdannelse. Hva med å prøve å få livet litt på stell?

Anonymkode: 2cbb3...5f1

• Liker 35
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her, rimelig oppgitt over ovenfra og ned holdningen din.

Det er ikke kriminelle småjobber, det er lovlig arbeid som han skatter av. Problemet er at bransjen er veldig sesong, og han får ikke fast ansettelse, kun vikariat for en kort periode. Slik har det vært i noen år nå. Ingenting av hva han tjener er svart, slutt å tillegg informasjon som ikke finnes.
Det er ingen kriminelle penger inni bildet her, herregud. Han skal sone for noe helt annet, som ikke har noe med svart jobbing eller noe i den duren å gjøre. Hva han skal sone for har ingenting med vår økonomi å gjøre. 

Han får nå AAP når han ikke har jobb, men det er per nå akkurat så vi overlever på dette. 

Jeg har ikke greid å forsørge barna uten han før, ikke med huset, bilen og alt det som vi har nå. Bosituasjonen vår er endret fra da jeg var alene med eldstemann. Når jeg var alene med eldste så bodde jeg og barnet i en leilighet mens jeg jobbet, og da var det snakk om å forsørge et barn, ikke to, i en liten leilighet som kostet langt mindre enn hva huset koster.

Det han har på rullebladet fra tidligere er narkotikasaker. Dette er lenge siden og han har vært ren i mange år. Det nye er ikke en narkotikasak, og ikke en svindelsak. Han har ikke gått aktivt inn for å leve som en kriminell, han handlet idiotisk i en situasjon som får sine konsekvenser. Det betyr ikke at han er en dårlig person, ikke forsørger barna sine og alt annet du anklager han for. 

Han har forsørget sin sønn på papiret jo? Han har jo arbeidet tidligere, betalt skatt og alt. Han står på boliglånet, på billånet, og alt annet som er felles. Det er ikke slik at han jobber svart men samtidig mottar trygd og jeg spør om jeg kan få kompensasjon for at han har aktivt valgt dette! Jeg lurer på hvordan den økonomiske situasjonen min kommer til å bli, for slik som jeg forstår det må jeg da forsvare alle fellesutgifter alene. Et barn blir ikke billigere selv om halve inntekten blir borte! 

Jeg skjønner ikke hvorfor man hopper sånn til konklusjoner og legger til informasjon som ikke står der. Jeg lurer bare på hva jeg kan forvente at skjer. Føler det er vanskelig og vondt at barna skal bli straffet for at far var idiot og gjorde noe dumt, jeg spør ikke hvordan jeg kan få gratis penger. Jeg lurer på om jeg må forberede meg på å selge huset, eller om det finnes noen ordninger for dette. Det er vondt å skulle måtte selge, for så å måtte flytte til noe mindre fordi han er borte i noen mnd.

Flytter jeg vekk så flytter jeg vekk fra hele den ressursterke familien til barna som er vanvittig mye i deres liv og stiller opp. Og nei, de er ikke kriminelle, men lovlydige arbeidende borgere som er glad i dem. Da må de også bytte skole og barnehage, og vi må vekk fra alt vi kjenner. Er det virkelig bedre for barna? 

Rettsaken er denne uken. Når han eventuelt må sone vet jeg ikke. Hendelsen skjedde for under 2 mnd siden.
Jeg bare lurer på om ikke NAV vil ha et tak for bostøtte? Altså, hvis jeg står alene når han er i fengsel så vil jo huset være alt for dyrt for at "bare" jeg skal bo der og betale det med støtte fra NAV? Har de et slags høyeste tak for å gi det ut? For ellers så kan vel hvem som helst bo i dyre hus, men få bostøtte? 

Han har ikke tjent penger svart. Han har bare hatt korte vikariater og blitt permittert tidligere. Han har ikke hatt noe kriminelt liv mens han har vært med meg. Det er ikke en gjenganger at politiet er her i hus. Jeg har rent rulleblad, og aldri vært involvert i kriminalitet. Jeg forelsket meg i en mann med en fortid, og etter 6 år sammen så gjorde han en idiotisk ting som får konsekvenser. Han lever ikke et kriminelt liv i den forstand at han aktivt oppsøker kriminalitet og begår kriminelle handlinger i hytt og gevær.

Jeg beklager, det er ikke meningen å være ovenifra og ned i holdningen, men siden du sa han hadde et tidligere rulleblad og samtidig skriver at han er arbeidsløs men med småjobber her og der var det veldig lett og egentlig selvfølgelig å tolke det som en med kriminell livsstil (for eksempel salg av narkotika).

Det er dumt at han ikke har sørget for å ha en fast jobb i tillegg til denne sesongbaserte småjobben han har av og til. Jeg vet det er vanskelig å få jobb, men NOE er mulig for alle, som foreksempel avisbud, eller småjobber via finn.no som maling, kjøring av møbler, rake hager osv. Han ville ikke fått noe inntekt fra jobben under soningstiden såklart men da ville det vært mer mulig å opparbeide seg noen sparepenger som kunne brukes til nettopp situasjoner som den dere havner i nå.

Fra rettsak til soning kan dere regne fra 5-20 måneder normalt sett, så han har fortsatt mulighet til å innhente noe arbeid i den ventetiden. Siden han fikk rettsak så kjapt så kanskje han får soning kjappere også, men bare uker med inntekt er gull verdt her. Se på finn.no småjobber, kontakt Norpost, Aftenposten, butikklagere osv.

Det er veldig risikofullt å kjøpe et hus når han ikke har hatt noe fast jobb men kun vikariater, hvordan har dette gått økonomisk når han faktisk ikke har hatt fast inntekt, og heller ikke fått sosialpenger? Da har jo du sittet på utgfitene selv?
Jeg forstår du er veldig rådvill og i en lei situasjon nå men desverre er det ikke sånn at nav dekker stort hus og bil, da vil de be deg om å selge de verdiene du har, som hus og bil og flytte til noe billigere du kan betjene med din inntekt. Det er ingen selvfølge i staten sine øyne at man skal ha stort hus og bil bare fordi man har to barn. (desverre, for det er jo fryktelig belastende for barn å bo i fattigdom også, eller å flytte hyppig)

Bostøtte er mulig å søke om hvis man tjener mindre en et spesfikt beløp i året , hvis du kun mottar sosialstøtte selv så er det mulig at du kvalifiserer til å få bostøtte, men jeg vet med sikkerhet at de som har minstetrygd har for høy årsinntekt til å få bostøtte siden denne årssatsen ble endret i 2017. De nye reglene er at det går etter årsinntekt, og ikke etter utgifter vs inntekter pr måned slik det var før. De som har minste AAP kan fortsatt få bostøtte om de har gått på AAP hele året og har under denne inntektsgrensen på ligningen.

Det eneste som dere egentlig kan gjøre her er at han sender deg de pengene han får i fengselet (ca 60 kr dagen) sånn at du hvertfall får noe økonomisk hjelp fra han, så får han heller nedprioritere å kjøpe ting fra kiosken eller røyk og snus der inne. Dette bør han gjøre for å ta ansvar for det han har gjort, for med kjæreste, hus og barn så gir det jo dere konsekvenser også og ikke bare han konsekvenser med fengsel.  Han bør også ta ansvar på den måten at han faktisk ordner opp i denne økonomiske situasjonen å skaffer seg den jobben han får nå, før soningsdato, og enten tar opp lån til dere eller ordner en lånsavtale med sin familie eller en nær venn som for eksempel kan overføre et par tusen i måneden til deg. Jeg vet om flere som har vært i fengsel som har løst det på den måten, ja det setter dem jo i gjeld når de kommer ut, men bedre det enn at de kommer ut til et hus som måtte bli tvangssolgt og kjøre livet til den uskyldig rammede familien i grøfta.

Jeg krysser fingrene for dere og ønsker lykke til i rettsaken og håper at han vil ta ansvar for det han har gjort, også med konsekvensene det skaper økonomisk for dere!

• Liker 7
Skrevet

Bare en liten kommentar til dette med soning: Det er ingen soningskøer nå, så hvis han får dom så kan det hende han får sone kjapt, så det kan være en fordel å sjekke ut dette med økonomisk støtte fra NAV så fort som mulig. Hos NAV. På forum blir det mange som synser og som ser rødt hver gang noen antyder at de skal ha noe av skattepengene "deres". 

Anonymkode: 4c8df...274

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Ta kontakt med NAV, mulig du kan få noen stønader for enslig forsørger mens han sitter inne. Men uansett vil du jo "spare" på at han sitter inne, en mindre å mette... 

Skrevet

Du får sannsynligvis avdragsfrihet på huslånet. Du skriver at dere har billån, kan dere selge bilen og kjøpe en billig uten å ha lån? 

• Liker 2
Skrevet

Og, du skriver også at du har en god utdannelse. Det betyr kanskje at du betaler på studielån? Der kan du få avdragsfrihet, og muligens også rentefritak. 

• Liker 4
Skrevet

Kan du  leve uten bil mens  han soner? Bil  er pengesluk. Kan eventuelt  selge den?

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke dette. Det skal ikke gå utover barna og pårørende ellers at en person er kriminell. Synes mødre i slike tilfeller burde blitt regnet som enslig forsørger på lik linje med andre. For det er jo nettopp det de er når faren soner i lang tid. Mye rare regler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...