AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #1 Skrevet 5. februar 2018 Jeg har stor interesse for begge fagområdene, og er både praktisk og akademisk anlagt. Gjør det best i typiske lesefag, men om motivasjonen er der klarer jeg meg greit i realfag og. Jeg synes det er så ufattelig vanskelig å velge, for begge retningene er så interessante! Men jeg har tenkt på noen ting, for meg er det viktig å studere et sted det er godt miljø, hvor folk behandler hverandre greit, både under studiet og videre på jobb. Jeg kan nok være litt overfølsom av og til og ta ting til meg litt for fort. Men dette er noe jeg er klar over og jeg jobber med meg selv. Det er også viktig for meg å ha det litt fleksibelt under studiet og i en evt jobb senere. Fleksi-tid og en kontorjobb hvor jeg til en viss grad styrer dagen selv, er noe jeg ser for meg. Er jo fullt klar over at det er ganske annerledes om jeg jobber som bioingeniør, og jeg kan virkelig se for meg å jobbe på laboratorium også.. Samtidig er det viktig for meg å ha en relativt forutsigbar jobbhverdag med trygge rammer, jeg kan godt ha det travelt men ønsker ikke mye psykisk stress. Om noen her kanskje har studert disse fagretningene og har noen gode tips å komme med rundt dette så blir jeg veldig takknemlig. Anonymkode: 87d9c...418
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #2 Skrevet 5. februar 2018 Bioingeniør er flest kvinner(litt nerdete i min oppfatning). Kvinner som er advokater er vel mer de kule jentene på skolen, nesa i været og attitude. Anonymkode: 07e43...026
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #3 Skrevet 5. februar 2018 Momentene du nevner i innlegget matcher best med bioingeniør. Skal du gå i retning advokat må du være hardhudet og arbeidstiden vil ikke være forutsigbar. Går du i naturfaglig retning kan du velge i et videre fagfelt. Mine 50 cents, uten at jeg har veldig inngående greie på hva jeg snakker om. Anonymkode: 2690e...eff
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #5 Skrevet 5. februar 2018 3 minutter siden, bobleplast_ skrev: Hva med rettsmedisiner? Da må jeg først bli lege, og det går ikke.😉 Men skulle jeg blitt lege, så hadde patolog vært en veldig aktuell retning. Anonymkode: 87d9c...418
lipglossy Skrevet 5. februar 2018 #6 Skrevet 5. februar 2018 Hadde nok valgt bioingeniør hvis jeg var deg
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #7 Skrevet 5. februar 2018 Men jeg tenker ikke nødvendigvis bli advokat, er vel tusen ting å jobbe med som jurist. Hvor hverdagen er litt mer forutsigbar. Men tenker på det en skrev om de kule jentene, er jo litt det jeg er redd for 😄 var/er nok mer nerdete, barnslig av meg, kul jeg og, men ikke attitude på den måten 😉 vil helst studere med sympatiske folk hvor ikke albuene er så spisse.. Anonymkode: 87d9c...418
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #8 Skrevet 5. februar 2018 Tror nok bioingeniør hadde passet best for deg, jus er vel for litt harhudete mennesker med spisse albuer. Anonymkode: acbed...4fd
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #9 Skrevet 5. februar 2018 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har stor interesse for begge fagområdene, og er både praktisk og akademisk anlagt. Gjør det best i typiske lesefag, men om motivasjonen er der klarer jeg meg greit i realfag og. Jeg synes det er så ufattelig vanskelig å velge, for begge retningene er så interessante! Men jeg har tenkt på noen ting, for meg er det viktig å studere et sted det er godt miljø, hvor folk behandler hverandre greit, både under studiet og videre på jobb. Jeg kan nok være litt overfølsom av og til og ta ting til meg litt for fort. Men dette er noe jeg er klar over og jeg jobber med meg selv. Det er også viktig for meg å ha det litt fleksibelt under studiet og i en evt jobb senere. Fleksi-tid og en kontorjobb hvor jeg til en viss grad styrer dagen selv, er noe jeg ser for meg. Er jo fullt klar over at det er ganske annerledes om jeg jobber som bioingeniør, og jeg kan virkelig se for meg å jobbe på laboratorium også.. Samtidig er det viktig for meg å ha en relativt forutsigbar jobbhverdag med trygge rammer, jeg kan godt ha det travelt men ønsker ikke mye psykisk stress. Om noen her kanskje har studert disse fagretningene og har noen gode tips å komme med rundt dette så blir jeg veldig takknemlig. Anonymkode: 87d9c...418 En venn av meg gikk fra bioingeniør til lege. Lønnen(offentlig) tilsvarte arbeidet: Lite utfordrende og kjedelig. Anonymkode: 9fc6c...8a7
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #10 Skrevet 5. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: En venn av meg gikk fra bioingeniør til lege. Lønnen(offentlig) tilsvarte arbeidet: Lite utfordrende og kjedelig. Anonymkode: 9fc6c...8a7 «Kjedelig» er helt for meg. Har ikke behov for så store prøvelser og psykisk stress. Så lenge det er sånn passe interessant, så er det Ok. Anonymkode: 87d9c...418
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #11 Skrevet 5. februar 2018 Flere som har erfaringer? Passer personligheten min bedre til å bli bioingeniør? Eller er det alle slags folk som studerer juss. Anonymkode: 87d9c...418
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #12 Skrevet 5. februar 2018 Bioingeniør har dårlig lønn sammenliknet med jurist/advokat Anonymkode: eadbb...0a1 2
Gjest GiftMann38 Skrevet 5. februar 2018 #13 Skrevet 5. februar 2018 Hva tjener egentlig en bioingeniør med bachelor/master?
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #14 Skrevet 5. februar 2018 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men jeg tenker ikke nødvendigvis bli advokat, er vel tusen ting å jobbe med som jurist. Hvor hverdagen er litt mer forutsigbar. Men tenker på det en skrev om de kule jentene, er jo litt det jeg er redd for 😄 var/er nok mer nerdete, barnslig av meg, kul jeg og, men ikke attitude på den måten 😉 vil helst studere med sympatiske folk hvor ikke albuene er så spisse.. Anonymkode: 87d9c...418 Du skal absolutt ikke tenke på om du vil passe inn på juss. Det er ikke noe problem. Det finnes alle slags folk der, og langt i fra bare de stereotypiske man gjerne tenker på. De finnes de og, men de fleste er ikke sånn. Anonymkode: ba811...9b8 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #15 Skrevet 5. februar 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flere som har erfaringer? Passer personligheten min bedre til å bli bioingeniør? Eller er det alle slags folk som studerer juss. Anonymkode: 87d9c...418 Min opplevelse er at det, i hvert fall her i Oslo, er alle mulige slags folk. Jeg har vært fadder to ganger også, og det er alt mulig. Flertallet av de som fullfører jusstudiet forblir jurister fremfor å bli advokater, og forretningsadvokatene er bare en bitteliten andel av advokatene igjen. Det er nok de som fra dag 1 har hatt som mål å gå rett inn i de store forretningsadvokatkontorene du tenker på når du tenker på en karikert utgave av en klysete jusstudent, og de er både i voldsomt mindretall og igrunn stort sett ganske hyggelige de også når du først blir kjent med dem. Jusstudiet er igrunn altfor stort, og sekkebetegnelsen "jus(s)" altfor vid, til at det bare skulle vært en viss type folk her. Jeg skal ikke råde deg til å velge jusstudier fremfor bioingeniør, men eventuell frykt for at jusstudenter er en ganske ensartet, selvopptatt gjeng som har glætte, søkkrike advokater i div. Hollywood-serier som forbilder kan du i hvert fall slå fra deg. De finnes på fakultetet de også, men det samme gjør grepa odelsgutter, forsiktige flinkisjenter, fanatiske fotballgutter, trivelige turjenter og alt annet også. Det er mange hundre som begynner med jusstudier i året, både i Oslo og Bergen (Tromsø vet jeg lite om), og det eneste de har til felles er at de har søkt på og kommet inn på masterprogrammet i rettsvitenskap. Anonymkode: 47e95...433 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #16 Skrevet 5. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: og forretningsadvokatene er bare en bitteliten andel av advokatene igjen. Anonymkode: 47e95...433 Okay, det er en overdrivelse å si "bitteliten", men dere skjønner poenget. Ikke at det er noe galt med forretningsadvokater heller, jeg bare fikk følelsen av at TS lurte litt på om jusstudiet stort sett bestod av folk som bruker all sin tid på å forsøke å tvinge seg inn i et eller annet kjempestort forretningsadvokatfirma med champagne og sigarer fra morgen til kveld. Slik er det i hvert fall ikke etter min erfaring ved jusstudiet ved UiO. Uten at det betyr at det er et bedre valg enn bioingeniør, jeg bare synes ikke trådstarter skal utelukke jusstudier basert på en frykt for å ramle utenfor. For den jusstudenten folk som har et dårlig inntrykk av jusstudier ville tegnet er ikke særlig representativ når du først går der, har jeg erfart. De bare tar mest oppmerksomhet utad. Anonymkode: 47e95...433 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #17 Skrevet 5. februar 2018 38 minutter siden, AnonymBruker said: Men jeg tenker ikke nødvendigvis bli advokat, er vel tusen ting å jobbe med som jurist. Hvor hverdagen er litt mer forutsigbar. Men tenker på det en skrev om de kule jentene, er jo litt det jeg er redd for 😄 var/er nok mer nerdete, barnslig av meg, kul jeg og, men ikke attitude på den måten 😉 vil helst studere med sympatiske folk hvor ikke albuene er så spisse.. Anonymkode: 87d9c...418 Du vil nok finne mennesker som deg på jussen, men du vil også finne de klassiske jentene/guttene med spisse albuer som har mål om å ende opp i et eller annet forretningsjuridisk firma (og jobbe rævva av seg). Anonymkode: 8ab80...ea9
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #18 Skrevet 5. februar 2018 Tusen takk for svar om juss-studiet til dere to siste. Det var godt å høre, selv om det sier seg selv. Jeg tenker at dette studiet på mange måter passer meg, det gir en viss fleksibilitet som jeg er opptatt av. Har prøvd meg på et typisk rigid studie tidligere med mye praksis og obligatorisk undervisning, og jeg mislikte det sterkt. Elsker forelesninger og helt Ok med kollokvier. Tror og det er mange spennende jobber dette studiet åpner for. Jeg må rett og slett ha litt større tro på meg selv, og det er vel og noe man lærer litt ila studiet, å hevde seg og argumentere for synspunkt. Anonymkode: 87d9c...418
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #19 Skrevet 5. februar 2018 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bioingeniør har dårlig lønn sammenliknet med jurist/advokat Anonymkode: eadbb...0a1 45 minutter siden, GiftMann38 skrev: Hva tjener egentlig en bioingeniør med bachelor/master? Såvidt jeg vet vil en med bachelor i bioingeniør (som jobber full turnus) tjene bortimot 450-500 000. Vel og merke med alle tillegg. Ikke super lønn, men heller ikke for gale. Anonymkode: 87d9c...418
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #20 Skrevet 5. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bioingeniør har dårlig lønn sammenliknet med jurist/advokat Anonymkode: eadbb...0a1 Ja. Og det er dårlig med fleksitid som bioingeniør, men det kan du få som jurist i det offentlige. Anonymkode: 9009b...47c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå