AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #1 Del Skrevet 5. februar 2018 Hei Jeg har 600.000 i egenkapital, og har ingen bolig for øyeblikket. Jeg står i et veiskille nå hvor jeg kan velge å hoppe på eller av dette boligmarerittet, men det frister ikke å få flere millioner i gjeld bare fordi jeg "kan". Jeg føler at så fort man blir med på gjeldsracet så mister man friheten.. Jeg ønsker heller å bruke mer penger på å oppleve livet, i stedet for å jobbe for å bemanne et huslån for et hjem jeg nesten ikke er hjemme i fordi jeg er på jobb hele tiden.. Frihet er som sagt veldig viktig for meg. Det at lånet er "nedbetalt om 30 år" er jo ikke egentlig sant.. For jeg vet at jeg ikke kommer til å bli boende på ett sted til jeg pensjonerer meg, så for hver gang jeg bytter bolig så legges enda en sten på varden (aka boligveksten). Hva er deres tanker om dette? Jeg oppfatter ikke at mikrohus løftes frem som et alternativ i Norge.. "Alle" må tydeligvis bo i store hus eid av banken. Det er uaktuelt for meg å flytte til Finnmark, og for meg er det østlandet jobben er.. Og i nærmeste område har jeg som singel-kjøper ingen sjans mot par og investorer. Selvfølgelig kunne jeg kjøpt en bolig på bygda, men hva er livet når man bare pendler? Anonymkode: 7fa75...907 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #2 Del Skrevet 5. februar 2018 Jeg syns mikrohus er veldig interessant, men hvordan fungerer det egentlig i praksis? Man må jo ha en tomt å sette dette huset på, og tomt er jo ikke akkurat gratis på Østlandet. Deler mange av dine tanker, har selv ikke kjøpt og frister i alle fall ikke å kjøpe alene i Oslo nå. Anonymkode: b6eea...557 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #3 Del Skrevet 5. februar 2018 Vurderte det vi også, men når man kun finner tomt til 5-8 mill er det uaktuelt for oss Anonymkode: fe86d...a96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tillion Skrevet 5. februar 2018 #4 Del Skrevet 5. februar 2018 Det er dessverre en god grunn til at mikrohus ikke løftes fram i Norge. Siden du har få semi-lovlige valg annet enn å leie en bit jorde og en adresse av en snill bonde for å ha et ordentlig sted å parkere dette huset, med mindre du vil leve dine glade dager på en campingplass, blir du nok boende på bygda med mikrohus også. Det må nemlig stå på hjul, permanente bolighus av den typen er ikke forskriftsmessig (heller ikke lovlige frittstående tilbygg har du lov til å sove i, hvis du skulle ha familie e.l. med stor hage). Ikke bare må det stå på hjul, du må sjanse på at biltilsynet godkjenner huset ditt som campingvogn. Du kan heller ikke kjøpe hyttetomt for å bygge mikrohus, for der har du teknisk sett ikke lov til å bo mer enn halve året. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #5 Del Skrevet 5. februar 2018 Jeg tror ikke TS tenker på trailepark-hus. Det er selvfølgelig mulig å bygge små hus i henhold til byggeforskriftene. Mikrohus er så smått blitt mer aktuelt, problemet er helst tomt som nevnt her. https://www.startmicrohousing.no Disse har flotte husmodeller i små størrelser. Skulle gjerne bodd mindre selv, kjenner jeg.. Anonymkode: cda8e...348 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #6 Del Skrevet 5. februar 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Hei Jeg har 600.000 i egenkapital, og har ingen bolig for øyeblikket. Jeg står i et veiskille nå hvor jeg kan velge å hoppe på eller av dette boligmarerittet, men det frister ikke å få flere millioner i gjeld bare fordi jeg "kan". Jeg føler at så fort man blir med på gjeldsracet så mister man friheten.. Jeg ønsker heller å bruke mer penger på å oppleve livet, i stedet for å jobbe for å bemanne et huslån for et hjem jeg nesten ikke er hjemme i fordi jeg er på jobb hele tiden.. Frihet er som sagt veldig viktig for meg. Det at lånet er "nedbetalt om 30 år" er jo ikke egentlig sant.. For jeg vet at jeg ikke kommer til å bli boende på ett sted til jeg pensjonerer meg, så for hver gang jeg bytter bolig så legges enda en sten på varden (aka boligveksten). Hva er deres tanker om dette? Jeg oppfatter ikke at mikrohus løftes frem som et alternativ i Norge.. "Alle" må tydeligvis bo i store hus eid av banken. Det er uaktuelt for meg å flytte til Finnmark, og for meg er det østlandet jobben er.. Og i nærmeste område har jeg som singel-kjøper ingen sjans mot par og investorer. Selvfølgelig kunne jeg kjøpt en bolig på bygda, men hva er livet når man bare pendler? Anonymkode: 7fa75...907 Løsningen på dette er funnet, det heter leilighet i blokk. Da får du maksimal utnyttelse av tomta, maksimal utnyttelse av utgifter forbundet med tilknytning til vann/avløp og strøm, og maksimal utnyttelse av infrastruktur som veier og kollektivtransport. Det blir ikke billigere enn det, om det skal være sentralt. Anonymkode: da283...5a6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tillion Skrevet 5. februar 2018 #7 Del Skrevet 5. februar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke TS tenker på trailepark-hus. Det er selvfølgelig mulig å bygge små hus i henhold til byggeforskriftene. Mikrohus er så smått blitt mer aktuelt, problemet er helst tomt som nevnt her. https://www.startmicrohousing.no Disse har flotte husmodeller i små størrelser. Skulle gjerne bodd mindre selv, kjenner jeg.. Anonymkode: cda8e...348 Med microhus og budsjett på 600 000 kr tenkte jeg TS snakket om det som er kjent som "tiny house". Ja, små hus med misvisende navn kan såklart bygges etter forskriftene, uten at det nødvendigvis blir så billig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 6. februar 2018 #8 Del Skrevet 6. februar 2018 Kjøp båt. Det er over 1000 mennesker i Norge som bor permanent i båt. Du får en flott og romslig båt for 600.000. Havneleie, strøm og vedlikehold kommer på ca 2-3 lapper i måneden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå