Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte jeg skulle spare litt i fond og holder på å sette meg skikkelig inn i dette. Tenker det er for langtidssparing, men hvordan er det med skatt? Dersom jeg etter 5 år har tjent 5000 kr feks, skattes de for når de tas ut, eller skattes di for hvert år? 

Noen som har erfaring med å få noe utav fondsparing?

Anonymkode: 9c2c1...c51

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skatter når du selger/tar ut pengene. Først inn først ut gjelder, så mye av det du selger vil være gevinst etter en stund da (av 1 kr invistert i dag vil kanskje 50 øre være skattepliktig gevinst hvis du tar ut den samme krona om 7-10 år).

Så godt som alle som noen gang har invistert ville tjent godt på å spare i verdensindeksen hvis de bare sparte lenge nok, men markedet er høyt nå, så det kan hende du må vente lengre enn 5 år for å få gevinst av det du invisterer i dag. Uansett, greit å komme så smått igang, så man lærer seg gode vaner.

Anonymkode: 6b514...325

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skatter når du selger/tar ut pengene. Først inn først ut gjelder, så mye av det du selger vil være gevinst etter en stund da (av 1 kr invistert i dag vil kanskje 50 øre være skattepliktig gevinst hvis du tar ut den samme krona om 7-10 år).

Så godt som alle som noen gang har invistert ville tjent godt på å spare i verdensindeksen hvis de bare sparte lenge nok, men markedet er høyt nå, så det kan hende du må vente lengre enn 5 år for å få gevinst av det du invisterer i dag. Uansett, greit å komme så smått igang, så man lærer seg gode vaner.

Ja tanken er å prøve det ut og starte smått pensjonsparing for å lære meg hvordan det fungerer. Skal i banken imorgen å få det skikkelig forklart, men greit å bare sjekke mye selv letter å vite hva jeg skal spør om. 

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja tanken er å prøve det ut og starte smått pensjonsparing for å lære meg hvordan det fungerer. Skal i banken imorgen å få det skikkelig forklart, men greit å bare sjekke mye selv letter å vite hva jeg skal spør om. 

Ikke la banken lure deg til å invistere i noe ræl da, les litt selv så du ihvertfall vet om de lyver til deg, hvis du er redd for å gjøre dette på egenhånd. Det du vil invistere i heter indeksfond, alle andre fond (med unntak av noen fra KLP) har så høye kostnader du risikerer at banken stjeler halve gevinsten din. Tro ikke på at indeksfond har for høy risiko for deg, invister heller mindre enn du tenkte, og spar resten på den beste høyrentekontoen du finner for å senke risikoen inntil børsene synker.

Skrevet

Hvilken bank har du?

Anonymkode: f0483...563

Skrevet

invEstere.

Anonymkode: f0483...563

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Du går ikke i banken å spør, da vil de pakke på deg deres egne produkter, og du får partisk informasjon. De ligger all info du kan trenger pluss mer på nett. Google indeksfond, aksjefond, investeringsportefølje, diversifisering, les deg opp å lær!

Anonymkode: bc492...bf3

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis det er pensjonsparing du skal ha, så søker du på IPS, ny pensjonsparing vi fikk 1.11.2017, den mest gunstigste pensjonsparing du viil finne, du kan spare inntil 40 000 pr år, og får da innskuddet fradragsberettiget i skattemeldingen. Det vil si at skatten blir redusert (egentlig utsatt) med inntil 9.600 kroner pr år ved full sparing på 40 000.

https://www.smartepenger.no/rf/99-pensjon/504-ips-individuell-pensjonssparing

Anonymkode: bc492...bf3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...