AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #1 Skrevet 5. februar 2018 Jeg har mac og kjøpte den i 2014. Den funker helt fint, men er treeeig å starte opp. Må holde inne av/på-knappen og slå den av og på noen ganger hvis den har vært utlada. Vet ikke hvorfor den er sånn, men har hatt en del virus på den. Hadde samme problemet med forrige mac. Skulle kanskje hatt en ny, men det er jo så himla dyrt, så jeg prøver å ha de så lenge som mulig. Er ikke opptatt av å ha det nyeste hele tiden. Anonymkode: fc68a...694
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #2 Skrevet 5. februar 2018 Jeg har dem ca 5 til 7 år, jeg kjøper ikke mac da, de er for dyre.Er 6 år den jeg har nu, og ingen planer om å skifte den ut med det første, det er ingenting galt med den så Anonymkode: f10c5...189
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #3 Skrevet 5. februar 2018 Jeg har en mac jeg kjøpte i januar 2012 som fortsatt fungerer helt greit. Den er litt treig, men ikke noe veldig. Anonymkode: 815d7...cfb 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #4 Skrevet 5. februar 2018 Du kan prøve å reinstallere osx, men husk å ta backup av alt du ønsker å beholde av filer. Reinstallerer du så vil den bli som da den var ny. Anonymkode: 377aa...902 2
moroklompen Skrevet 5. februar 2018 #5 Skrevet 5. februar 2018 Jeg kjøpte en iMac i 2012 som fungerer helt fint enda og kjøpte meg nettopp en Macbook Pro da jeg trengte en bærbar i tillegg.
Sirah Skrevet 5. februar 2018 #6 Skrevet 5. februar 2018 Når jeg hadde PC kjøpte jeg ny ca en gang i året. Etter at jeg gikk over til mac har jeg byttet en gang. Den første varte i 5 år før den begynte å bli farlig treg når jeg kjørte store, tunge programmer. Den fungerer fremdeles fint til "vanlig bruk" og blir jevnlig brukt som reservelaptop. Den "nye" er nå på sitt tredje år og like god som ny. 3
Kragebein Skrevet 5. februar 2018 #7 Skrevet 5. februar 2018 Jeg har nylig kjøpt ny PC, min gamle var nesten 5 år gammel. Gikk fra laptop til stasjonær. Jeg ser for meg at jeg ikke kommer til å kjøpe helt ny PC på ganske lang tid, men at jeg heller kommer til å oppgradere enkeltdeler innen 3-5 år.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #8 Skrevet 5. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du kan prøve å reinstallere osx, men husk å ta backup av alt du ønsker å beholde av filer. Reinstallerer du så vil den bli som da den var ny. Anonymkode: 377aa...902 Takk for tipset! Problemet er bare at jeg er helt grønn på sånne ting, så jeg vet ikke hvordan man gjør det Anonymkode: fc68a...694
tdm900 Skrevet 5. februar 2018 #9 Skrevet 5. februar 2018 Har en Air jeg kjøpte høsten 2013, den er like rask enda som da den var helt ny. Har ikke hatt noen for for virus på den.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #10 Skrevet 5. februar 2018 Det har blitt mye mindre nødvendig å oppgradere jevnlig de siste 6-8 årene enn det var før. Prosessorene i datamaskiner blir nesten ikke raskere, og det er heller ikke nødvendig med så mye mer RAM. Kjøper du en middels rask datamaskin med 8 GB RAM eller mer kommer du til å kunne ha den i mange år. PC og Mac bruker de samme prosessorene, så det samme gjelder for begge. Anonymkode: ebd31...746
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #11 Skrevet 5. februar 2018 Har en Mac Pro fra 2013, fortsatt god som ny. Anonymkode: 1d266...94b
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #12 Skrevet 5. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Takk for tipset! Problemet er bare at jeg er helt grønn på sånne ting, så jeg vet ikke hvordan man gjør det Anonymkode: fc68a...694 Det er ikke så vanskelig egentlig, men det kan virke litt uoversiktig når man gjør det første gangen. Nå er det en stund siden jeg har gjort, men antar at metoden er noenlunde lik. Hvis du velger å gjøre det eller får hjelp husk for guds skyld å ta back up av bilder osv.. Det man i hovedtrekk gjør er å: 1. Laste ned installasjons dvd fra appstore som også kalles en .iso-fil fordi det ikke er en fysisk dvd, men et databilde av en dvdplate. 2. "Brenne" dvden(Iso-filen) på en usb-pinne. 3. Slå av macen og starte på nytt fra usb-pinnen. 4. Formatere harddisken og installere systemet på nytt. Det finnes flere guider på nett f.eks: eller Apple support https://support.apple.com/en-us/HT204904 Anonymkode: 377aa...902 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #13 Skrevet 5. februar 2018 Jeg pleier å bare slette harddisken og reinstallere med jevne mellomrom. Iallefall den jeg bruker til dagen. Har en stasjonær imac også, som mest brukes til oppbevaring. Den er ganske proppet med bilder osv (er fotograf), men den er ikke treg heldigvis. Kjøpt i 2014. Bærbar kjøpte jeg ny av i 2017 (den forrige var fra 2014) fordi jeg ikke hadde mulighet til å vente mens de reparerte. Syns også sjelden reparasjonene fungerer. Den jeg kjøpte i 2017 har akkurat vært på reparasjon - og jada, det ene problemet ordnet seg, men den kom hjem med et nytt.. Anonymkode: 34dac...926
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #14 Skrevet 5. februar 2018 I forrige måned ble jeg nødt til å bytte ut min trofaste hp som har fulgt meg i nesten 10 år. Bruker for det meste iPad, men er nødt til å ha PC pga jobben (sjefen synes det er for vanskelig å bruke et timeregistreringssystem som funker både på PC og Mac...). Anonymkode: 6d801...983
L'amie Skrevet 5. februar 2018 #15 Skrevet 5. februar 2018 Jeg har hatt min mac i 8,5 år. Etter fem år skiftet jeg ut minnet (RAM), og harddisken. Nå fungerer den bedre enn noen gang. Jeg vil anbefale deg å formatere maskinen først, og hvis den fortsatt er treig kan du bytte ut minnet. Det var latterlig enkelt, og gjorde min data mye raskere. Ikke kostet det noe særlig heller. 1
Gjest Peanut Skrevet 5. februar 2018 #16 Skrevet 5. februar 2018 Hadde en bærbar HP fra ‘09 som sa takk for seg høsten ‘16 og det var trist fordi den hadde stor skjerm (18’’) og var fin på mange måter Har en MacBook Pro fra ‘12 som fungerer slik den gjorde da jeg fikk den ^^, Generelt har pc’ene mine (4 stk tilsammen) vart i 4- 8 år før jeg har kjøpt ny. Ellers har det generelt vært mye problemer med pc’ene mine og ingenting med Mac’en.
Gjest N-Nøff Skrevet 5. februar 2018 #17 Skrevet 5. februar 2018 Jeg kjøper *aldri* ny teknologi. Foretrekker det gamle, helt klart. Er så mye rart med det nye. Som telefonen min, f.eks, hvis det regner kan jeg ikke bruke fingeravtrykkfunksjonen. Hva er det for noe tull? Hvilken tulling fant ut at det skulle være sånn, og at det er godt nok for forbrukerne? Prøvde en ny, gigantisk TV. Men ga den tilbake, min lille Samsung viser tv-bildet mer enn godt nok. Dessuten.. hvem søren vil ha en svær TV i stua? TV'er er stygge, jo mindre de er, jo mindre synes de og jo mindre stygg blir stua di.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #18 Skrevet 5. februar 2018 Tidligere har jeg endt opp med å kjøpe ny ca. hvert tredje år. Nå er jeg ferdig med å studere, og jobber fulltid. Ser ingen grunn til at jeg skal trenge en like lett laptop som tidligere, så når denne jeg har nå tar dagen kommer jeg kom til å kjøpe en laptop som er kjempebillig. Bruker den nå ikke til stort mer enn til YouTube, Netflix og nyheter... meeen fullt mulig det fortsatt kommer til å bli utbytte hvert tredje år. Alt avhenger av hvor lenge laptopen holder. Anonymkode: 4456f...8f1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #19 Skrevet 5. februar 2018 De færreste virus ødelegger PC-en din fysisk, så det er bare å formatere og installere på nytt for å bli kvitt det fullstendig. Anonymkode: 424ee...aa1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #20 Skrevet 5. februar 2018 Kjøpte Mac Air i desember 2013, fungerer fremdeles som om den ble kjøpt i går! Anonymkode: b0597...955
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå