Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å studere 100% til høsten 2018. For 1 år siden kjøpte jeg meg en tomannsbolig, som jeg er veldig fornøyd med. Om jeg skal klare studenttilværelsen så har jeg regnet over det og kommet frem til at jeg må leie ut leiligheten. Selge den er egentlig ikke et alternativ. Heeeeeeelt til jeg hørte fra noen at en kan miste stipendet fra Lånekassen om man leier ut boenheten sin samtidig som man er student.  Jeg vil ikke tjene noe på leiligheten, jeg kommer til å måtte betale rundt 1000 kr selv, ettersom jeg må skatte for det. 

Den dag i dag har jeg 14 000kr i faste utgifter. Om jeg blir student er vell fullt stipend på 8000kr. Jeg kommer til å pendle 3 timer hver dag, og jeg vet ikke hvor mye energi jeg har til overs til å ha ekstra jobb. Må nok jobbe, men det kan bli litt mye viss jeg må tjene inn 6000kr i mnd kun til å dekke faste utgifter. Bensin og mat kommer utenom, og jeg må nok regne ett 3-4000kr i bensin. 

Planen er å flytte inn til kjæresten min. Vi er ferske(ikke vært sammen over 1 år enda), dermed vil jeg helst ikke selge boligen min. Jeg tenker å leie den ut for 8500kr (det ligger det på her jeg bor). Det blir jo totalt 102 000kr i året. Vil det gå utover de pengene som jeg totalt har lov å tjene selv? Tror det ligger på rundt 170 000 i året.

Forhold til lånet mitt, vil jeg måtte betale 2380kr PR måned, for å dekke skatten som blir trukket. Husleien dekker akkurat avdrag og renter når jeg leier ut for 8500kr.

Er det noen her inne som studerer 100% samtidig som de leier ut leilighet/hus? Hadde satt stor pris på tilbakemeldinger fra folk som har erfaring eller vet noe om dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En kollega av meg gjør det, uten problemer. Så lenge du er forsiktig med at inntekten din totalt, minus stipend, ikke overstiger grensen (tror den ligger på typ 174k - Lånekassen har oversikt over det på sine nettsider). Samtidig kan ikke formuen din overstige et visst beløp heller; så det er også verdt å passe på.

Anonymkode: 3acd6...873

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...