AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #1 Skrevet 5. februar 2018 For litt over 1 år siden flyttet eksmannen (vi var gift) på hytta mi (mitt særeie) en periode før vi i august i fjor begge undertegnet separasjonspapirene. Vi har prøvd å beholde et visst "vennskap" siden skilsmissen ikke er dramatisk i så måte. Vi har ingen barn. Jeg har 2 dilemma: 1. Da vi undertegnet separasjonspapirene ble vi enige om at han skulle se seg om etter leilighet og flytte fra hytta. Han har nå et halvt år hverken fått seg leilighet eller meldt flytting! Jeg har sendt mail til Fylkesmannen ang. melding av adresseendring siden dette er en forutsetning for å få innvilget skilsmisse. Vi har ingen leiekontrakt på hytta siden det jo skulle være midlertidig og det uansett ikke er lov å ha fritidsbolig som permanent bolig. Hvordan i alle dager får jeg han ut derfra? 2. Han har en del eiendeler som han enda ikke har fått hentet fra her jeg har blitt boende (huset er også mitt - særeie). Det aller meste står lagret i et uthus så det går greit. Jeg har ikke noe store problemer med akkurat det enda. Problemet er heller et enormt kombiskap (kjøleskap og fryser) som opptar så stor plass i et rom og gjør at jeg ikke får satt inn garderobeskap og gjesteseng der inne. Jeg har gjentatte ganger siden i sommer bedt han hente det, men det har han ikke gjort. Nå begynner jeg å bli drittlei og ga han for 2 uker siden en frist. Hent det eller jeg setter det på verandaen. Det har ikke skjedd. Kan jeg bare sette det på verandaen og risikere at det blir ødelagt? (kanskje det ikke blir det... men jeg vil jo ikke ha det der i 1 år til heller da...). Har gitt han alternativet at jeg selger det til høystbydende mot henting og han får pengene. Men det vil han heller ikke. Gjør jeg noe ulovlig hvis jeg faktisk selger det? Noen som vet? Anonymkode: 8858c...422
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #2 Skrevet 5. februar 2018 Du har ikke lov å selge noe som tilhører han. Da kan du fort få erstatningskrav på nakken. Samme hvis du sørger for at det blir ødelagt. Du kan kaste han ut fra hytta. Å nekter han så setter du igang utkastelsesprosess. Da har han ikke noe annet valg enn å finne seg et sted å bo med mindre han vil bo på gata. Anonymkode: 22d59...957
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #3 Skrevet 5. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke lov å selge noe som tilhører han. Da kan du fort få erstatningskrav på nakken. Samme hvis du sørger for at det blir ødelagt. Du kan kaste han ut fra hytta. Å nekter han så setter du igang utkastelsesprosess. Da har han ikke noe annet valg enn å finne seg et sted å bo med mindre han vil bo på gata. Anonymkode: 22d59...957 Så det betyr i prinsippet at folk kan bare sette fra seg ting hos andre og vedkommende må leve med å ha de tingene på sin eiendom for alltid da? Anonymkode: 8858c...422
Fru Uperfekt Skrevet 5. februar 2018 #4 Skrevet 5. februar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: For litt over 1 år siden flyttet eksmannen (vi var gift) på hytta mi (mitt særeie) en periode før vi i august i fjor begge undertegnet separasjonspapirene. Vi har prøvd å beholde et visst "vennskap" siden skilsmissen ikke er dramatisk i så måte. Vi har ingen barn. Jeg har 2 dilemma: 1. Da vi undertegnet separasjonspapirene ble vi enige om at han skulle se seg om etter leilighet og flytte fra hytta. Han har nå et halvt år hverken fått seg leilighet eller meldt flytting! Jeg har sendt mail til Fylkesmannen ang. melding av adresseendring siden dette er en forutsetning for å få innvilget skilsmisse. Vi har ingen leiekontrakt på hytta siden det jo skulle være midlertidig og det uansett ikke er lov å ha fritidsbolig som permanent bolig. Hvordan i alle dager får jeg han ut derfra? 2. Han har en del eiendeler som han enda ikke har fått hentet fra her jeg har blitt boende (huset er også mitt - særeie). Det aller meste står lagret i et uthus så det går greit. Jeg har ikke noe store problemer med akkurat det enda. Problemet er heller et enormt kombiskap (kjøleskap og fryser) som opptar så stor plass i et rom og gjør at jeg ikke får satt inn garderobeskap og gjesteseng der inne. Jeg har gjentatte ganger siden i sommer bedt han hente det, men det har han ikke gjort. Nå begynner jeg å bli drittlei og ga han for 2 uker siden en frist. Hent det eller jeg setter det på verandaen. Det har ikke skjedd. Kan jeg bare sette det på verandaen og risikere at det blir ødelagt? (kanskje det ikke blir det... men jeg vil jo ikke ha det der i 1 år til heller da...). Har gitt han alternativet at jeg selger det til høystbydende mot henting og han får pengene. Men det vil han heller ikke. Gjør jeg noe ulovlig hvis jeg faktisk selger det? Noen som vet? Anonymkode: 8858c...422 1. Gå til namdsmannen For øvrig kjenner jeg flere som bor perma i en hytte 2. Sett ut skapet, ta bilde og send til ham. Så lenge det er tomme trusler kan han gi beng 1
Fru Uperfekt Skrevet 5. februar 2018 #5 Skrevet 5. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så det betyr i prinsippet at folk kan bare sette fra seg ting hos andre og vedkommende må leve med å ha de tingene på sin eiendom for alltid da? Anonymkode: 8858c...422 I prinsippet ja
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #6 Skrevet 5. februar 2018 Etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 (3) (e) kan man, hvis det er "åpenbart" at saksøkte ikke har rett til å besitte eiendommen, kreve at namsmyndighetene kaster vedkommendes ting. Sak for namsmyndighetene innledes ved at du skriver skriftlig varsel (på papir) som du sender han, jf. tvangsfullbyrdelsesloven § 4-18. "Jeg viser til pågående korrespondanse hvor jeg har krevd at du henter tingene dine som du urettmessig benytter min leilighet for å oppbevare. Dersom tingene ikke er hentet innen 14 dager fra dette brevets dato vil jeg be domstolene om å selge eller kaste tingene, jf. tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 (3) (e) jf. § 13-11." Dersom han ikke svarer på brevet kan du begjære namsmyndighetene om nettopp å selge eller kaste tingene. En slik begjæring koster ca. 2200 kr, og kan kreves dekket av eksen din når hun taper saken. Anonymkode: 22d59...957 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #7 Skrevet 5. februar 2018 Etter 3 mnd (eller noe sånn) er det vel juridisk dine eiendeler om det ikke blir hentet. Anonymkode: 07ce8...fc7
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #8 Skrevet 5. februar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 (3) (e) kan man, hvis det er "åpenbart" at saksøkte ikke har rett til å besitte eiendommen, kreve at namsmyndighetene kaster vedkommendes ting. Sak for namsmyndighetene innledes ved at du skriver skriftlig varsel (på papir) som du sender han, jf. tvangsfullbyrdelsesloven § 4-18. "Jeg viser til pågående korrespondanse hvor jeg har krevd at du henter tingene dine som du urettmessig benytter min leilighet for å oppbevare. Dersom tingene ikke er hentet innen 14 dager fra dette brevets dato vil jeg be domstolene om å selge eller kaste tingene, jf. tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 (3) (e) jf. § 13-11." Dersom han ikke svarer på brevet kan du begjære namsmyndighetene om nettopp å selge eller kaste tingene. En slik begjæring koster ca. 2200 kr, og kan kreves dekket av eksen din når hun taper saken. Anonymkode: 22d59...957 Tusen takk for utfyllende og informativt svar. Må vel levere brevet på jobben hans da... siden han ikke har endret adresse og posten uansett kommer hit til meg. Anonymkode: 8858c...422
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #9 Skrevet 5. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for utfyllende og informativt svar. Må vel levere brevet på jobben hans da... siden han ikke har endret adresse og posten uansett kommer hit til meg. Anonymkode: 8858c...422 Evt sende det rekommandert og gi han hentemeldingen, da har du evt bevis på at han har fått brevet. Han det koster litt, men bedre å ha bevis på det enn at han skal kunne komme å si «jeg har ikke fått noe brev» Anonymkode: 22d59...957 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå