Gå til innhold

Uforutsette regninger...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser ofte her inne at folk er blakke pga uforutsette regninger, og lurer da på hvordan dette er mulig?

Uforutsette utgifter er jo greit nok at kan oppstå en sjelden gang, selv om mye her også er ting man vet kommer til å skje en gang og dermed ikke er uforutsett og man bør ha buffer for det.

Men en regning forutsetter jo at du allerede har mottatt en vare eller tjeneste av et eller annet slag eller at du har bestilt et abonnement f.eks. I hvert fall kan ikke en regning plutselig dukke opp fra intet helt uten videre.

Så kan noen gi meg et eksempel på en uforutsett regning?

Anonymkode: 92158...3c9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg er uforutsette regninger som om hvitevarer ryker, uplanlagt tannlegebehov, om en av kattene plutselig må til veterinæren eller lignende. Det vil si, dem er uforutsett. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, _popcorn_ skrev:

For meg er uforutsette regninger som om hvitevarer ryker, uplanlagt tannlegebehov, om en av kattene plutselig må til veterinæren eller lignende. Det vil si, dem er uforutsett. 

Det du skriver om, er ikke uforutsette regninger. Det er uforutsette utgifter. En regning er krav om betaling for noe du har mottatt, en vare, en tjeneste etc.

• Liker 2
Skrevet

Plutselig ekstrem tannverk...det er ikke en utgift som kan utsettes. Fryser, kjøleskap, vaskemaskin osv som plutselig ryker. Man får et sykt dyr og må ut med egenandelen selv om man har forsikring. 

Alt dette er vel ting som mange har en buffer til, men om man allerede har dårlig råd så er det vanskelig å ha penger stående til slikt. Da satser man på at det holder en stund til så man kan prioritere strøm, mat, husleie osv

Anonymkode: 1c5ce...c70

Skrevet

Har du en buffer som dekker absolutt alle situasjoner som kan dukke opp? Mange har buffer, men hvis mange uforutsette ting skjer på én gang hjelper det lite. Jeg syns popcorn listet opp mange bra. Ellers kan det være at bilen må på verksted. Tenk deg at registerreima ryker. Det er ikke akkurat billig. 

Anonymkode: ea3bf...d48

Skrevet
1 minutt siden, Arabella skrev:

Det du skriver om, er ikke uforutsette regninger. Det er uforutsette utgifter. En regning er krav om betaling for noe du har mottatt, en vare, en tjeneste etc.

Ja, men siden ikke alle er like pedantiske, omtaler de gjerne selve regningen som uforutsett, selv om det rent formellt korrekt sett er utgiften som er uventet, ikke at man får regning. 

Så er det gjerne en del som blir overrasket over regninger også. Vi får plutselig regninger fra veilaget, og det er helt umulig å forutsi når kommer. Så de kommer sånn sett overraskende på. Det kan gå 2-3 år uten at vi betaler noe, og så plutselig kommer det dumpende en regning på 2-3 000 kr litt ut av det blå. 

Anonymkode: 9898b...455

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Arabella skrev:

Jeg tenker de fleste som skriver "uforutsett regning" mener en "uforutsett utgift". Enig i at en regning strengt tatt ikke kan være uforutsett siden du allerede har fått tjenesten. Men som sagt er det nok bare folk som mikser begrepene

Anonymkode: ea3bf...d48

• Liker 3
Skrevet

Vi har hatt flere uforusette utgifter allerede i år. Et tre som blåste overende på tomten vår, og veltet utover så bilveien ble sperret -> vi måtte punge ut for fjerning av treet. Plutselig lekkasje på taket som måtte fikses ganske så umiddelbart. En radiator som plutselig lakk noe voldsomt, og som måtte fikses. 

Anonymkode: 9898b...455

Skrevet

Ser det diskuteres hva som er "uforutsette regninger". Kan gi et par eksempler på det fra min egen hverdag.

Hvis bikkja mi blir påkjørt utenfor i ettermiddag og brekker et bein så hun må til veterinær, er det noe jeg vil kalle en uforutsett regning. Jeg må betale en egenandel (ganske klekkelig også) på forsikringen. Dette er jo noe jeg ikke hadde forutsett skulle skje og at jeg måtte betale for i februar, så da var det uforutsett regning.

I 2016 begynte sønnen min på videregående skole. Der fikk de utdelt en låne-pc, og jeg var ikke forberedt på dette var noe de måtte betale "leie" for. Det ble 1000,- kr å betale den høsten. Det var litt uforutsett. Jeg hadde ikke tenkt på at de måtte ha pc på den linjen han går på, men det måtte de altså, så da var det værsågod å betale 1000 spenn. Det gikk greit, det, men det var altså en uforutsett regning.

Ellers får jeg lite uforutsette regninger. Det er noen jeg har glemt skal komme riktignok, men de er ikke uforutsette, de er bare glemt. Som regning for bruken av vaskekjelleren for eksempel. Den kommer bare en gang i året, er derfor lett å glemme. Men den er ikke uforutsett av den grunn.

Jeg har en god bufferkonto og en regningskonto.

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt.
/lillesky (mod)

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes vi skal huske at ikke alle har like god råd og at veien fra god råd til krisebudsjett ofte ikke er lenger unna enn for eksempel en stor uventet utgift eller at bedriften omorganiserer og du blir arbeidsledig og må tære på bufferen din.

I den normale hverdagen der man kan planlegge, og der man har nok til at det går rundt bør ikke NRK-lisens, veiavgift, forsikring og andre årlige kostnader komme som en bombe, men problemet er nok at noen mangler økonomisk innsikt eller evne og derfor heller shopper enn å planlegge at det er penger på konto til de store årlige kostnadene.

Skrevet

Forenklede forelegg er vel de eneste regningene som er virkelig uforutsigbare.

Anonymkode: 6446f...09e

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Om man ikke klarer oppføre seg, så bør det ikke komme som en overraskelse at man må betale... 
Tar du sjansen på å gjøre noe ulovlig, så må du også ta med konsekvensene med i beregningen. 
Kjører du for fort, bør det ikke komme som en overraskelse om man får bot... 
Vil ikke si det er det forenklede forelegget som er uforutsigbart, det er vel heller person/oppførsel. 

Anonymkode: 188c3...00b

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om man ikke klarer oppføre seg, så bør det ikke komme som en overraskelse at man må betale... 
Tar du sjansen på å gjøre noe ulovlig, så må du også ta med konsekvensene med i beregningen. 
Vil ikke si det er det forenklede forelegget som er uforutsigbart, det er vel heller person/oppførsel. 

Jeg har alltid kjørt pent og pyntelig. Men en kveld satte jeg meg i bilen med en overtrøtt unge. En 70 sone gikk over i et rettstrekk, ungen hylte og jeg jobba hardt med andre vers av nattasangen, oppdager i enden av rettstrekket at jeg var i en 60 sone og bremset ned til riktig fart. Trodde selv jeg hadde vært i en 80 sone, og ja dette var en vei jeg kjørte sjelden på. 6500 kr i bot svei godt på studentlommeboka, og vil absolutt kalle det en uforutsett utgift! Ja, selvsagt var det min egen feil, men vi er bare mennesker...

Anonymkode: 03023...991

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det bør statistisk sett komme som en mye større overraskelse enn at hunder blir syke, biler streiker eller at rør begynner å lekke.

Skrevet
6 hours ago, Arabella said:

Det ene har lett for å føre til det andre, om man ikke betaler kontant eller på kreditt. Det er i alle fall min erfaring.

Jeg har faktisk opplevd at en utgift ikke har ført til en regning, men det forekommer særdeles sjelden.

Skrevet (endret)
35 minutter siden, AnonymBruker said:

De kan være uforutsigbare, men de er stort sett svært unngåelige.

Endret av T-Rex

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...