Gå til innhold

Ta ned taklampe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal flytte, og vil gjerne ha med taklampen min. Vi monterte den opp da vi flyttet inn her, men det var ikke jeg som gjorde det så vet ikke hvordan dette foregikk. 

Noen som vet hvordan jeg får den ned? Er dette noe jeg kan klare selv? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det lampe som henger ned eller plafond? Lamper som henger er lette å ta ned, det er bare å løse ledningene fra sukkerbiten og hekte lampen av kroken (husk å stenge av strømmen først!). 

Skrevet

Det er kjempelett å gjøre selv. Slå av sikringen først og så studerer du bare lampen og finner ut hvordan den er festet og så skrur du den bare ned. Husk å la sukkerbiten sitte på den ledningen som henger igjen i taket for å unngå kortslutning eller at noen får støt.

Skrevet

Til sukkerbitskruene trenger du en flatbladet skrutrekker som er veldig liten - bladet må ikke være mer enn 2-3 mm bredt. Kjøp eller lån en sånn, før du setter i gang. Det er ikke sikkert du har det i verktøykassa di.

Anonymkode: 7b274...4d3

Skrevet
1 time siden, cleangal skrev:

Er det lampe som henger ned eller plafond? Lamper som henger er lette å ta ned, det er bare å løse ledningene fra sukkerbiten og hekte lampen av kroken (husk å stenge av strømmen først!). 

Det er en lampe som henger ned. En type lysekrone, en billig versjon ;) det høres ganske greit ut. 

Skrevet

Ta ut sikringen først... sånn for sikkerhets skyld. 

Anonymkode: df938...a90

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvis du legger ved et par bilder er det veldig mye lettere å hjelpe deg...

Og som andre sier.... ta sikringen(e) først! Det er viktig å kutte begge fasene, skrur du av lysbryteren bare så er det fortsatt strøm på den blå lederen inn i lampa.

Endret av TMB
Skrevet (endret)

Ts her :)

Her er et bilde av lampen :)

1517920304119284781063.jpg

Endret av Anonym-bruker
Skrevet

Det ser ut som om det er lampettledning stiftet fast i taket. I så fall skal du se hva som finnes i den andre enden av den ledningen.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ser ut som om det er lampettledning stiftet fast i taket. I så fall skal du se hva som finnes i den andre enden av den ledningen.

Er det bare å løsne den store hvite greien som sitter mot taket? 

Jeg er ikke så god på dette ;)

Skrevet
Akkurat nå, Anonym-bruker skrev:

Er det bare å løsne den store hvite greien som sitter mot taket? 

Jeg er ikke så god på dette ;)

Ledningen som sitteri taket går til lys bryteren. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym-bruker said:

Ledningen som sitteri taket går til lys bryteren. 

Kan du ta et bilde av lysbryteren og poste?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...