AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #1 Skrevet 5. februar 2018 Jeg og barnefar har konfirmant i år. Vi er begge etablert på nytt for mange år siden. I fjor på denne tiden la jeg fram ca budsjett for far. Dette var han enig i. Han kom også med en liste med navn fra sin og hans kones del av familien. Det blir ca like mange inviterte fra min og hans sider. Har allerede kjøpt inn en del og innhentet priser på det meste. Far vet ca kostnaden. Dette var han enig i. Hver gang jeg har kjøpt noe har jeg sendt melding ala "nå har jeg kjøpt x og Y, det kostet kr 1234". Får ok til svar. Ikke en lyd om når han skal betale. Etter 13 år vet jeg jo at han er ingen god betaler. Eller det visste jeg også de 3 årene vi var samnen. Han betaler ikke bidrag frivillig, det blir trukket av nav ved tvang. I tillegg har han en god del inkasso-saker fra mange år tilbake. Det samme har hans samboer. Ikke spør hvordan jeg vet, jeg vet det. Så spørsmålet er om noen har tips til hvordan jeg skal kreve dette inn av han? Jeg (og manen min, iom at vi er gift og har felles økonomi) har satt av det som trengs, med god margin. I tillegg har jeg en sparekonto og en bufferkonto. Så det er ingen problem å betale konfirmasjonen. Men jeg vil at far skal betale sin del. Han har kommet med ideer og forslag som jeg har lagt til grunn. I tillegg har han som sagt kommet med en gjesteliste. Kan jeg skrive noe ala : Hei, nå har jeg lagt ut for det og det og det. Til sammen blir det 1234kr. I tillegg kommer det andre som ennå ikke kan betales/bestilles, men regner med det avtalte budsjettet på X kr skal holde. Vil du begynne å betale din halvpart nå, eller vil du vente til alt er betalt og deretter dele det på 2? Mitt kontonr er 12345678910." Vi er ikke verdens beste venner, mye pga hans samboer som desverre ikke er så snill mot meg og min familie. Så jeg vet at selv om han er/var så enig i alt så vil det bli sure miner når han ser at alt faktisk skal betales. Hva ville dere gjort? Krevd inn nå eler ventet til etter konfirmasjonen? Hvordan kreve det inn? Å la han kjøpe inn noe er uaktuelt. Med hans betalingsvilje ser jeg for meg at mat og blomster blir bestilt men aldri betalt når regninga kommer i posten.så det er uaktuelt. Det er forøvrig ikke en konfirmasjon i 50.000 kronersklassen om noen skulle lure. Det er et minnelig budsjett her. Antrekk til konfirmanten er gave fra meg og min mann, så far har ingen utgifter der. Tips? Anonymkode: 2223a...cba
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #2 Skrevet 5. februar 2018 Edit: fars samboer, ikke fars kone. Ts Anonymkode: 2223a...cba
Nuwanda2 Skrevet 5. februar 2018 #3 Skrevet 5. februar 2018 Sende en slik tekstmelding. La det for alt i verden ikke vente til etter konfirmajsonen, da risikierer du at du betaler for "hans" slekt. be om å få penger til mat etc på forhånd og får du ikke det så får du spørre hvilken gjester fra hans side som ikke skal komme... 10
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #4 Skrevet 5. februar 2018 Send han først en melding med hva hans andel er, og gi han to-tre uker på å betale. Dersom ikke det skjer, så kan du da det via nav. Anonymkode: 4a31b...894 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #5 Skrevet 5. februar 2018 Akkurat nå, Nuwanda2 skrev: Sende en slik tekstmelding. La det for alt i verden ikke vente til etter konfirmajsonen, da risikierer du at du betaler for "hans" slekt. be om å få penger til mat etc på forhånd og får du ikke det så får du spørre hvilken gjester fra hans side som ikke skal komme... Konfirmanten har sett gjestelisten, og jeg vil nødig trekke h*n inn i fars dårlige betalingsvilje. Hvorfor kommer ikke tante Kari, hun har sagt siden jeg var liten at hun gleder seg til å komme? Nei beklager, faren din har ikke betalt så kun bestemor og bestefar får komme... Blir så domt det også.det går direkte ut over barnet mitt. Anonymkode: 2223a...cba 3
Nuwanda2 Skrevet 5. februar 2018 #6 Skrevet 5. februar 2018 Just now, AnonymBruker said: Konfirmanten har sett gjestelisten, og jeg vil nødig trekke h*n inn i fars dårlige betalingsvilje. Hvorfor kommer ikke tante Kari, hun har sagt siden jeg var liten at hun gleder seg til å komme? Nei beklager, faren din har ikke betalt så kun bestemor og bestefar får komme... Blir så domt det også.det går direkte ut over barnet mitt. Anonymkode: 2223a...cba det er jeg helt enig med deg. Jeg leste innlegget ditt som om faren hadde kommet med gjestelisten.. Uansett - du vet han er en dårlig betaler, så du må på en eller annen måte sikre deg . Hva sa han da han fikk se budsjette? Sa han seg enig, eller var det bare en orietnering til han? og deler dere ellers kostnader likt?
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #7 Skrevet 5. februar 2018 Send han en melding og krev at han betaler på forhånd. Betaler han ikke sender du en ny melding om at dersom pengene ikke er på din konto innen 2 dager regner du med at han arrangerer egen konfirmasjonsfeiring for sin del av familien, da du ikke kan betale for bevertning av begge familiene alene. Legg til et spørsmål om du skal informere familien hans om at de ikke lenger er invitert og at de må høre med far ang. dato for feiring med hans side av familien, eller om han gjør det selv. Anonymkode: 1f293...41e 9
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #8 Skrevet 5. februar 2018 Akkurat nå, Nuwanda2 skrev: det er jeg helt enig med deg. Jeg leste innlegget ditt som om faren hadde kommet med gjestelisten.. Uansett - du vet han er en dårlig betaler, så du må på en eller annen måte sikre deg . Hva sa han da han fikk se budsjette? Sa han seg enig, eller var det bare en orietnering til han? og deler dere ellers kostnader likt? Faren har kommet med en liste med gjester fra sin side. Denne har konfirmanten fått se, i tillegg til lista fra min side. Jeg informerte om hva budsjettet ca ville bli på, og det sa han at han var enig i. Jeg oppga pris på mat, og dette var han også enig i. Han kom også med forslag til mat/kaker etc som jeg la til grunn for budsjettet. Han skrev på sms at konfirmasjonen var en xtrautgift som vi skulle spleise på. Han har en gjest mer enn min side så det naturlige er å dele det på to. Anonymkode: 2223a...cba 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #9 Skrevet 5. februar 2018 Men når du har alt skriftlig mellom dere, så skulle man tro at du kan sende han betalings oppkrav om han ikke bidrar med sin del? Anonymkode: 62b93...c17 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #10 Skrevet 5. februar 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg og barnefar har konfirmant i år. Vi er begge etablert på nytt for mange år siden. I fjor på denne tiden la jeg fram ca budsjett for far. Dette var han enig i. Han kom også med en liste med navn fra sin og hans kones del av familien. Det blir ca like mange inviterte fra min og hans sider. Har allerede kjøpt inn en del og innhentet priser på det meste. Far vet ca kostnaden. Dette var han enig i. Hver gang jeg har kjøpt noe har jeg sendt melding ala "nå har jeg kjøpt x og Y, det kostet kr 1234". Får ok til svar. Ikke en lyd om når han skal betale. Etter 13 år vet jeg jo at han er ingen god betaler. Eller det visste jeg også de 3 årene vi var samnen. Han betaler ikke bidrag frivillig, det blir trukket av nav ved tvang. I tillegg har han en god del inkasso-saker fra mange år tilbake. Det samme har hans samboer. Ikke spør hvordan jeg vet, jeg vet det. Så spørsmålet er om noen har tips til hvordan jeg skal kreve dette inn av han? Jeg (og manen min, iom at vi er gift og har felles økonomi) har satt av det som trengs, med god margin. I tillegg har jeg en sparekonto og en bufferkonto. Så det er ingen problem å betale konfirmasjonen. Men jeg vil at far skal betale sin del. Han har kommet med ideer og forslag som jeg har lagt til grunn. I tillegg har han som sagt kommet med en gjesteliste. Kan jeg skrive noe ala : Hei, nå har jeg lagt ut for det og det og det. Til sammen blir det 1234kr. I tillegg kommer det andre som ennå ikke kan betales/bestilles, men regner med det avtalte budsjettet på X kr skal holde. Vil du begynne å betale din halvpart nå, eller vil du vente til alt er betalt og deretter dele det på 2? Mitt kontonr er 12345678910." Vi er ikke verdens beste venner, mye pga hans samboer som desverre ikke er så snill mot meg og min familie. Så jeg vet at selv om han er/var så enig i alt så vil det bli sure miner når han ser at alt faktisk skal betales. Hva ville dere gjort? Krevd inn nå eler ventet til etter konfirmasjonen? Hvordan kreve det inn? Å la han kjøpe inn noe er uaktuelt. Med hans betalingsvilje ser jeg for meg at mat og blomster blir bestilt men aldri betalt når regninga kommer i posten.så det er uaktuelt. Det er forøvrig ikke en konfirmasjon i 50.000 kronersklassen om noen skulle lure. Det er et minnelig budsjett her. Antrekk til konfirmanten er gave fra meg og min mann, så far har ingen utgifter der. Tips? Anonymkode: 2223a...cba For å si det enkelt, du er ikke riktig klok! Vil du ha mannen til å gå i vranglås så har du virkelig funnet fremgangsmåten. Du kjøper, han betaler? Uten at han får være med å bestemme så mye som en knappenål? Hvor er komfirmanten oppi dette? Her må du legge om taktikken om du vil senke konfliktnivået og få til en frivillig løsning. En komfirmasjon kan du ikke kreve penger til ei heller andre ting kan du stille krav om når det er barnefar det er snakk om. Den som kan kreve ved tvangstrekk er blant annet nav, men ikke til en komfirmasjon. Anonymkode: 373dd...a36
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #11 Skrevet 5. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å si det enkelt, du er ikke riktig klok! Vil du ha mannen til å gå i vranglås så har du virkelig funnet fremgangsmåten. Du kjøper, han betaler? Uten at han får være med å bestemme så mye som en knappenål? Hvor er komfirmanten oppi dette? Her må du legge om taktikken om du vil senke konfliktnivået og få til en frivillig løsning. En komfirmasjon kan du ikke kreve penger til ei heller andre ting kan du stille krav om når det er barnefar det er snakk om. Den som kan kreve ved tvangstrekk er blant annet nav, men ikke til en komfirmasjon. Anonymkode: 373dd...a36 Eeh, ja, jeg kjøper, vi deler på utgiftene? Han har sagt seg enig i hva vi skal bruke på konfirmasjonen. Konfirmanten bor hos meg, og far bor 3 timer unna, så det naturlige er vel at jeg ordner det praktiske? Hvis du hadde lest hva jeg skriver så ville du også sett at far har hatt like stor medbestemmelse som meg, i samråd med konfirmanten? Eller vil du definere matønsker, kakeønsker, gjesteliste, type duker og servietter som "ikke mer enn en knappenål"? Jeez for et surt oppgulp! Som forventet av KG... Anonymkode: 2223a...cba 14
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #12 Skrevet 5. februar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å si det enkelt, du er ikke riktig klok! Vil du ha mannen til å gå i vranglås så har du virkelig funnet fremgangsmåten. Du kjøper, han betaler? Uten at han får være med å bestemme så mye som en knappenål? Hvor er komfirmanten oppi dette? Her må du legge om taktikken om du vil senke konfliktnivået og få til en frivillig løsning. En komfirmasjon kan du ikke kreve penger til ei heller andre ting kan du stille krav om når det er barnefar det er snakk om. Den som kan kreve ved tvangstrekk er blant annet nav, men ikke til en komfirmasjon. Anonymkode: 373dd...a36 Og hvis du hadde lest litt bedre så hadde du fått med deg at det er ikke snakk om tvangstrekk her. Det er snakk om hvordan jeg kan "kreve" inn beløpet fra far på en minnelig måte. Anonymkode: 2223a...cba 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #13 Skrevet 5. februar 2018 Hadde sendt SMS der du skriver hvor mye han skal overføre. Husk å ta vare på alt av kvitteringer, slik at du kan ta det via nav om du ikke får noe av han. Anonymkode: ef281...376
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #14 Skrevet 5. februar 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å si det enkelt, du er ikke riktig klok! Vil du ha mannen til å gå i vranglås så har du virkelig funnet fremgangsmåten. Du kjøper, han betaler? Uten at han får være med å bestemme så mye som en knappenål? Hvor er komfirmanten oppi dette? Her må du legge om taktikken om du vil senke konfliktnivået og få til en frivillig løsning. En komfirmasjon kan du ikke kreve penger til ei heller andre ting kan du stille krav om når det er barnefar det er snakk om. Den som kan kreve ved tvangstrekk er blant annet nav, men ikke til en komfirmasjon. Anonymkode: 373dd...a36 Nav kan trekke penger for konfirmasjon. Konfirmasjon, regulering osv er man pliktig til å dele på. Anonymkode: ef281...376 1
Minlillesky Skrevet 5. februar 2018 #15 Skrevet 5. februar 2018 Si det som det er? Send en mld og minn han på avtalen deres ang utgifter til konfirmasjonen. Send med kontonr og beløp..
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #16 Skrevet 5. februar 2018 Jeg tror jeg hadde sendt forslag til budsjett, det han sa seg enig i, og sendt kopi av det du allerede har handlet inn. Om budsjettet er på feks totalt kr 20 000;- spør du ganske enkelt om forslag til deling av utgifter SÅ langt. Det er tungvint å dele to på hver kvittering, og spør om han vil betale noe nå, og ev en rund sum. Anonymkode: b18c9...965
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #17 Skrevet 5. februar 2018 Spar iallefall på alle kvitteringer i tilfelle du må ta det via nav. Obs, hvis han har nedsatt bidragsevne tar ikke nav saken og du er avhengig av at han betaler selv frivillig. Hvis dere er enige om ett budsjett så synes jeg det er ok å be han sette inn hans del på en konto eller dere kan fordele ca hvem som skal betale hva og se til at eks cateringen sender regningen dit. Anonymkode: 4165c...7d7
Emmelise Skrevet 5. februar 2018 #18 Skrevet 5. februar 2018 Jeg syntes alltid det er utrolig kleint å fremlegge "krav" selv om man har blitt enige om at man deler utgiftene 50/50, uavhengig av hvem det er jeg skal si ifra til. Jeg pleier f. eks. å booke hus i DK hver november som min familie og min brors familie deler på. Så en ting jeg har begynt å gjøre er å skrive "Da er X bestilt og betalt. Totalt ble det X, så overfør X beløp til X konto så jeg får ordnet siste rest." Rett og slett gi et lite inntrykk av at om penger ikke overføres så skjer ikke alt det man har blitt enig om. Hvorvidt det er en god metode eller ikke aner jeg ikke, men det fungerer for meg. Eller så har jeg bare en veldig medgjørlig bror
GauteS Skrevet 5. februar 2018 #19 Skrevet 5. februar 2018 48 minutter siden, AnonymBruker said: Send han først en melding med hva hans andel er, og gi han to-tre uker på å betale. Dersom ikke det skjer, så kan du da det via nav. NAV har ingenting med dette å gjøre, det er en privat avtale. (Om den kan bevises, da)
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #20 Skrevet 5. februar 2018 Ååååh - kjenner jeg gruer meg til det er min tur med dette.... Går det ann å bestille noe av det I mannens navn og så fører du over penger på halvparten av det du skal dekke? Eventuelt trekker fra det han skylder deg før du overfører? Anonymkode: 888de...445
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå