Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere? Er dette typisk norsk? Å få andre til å føle seg dårlig, tråkke på, nedvurdere, fortelle at andre er søppel og aldri kommer til å oppnå noe? Er det dette som er janteloven i praksis? 

Anonymkode: f4757...c80

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er vanlig mange steder i verden. Jeg synes vi er ganske snille mot hverandre sammenlignet med andre.

Anonymkode: 08cf9...2d6

• Liker 6
Skrevet

Det er bare å ta en titt på div kommentarfelt og ymse tråder her inne det så ser man fort det. Nordmenn er fryktelig tøffe bak tastaturet. 

Anonymkode: 81587...b84

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, det er vanlig mange steder i verden. Jeg synes vi er ganske snille mot hverandre sammenlignet med andre.

Jeg er faktisk veldig uenig i dette. 

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Nei, det gjelder overalt, ikke bare nordmenn.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem sammenligner du med? 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvem sammenligner du med? 

Jeg har bodd i USA og Italia og det var mye verre der. Der legger de ingenting imelllom.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd i USA og Italia og det var mye verre der. Der legger de ingenting imelllom.

I USA sier du? Så rart. Der er de vel kjent for å være falske og "twofaced"?

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

I USA sier du? Så rart. Der er de vel kjent for å være falske og "twofaced"?

Det er ikke mitt inntrykk. Det er mye klar tale, mye bitching og mange spisse albuer.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke mitt inntrykk. Det er mye klar tale, mye bitching og mange spisse albuer.

Det har jeg aldri opplevd og det er heller ikke inntrykket jeg har av dem. Det må være i et meget spesielt miljø du har oppholdt deg ?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller kanskje du ikke var høflig nok på deres språk? Vi nordmenn kan bli oppfattet som litt frekke og arrogante i utlandet.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har jeg aldri opplevd og det er heller ikke inntrykket jeg har av dem. Det må være i et meget spesielt miljø du har oppholdt deg ?

Ikke egentlig. Produktdesignere og jurister stort sett.

Gjest Frankenstein1
Skrevet

Det er typisk menneske. Mennesker med underutviklet selvinnsikt eller empati.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Eller kanskje du ikke var høflig nok på deres språk? Vi nordmenn kan bli oppfattet som litt frekke og arrogante i utlandet.

Det er ingen som har rakket ned på meg, men jeg får jo med meg hva som skjer rundt meg.

• Liker 1
Skrevet

Å være kritisk henger gjerne sammen med å være skeptisk og vurderende, noe som kan bskytte mot svindel og ellers la seg lure. Men man kan veldig raskt utvikle en overkritisk holdning som finner feil i alt

Anonymkode: 74d96...acf

• Liker 3
Gjest GiftMann38
Skrevet

Har jobbet i både England og Nederland; nordmenn er hverken verre eller bedre enn andre.

Skrevet

Typisk norsk eller ikke; mitt inntrykk er iallefall at nordmenn er flinke til å lete etter feil hos andre og rakke ned på andre - gjerne både høyt og tydelig.. Janteloven virker å stå sterkt her til lands ennå - dessverre..

Anonymkode: bc38d...7b4

• Liker 2
Skrevet

Slik er vi mennesker laget dessverre, men heldigvis er ikke alle slik :) Tipset er å unngå negative og nedbrytende mennesker, fjern alle relasjoner som er slik. 

Har du en negativ relasjon som alltid klager på ting, så svar heller positivt tilbake for å se hvordan personen reagerer. Noen klager uansett på alt, nyheter, været, dagligdagse ting++

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener dere? Er dette typisk norsk? Å få andre til å føle seg dårlig, tråkke på, nedvurdere, fortelle at andre er søppel og aldri kommer til å oppnå noe? Er det dette som er janteloven i praksis? 

Ja.  Det er for eksempel typisk norsk å se en negativ egenskap, og knytte dette negativite til  nordmenn. (Slik du gjør i ditt innlegg)

Eller?

Jeg er lei av å høre at nordmenn er slik og sånn, og alltid negativt.  Nordmenn er ikke så unike som mange liker å tro.

Anonymkode: 4460f...9e2

• Liker 4
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja.  Det er for eksempel typisk norsk å se en negativ egenskap, og knytte dette negativite til  nordmenn. (Slik du gjør i ditt innlegg)

Eller?

Jeg er lei av å høre at nordmenn er slik og sånn, og alltid negativt.  Nordmenn er ikke så unike som mange liker å tro.

Anonymkode: 4460f...9e2

Men hvorfor er da janteloven et uttrykk her i Norden? Som mange kan kjenne igjen? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...