Gå til innhold

Sukkerstopp, men går ikke ned i vekt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Onsdag forrige uke startet jeg med å kutte ut sukker i form av godteri og snop. Jeg kunne fort spise 200 gran sjokolade HVER dag, i tilegg til potetgull og kjeks å ja hudene vet hva.. Jeg er noe overvektig (72 kg, 164 høy) men ikke spesielt mye i forhold til min høyde, jeg ønsker likevel å gå ned til der jeg en gang var som er rundt 65 kg.

Siden onsdag har jeg ikke spist noe form for godteri, å jeg har spist nøyaktig det samme hver dag: 

Frokost: 2 knekkebrød og eggerøre(med 3 egg), crispsalat

lunsj: 2 knekkebrød med urte kremost( noen dager har jeg hoppet over dette også)

middag: kylling salat med fullkornspasta og rødløk

nå i helgen har jeg i tillegg til dette spist en bolle med mager kesam og bær. 

Drikker også så mye Pepsi Max jeg vil

jeg har i tillegg til dette gått rundt 1 mil totalt samt at jeg har sykla 6 km. Er ikke jeg i veldig kaloriunderskudd, å burde gå ned deretter? Eller er dette noe som vil ta tid å plutselig raser vekta?

Anonymkode: 94713...5bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du spiser ALT for lite, kroppen går I sparemodus :) Og så må du gi kroppen tid til å omstille seg, og muligens også være mer fysisk aktiv.

• Liker 4
Gjest HanenIFlokken
Skrevet (endret)

Ting skjer gjerne ikke så fort :)

Til info så vil du over tid gå ned 1 kg per 7000 kcal du er i kaloriunderskudd :) (en pekepinn, ikke en fasit) 

Endret av HanenIFlokken
Skrevet

Hvor mye man veier vil avhenge når på dagen man veier seg, hvor lenge det er siden man har spist, hvor mye vann man bærer i kroppen, mensen, osv

Da er det ikke sikkert man merker vektnedgangen man har hatt på under en uke. Gi det tid og fortsett på samme sporet så kommer resultatene. :)

Bra jobba som har klart å kutte ut sukkeret. :)

Anonymkode: a36d0...99f

Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Onsdag forrige uke startet jeg med å kutte ut sukker i form av godteri og snop. Jeg kunne fort spise 200 gran sjokolade HVER dag, i tilegg til potetgull og kjeks å ja hudene vet hva.. Jeg er noe overvektig (72 kg, 164 høy) men ikke spesielt mye i forhold til min høyde, jeg ønsker likevel å gå ned til der jeg en gang var som er rundt 65 kg.

Siden onsdag har jeg ikke spist noe form for godteri, å jeg har spist nøyaktig det samme hver dag: 

Frokost: 2 knekkebrød og eggerøre(med 3 egg), crispsalat

lunsj: 2 knekkebrød med urte kremost( noen dager har jeg hoppet over dette også)

middag: kylling salat med fullkornspasta og rødløk

nå i helgen har jeg i tillegg til dette spist en bolle med mager kesam og bær. 

Drikker også så mye Pepsi Max jeg vil

jeg har i tillegg til dette gått rundt 1 mil totalt samt at jeg har sykla 6 km. Er ikke jeg i veldig kaloriunderskudd, å burde gå ned deretter? Eller er dette noe som vil ta tid å plutselig raser vekta?

Du har holdt på mindre enn èn uke, så det er alt for tidlig å merke resultater ennå. Kan hende du må gi det noen uker før det gir utslag på vekta. En annen ting du må være klar over, er at vekttap går i rykk og napp, så noen uker kan du oppleve at du går ned veldig lite, mens du andre uker går ned mye. Det spiller ingen rolle, det viktigste er jo at du går ned i vekt på sikt. 

Jeg tror forøvrig du bør prøve å variere kostholdet litt, for dette ser ganske ensformig ut og du kommer til å gå lei. Å hoppe over måltider er heller ingen god løsning. Foreslår at du regner ut det daglige kaloribehovet ditt og finner ut hva du må ligge på for å gå ned i vekt (en god tommelfingerregel er 500 kcal i underskudd pr dag), og da kan du i prinsipp spise det du har lyst på innenfor "kaloribudsjettet" ditt. Husk at du ikke bare skal ned i vekt, men du skal holde vekten også, og da må du lære deg å spise på en måte som gjør dette mulig. Det enkleste er å holde seg til mat man liker, og spise så sunt man kan i forhold til det.

Trening er også overvurdert i forhold til det å gå ned i vekt. Samtidig er det lurt å være i fysisk aktivitet for å vedlikeholde muskelmassen, ettersom tap av muskelmasse fører til lavere forbrenning. 

Endret av Roci
Skrevet

Du må begynne å telle kalorier. Dersom du spiser akkurat pssse vil vekten stå stille, hvis du spiser alt doen lite vil kroppen gå k sparemodus å vekta vil stå stille. 

Anonymkode: 6e2ec...22a

Skrevet

Mer mat og mer aktivitet, så går du ned. Med så lite mat går kroppen i sparemodus. Er det noen fysisk grunn til at du har gått og syklet så lite i løpet av ei hel uke? Det der er nemlig mindre enn andre beveger seg på en dag.

Anonymkode: 36881...c63

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mer mat og mer aktivitet, så går du ned. Med så lite mat går kroppen i sparemodus. Er det noen fysisk grunn til at du har gått og syklet så lite i løpet av ei hel uke? Det der er nemlig mindre enn andre beveger seg på en dag.

Anonymkode: 36881...c63

Det handler rett og slett om at jeg har en baby her hjemme og at det har vært altfor kaldt her vi bor til å kunne bevege meg noe særlig utenfor døra den siste uka ved mindre vi har måttet. Vi dropper trilleturene når det er -15 😅

Skrevet

Du kan beregne hvor stort kaloriunderskudd du bør ha ved å bruke en BMR-kalkulator. Du beregner hvor stor kaloriunderskudd du faktisk har, ved å veie og loggføre alt du spiser (og drikker som har kalorier). Med din nåværende vekt, kan du gå ned omtrent en halv kilo i "fettvekt" i uka, hvis du har optimalt kaloriunderskudd. "Vannvekt" kan gjøre at det tallet du faktisk ser på vekta, varierer med inntil et par kilo fra dag til dag eller over noen dager. Det er temmelig bortkastet (etter min mening) å stresse med trening for å gå ned i vekt, spise kjedelig mat, bekymre seg over kalorifri drikke.

Skrevet

1 uke er ingenting. om du ikke har gått ned etter 2mnd kan du begynne å lure på hva du gjør feil

Er det sukkerfri brus du drikker forresten? Eller så drikker du kaloriene dine i store mengder

Ellers er det raskt gjort å spise for mye, selv om man har kuttet godterier. Overvektige i min familie spiser mer enn meg til middag og bruker i tileg mer dressing og saus og annen fetende mat

Anonymkode: 571b3...d50

Skrevet

Du kan nok ikke regne med at vekta skal gå ned så fort. Jeg har kuttet ut snop, spist mindre og gått mye turer siden nyttår, og har gått ned ca 1,5 kg så langt. 

Du bør variere mer hva du spiser. Hvis du skal spise det samme hver dag blir du fort matlei og sprekker. Du bør også få mer fysisk aktivitet. Et tips er å få deg et aktivitetsarmbånd, som teller skritt, kalorier, aktivitet osv. Det motiverer iallfall meg! 

Og husk at vektnedgang kan ta tid. Prøv å finne en balanse som fungerer for deg, og spis godt og variert (men dropp snop), og hold deg i aktivitet. Lykke til. 

Anonymkode: 6e742...b29

Skrevet

Til dere som nevner sparemodus.Kroppen går ikke så fort inn i det.Sparemodus er en reakjson fra kroppen hvis det gjentatte ganger blir heftig kjørt i lenger perioder med lite næring-

Anonymkode: 5182b...81e

• Liker 3
Skrevet

Å rope "sparemodus" etter bare en uke er jo helt teit. Man skal ligge i ordentlig kaloriunderskudd over en lang periode før kroppen går inn i en sånn overlevelsesmodus. Dette vil man i tillegg merke ganske godt ved at man rett og slett blir skikkelig slapp og sliten!

Hvis myten om sparemodus var sann så ville ikke fangene under 2 verdenskrig sett ut som levende skjeletter og dødd av sult til slutt. Ts har ikke så høyt aktivitetsnivå så tviler på at hun ligger i så voldsomt kaloriunderskudd per dag.

Ts du feilberegner mest sannsynlig antall kalorier ut og inn. Veier og teller du alt du spiser? Tar du med smør, oljer, juice? Det skal ikke så mange ss med olje før man har brukt opp sin daglige kvote. Siden du er såpass lite aktiv må du være skikkelig nazi på kaloritellingen. Eller bli mer aktiv. ;) det er flere undesøkelser som viser at hovedgrunnen til at folk ikke går ned i vekt er pga de feilberegner kaloriinntak. Ikke "lav forbrenning" eller "sparemodus". I de aller fleste tilfeller har de utelatt å ta med alt de har spist i regnestykket. Mange undervurderer hva de har spist og overvurdert effekten av trening.

En annen grunn til at du ikke opplever vektnedgang kan være at kroppen holder på vann. Det kan det være mange sammensatte årsaker til. F.eks hormoner eller at du bygger muskler. Mange opplever å gå opp i vekt under eggløsning eller menstrusjon til tross for at de ligger i kcal underskudd. Dette er vann. Man mister ikke vekt jevnt og trutt hele veien. Derfor må man bare være tålmodig og fortsette som planlagt. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...