AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #1 Skrevet 5. februar 2018 Fikk glemt en kjele på plata her om dagen.. Heldigvis så samboeren min det og skrudde av plata. Men kjelen var helt svartbrent og lokket også.. Huff, skal være mye mer obs i fremtiden!! Heldigvis gikk det fint og vi slapp med en advarsel. Men det ble igjen en skikkelig ekkel svidd lukt i hele leiligheten etterpå. Har satt ut kopper med vann og bakepulver, og lufter hele tiden. Men lukta er her fortsatt. Trenger sårt noen tips! Anonymkode: d5b62...d57
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #3 Skrevet 5. februar 2018 Dere bør vaske over vegger og tak og gulv. Sett ut skåler med eddik utblandet i vann. Bakepulver tar ikke lukt. Anonymkode: 73805...402 4
FluffyJuggernaut Skrevet 5. februar 2018 #4 Skrevet 5. februar 2018 Dere må opp med vinduene og bare lufte skikkelig. Det hjelper på å vaske ordentlig i leiligheten og tenne ett duftlys eller noe sånt. Men det er en lukt som kan sitte litt i. Om kasserollen og lokket ikke gikk an å berge så regner jeg med at dere har kastet de i søppelet ute, for om ikke så bidrar det til lukten også. Hilsen ei som våknet av at hele kjøkkenet og stua var røyklagt. Kjæresten min hadde hevet på en grandiosa og sovnet på sofaen etter fest. Måtte la veranda og vinduer stå åpen hele natten for å lufte ut. Men etter vi hadde kastet kullbrikken av en pizza og vasket grundig, så luktet det frisk lukt, såpe og litt brent. Tok vel 2 dager og bruk av stekovnen igjen før vi ble kvitt lukten helt. 1
Stian82 Skrevet 5. februar 2018 #5 Skrevet 5. februar 2018 Varm opp leiligheten med god varme over 25 grader. Av med ovnen og åpn opp vinduer og altandør og kjør full gjennomtrekk. Dette er sjokklufte, man gjør dette ved malinglukt som henger igjen. gjennta dette mange ganger.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #6 Skrevet 5. februar 2018 Vask gardinene! Anonymkode: 5e26f...dc8
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #7 Skrevet 7. februar 2018 På 5.2.2018 den 1.28, AnonymBruker skrev: Fikk glemt en kjele på plata her om dagen.. Heldigvis så samboeren min det og skrudde av plata. Men kjelen var helt svartbrent og lokket også.. Huff, skal være mye mer obs i fremtiden!! Heldigvis gikk det fint og vi slapp med en advarsel. Men det ble igjen en skikkelig ekkel svidd lukt i hele leiligheten etterpå. Har satt ut kopper med vann og bakepulver, og lufter hele tiden. Men lukta er her fortsatt. Trenger sårt noen tips! Anonymkode: d5b62...d57 Den lukta skal du få jobbe for å få bort. Søk på biblioteket om du finner boka skadesannering i bolighus etter brann og fuktskader el. Kjell Aas er en av forfatterne. Der får du godt forklart hva du kan gjøre. Meld også fra til forsikringsselskapet for innbo og husforsikringen. Anonymkode: 8f9c7...a8f
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #8 Skrevet 7. februar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den lukta skal du få jobbe for å få bort. Søk på biblioteket om du finner boka skadesannering i bolighus etter brann og fuktskader el. Kjell Aas er en av forfatterne. Der får du godt forklart hva du kan gjøre. Meld også fra til forsikringsselskapet for innbo og husforsikringen. Anonymkode: 8f9c7...a8f Det har ikke vært brann hos Ts, og vi er mange som har glemt ting på komfyren. Røyklukt og os har gått bort etter skikkelig lufting, vi snakker timer med lufting på gjennomtrekk. Noen ganger kan det være nødvendig å vaske vegger, gulv og eventuelt tak. Vask av tekstiler som gardiner kan også være nødvendig. I de aller fleste tilfeller er det nok med grundig utlufting. Hvis det har vært brann er saken en helt annen, og da er det nok ikke lov å bo i leiligheten heller før den er reparert. Anonymkode: 73805...402 2
Atea Skrevet 7. februar 2018 #9 Skrevet 7. februar 2018 Luft godt som andre sier. Sett ut par, tre skåler med eddik. Hjelper ikke det, vask gardinene, pledd og sofaputetrekk. Hvis ikke lukta blir borte, må dere kanskje ta en rundvask. Bruk gjerne eddik og en dråpe zalo i vaskevannet.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #10 Skrevet 7. februar 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det har ikke vært brann hos Ts, og vi er mange som har glemt ting på komfyren. Røyklukt og os har gått bort etter skikkelig lufting, vi snakker timer med lufting på gjennomtrekk. Noen ganger kan det være nødvendig å vaske vegger, gulv og eventuelt tak. Vask av tekstiler som gardiner kan også være nødvendig. I de aller fleste tilfeller er det nok med grundig utlufting. Hvis det har vært brann er saken en helt annen, og da er det nok ikke lov å bo i leiligheten heller før den er reparert. Anonymkode: 73805...402 Jeg har fått med meg at det ikke har vært brann hos ts, det står i hovedinnlegget. Har du lest det? Hva som skjedde hos deg og hvotdan du fikk luftet ut betyr ikke at det hos ts er fritt frem å følge din "oppskrift" og så er alt helt fint igjen, ikke sant du kan være enig i nettopp det? Har du lest boka jeg nevnte over, slik at du kjenner dens innhold? Har du omfattende erfaring med tørrkoking, smelting av ulike materialer i kjeler og lignende og vet hvordan enkelte materialers avgassing kan avgi gasser med svært helseskadelig effekt? http://arkiv.innemiljo.net/index.asp?G=3158 I boka har det heller ikke vært brann, men tørrkoking av ei brystpumpe i det ene eksempelet. Den forteller om skader og løsninger og en fortvilet famile på fire som etter en enkel tørrkoking ikke kan bo i sitt hjem på grunn av lukt. De kan ikke legge småbarna i sengetøy fra boligen i sin nye bolig uten at barna blir syke. De opplever videre å ikke bli trodd på at det lukter i det tørrkokingsskadde huset. Anonymkode: 8f9c7...a8f
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #11 Skrevet 7. februar 2018 Sett ut skåler med utvannet eddik. Bakepulver tar da ikke lukt. Sjokkluft boligen. Opp med alle dører og vinduer. Så vasker dere godt, gjerne vask vegger og tak også, trenger ikke å gjøre det super nøye men sånn at dere får dratt av belegget som kanskje har lagt seg der. Anonymkode: 2eefe...0a4 1
Viktualia Skrevet 7. februar 2018 #12 Skrevet 7. februar 2018 Hvis det er kaldt og snørikt nok kan du legge ut tekstiler i snøen og lufte dem. Det er veldig effektivt, og kan være løsningen for ting som ellers kan være litt styr å få vasket. Sofaputer etc.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #13 Skrevet 7. februar 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått med meg at det ikke har vært brann hos ts, det står i hovedinnlegget. Har du lest det? Hva som skjedde hos deg og hvotdan du fikk luftet ut betyr ikke at det hos ts er fritt frem å følge din "oppskrift" og så er alt helt fint igjen, ikke sant du kan være enig i nettopp det? Har du lest boka jeg nevnte over, slik at du kjenner dens innhold? Har du omfattende erfaring med tørrkoking, smelting av ulike materialer i kjeler og lignende og vet hvordan enkelte materialers avgassing kan avgi gasser med svært helseskadelig effekt? http://arkiv.innemiljo.net/index.asp?G=3158 I boka har det heller ikke vært brann, men tørrkoking av ei brystpumpe i det ene eksempelet. Den forteller om skader og løsninger og en fortvilet famile på fire som etter en enkel tørrkoking ikke kan bo i sitt hjem på grunn av lukt. De kan ikke legge småbarna i sengetøy fra boligen i sin nye bolig uten at barna blir syke. De opplever videre å ikke bli trodd på at det lukter i det tørrkokingsskadde huset. Anonymkode: 8f9c7...a8f Ja takk, jeg har lest hovedinnlegget. Og det er heller ikke garantert at det hos Ts går slik som de du forteller om, eller er det fasiten på all tørrkoking? I de aller fleste tilfellene av tørrkoking går det nok bra å lufte godt og vaske, men du kan kanskje ikke være enig i det? Jeg har litt erfaring med tørrkoking etter flere år med tenåringer i huset, også langvarig steking av pizza etter turer på byen. Vi har åpen kjøkken- og stueløsning, men lite tekstiler som lukten setter seg i. Man får bruke fornuften og luktesansen og ikke bli hysterisk når uhellet er ute. Mest interessant hadde det vært å høre fra Ts om hvordan det gikk. Anonymkode: 73805...402
RaraAvis78 Skrevet 7. februar 2018 #14 Skrevet 7. februar 2018 Sett ut noen bokser med Airsponge! Funker bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå