Gå til innhold

Kredittkort fra KomplettBank!

Mimmii

Anbefalte innlegg

Hei. 

Bestilte meg et kredittkort fra KomplettBank i dag, og lurer bare på om det er noen begrensninger og ulemper med dette kredittkortet?  Kan jeg bruke dette kortet i alle butikker? Har aldri hatt kredittkort før! 

Om jeg handler på fks matbutikken, får jeg da regning i posten? Og er det rentefritt om jeg betaler innen forfallsdatoen? Ooog hvor lang tid har man som regel på å betale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du ikke lest noe på vilkårene før du signerte på kortet? 

Er du sikker på at du er moden nok for å eie et kredittkort?

Anonymkode: 17638...b64

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg er moden nok til å eie et kredittkort, jeg er bare ikke helt inne på renter osv, derfor jeg spør her :) sto heller ikke så detaljert på nettsiden demmes.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mimmii skrev:

Jo, jeg er moden nok til å eie et kredittkort, jeg er bare ikke helt inne på renter osv, derfor jeg spør her :) sto heller ikke så detaljert på nettsiden demmes.

ts

Du må jo selv sette deg inn i hvordan rentene for kortet ditt er. Det nok ingen her som gidder å lese avtalevilkårene deres for å fortelle deg det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ingen renter hvis du betaler før forfallsdato. Det pleier ikke være det. Jeg synes ikke spørsmålene dine var dumme, jeg har nettopp selv fått mitt første kredittkort, og jeg er over 30😃 Med Norwegian kortet fikk jeg regning for hele januar nå for noen dager siden, med forfall 15 februar. Null renter om jeg da betaler innen forfall. 

Anonymkode: 5dfa6...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortet har 50 dagers rentefri periode. Rentene fra forrige måned begynner å tikke ca. den 20. måneden etter. Altså: Om du bruker kortet den 1. har du 50 dager på å betale, men bruker du kortet den 30. har du bare 20 dager på å betale.

Kortet har ingen begrensninger annet enn det vanlige, dyrt å ta ut kontanter, betale giroer, valutaveksling osv. Tar du ut cash eller betaler regninger med det begynner rentene å tikke fra dag 1.

Anonymkode: 70e40...f3b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk forresten regninga KUN på mail, så sjekk mailen jevnlig.

Anonymkode: 5dfa6...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mimmii skrev:

Hei. 

Bestilte meg et kredittkort fra KomplettBank i dag, og lurer bare på om det er noen begrensninger og ulemper med dette kredittkortet?  Kan jeg bruke dette kortet i alle butikker? Har aldri hatt kredittkort før! 

Om jeg handler på fks matbutikken, får jeg da regning i posten? Og er det rentefritt om jeg betaler innen forfallsdatoen? Ooog hvor lang tid har man som regel på å betale?

Du får nok regning i posten først, og når du legger den inn til forfall i nettbanken får du muligens opp et forslag om efaktura. Du må betale en minimum sum hver mnd, men hele beløpet som du skylder vil stå på faktura’n. Loven ble omgjort i fjor, slik at kredittselskapene må sette den summen du skylder. Renten ligger på rundt 20% pluss/minus om du ikke betaler alt på en gang. Renteutgiftene kan trekkes fra på skatten.

Du kan handle hvor du vil med kredittkort, på polet også, som ikke var lov før🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tdm900 skrev:

Du får nok regning i posten først, og når du legger den inn til forfall i nettbanken får du muligens opp et forslag om efaktura. Du må betale en minimum sum hver mnd, men hele beløpet som du skylder vil stå på faktura’n. Loven ble omgjort i fjor, slik at kredittselskapene må sette den summen du skylder. Renten ligger på rundt 20% pluss/minus om du ikke betaler alt på en gang. Renteutgiftene kan trekkes fra på skatten.

Bare 23% av renteutgiftene kan trekkes fra på skatten. 

Anonymkode: 35deb...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Bare 23% av renteutgiftene kan trekkes fra på skatten. 

Anonymkode: 35deb...fe8

Dette stemmer sånn omtrent i praksis for de med en gjennomsnittsinntekt og normaløkonomi. For å få det eksakte beløpet, er det nødvendig å leke seg med en skattekalkulator hvor egne ligningstall er fylt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tdm900 skrev:

Regningen kommer kun på email (i starten av mnd), samt at man får en sms-påminnelse om å lese emailen. Komplett har ikke efaktura eller autogiro.

Anonymkode: 70e40...f3b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Fireflies skrev:

må jo selv sette deg inn i hvordan rentene for kortet ditt er. Det nok ingen her som gidder å lese  deres for å fortelle deg det.

Så bra at du har tid i hverdagen til å sitte på KG og gi urelevante svar! 

Endret av Mimmii
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Kredittkortet som jeg har bestilt, har jeg egentlig bare tenkt til å bruke når det er krise. Jeg har en stabil økonomi, men denne mnd fikk jeg lite i lønn pga forskudd forrige mnd + uforutsette regninger. 

Om jeg handler på fks rema for ca 500 kr, en mnd jeg er blakk, vil jeg jo selvfølgelig betale hele summen tilbake når jeg får lønn, og da er det vel rentefritt, så fremst jeg betaler innen forfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, tdm900 said:

Spill på kreditt er ulovlig, så tipping og lotto skal du ikke kunne betale med kredittkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, GauteS skrev:

Spill på kreditt er ulovlig, så tipping og lotto skal du ikke kunne betale med kredittkort.

Det har jeg heller ikke ment, det er ikke å handle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 minutter siden, tdm900 said:

Det har jeg heller ikke ment, det er ikke å handle.

Vi kjøper jo en lottokupong, så å ikke kalle det for handel, er ganske sært. Uansett er det nok mange som ikke er klar over den idiotiske bestemmelsen, så derfor ville jeg nevne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Mimmii said:

Så bra at du har tid i hverdagen til å sitte på KG og gi urelevante svar! 

Det er ikke meg du henvender deg til, men det er absolutt ikke irrelevant. Det er lurt å lese gjennom alt med liten skrift før man aksepterer betingelsene. Du har åpenbart ikke gjort det, og siden det er snakk om et kredittkort, som i verste fall kan skaffe deg store problemer, så er det en del varsellys som blinker.

Seriøst, les betingelsene før du begynner å bruke det kortet. Mange kan bruke et kredittkort fornuftig, enda flere kan det ikke. Prøv å sørge for at du holder deg i den første kategorien.

Anonymkode: f075a...e2d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tdm900 skrev:

Det er vel litt drøyt å påstå at man "kan trekke fra renteutgiftene på skatten"? Som om alt kan trekkes fra, liksom.

Såvidt jeg vet, er det kun 24 (?) % av de rentene man har betalt som kan føres opp på selvangivelsen.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Million said:

Det er vel litt drøyt å påstå at man "kan trekke fra renteutgiftene på skatten"? Som om alt kan trekkes fra, liksom.

Såvidt jeg vet, er det kun 24 (?) % av de rentene man har betalt som kan føres opp på selvangivelsen.

Det er en del som tror at renter er gratis, "fordi de kan trekkes fra skatten".

Renter kan føres opp som fradrag på selvangivelsen. Av bruttoinntekten betales først 7%, tror jeg det er, som pensjonsinnskudd. Dette er før noen fradrag (for vanlige lønnsmottagere). I trinn 2 kommer fradrag og "hovedskatt". Her kan man trekke fra rentene fra kredittkortet. Skattefradraget for gjeldsrenter går altså ut på at man ikke "hovedskatter" for en inntekt tilsvarende gjeldsrentene man har. Totalskatten for de fleste ligger på 30%, så veldig enkelt kan man si at staten finansierer 23% av rentene. Så i alle fall 3/4 av rentene er det IKKE staten som betaler, men du selv.

Dette er en svært forenklet beskrivelse, utifra hva jeg selv tror jeg har skjønt. Skatteeksperter (eller hvem som helst som kan beskrive det godt) må gjerne komme med en bedre forklaring.

Som nevnt tidligere går det an å bruke en skattekalkulator til å finne helt riktige tall.

Anonymkode: f075a...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...