Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

I dag så jeg det var mugg på toppen av paprikaen jeg skulle bruke i gryteretten. Det var ganske mye, og det var også en del inni. Jeg skjærte bort det som var dårlig, og brukte den. Det samme gjør jeg med andre grønnsaker, som løk, brokkoli osv.

Kjøper ofte First price eller X-tra løk i 1 kg nett, og det hender at det er løk der med mugg.

Det er vel greit, eller kan det være skadelig å spise dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke greit å servere til andre.

Men til deg selv kan du spise harde grønnsaker som er blitt små avgrensede områder med dun, sålenge du skjærer bort en betydelig andel.

Den paprikaen tenker jeg er uheldig å spise, spesielt når det var mugg i hele.

Og ja, det kan være farlig om du stadig får i den muggsporer - og enda mer farlig om du gir dette til barn eller andre som ikke tåler dette særlig godt. 

Dette finner du masse om på nett :) 

Anonymkode: fc6c8...067

• Liker 1
Skrevet

Mugg er ikke heldig å spise. Paprikaen hadde jeg aldri brukt. Muggen kan smitte over til andre steder enn der den syns. Server hvertfall ikke muggen mat til andre.

Anonymkode: b0a0e...52b

• Liker 1
Skrevet

Harde grønnsaker med mugg kan man skjære bort 1-2 cm med muggfri og uskadd grønnsak, og så vaske resten godt. Bør varmebehandles.

Myke grønnsaker/frukter med mugg skal kastes.

Dersom det er en liten flekk mugg utenpå paprikaen kan jeg skjære bort den delen og koke/steke resten, men er det mugg inni er det mugg i hele. 

Når du kjøper grønnsaker bør du ta en titt og se om du ser noe mugg eller råte, og skader som lett kan føre til det. Ikke kjøp grønnsakene med mugg eller råte, og bruk skadede grønnsaker først.

Anonymkode: 6f12a...126

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...