Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Misforstå meg rett, jeg trives jo greit i Norge og det er et godt land å leve i.mmen jeg synes veldig mange nordmenn generaliserer og dømmer andre? Men er vi så feilfrie at vi har grunn til å sitte på vår høye hest? Ja, jeg synes enkelte sitter på en høy hest når de snakker om andre..

Anonymkode: 6243e...b61

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker det samme som deg. Jeg har fått inntrykk av at mange er veldig glade i seg selv og liker å dele meningene sine, noe som er bra, men samtidig tråkker de på andre. Litt kjedelig egentlig. Man gidder liksom ikke snakke med dem lenger 😊

Anonymkode: 41fa6...877

• Liker 1
Skrevet

Nordmenn er langt fra feilfrie. Nordmenn ser på seg selv som overlegne og feilfrie, å gjerne mye bedre enn andre mennesker. Se på kommentarfeltet, nordmenn klarer å få ALT til å bli en diskusjon om ulv, muslimer eller innvandrere, fordi hvis folk ikke har noe å klage på så dør de.

Anonymkode: 968c3...371

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nordmenn er langt fra feilfrie. Nordmenn ser på seg selv som overlegne og feilfrie, å gjerne mye bedre enn andre mennesker. Se på kommentarfeltet, nordmenn klarer å få ALT til å bli en diskusjon om ulv, muslimer eller innvandrere, fordi hvis folk ikke har noe å klage på så dør de.

Anonymkode: 968c3...371

Ja, jeg synes dette er trist. Jeg har ila livet blitt mer ydmyk, etter jeg begynte og reise. Folk fra andre land er ikke automatisk like bare fordi de er derfra. Jeg tenker på hvor mange uskyldige mennesker som dømmes pga hvor de er fra. Og ja, nordmenn fikk til en stoooor diskusjon fordi Tine melk brukte ulv på pakkene sine, hvilket var litt flaut. Ei amerikansk venninne syntes nyhetene våre og våres diskusjoner var "ridicilous", og lurte på om vi ikke hadde mer problemer enn å diskutere slike ting. 

Jeg synes folk i Norge er så kjedelige etter å ha sett andre kutlurer og land. Jeg liker jo mine norske venner, familie og alt. Folk er stort sett til å stole på. Men det bare er noe som er litt annerledes her enn hos andre. Alt skal være så stille? Selv om det er bråkete mennesker i Norge og, føles det veldig stille å komme tilbake dit. Men vi skal ha skryt for å ta vare på miljøet og slik da, og Norge er veldig rent. Men jeg synes det er ufattelig trist med all dømmingen og den ekskluderende mentaliteten.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg synes dette er trist. Jeg har ila livet blitt mer ydmyk, etter jeg begynte og reise. Folk fra andre land er ikke automatisk like bare fordi de er derfra. Jeg tenker på hvor mange uskyldige mennesker som dømmes pga hvor de er fra. Og ja, nordmenn fikk til en stoooor diskusjon fordi Tine melk brukte ulv på pakkene sine, hvilket var litt flaut. Ei amerikansk venninne syntes nyhetene våre og våres diskusjoner var "ridicilous", og lurte på om vi ikke hadde mer problemer enn å diskutere slike ting. 

Jeg synes folk i Norge er så kjedelige etter å ha sett andre kutlurer og land. Jeg liker jo mine norske venner, familie og alt. Folk er stort sett til å stole på. Men det bare er noe som er litt annerledes her enn hos andre. Alt skal være så stille? Selv om det er bråkete mennesker i Norge og, føles det veldig stille å komme tilbake dit. Men vi skal ha skryt for å ta vare på miljøet og slik da, og Norge er veldig rent. Men jeg synes det er ufattelig trist med all dømmingen og den ekskluderende mentaliteten.

Så rart at du mener at nordmenn er dømmende og at andre kulturer er mindre dømmende. Vi tar jo imot mange mennesker som flykter fra fordømmelse i egen kultur enten det gjelder livssyn, legning for eksempel. 

Anonymkode: 567de...207

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så rart at du mener at nordmenn er dømmende og at andre kulturer er mindre dømmende. Vi tar jo imot mange mennesker som flykter fra fordømmelse i egen kultur enten det gjelder livssyn, legning for eksempel. 

Anonymkode: 567de...207

Ja, det gjør vi. Og denne kommentaren ventet jeg på. Men folk jeg omgås, snakker ofte nedlatende om andre. Noen gjør det ikke. Men særlig mange fra mitt hjemsted, i tillegg slektninger. Men det er mulig dette gjelder mer folk fra bygda. Kjenner byfolk som gjør det og, men de er stort sett eldre.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ei amerikansk venninne syntes nyhetene våre og våres diskusjoner var "ridicilous", og lurte på om vi ikke hadde mer problemer enn å diskutere slike ting. 

Norge er jo et lite land. Det er jo et lite land og kan ikke sammenliknes med USA. Det er mer naturlig å sammenlikne med en stat i USA.

Og besøker du mindre urbane deler av USA er jo tunnellsynet langt, langt verre.

Anonymkode: 677eb...7bc

• Liker 1
Skrevet

Nei vi er ikke feilfrie, men jeg vil påstå at vi har klart å skape et fantastisk samfunn som det er all grunn til å være stolt over. Det er symptomatisk at de som er mest kritiske til vårt, og vestlige, samfunn ofte ikke kan finne noe sted på jorden de heller ville levd. Så nei, vi er ikke feilfrie, men når man sammenligner med en del andre områder av verden er det temmelig bra her. 

• Liker 3
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Misforstå meg rett, jeg trives jo greit i Norge og det er et godt land å leve i.mmen jeg synes veldig mange nordmenn generaliserer og dømmer andre? Men er vi så feilfrie at vi har grunn til å sitte på vår høye hest? Ja, jeg synes enkelte sitter på en høy hest når de snakker om andre..

Kan du gi noen eksempler?

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men så flytt da vel? Jeg mener, hvorfor bo her om du trives bedre et annet sted? Jeg for min del elsker den "stillheten" her, og det gjør også mange fra andre nasjoner som kommer hit. Det er noe av det som gjør Norge unikt i forhold til veldig mange andre land. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes nordmenn er svært lite dømmende sammenlignet med mange andre kulturer. Veldig mange land har en helt annen samfunnsstruktur med mye større skille mellom rike og fattige, det indiske kastesystemet for eksempel. Øst-europeere og syn på andre kulturer, både vestlig og innvandrere. Vi er jo ikke i nærheten av noe sånt i Norge. (Og jeg mener selvfølgelig ikke ALLE, hver eneste person i disse landene er sånn, før noen kommer og krangler på det). Norge er bra, vi er ett av verdens mest likestilte samfunn.

Og at amerikanere synes norske nyheter er tåplige, der er ihvertfall ikke vi nordmenn noe bedre! Hvor mye ler ikke vi av amerikanere generelt, for ikke å snakke om Trump og alt som hadde med det valget å gjøre?

• Liker 6
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det gjør vi. Og denne kommentaren ventet jeg på. Men folk jeg omgås, snakker ofte nedlatende om andre. Noen gjør det ikke. Men særlig mange fra mitt hjemsted, i tillegg slektninger. Men det er mulig dette gjelder mer folk fra bygda. Kjenner byfolk som gjør det og, men de er stort sett eldre.

...Og noen snakker nedlatende om bygdefolk og legger skylda for alt mulig på folk på bygda. Kanskje greit å gå i deg selv for du beskylder andre for å snakke nedlatende om andre?

Alle land har sine grupper de liker å legge skylda for alt mulig på eller hate litt. I Tsjekkia er det russerne som er den store stygge ulven. Der blir du fotfulgt rundt i butikkene og behandlet som en styggedom dersom de mistenker at du er russisk, da russere kun er ute etter å stjele. Sitat tsjekkisk dame: "byen her pleide å være mye renere før men den har dessverre blitt tilskitnet etter at russerne kom".

Norge er ikke perfekt men hjelpe meg så glad jeg er for å bo her. Og denne stillheten synes jeg er nydelig. Heller det enn overfladiske skravlefolk.

Anonymkode: dc1b8...313

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Kan du gi noen eksempler?

En kompis i 30 årene f.eks, vil ha et rent norge. Han aynes alle som immigrerer hit og har røtter i utlandet skal dra tilbake. Men svenske kvinner var ok...

Eldre mann som er sammen med venninne av mamma, mener at alt som ikke ser nordisk/vestlig ut må utryddes. 

En del i familien, mener at de er "søppel". De liker bare vesten. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En kompis i 30 årene f.eks, vil ha et rent norge. Han aynes alle som immigrerer hit og har røtter i utlandet skal dra tilbake. Men svenske kvinner var ok...

Eldre mann som er sammen med venninne av mamma, mener at alt som ikke ser nordisk/vestlig ut må utryddes. 

Rasisme er like utbredt blant "innvandrere" som det er blant nordmenn som misliker dem.

Noe sier meg at du ikke er veldig erfaren selv. Jeg har venninner fra Irak og Somalia og de har vært ærlige om hvor mye hat det er i deres egen kultur mot nabolandene og andre religioner. 

Anonymkode: 677eb...7bc

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, dersom du tror nordmenn flest går rundt å tror alle som ikke ser nordiske ut bør utryddes er du faen meg lost. Og skepsis til innvandring eller andre kulturer er slett ikke noe unikt for Norge. 

Skrevet

Jeg hadde samme inntrykk i min ungdom. Flyttet utenlands og bodde i forskjellige land rundt om de neste 15 årene før jeg flyttet hjem. Kan si en ting. Ignoransen, kunnskapsløsheten, fremmedfiendltigheten og selvsentreringen er langt verre i andre land. Faktisk er Norge etter min mening blant de bedre i klassen.

Anonymkode: 5f82b...4cc

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde samme inntrykk i min ungdom. Flyttet utenlands og bodde i forskjellige land rundt om de neste 15 årene før jeg flyttet hjem. Kan si en ting. Ignoransen, kunnskapsløsheten, fremmedfiendltigheten og selvsentreringen er langt verre i andre land. Faktisk er Norge etter min mening blant de bedre i klassen.

Anonymkode: 5f82b...4cc

I hvilke land syntes du det var mye ignoranse og fremmedfientlighet?

Skrevet
På 4.2.2018 den 21.28, HalldirV2 skrev:

Altså, dersom du tror nordmenn flest går rundt å tror alle som ikke ser nordiske ut bør utryddes er du faen meg lost. Og skepsis til innvandring eller andre kulturer er slett ikke noe unikt for Norge. 

Kan ikke de landene som er store nok og som har plass til alle asylsøkerne ta dem i mot? Hvor mange skal Norge ta i mot? 

Ikke rasist fordi man påpeker noe som er sant: Norge har ikke plass til flere asylsøkere. Norge er et lite land. Spania og Frankriket er mye større enn Norge og har større plass også. Er ikke det mer logisk at flyktningene drar dit det er plass? 

Ellers er jeg enig med deg. Veldig få nordmenn som mener at folk skal utryddes. Tror nesten ingen mener det altså.

Skrevet
3 minutter siden, Eltele skrev:

Kan ikke de landene som er store nok og som har plass til alle asylsøkerne ta dem i mot? Hvor mange skal Norge ta i mot? 

Ikke rasist fordi man påpeker noe som er sant: Norge har ikke plass til flere asylsøkere. Norge er et lite land. Spania og Frankriket er mye større enn Norge og har større plass også. Er ikke det mer logisk at flyktningene drar dit det er plass? 

Ellers er jeg enig med deg. Veldig få nordmenn som mener at folk skal utryddes. Tror nesten ingen mener det altså.

Jeg er ikke enig i måten du ordlegger deg på, men jeg vil gi deg et svar.

Europa som helhet er for lite. Det som er logisk er at de drar til nærliggende land med tilnærmet samme språk og kultur. Ikke halve jorda rundt for å komme til Europa. UK er jo mål nummer en for veldig mange fordi de snakker/er kjent med engelsk fra før, noe som gjør ting litt lettere enn om du ikke kan språket i det hele tatt. Det går jo dritbra med England om dagen liksom. :sarkasme: UK, Frankrike, Tyskland, Sverige og Europa generelt har tatt imot fler enn vi kan håndtere. 

Å mene at noen skal utryddes er ekstremt og ikke på noen måte greit. Å mene at folk skal holde seg i landene sine/nærområder til fødeland er helt ok. Det er faktisk til det beste for alle parter. Sverige hadde ikke vært såpass ute å kjøre om de hadde tatt inn innvandrere fra andre europeiske land, samme gjelder for alle andre land i Europa med liberal innvandringspolitikk. De som kommer hit for egen maskin er de mest ressurssterke menneskene, de burde heller være en ressurs for eget land. Det er ikke bærekraftig verken for våre land eller deres, at de tappes for ressurser. Ressurs der =/= ressurs her.

Anonymkode: 9c0c9...674

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke enig i måten du ordlegger deg på, men jeg vil gi deg et svar.

Europa som helhet er for lite. Det som er logisk er at de drar til nærliggende land med tilnærmet samme språk og kultur. Ikke halve jorda rundt for å komme til Europa. UK er jo mål nummer en for veldig mange fordi de snakker/er kjent med engelsk fra før, noe som gjør ting litt lettere enn om du ikke kan språket i det hele tatt. Det går jo dritbra med England om dagen liksom. :sarkasme: UK, Frankrike, Tyskland, Sverige og Europa generelt har tatt imot fler enn vi kan håndtere. 

Å mene at noen skal utryddes er ekstremt og ikke på noen måte greit. Å mene at folk skal holde seg i landene sine/nærområder til fødeland er helt ok. Det er faktisk til det beste for alle parter. Sverige hadde ikke vært såpass ute å kjøre om de hadde tatt inn innvandrere fra andre europeiske land, samme gjelder for alle andre land i Europa med liberal innvandringspolitikk. De som kommer hit for egen maskin er de mest ressurssterke menneskene, de burde heller være en ressurs for eget land. Det er ikke bærekraftig verken for våre land eller deres, at de tappes for ressurser. Ressurs der =/= ressurs her.

Anonymkode: 9c0c9...674

De må jo bort i fra der det er krig og elendighet så å dra til nabolandet blir for dumt. Det blir som å velge mellom pest eller kolera. Og Emiratene og sånt tar dem ikke i mot.

Norge har vært et populært sted for flyktninger før men de har strammet inn på godene og sånn så det er nok ikke like populært lenger. 

Dette er jeg ikke enig med deg i. De som flykter over havet liggendes i båter og sånt er ikke spesielt ressurssterke. Selvklart kan man ha en høy utdannelse selvom man sitter i en båt, men majoriteten er ikke det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...