sykepleierpia Skrevet 4. februar 2018 #1 Skrevet 4. februar 2018 Hei! Jeg og kjæresten har lenge hatt lyst på hund, men sliter med å finne rase. Spessielt typen er veldig aktiv, men vi kunne tenkt oss en hund som trivdes godt en dag og to på sofaen. Jeg liker små hunder, han store, så kanskje en mellomstor hund. Vi har ikke allergi, og klarer fint å støvsuge opp litt hundehår. Vi tenker også å starte familie etterhvert, så en familievennlig hund er ideelt. Noen tips?
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #2 Skrevet 4. februar 2018 Dere kan hvertfall ikke ha en stor hund som skal ligge i sofaen i to dager. Anonymkode: 08461...6bc
sykepleierpia Skrevet 4. februar 2018 Forfatter #3 Skrevet 4. februar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere kan hvertfall ikke ha en stor hund som skal ligge i sofaen i to dager. Anonymkode: 08461...6bc Litt overdrivelse der. Tenker mer at hunden ikke blir helt manisk dersom han ikke får gå tur en dag.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #4 Skrevet 4. februar 2018 1 time siden, sykepleierpia skrev: Litt overdrivelse der. Tenker mer at hunden ikke blir helt manisk dersom han ikke får gå tur en dag. Alle hunder må ha tur hver dag, ikke bare for å gå på do, de blir veldig misfornøyd og masete hvis de ikke får orntlig tur hver dag. Anonymkode: 54f12...c7b 9
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #5 Skrevet 4. februar 2018 Mer spesifikk informasjon hadde vært fint Hvor mye tur vil hunden få på en helt normal hverdag? Hvor lenge, og er det snakk om fjellturer eller rolig rusling i nabolaget? Hvor mye tid vil dere realistisk sett bruke på mentaltrening? Altså trening av kommandoer og triks, godbitsøk, sportrening, osv. Er det viktig at hunden kan gå løs? Tenker da med tanke på jaktinstinkt. Ønsker dere en hund som varsler hvis den hører lyder? Hvor mye tid ønsker dere maksimalt å bruke på pelsstell daglig? Anonymkode: 4d4f4...adf 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #6 Skrevet 4. februar 2018 1 time siden, sykepleierpia skrev: Litt overdrivelse der. Tenker mer at hunden ikke blir helt manisk dersom han ikke får gå tur en dag. Mattilsynet (!?) sier at hunder skal luftes minimum tre ganger daglig og i tillegg ha mosjon hver dag. Anonymkode: 08461...6bc 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #8 Skrevet 4. februar 2018 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mattilsynet (!?) sier at hunder skal luftes minimum tre ganger daglig og i tillegg ha mosjon hver dag. Anonymkode: 08461...6bc Det finnes veldig mye mellom å la hunden kun tisse i hagen og å løpe på topptur hele tiden. Er jeg sjuk et par dager ordner jeg ikke en hundepasser som kan trimme hunden for meg akkurat, den får det jeg klarer å tilby akkurat de dagene. Unntakstilstand og hva enn... Har man hund må man ut flere ganger daglig uansett, det vet nok ts også, men man MÅ ikke på skikkelig langtur hver eneste dag med alle hunder. Har hatt flere ulike raser og de har alle klart å tilpasse seg til et par dager med lavere aktivitetsnivå uten å bli masete og misfornøyde. Etter ei lang helg på fjellet med mye aktivitet virker det som alle foretrekker ro et par dager, som et eksempel. Ligger jeg på sofaen med feber og er i dårlig form roer hundene som regel helt ned de også. Og vil jeg gå mil etter mil flere dager på rad er de med på det også. Er ikke bare enten eller. Ts, kjenner dere noen med hund som dere evt kan passe en liten periode? Har dere mulighet til å møte ulike raser gjennom de dere kjenner? Hvilke raser har dere erfaring med fra før? De spørsmålene som stilles av AB over her er viktige å tenke gjennom, og det er lettere å komme med forslag deretter. Anonymkode: 9d5c8...ee1 2
sykepleierpia Skrevet 5. februar 2018 Forfatter #9 Skrevet 5. februar 2018 Hunden vil få en langtur hver dag (høres ikke ut som noen hunder tåler å slappe av en dag), enten i rusling i nabolaget eller fjelltur. Meltaltrening er ikke så viktig, den skal kun "brukes" som kosehund. Vi bor et stykke fra veien uten naboer, så hunden vil nok få springe mye ute alene. Så uten jaktinstinkt er vell kanskje greit :-) Helst en hund som bjeffer lite. Hunden vil forresten ofte være alene på dagtid, grunnet jobb. Begge har mulighet for å gå hjem til hunden i pausen, men dette tror jeg er noe vi ikke ønsker å gjøre på lang sikt. Selvklart er hensikten å lufte hunden flere ganger daglig, men noen dager frister det enkelt å greit å holde seg inne (sykdom, vær..) å hoppe over den lange turen. Men dette skal definitivt revurderes ;-) Jeg har vokst opp med hund, men mest border collie og Shetland sheepdog. Border colliene følte jeg manglet litt personlighet, luktet fort hund, og var en veldig lite typisk selskapshund (den ble brukt som gjeterhund). Shetland sheepdogen var jeg/familien min fornøyd med, men den bjeffet litt i overkant mye. Vi har også vært innom elghund, men det ble litt for mye energi for meg.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #10 Skrevet 5. februar 2018 Mentaltrening er for hunden og alle hunder trenger det. Anonymkode: dd934...42d 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #11 Skrevet 5. februar 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Toller? Anonymkode: 522b6...a6a Toller er en skikkelig brukshund. Vi har kjøpt det nå for å trene tre hundesporter. Og han er bare valp, men vi ser allerede hvor stort behov han har for mye mental trening hver dag for å få ro i hodet. Egner seg ikke som rolig familiehund. Altfor mange kjøper dem som det og ender med understimulerte og stressa hunder. Og som flere er inne på, alle hunder trenger mental trening. Men noen mer enn andre, og toller trenger mer enn mange. De liker også å henge på sofaen. Men ikke hele dagen. Jeg syns du skal snu litt på måten du tenker på. Ikke bare en hund tilpasset din livsstil, men hva kan du tilby en hund? Hva vil du endre og tilpasse for å gi en hund et godt liv psykisk og fysisk? Anonymkode: de4f2...b39 6
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #12 Skrevet 5. februar 2018 Det siste var selvsagt til trådstarter. Anonymkode: de4f2...b39
Gjest PaN Skrevet 5. februar 2018 #13 Skrevet 5. februar 2018 Noen vil sikkert hate meg for dette men cavalier king charles spaniel er en fantastisk rase å ha med å gjøre, skjenner noen som har en sånn hund og den er bare helt fantastisk. Dette er en mellomstor hund.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #14 Skrevet 5. februar 2018 12 timer siden, sykepleierpia skrev: Hei! Jeg og kjæresten har lenge hatt lyst på hund, men sliter med å finne rase. Spessielt typen er veldig aktiv, men vi kunne tenkt oss en hund som trivdes godt en dag og to på sofaen. Jeg liker små hunder, han store, så kanskje en mellomstor hund. Vi har ikke allergi, og klarer fint å støvsuge opp litt hundehår. Vi tenker også å starte familie etterhvert, så en familievennlig hund er ideelt. Noen tips? Tibetansk Terrier (det er ikke en terrier) er en rase som kunne passet dere, det er en mellomstor hund på størrelse med Cocker Spaniel. Kan fint være med på langtur, er kjapp, smidig og robust samtidig som den elsker å sløve på sofaen Den har mye pels (røyter ikke), men man velger selv om den skal klippes ned eller ikke. Anonymkode: ece40...e67
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #15 Skrevet 5. februar 2018 Hva med whippet, italiensk mynde eller puddel? puddelen finnes i flere forskjellige størrelser og er en veldig god familiehund. Puddel krever endel pelsstell, men du kan velge å klippe den helt ned noen ganger i året, med mindre du vil stille ut. Jeg har mye erfaring med italiensk mynde. de må få løpt løs noen ganger i uken da de elsker å løpe, men de elsker også å ligge under dyna og sove. de tåler korte turer noen dager hvis du er syk feks, men de kan fint være med på langturer også. De krever litt hjernetrim, men ikke overdrevent mye. normalt mye hjernetrim vil jeg si. Det eneste negative er at de har veldig tynn hud og lite pels, så de må ha klær på vinteren. de er ikke glad i vinter og kulde. De må ha på klær ute fra sen høst til tidlig vår. Gjerne heldress med hette og potesokker. De er noen skikkelige morsome kosegriser. De krever minimalt med pelsstell. Anonymkode: 8fe49...fe0 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #16 Skrevet 5. februar 2018 Elghund og andre jakthundraser ville jeg droppet helt med mindre dere skal jakte og/eller drive med den form for trening. Større aktive raser krever jo en del, så om typen din vil ha en større hund må han også belage seg på en del mer arbeid både fysisk og mentalt, ofte er det den mentale stimulien som sliter dem ut (hos enkelte raser vel og merke). Border collie er en tvers gjennom brukshund og bør utelates helt om dere ikke vil trene mye, her er ikke tur nok for de fleste. De fleste retrievere også. Ville kanskje sett på Shetland sheepdog som du er kjent med, det med lyd kan til en viss grad formes av eier. Kjenner flere med bichon frise og bichon havanais som har hundene til alt fra selskapshund til at de er med på topptur og lange skiturer. Se på terrier og spaneilrasene (unngå de som er mer ment for jakt og bruks), flere av de mindre rasene kan kanskje passe dere. Alle bør tilbys mental stimuli i varierende grad. Alle hunder må læres hverdagslydighet, der får man inn litt selv om man ikke har planlagte treninger. Det kan være et godbitsøk på plena eller i huset. Finnes ørten aktivitetsleker, snusematter ol man kan kjøpe. Sett dere ned sammen og se gjennom alle rasene i de ulike fci-gruppene. NKK har en rasebeskrivelse for alle raser. Alle vil ha en hund de synes er fin, velg ut de dere liker av størrelse og utseende og se på egenskapene til hver enkelt rase dere finner. Når dere kommer frem til raser dere liker så sjekk opp med oppdrettere om dere kan få hilse på hundene, skaff dere et inntrykk av hvordan hundene er. Meld dere inn i grupper på nett og kom i kontakt med de som driver med rasen. Du skriver at hunden må være en del alene, og sånn er det vel for de fleste som er i full jobb. Har noen av dere mulighet å ha hunden med på jobb? Hvis ikke ville jeg brukt lunsjen til å stikke hjem i starten. Dere bør absolutt bruke hele ferien deres til å være hjemme med valpen mtp renslighetstrening og alenetrening. Om det finnes pensjonat/kennel i nærheten bør dere kanskje vurdere dagplass noen dager mens den enda er liten. Meld dere på valpekurs, hverdagslydighetskurs, delta på valpetreff om det finnes i nærheten osv. De første par årene med hund er travle, nesten som med små barn men man får igjen for det! Anonymkode: 9d5c8...ee1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #17 Skrevet 5. februar 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Det finnes veldig mye mellom å la hunden kun tisse i hagen og å løpe på topptur hele tiden. Er jeg sjuk et par dager ordner jeg ikke en hundepasser som kan trimme hunden for meg akkurat, den får det jeg klarer å tilby akkurat de dagene. Unntakstilstand og hva enn... Har man hund må man ut flere ganger daglig uansett, det vet nok ts også, men man MÅ ikke på skikkelig langtur hver eneste dag med alle hunder. Har hatt flere ulike raser og de har alle klart å tilpasse seg til et par dager med lavere aktivitetsnivå uten å bli masete og misfornøyde. Etter ei lang helg på fjellet med mye aktivitet virker det som alle foretrekker ro et par dager, som et eksempel. Ligger jeg på sofaen med feber og er i dårlig form roer hundene som regel helt ned de også. Og vil jeg gå mil etter mil flere dager på rad er de med på det også. Er ikke bare enten eller. Ts, kjenner dere noen med hund som dere evt kan passe en liten periode? Har dere mulighet til å møte ulike raser gjennom de dere kjenner? Hvilke raser har dere erfaring med fra før? De spørsmålene som stilles av AB over her er viktige å tenke gjennom, og det er lettere å komme med forslag deretter. Anonymkode: 9d5c8...ee1 Følg med på finn. Ofte noen lurer på feriepass og den slags innpå der. Ellers tenker jeg eurasier til dere. Anonymkode: e9541...834
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #18 Skrevet 5. februar 2018 Bichon havanais ble nettopp kåret til den nest beste (?) familiehunden i VG. Ellers har naboen en veldig fin puddel Anonymkode: 54d9d...ee3
sykepleierpia Skrevet 5. februar 2018 Forfatter #19 Skrevet 5. februar 2018 Tusen takk for mange gode tips! Misforsto litt dette rundt mental trening, da jeg rett og slett ikke har hørt begrepet før. Vi tenker selvfølgelig å lære hunden ulike ting, jeg trodde mental trening handlet litt om hvor "smart" hund vi tenke I starten skal vi som sagt gå hjem å lufte hunden i pausen, men vi håper hunden klarer seg alene etterhvert, de timene vi er på jobb. Vi skal ikke reise bort i perioden vi får hund. Vi skal selvfølgelig tilpasse oss hunden på alle mulige måter, men når han har så mange raser å velge mellom, er det jo greit å velge en rase som passer oss godt også. Jeg håper ikke folk sitter igjen med inntrykk av at jeg/vi egentlig ikke burde få hund. Følte det ble litt vel med konfronteringer, men det er jo viktige ting som blir tatt opp. Det å eie en hund selv er litt nytt for oss, selv om begge har vokst opp med dyr. Jeg har i tillegg bodd store deler av livet mitt på gard, så vil påstå at jeg har et veldig godt forhold til dyr. Hunden vil komme til et trygt hjem, med en mamma og pappa som kommer til å verdsette hunden MYE :-) (og sørge for at den verdsetter oss)
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #20 Skrevet 6. februar 2018 Finsk lapphund, hvis du er villig til å jobbe litt med bjeffingen mens den er liten? Fantastisk snill og tilpasningsdyktig rase. Kan gå milevis i alle slags vær, og kan fint tåle et par sløvedager innimellom. Disse hundene liker alle mennesker og dyr, glad og enkel rase.. Evt Shiba Inu, ofte litt reserverte men tilpasser seg eiers livsstil lett og bjeffer veldig lite. Harmoniske og nydelige hunder. Anonymkode: f4610...57c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå