Chamomile Skrevet 4. februar 2018 #1 Skrevet 4. februar 2018 Hei Jeg skal søke på universitetet snart, og er mest interessert i barnevern, sosialt arbeid og sykepleie. Siden jeg ikke har førstegangsvitnemål ligger snittet på 43.9 i barnevern, 46.7 i sosialt arbeid og 46.6 i sykepleie. Problemet er at jeg har 42.5 i snitt. Jeg ønsker mest å komme inn på sykepleie. Det ser ut som om jeg ikke kommer inn på det med en gang, men kan stå på venteliste. Det jeg lurer på er om det tar lang tid før noen som valgte feil slutter slik at de på ventelista kan komme inn?
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #2 Skrevet 4. februar 2018 46,6 til 42,5 virker litt mye, men jeg ville absolutt søkt En ting som kunne vært lurt er å ta et årsstudium med noen fag som du vet at du vil også få på sykepleierstudiet. Årsstudium + alderspoeng = 4 ekstra studiepoeng. Da har di en mye større sjanse for å komme inn året etterpå, samt at du kanskje kan slippe et par fag Anonymkode: 3aaf8...6c3
Chamomile Skrevet 4. februar 2018 Forfatter #3 Skrevet 4. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: 46,6 til 42,5 virker litt mye, men jeg ville absolutt søkt En ting som kunne vært lurt er å ta et årsstudium med noen fag som du vet at du vil også få på sykepleierstudiet. Årsstudium + alderspoeng = 4 ekstra studiepoeng. Da har di en mye større sjanse for å komme inn året etterpå, samt at du kanskje kan slippe et par fag Anonymkode: 3aaf8...6c3 Desverre er det ingen årsttudium her som har med sykepleie å gjøre Samtidig vil jeg ikke miste tid da jeg allerede er over 20 år.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #4 Skrevet 4. februar 2018 2 minutter siden, Chamomile skrev: Desverre er det ingen årsttudium her som har med sykepleie å gjøre Samtidig vil jeg ikke miste tid da jeg allerede er over 20 år. Daså, men noe årsstudium innenfor biologi da? Er ikke unormalt å være i midten av 20-årene når man starter på et studie, flere er også eldre. Du er fremdeles ung og bør studere det du har lyst til. Dersom du må ta noen omveier så må du nesten det så lenge du kommer deg frem til hovedmålet Anonymkode: 3aaf8...6c3
Chamomile Skrevet 4. februar 2018 Forfatter #5 Skrevet 4. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Daså, men noe årsstudium innenfor biologi da? Er ikke unormalt å være i midten av 20-årene når man starter på et studie, flere er også eldre. Du er fremdeles ung og bør studere det du har lyst til. Dersom du må ta noen omveier så må du nesten det så lenge du kommer deg frem til hovedmålet Anonymkode: 3aaf8...6c3 Takk! Ingen biologi heller
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #6 Skrevet 4. februar 2018 Ett år fra eller til spiller ingen rolle i det lang løp. Om 10-15 år bryr du deg ikke om det ene året som "forsinket" deg i det hele tatt. Det er bedre å bruke et par år ekstra for å bli noe du virkelig vil enn å hoppe på noe bare for å komme i gang. Jeg byttet studium som 24 åring, og har ikke angret et sekund siden. Jeg blir ikke ferdig utdannet før jeg er 28/29, men jeg vil mye heller bruke et par år ekstra for å kunne gjøre noe jeg virkelig har lyst til enn å jobbe med noe som jeg hater. Hvorfor ikke jobbe et år mens du tar opp igjen et par fag fra VGS for eksempel? Anonymkode: 0fe21...3d0 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #7 Skrevet 4. februar 2018 Ser du på det som et alternativ å flytte på deg? Poenggrensene varierer en del mellom studiestedene. Ellers er det langt bedre å vente et år eller to, ta opp noen fag, eller begynne på et årsstudium, enn å velge et studie du er usikker på. Tross alt er det mulig at du blir i det samme yrket hele livet, da er det dumt å velge noe du ikke trives med. Mange begynner å studere eller tar en ny utdanning langt oppi 20- og 30-årene, så det er ikke sånn at du har det travelt. Anonymkode: 81a5a...220
Chamomile Skrevet 4. februar 2018 Forfatter #8 Skrevet 4. februar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ser du på det som et alternativ å flytte på deg? Poenggrensene varierer en del mellom studiestedene. Ellers er det langt bedre å vente et år eller to, ta opp noen fag, eller begynne på et årsstudium, enn å velge et studie du er usikker på. Tross alt er det mulig at du blir i det samme yrket hele livet, da er det dumt å velge noe du ikke trives med. Mange begynner å studere eller tar en ny utdanning langt oppi 20- og 30-årene, så det er ikke sånn at du har det travelt. Anonymkode: 81a5a...220 Nei, det er ikke aktuelt å flytte..
vscare Skrevet 4. februar 2018 #9 Skrevet 4. februar 2018 Jeg hadde et poengsnitt som var 1,4 poeng unna grensen på sykepleien på mitt førstevalg av skole nå i høst, og det nærmeste jeg kom var ventelisteplass nummer 16 (eller kanskje det var 26... husker ikke helt). Jeg mener virkelig ikke å ta motet ifra deg eller virke krass, men når du mangler over fire poeng for å komme inn på sykepleien eller sosialt arbeid så tror jeg nok sjansene er ganske labre der. Jeg vet ikke hvordan det er med sosialt arbeid, men sykepleien har i alle fall blitt et forferdelig populært studie hvor poenggrensene bare stiger og stiger for hvert år. Der jeg går steg det med 1,2 poeng fra 2016 til 2017. Hvis du ikke er villig til å flytte, så er nok alternativene dine, så vidt jeg kan se, følgende: 1) Gå for barnevern; der er det i alle fall en viss sjanse for å komme inn. 2) Bruk et år på å ta opp VGS-fag som privatist for å bedre karaktersnittet ditt. Det gjorde jeg, og det var helt OK, var da 22 år gammel når jeg begynte på sykepleien i høst. 3) Ta jobb som pleieassistent eller lignende på et sykehjem, jobb der en stund og søk deg deretter inn på desentralisert sykepleierutdanning via arbeidsplassen din. Vet ikke helt hvordan dette funker i hver enkelt kommune, men det kan du eventuelt søke opp i selv. Vet i alle fall at det er mange der jeg jobber nå som gjør eller har gjort det. 4) Vente til du har fått alt av alderspoeng (hvis du ikke allerede har fått maks antall, altså åtte). Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #10 Skrevet 4. februar 2018 Kan du søke på noe som ligner som gjør at du kan ta noen av sykepleie fagene? Feks vernepleie e.l ? Da kan du søke deg til sykepleie internt etterhvert kanskje? Dette er hvis du ikke kommer inn på sykepleie i år, altså feks sykepleie på 1. plass og vernepleie på 2. Ellers finnes det på nett med mye lavere snitt: https://www.nord.no/no/studier/bachelor-i-sykepleie-4-arig-nett-og-samlingsbasert-(praksisomrade-salten) Anonymkode: c14a4...839
vscare Skrevet 5. februar 2018 #11 Skrevet 5. februar 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du søke på noe som ligner som gjør at du kan ta noen av sykepleie fagene? Feks vernepleie e.l ? Da kan du søke deg til sykepleie internt etterhvert kanskje? Dette er hvis du ikke kommer inn på sykepleie i år, altså feks sykepleie på 1. plass og vernepleie på 2. Ellers finnes det på nett med mye lavere snitt: https://www.nord.no/no/studier/bachelor-i-sykepleie-4-arig-nett-og-samlingsbasert-(praksisomrade-salten) Anonymkode: c14a4...839 Det eneste faget vernepleie og sykepleie har felles tror jeg er medikamentregningen, vernepleien har vel ikke engang de samme basisfagene som sykepleien (altså anatomi og fysiologi, og sykdomslære) :/ Enig i at vernepleien er et bra studie da, så det kan absolutt være verdt å vurdere, TS!
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #12 Skrevet 5. februar 2018 Det snittet som står på samordna opptak er snittet til sistemann som ble tatt opp til studiet, altså også fra venteliste. De fleste utdanningene tar inn flere enn det er plass til basert på tidligere erfaring med hvor mange som takker nei, ikke møter eller slutter tidlig, det kan være alt fra 20-400 studenter pr utdanningsplass, så ikke alle tar inn fra venteliste. Dersom det er sykepleier du ønsker å bli og du ikke vil flytte på deg, så må du øke snittet ditt. Enten ved å ta opp igjen fag fra vgs, eller ved å ta et årsstudium. Husk også at det er blitt karakterkrav på sykepleien med minimum 3 i norsk og matte, så har du ikke dette kommer du uansett ikke inn. Som en annen nevner er det økende antall søkere til studiet og sannsynlig at snittet vil gå opp, så å vente og se og håpe på at du kommer inn er ingen god strategi. Ett år på å øke snittet er ikke lang tid i den store sammenhengen, og verdt det når du får utdanne deg til det du vil Anonymkode: 91120...d8d
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #13 Skrevet 5. februar 2018 De har som regel plass å ta et eller flere fag som enkeltemne (de fagene de har på 1. Året på sykepleier). Hør med fakultetet. Anonymkode: 686e9...a72
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #14 Skrevet 5. februar 2018 Jeg var 0,1 poeng å komme inn på sykepleien ifjor, sto som nr 3 på venteliste hele tiden og kom ikke inn. Sykepleien er veldig populær nå og ser ikke for meg at det snur med det første.. Jeg har tatt opp fag for å øke snittet nå. Anonymkode: d07c5...c16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå