AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #1 Skrevet 4. februar 2018 Jeg har fått 450.000kr. 100.000kr tenker jeg skal gå til betaling av gjeld samt en dyr tannlegebehandling jeg har utsatt en stund. Har ingen annen gjeld deretter. på BSU har jeg 200.000 fra før av - jeg tenker å fylle 25.000 på der, samt kanskje åpne en BSU2 i tillegg? Da fyller jeg også 25.000 der. Renten er 3,15 på disse pengene. Da står jeg igjen med 350.000kr som jeg ikke vet hva jeg bør gjøre med. Fond? Aksjer? Sparekonto? Jeg er HELT grønn og ingen i nettverket mitt som har noe god kunnskap innenfor dette.. Tusen takk for alle innspill! Anonymkode: ced45...e1b
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #2 Skrevet 4. februar 2018 Indeksfond er vel det anbefalte om du tåler litt risiko. Anonymkode: c4aff...e2b
Million Skrevet 4. februar 2018 #3 Skrevet 4. februar 2018 Du bør sette av ca to netto månedslønner til å ha på en lett tilgjengelig bufferkonto. Høyrentekonto som er fritt antall uttak på f.eks. Dette med bufferkonto er noe absolutt alle bør ha, for å ha en økonomisk reserve om noe skulle skje eller en krise inntreffer og man plutselig får en uventet, stor regning. F.eks. en tannlegeregning....men det kan være hva som helst. Bufferkonto bør du derfor opprette! 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #4 Skrevet 4. februar 2018 Indeksfond ev også aksjefond, viktig å se på kostnaden på aksjefond, kurtasjekostnad, ikke velg de dyreste Anonymkode: 757a1...64b
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #5 Skrevet 4. februar 2018 Jeg tør ærlig talt ikke risikere så mye, disse pengene er min sikkerhet framover pga lave inntekter. Bufferkonto har jeg fra før med mer enn nok. Hvordan velger man hvilke fond å gå for? Jeg har DNB bankkonto og BSU Anonymkode: ced45...e1b
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #6 Skrevet 4. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tør ærlig talt ikke risikere så mye, disse pengene er min sikkerhet framover pga lave inntekter. Bufferkonto har jeg fra før med mer enn nok. Hvordan velger man hvilke fond å gå for? Jeg har DNB bankkonto og BSU Anonymkode: ced45...e1b Så du hadde bufferkonto med mer enn nok, men likevel 100 000 i gjeld og utsatte tannlegebehandling? Merkelig prioritering. Anonymkode: 5d309...e20 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #7 Skrevet 4. februar 2018 30 minutter siden, AnonymBruker said: Så du hadde bufferkonto med mer enn nok, men likevel 100 000 i gjeld og utsatte tannlegebehandling? Merkelig prioritering. Anonymkode: 5d309...e20 Nei, jeg har fått mer enn 450 men satt av til bufferen (4mnd). Anonymkode: ced45...e1b
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #8 Skrevet 4. februar 2018 Når du investerer i indeksfond/aksjefond, så kaster man ikke inn alle sparepengene på en gang, men begynner kanskje med 5000-10 000, og etter det en fast spareavtale pr mnd på dem. Når du har så mye penger, må du virkelig også sette deg inn i hva du holder på med. Anbefaler å lage deg konto hos Nordnet.no, gå igjennom Nordnet skolen, les deg opp på indeksfond og aksjefond på Nordnet. Lag deg en aksjesparekonto der, så er du igang. Anonymkode: 757a1...64b 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #9 Skrevet 4. februar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Når du investerer i indeksfond/aksjefond, så kaster man ikke inn alle sparepengene på en gang, men begynner kanskje med 5000-10 000, og etter det en fast spareavtale pr mnd på dem. Når du har så mye penger, må du virkelig også sette deg inn i hva du holder på med. Anbefaler å lage deg konto hos Nordnet.no, gå igjennom Nordnet skolen, les deg opp på indeksfond og aksjefond på Nordnet. Lag deg en aksjesparekonto der, så er du igang. Anonymkode: 757a1...64b Takk for tips. Jeg er ikke mer enn 19 og har minimalt med erfaring innenfor økonomi så dette er alt ganske overveldende.. Skal ta til meg rådene dine Anonymkode: ced45...e1b
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #10 Skrevet 4. februar 2018 18 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for tips. Jeg er ikke mer enn 19 og har minimalt med erfaring innenfor økonomi så dette er alt ganske overveldende.. Skal ta til meg rådene dine Anonymkode: ced45...e1b Det går bra, bare gjør "hjemmeleksa" å les deg opp og ta nordnet skolen, begynn forsiktig med investeringene, så er du trygg med hva du gjør. Lykke til Anonymkode: 757a1...64b
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #11 Skrevet 4. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så du hadde bufferkonto med mer enn nok, men likevel 100 000 i gjeld og utsatte tannlegebehandling? Merkelig prioritering. Anonymkode: 5d309...e20 Men i alle dager. Betyr det at man ikke får ha f.eks billån eller huslån så lenge man har en god bufferkonto? Kanskje man ikke får ha studielån heller? Og Gud forby at man utsetter en tannlegebehandling (som tydeligvis ikke var akutt, ettersom den kunne utsettes) til man har litt mer cash tilgjengelig. Har vel lite med prioriteringer å gjøre og mye med å sikre seg litt på flere kanter. Anonymkode: 55c8e...824
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #12 Skrevet 5. februar 2018 Det går vel bare an å ha 1 BSU-konto? Anonymkode: c21c5...75d
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #13 Skrevet 5. februar 2018 Om du skal spare minst 1 år- 100 000 i Micron Technology. Prisen er i et "dipp" nå og du får aksjene på "rabatt". 13 minutter siden, AnonymBruker said: Det går vel bare an å ha 1 BSU-konto? Anonymkode: c21c5...75d Noen banker har sin egen BSU type konto med god rente. Får ikke fradrag for den, da. Googlet en vilkårlig bank https://www.hsb.no/privat/sparing/banksparing/bsu-2.0/ Anonymkode: 452e3...81a
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #14 Skrevet 5. februar 2018 "god" rente, mener jeg selvsagt Anonymkode: 452e3...81a 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #15 Skrevet 5. februar 2018 Overhørte en samtale på bussen nylig - en person fra USA som tidligere hadde investert i Starbucks (for 10-15 år siden?) og tjent mye der, og nå hadde hun tatt ut pengene der og investert i hasj! På grunn av at det åpnes mer og mer for lovlig hasjbruk i medisinering. Dette vil sikkert skje i Europa også etter hvert, og hun hadde allerede endel aksjer i selskaper som dyrker hasj medisinsk i USA/Canada. Jeg syntes dette var en artig idé, og tenkte at det skulle jeg også jammen ha gjort hvis jeg hadde hatt litt kunnskaper om hvordan/når/hvor investere... Anonymkode: 0f48f...2ca
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #16 Skrevet 5. februar 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Om du skal spare minst 1 år- 100 000 i Micron Technology. Prisen er i et "dipp" nå og du får aksjene på "rabatt". Noen banker har sin egen BSU type konto med god rente. Får ikke fradrag for den, da. Googlet en vilkårlig bank https://www.hsb.no/privat/sparing/banksparing/bsu-2.0/ Anonymkode: 452e3...81a Og Micron Tech er en god mulig investering altså? Jeg skal definitivt legge pengene i litt forskjellige porter for å ikke ta for mye sjanser... Anonymkode: ced45...e1b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå