Gå til innhold

Kan nav kreve kontoutskrift eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har søkt nav om sosialstønad for januar og februar og de krever nå kontoutskrift for desember og januar. Januar kan de godt få,men hva skal de med desember? Og kan de kreve Det?

Anonymkode: 0b984...d5b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det kan de. De vil nok gjerne se om du har svidd av 40.000 på to uker på tull eller om dette er en uheldig situasjon 

Anonymkode: 65b2a...902

• Liker 7
Skrevet

Ja det krever de og det er normal prosedyre. 

Skrevet

hva skjuler du... bare gir de hva de vil  ellers få du ingenting fra de. puktum.....

Anonymkode: c5f8f...74d

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

hva skjuler du... bare gir de hva de vil  ellers få du ingenting fra de. puktum.....

Anonymkode: c5f8f...74d

Skjuler absolutt ingenting,men ser ikke helt hva som er relevant hva jeg brukte min inntekt på i desember. De har full oversikt over inntekt ett helt år tilbake.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har søkt nav om sosialstønad for januar og februar og de krever nå kontoutskrift for desember og januar. Januar kan de godt få,men hva skal de med desember? Og kan de kreve Det?

Ved sosialhjelp så kan og skal Nav kreve kontoutskrift for å se hvordan du har disponert midlene du hadde, og at du ikke sitter på en formue. Dette har vært slik siden begynnelsen på 1990 tallet. 

Anonymkode: 52a09...6bd

Skrevet

Greit,de skal få kontoutskrifter de vil ha :) bare lurte på om de kan kreve det

Skrevet

Jepp det kan de. 

Pga.  Om du f. Eks gikk 30k i lønn i desember så skal disse kunne holde lengre enn en mnd og avgjør om du har rett til sosiaøhjelp i januar eller ikke. 

Anonymkode: 1e988...ede

Skrevet

Ja,for de tre siste måneder .

• Liker 2
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjuler absolutt ingenting,men ser ikke helt hva som er relevant hva jeg brukte min inntekt på i desember. De har full oversikt over inntekt ett helt år tilbake.

Jeg vet det er drit teit, de har også sett mine utskrifter for et år , men likevel skal ha hver gange for 3 mnd sevom, de også har sett for de 2 andre, tåpelig system, men det er vel bare å gi dem kopi av utskriften?

Ser ingen grunn til å være vrang på det, og du får heller ikke penger.

Ja, NAV til tider (stort sett) kan være utrolige vrange.

Anonymkode: ffba7...771

Gjest NotNaomi
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh. Selvfølgelig er det relevant. Har du brukt penger på masse tull i desember isteden for å legge av penger så du hadde klart deg i januar,så har det jo betydning. Det er sånne spørsmål og innstilling som din som gir folk som får penger av Nav et dprlig rykte. Nav er liksom ikke et sted du går og forventer penger om du ikke gjør noe for å være økonomisk ansvarlig. De kan jo ikke bare dele ut penger samme hva? 

Så derfor krever de kontoutskrift.

Skrevet

Ja, det kan de. Men bare for å få dokumentert inntekter og relevante utgifter som husleie og strøm. HVA du ellers har brukt har de ingenting med hvis det er en engangsstønad og du har havnet i økonomisk uføre du vanskelig kunne forutse

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, NotNaomi said:

Eh. Selvfølgelig er det relevant. Har du brukt penger på masse tull i desember isteden for å legge av penger så du hadde klart deg i januar,så har det jo betydning. Det er sånne spørsmål og innstilling som din som gir folk som får penger av Nav et dprlig rykte. Nav er liksom ikke et sted du går og forventer penger om du ikke gjør noe for å være økonomisk ansvarlig. De kan jo ikke bare dele ut penger samme hva? 

Så derfor krever de kontoutskrift.

Nå må du lese da.

Jeg har fått sosial penger for 1 mnd, når jeg skal søke på nytt så må jeg vise utskriftfor 2 mnd de allerede har fått uskrift pluss den mnd jeg har mottatt penger, det er jeg helt enig er tåpelig.

Helt greit at de ønsker å utskrift, men det er tåpelig å måtte levere de samme utskriftene for de samme mnd ørten ganger, konton min for den mnd kommer ikke til å forandre seg.

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nå må du lese da.

Jeg har fått sosial penger for 1 mnd, når jeg skal søke på nytt så må jeg vise utskriftfor 2 mnd de allerede har fått uskrift pluss den mnd jeg har mottatt penger, det er jeg helt enig er tåpelig.

Helt greit at de ønsker å utskrift, men det er tåpelig å måtte levere de samme utskriftene for de samme mnd ørten ganger, konton min for den mnd kommer ikke til å forandre seg.

/de mnd

Gjest NotNaomi
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du lese da.

Du skriver at de har oversikt over inntekt,og ikke hva du har brukt pengene på. Du spør jo hvorfor det er relevant hva du har brukt penger på ? Ergo vet jo ikke Nav det da. Jeg leser jo hva du skriver. 

Skrevet
1 minutt siden, NotNaomi said:

Du skriver at de har oversikt over inntekt,og ikke hva du har brukt pengene på. Du spør jo hvorfor det er relevant hva du har brukt penger på ? Ergo vet jo ikke Nav det da. Jeg leser jo hva du skriver. 

Jeg er ikke ts, jeg har vært i samme i sitausjon som henne, og er helt enig med henne med at når de fått konto utskrifter fra bruker på 12 mnd, dette har ikke ts skrevet, men jeg vet at man løpet av de 12 mnd må da levere de samme utskriftene som man har levert tidligee ørten ganger, og er helt enig at det er totalt unødvendig.

Men jeg har også sagt at sånn er det, og det er ikke noe vits i være vrang, den eneste som taper på å ikke,levere kontoukrift er deg selv.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er ikke ts, jeg har vært i samme i sitausjon som henne, og er helt enig med henne med at når de fått konto utskrifter fra bruker på 12 mnd burde det å holde, dette her har ikke ts skrevet, men jeg vet at man løpet av de 12 mnd må man da levere de samme kontoutskriftene som man har levert tidligere ørten ganger, og er helt enig at det er totalt unødvendig.

Men jeg har også sagt at sånn er det, og det er ikke noe vits i være vrang, den eneste som taper på å ikke,levere kontoukrift er deg selv.

Skrevet

De kan kreve kontoutskrift for tre mnd. tilbake. Men du kan sladde over hvilke uttak du har gjort og hvor. Bare det som kommer inn på konto har de krav på å se.

Anonymkode: 47338...c14

• Liker 2
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp det kan de. 

Pga.  Om du f. Eks gikk 30k i lønn i desember så skal disse kunne holde lengre enn en mnd og avgjør om du har rett til sosiaøhjelp i januar eller ikke. 

Anonymkode: 1e988...ede

Om den økonomiske krisa kom etter desemberlønna kan de ikke kreve at ts skulle spart disse pengene. Det er helt normalt å tømme kontoen på julegaver, så sant man tror man har en stabil lønn og vil få det samme utbetalt på nyåret. 

Du kan stryke ut irrelevante poster på kontoutskriften, dersom du er urolig for personvernet ditt. La alle inntekter stå, og utgifter som husleie, strøm, telefon, reiseutgifter bør stå. Hvor stor del av lønna di som gikk på kondomeriet, apotektvarer eller Rema1000 har de ingenting med. 

Anonymkode: 2f169...b18

• Liker 3
Skrevet

Venter du virkelig at NAV skal bruke tid på lete fram to gamle kontoutskrifter? Når du i stedet kan bruke 5 sek på å skrive ut for tre måneder i stedet for én? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...