AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #1 Skrevet 4. februar 2018 Sitter og leker med tanken på å spare opp til en bolig. Men er det realistisk, har norn klart det? Anonymkode: ec6a6...363
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #2 Skrevet 4. februar 2018 Kommer an på hvor mye lønn man har? Det tar en evighet med min lønn i alle fall. Fikser spare 120.000 i året og jeg lever billig. Sååå hadde vel vært 60 før jeg fikk bygget noe hus? Anonymkode: 97d5f...9d3
Husholdning1 Skrevet 4. februar 2018 #3 Skrevet 4. februar 2018 (endret) Ja. Men lave priser der jeg har kjøpt da. Endret 4. februar 2018 av Husholdning1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #4 Skrevet 4. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kommer an på hvor mye lønn man har? Det tar en evighet med min lønn i alle fall. Fikser spare 120.000 i året og jeg lever billig. Sååå hadde vel vært 60 før jeg fikk bygget noe hus? Anonymkode: 97d5f...9d3 Klarer ca 120-130.000 i året selv ja... kan visst ta en stund gitt Anonymkode: ec6a6...363
Leeloo Skrevet 4. februar 2018 #5 Skrevet 4. februar 2018 Det er jo fullt mulig om man har mer penger inn enn ut, problemet er vel gjerne tiden det tar. Derfor nøyer de fleste seg med å spare til egenkapitalskravet er dekket og låner resten. Klart, har du tre mill. i lønn har du jo spart opp pengene på 2-3 år (antar man vil ha en viss standard med den type lønn), men de fleste har jo ikke det. Må man leie i mellomtiden spiser jo gjerne leiekostnaden opp det man sparer på å ikke ta opp lån og kjøpe tidligere.
Husholdning1 Skrevet 4. februar 2018 #6 Skrevet 4. februar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kommer an på hvor mye lønn man har? Det tar en evighet med min lønn i alle fall. Fikser spare 120.000 i året og jeg lever billig. Sååå hadde vel vært 60 før jeg fikk bygget noe hus? Anonymkode: 97d5f...9d3 På ti år hadde du hatt 1,2 mill om takten fortsatte. Noen steder får du to hus for dette, andre steder f.eks bare 1/5 av en tilsvarende bolig. Uansett hadde du hatt betydelig egenkapital, og et meget godt grunnlag for å forhandle frem god rente.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #7 Skrevet 4. februar 2018 Jeg har spart nok til en liten bolig med noe renoveringsbehov, uten at jeg egentlig planlegger å kjøpe bolig (foreløpig). Det er absolutt ikke umulig, alt etter hva du tjener, klarer å spare, hvor og hvordan du vil bo osv. Problemet hvis man vil gjøre dette på en smart og hensiktsmessig måte, er jo at aksjemarkedet gjerne stuper samtidig som det blir billigere å kjøpe bolig, så det gjelder å få til en god timing hvis du vil spare i fond (å spare millioner i vanlig bankkonto er strengt talt dummere enn å ta opp lån). Anonymkode: 3ac95...277
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #8 Skrevet 4. februar 2018 2 minutter siden, Husholdning1 said: På ti år hadde du hatt 1,2 mill om takten fortsatte. Noen steder får du to hus for dette, andre steder f.eks bare 1/5 av en tilsvarende bolig. Uansett hadde du hatt betydelig egenkapital, og et meget godt grunnlag for å forhandle frem god rente. Lol, to hus, du er morsom Anonymkode: ed05b...842 4
Eliza Doalot Skrevet 4. februar 2018 #9 Skrevet 4. februar 2018 4 minutter siden, Leeloo skrev: Det er jo fullt mulig om man har mer penger inn enn ut, problemet er vel gjerne tiden det tar. Derfor nøyer de fleste seg med å spare til egenkapitalskravet er dekket og låner resten. Klart, har du tre mill. i lønn har du jo spart opp pengene på 2-3 år (antar man vil ha en viss standard med den type lønn), men de fleste har jo ikke det. Må man leie i mellomtiden spiser jo gjerne leiekostnaden opp det man sparer på å ikke ta opp lån og kjøpe tidligere. Enig. I tillegg kommer den generelle prisstigningen på boliger, som historisk sett har «spist opp» mye eller alt av det man har spart opp i løpet av en gitt periode.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #10 Skrevet 4. februar 2018 5 minutter siden, Husholdning1 skrev: På ti år hadde du hatt 1,2 mill om takten fortsatte. Noen steder får du to hus for dette, andre steder f.eks bare 1/5 av en tilsvarende bolig. Uansett hadde du hatt betydelig egenkapital, og et meget godt grunnlag for å forhandle frem god rente. Å bygge selv koster mer enn 1,2 mill. I tillegg må man kjøpe en tomt. Anonymkode: 97d5f...9d3 1
Husholdning1 Skrevet 4. februar 2018 #11 Skrevet 4. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lol, to hus, du er morsom Anonymkode: ed05b...842 Er foøk så nedsnødd at de ikke vet at det selges tusenvis av hus til ca. 500k hvert år? 4
Gjest N-Nøff Skrevet 4. februar 2018 #12 Skrevet 4. februar 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Klarer ca 120-130.000 i året selv ja... kan visst ta en stund gitt Anonymkode: ec6a6...363 Du får jo hus til knappe 1 million også.
Husholdning1 Skrevet 4. februar 2018 #13 Skrevet 4. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Å bygge selv koster mer enn 1,2 mill. I tillegg må man kjøpe en tomt. Anonymkode: 97d5f...9d3 Hva har det med mitt svar å gjøre, egentlig?
penny_ Skrevet 4. februar 2018 #14 Skrevet 4. februar 2018 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lol, to hus, du er morsom Anonymkode: ed05b...842 Selvfølgelig er det mulig. Har du aldri vært utenfor ring 3? https://www.finn.no/realestate/homes/search.html?price_to=600000&property_type=1 Endret 4. februar 2018 av penny_ 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #15 Skrevet 4. februar 2018 Å kjøpe bolig er jo en investering, som også er en form for sparing. Så fremt man har boligen en stund og ikke har uflaks med boligmarked eller området boligen ligger så vil man jo etterhvert få mindre i lån men beholde verdien av boligen. Anonymkode: fc9f3...d9a
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #16 Skrevet 4. februar 2018 Tenkte faktisk ut fra innlegget å bygge helt nytt. Men ser nåat det står det jo ikke noe om. Likevel er 1, 2 mill snaut for et hus i dag. Anonymkode: 97d5f...9d3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #17 Skrevet 4. februar 2018 13 minutter siden, penny_ skrev: Selvfølgelig er det mulig. Har du aldri vært utenfor ring 3? https://www.finn.no/realestate/homes/search.html?price_to=600000&property_type=1 Problemet oppstår når du undersøker hvor mange ledige jobber det er der disse husene befinner seg. Da ser du ganske raskt hvorfor husene er veldig billige. Anonymkode: 7f925...c68 4
Eliza Doalot Skrevet 4. februar 2018 #18 Skrevet 4. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Problemet oppstår når du undersøker hvor mange ledige jobber det er der disse husene befinner seg. Da ser du ganske raskt hvorfor husene er veldig billige. Anonymkode: 7f925...c68 Også kan man legge til at de fleste sv de boligene har et ganske vesentlig oppgraderingsbehov som gjør sluttsummen ganske mye høyere enn 500.000 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2018 #19 Skrevet 4. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Problemet oppstår når du undersøker hvor mange ledige jobber det er der disse husene befinner seg. Da ser du ganske raskt hvorfor husene er veldig billige. Anonymkode: 7f925...c68 Eller standaren på husene. Mye oppussing som må gjøres. Og det koster penger! Anonymkode: 97d5f...9d3
Husholdning1 Skrevet 4. februar 2018 #20 Skrevet 4. februar 2018 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet oppstår når du undersøker hvor mange ledige jobber det er der disse husene befinner seg. Da ser du ganske raskt hvorfor husene er veldig billige. Anonymkode: 7f925...c68 Det er som regel lettere å få jobb der disse husene befinner seg siden konkurransen er mye lavere. Det forutsetter riktignok at man er villig til å ta noe annet enn man er vant til fra før. Uansett påvirker det jo ikke det faktum at det finnes mange hus i nevnte prisklasse. Endret 4. februar 2018 av Husholdning1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå