AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #21 Skrevet 5. februar 2018 https://www.matematikk.org/oss.html?tid=89235 Dette er en veldig god side når du lærer deg matte! Akkurat nå, Arabella skrev: Minste felles multiplum som vi lærte i "gamle dager". Den er det lenge siden jeg har hørt 😅 Anonymkode: fa0d2...91d
Arabella Skrevet 5. februar 2018 #22 Skrevet 5. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: https://www.matematikk.org/oss.html?tid=89235 Dette er en veldig god side når du lærer deg matte! Den er det lenge siden jeg har hørt 😅 Anonymkode: fa0d2...91d Motsatsen er "største felles mål".
Kruset Skrevet 5. februar 2018 #23 Skrevet 5. februar 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Hm, for eksempel 3x+4x+1 da Blir 3x+1 da til 4x? Anonymkode: e8d2d...6d1 Du summerer 3x+4x og får 7x. Du kan ikke plusse tallverdier sammen med x-verdier, derfor gir det 7x+1. 3x+1=3x+1, du kan ikke gjøre noe mer med dette.
Kruset Skrevet 5. februar 2018 #24 Skrevet 5. februar 2018 3 hours ago, Arabella said: Motsatsen er "største felles mål". Snakker du om største felles faktor? Eller er det noe jeg har gått glipp av? Jeg er vant med å bruke minste felles multiplum, men jeg har matematikk fra lærerutdanning.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 #25 Skrevet 5. februar 2018 En likning betyr at det som står på venstre side av likhetstegnet har lik verdi som på høyre side. Man har lov til å legge til, trekke fra, gange og dele så mye man vil, så lenge dette blir gjort likt på begge sider. Når vi skal løse en likning som du beskriver(førstegrads med 1 ukjent, altså x) så har vi lyst til å få x til å stå alene på en side av likhetstegnet, mens de "vanlige" tallene på den andre siden. For å få til dette må vi trekke/legge til/gange/dele, og vi må huske å gjøre det på begge sider. La oss ta likningen: 2x+1 = 5 Her vil jeg få x til å stå alene, slik at det er lettere å se hva x faktisk er lik. Det første jeg gjør er trekke fra 1 på hver side, slik at likningen nå ser slik ut: 2x + 1 - 1 = 5 -1. Dette blir da 2x = 4. Nå er likningen 2x = 4. Jeg har lyst til å få x til å stå alene på venstresiden, så da må jeg bli kvitt 2-tallet på en eller annen måte. Siden det står 2x, betyr det 2 ganger x. For å få fjernet 2-tallet må jeg derfor dele med 2 på begge sider. Nå vil likningen se slik ut: 2x/2 = 4/2. Dette blir da x = 2. Et annet eksempel er: 4x/3 + 4 = x - 1/2 Det første jeg gjør her er å få fjernet de brøkene. Her må jeg gange med noe som vil fjerne brøken for 4x/3 of 1/2. Jeg velger da å gange med 6 som er en fellesnevner. 6 er en fellesnevner siden 6 kan deles på både 3 og 2. Ved å gange med 6 ser likningen nå slik ut: (4x/3)*6 + 4*6 = x*6 - (1/2)*6. Dette blir det samme som 8x + 24 = 6x -3. Nå vil jeg bli kvitt 24 på venstresiden, og tar derfor -24 på begge sider: 8x + 24 - 24 = 6x -3 -24. Dette blir 8x = 6x - 3 - 24 som er 8x = 6x - 27. Nå har jeg lyst til å få alle x'ene på venstresiden, og derfor tar jeg -6x på begge sider: 8x - 6x = 6x - 6x - 27 som er 8x - 6x = -27. Dette blir da 2x = -27. Nå må jeg dele begge sidene med 2 for å få fjernet 2-tallet foran X'en, og dermed ser det slik ut: 2x/2 = -27/2. Dette blir x = -13.5. Altså er verdien til x = -27/2, som også kan skrives som x = -13.5 Anonymkode: 43069...b35
Martheegne Skrevet 5. februar 2018 #26 Skrevet 5. februar 2018 (endret) Du trenger åløre deg alt det grunnleggende ang. Regning med både likninger og regning med brøk. Vil anbefale deg å be om en privat hjelpetime fra læreren din. For det som er grunnleggende MÅ du lære deg for å kunne gå videre med matten. Endret 5. februar 2018 av Martheegne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå