Gå til innhold

Kan jeg bygge muskler på vedlikehold/lite underskudd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det mulig?

Jeg er ganske ny, men vil ikke bulke for da legger jeg på meg mye fett. Spiser 1800/1900 ish, med høyt proteininntak. Er forøvrig mann og.

Hva tenker dere?

Anonymkode: b07b8...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går fint, men hva kaloriene består av vet jeg ikke. Selv ligger på rundt 2000-2200. Husk en ting; aldri gå sulten. Ikke spis store måltider på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg  tviler på at 1900 er et lite underskudd for en mann som trener styrke.

Anonymkode: 679b9...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nybegynnere kan få "nybegynnereffekten", som vil si at man klarer legge på seg muskler samtidig som man mister fett/ligger i underskudd. Dette fordi musklene ikke er vant til treningen, og reparerer seg selv i småpanikk. 

Men denne effekten mister du fort. Og nei, da kan du ikke ligge i underskudd og samtidig bygge muskelmasse. Det derimot mange gjør, er at de ligger i kalorioverskudd de dagene de trener styrke, og så ligger i underskudd de dagene de ikke trener styrke. Dette gir adskillig saktere fremgang enn om du hele tiden ligger i overskudd, men det gjør at du lettere unngår å legge på deg fett. Jeg har brukt denne metoden selv, og liker den adskillig bedre enn bulk/deff i lengre tid (får noia av å legge på meg i bulkeperioden, hater å bli svakere i deffeperioden). 

Anonymkode: a1c1f...c0b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg  tviler på at 1900 er et lite underskudd for en mann som trener styrke.

Anonymkode: 679b9...8f8

Det tviler jeg også på. Jeg er dame og trener crossfit og skal ha 2100 ved veldikehold selv om jeg har høy fettprosent (I tilegg til høy muskelmasse).

Det jeg forøvrig VET er at mange av fitness utøverene har vært med på en studie, hvor de målte forskjellige ting ved olympiatoppen på hvordan kroppen utviklet seg under diet - og noen av disse gikk opp I muskelmasse. Hør med feks Lene Alexandra eller Strongbody.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Nyttig skrev:

Det går fint, men hva kaloriene består av vet jeg ikke. Selv ligger på rundt 2000-2200. Husk en ting; aldri gå sulten. Ikke spis store måltider på kvelden.

Går du noe opp i muskelmasse på 2000-2200 kcal da? 

Kaloriene mine består av, ca 150+ protein, 100 gram fett, 150 gram karbs alt ettersom. Men prøver å spise masse masse proteiner.

Anonymkode: 469b0...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Trollmora skrev:

Det tviler jeg også på. Jeg er dame og trener crossfit og skal ha 2100 ved veldikehold selv om jeg har høy fettprosent (I tilegg til høy muskelmasse).

Det jeg forøvrig VET er at mange av fitness utøverene har vært med på en studie, hvor de målte forskjellige ting ved olympiatoppen på hvordan kroppen utviklet seg under diet - og noen av disse gikk opp I muskelmasse. Hør med feks Lene Alexandra eller Strongbody.

2000 kcal er ikke mye for en mann nei, men utifra den kalorikalkultaroen så er det jeg trenger å spise for å være i vedlikehold, er forøvrig 186 og 83 kg. Men om jeg begynner å spise 2500++, så kommer bare all fettet.

Mulig jeg øker kcal inntaket på treningsdagene, også minsker når jeg ikke trener. Takk for tips ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2000 kcal er ikke mye for en mann nei, men utifra den kalorikalkultaroen så er det jeg trenger å spise for å være i vedlikehold, er forøvrig 186 og 83 kg. Men om jeg begynner å spise 2500++, så kommer bare all fettet.

Mulig jeg øker kcal inntaket på treningsdagene, også minsker når jeg ikke trener. Takk for tips ;) 

Den kalorikalkulatoren kan du rett og slett drite I (unnskyld utrykket) og heller koste på deg en kroppsscanning hvor du får vite muskelmasse etc med tanke på basalforbrenningen din. Det er forsåvidt  nåværende muskelmasse som sier noe om hvileforbrenningen din, ergo blir mange av disse kalkulatorene på nett desverre ikke korrekt.

Lykke til :)

Ps - vekt sier ingenting om hvordan kroppen din er satt sammen av muskler, fett, vann og beinmasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Trollmora skrev:

Den kalorikalkulatoren kan du rett og slett drite I (unnskyld utrykket) og heller koste på deg en kroppsscanning hvor du får vite muskelmasse etc med tanke på basalforbrenningen din. Det er forsåvidt  nåværende muskelmasse som sier noe om hvileforbrenningen din, ergo blir mange av disse kalkulatorene på nett desverre ikke korrekt.

Lykke til :)

Ps - vekt sier ingenting om hvordan kroppen din er satt sammen av muskler, fett, vann og beinmasse.

Jeg er skinnyfat, slank og normal med klær, men så fort klærne er av er kroppen ganske daff og slapp, med synlige valker når jeg sitter. Selvom jeg er slank, men har altfor lav muskelmasse.

Hva hadde du gjort kalorimessig i min sits? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skal du øke karbo så gjør det på treningsdag, spis et vanlig måltid med for eks 80g etter trening. Dette kan du justere å finne ut av selv, ikke gå sulten hvertfall. Spis 4 måltider: frokost, lunsj, middag og kvelds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nyttig skrev:

Skal du øke karbo så gjør det på treningsdag, spis et vanlig måltid med for eks 80g etter trening. Dette kan du justere å finne ut av selv, ikke gå sulten hvertfall. Spis 4 måltider: frokost, lunsj, middag og kvelds.

Ah ok!

Men du nevnte at du ligger på rundt 2k kcal. Får du noe muskler av det? Er jo ganske lavt kcal tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ikke ute etter å bli tung av mer muskler, alle har forskjellig karbotoleranse; noen må skrape seg helt ned på karbo for å få markert sixpack. Andre får det lett pga lite underhudsfett naturlig, noen får det pga høy treningsmengde.

80g karbo: ca 100gram ris eller 500g poteter. 

De fleste glemmer hva de spiser utenom faste måltidene....blir fort mye mer om dagen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Nyttig skrev:

jeg er ikke ute etter å bli tung av mer muskler, alle har forskjellig karbotoleranse; noen må skrape seg helt ned på karbo for å få markert sixpack. Andre får det lett pga lite underhudsfett naturlig, noen får det pga høy treningsmengde.

80g karbo: ca 100gram ris eller 500g poteter. 

De fleste glemmer hva de spiser utenom faste måltidene....blir fort mye mer om dagen da.

Men i mitt tilfelle da, er det mulig å få en strammere kropp ved 2kcal daglig, med høyt proteininntak? Er 186, 83kg.

Lest flere steder at det er helt umulig å bygge noe i vedlikehold/underskudd, men så leser man jo om folk som nettopp har klart det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er skinnyfat, slank og normal med klær, men så fort klærne er av er kroppen ganske daff og slapp, med synlige valker når jeg sitter. Selvom jeg er slank, men har altfor lav muskelmasse.

Hva hadde du gjort kalorimessig i min sits? :) 

Jeg ville kontaktet en coach som kan hjelpe deg, om så få en kostplan tilpasset deg og dine mål. Så kan du bruke den lengre enn de 4 oppfølgingsukene feks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Trollmora skrev:

Jeg ville kontaktet en coach som kan hjelpe deg, om så få en kostplan tilpasset deg og dine mål. Så kan du bruke den lengre enn de 4 oppfølgingsukene feks

Nja, har egentlig ikke behov for det, og koster jo skjorta. Bare lurer på om noen det er mulig å få til noe muskler på 2000 kcal ca, det er langtifra noe underskudd, men mer vedlikehold for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, nei, nei, hvor har du fått dette tallet fra? Dette må være BMR-en din, altså det du trenger for at kroppen og dine indre organer skal fungerer når du er sengeliggende. https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, penny_ skrev:

Nei, nei, nei, hvor har du fått dette tallet fra? Dette må være BMR-en din, altså det du trenger for at kroppen og dine indre organer skal fungerer når du er sengeliggende. https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/

Så 2000 kcal er altfor lite? Hvor mye må jeg få i meg da for vedlikehold nivå? Er 186 og 84 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så 2000 kcal er altfor lite? Hvor mye må jeg få i meg da for vedlikehold nivå? Er 186 og 84 kg.

Jeg ga deg link til en kalkulator hvor du kan finne ut av det.

Resultatet du får er en pekepinn. Du må teste selv over noen uker og se hva som skjer. Velg en morgen i uken hvor du veier deg etter at du har vært på do.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...